home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Priča o Jugu, kasnije Yugu, u velikoj meri je nalik na priču o danas nepostojećoj državi u kojoj je nastao.

Namenjen modernizaciji jugoslovenskog voznog parka, bio je baziran na mehanici Fiata 127 sa modernijom karoserijom. Kada je došlo do mogućnosti izvoza u SAD, stiglo je pisanje sa ipsilonom i značajno poboljšanje detalja i kvaliteta. Ali ni to nije bilo dovoljno da, uprkos u početku veoma dobrim prodajnim rezultatima, na kraju ne dođe na loš glas i završi na ili na vrhu većine lista najgorih automobila ikada proizvedenih. Objektivno to nije, bio je moderniji i kvalitetniji od dobrog dela drugih istočnoevropskih automobila, ali jednom stečen loš glas ostaje zauvek. Posle izbijanja rata i raspada Jugoslavije Zastava je izgubila velik deo kooperanata, jer su mnogi dobavljači bili iz drugih republika koje su sada postale samostalne države.

Proizvodnja malih serija modela ipak je nastavljena još gotovo dve decenije, uz mnogo promena imena, dizajnerskih i mehaničkih detalja, a poslednji primerak je s proizvodne trake sišao nakon što je već postignut dogovor o preuzimanju kragujevačke firme od strane Fiata.

Tokom gotovo trideset godina proizvedeno je ukupno 794.428 primeraka ovog automobila koji je ostavio neizbrisiv trag u istoriji ovih prostora, gotovo jednako kao njegovi slavni prethodnici 'fića' i 'stojadin'. Danas je još čest i bez tržišne vrednosti, ali upravo loš glas na svetskom nivou je siguran zalog da će jednog dana postati kolekcionarski zanimljiv automobil.

Izvor: Autoportal.hr



čitanja : 1985



Komentari

Tačno da je Zastava raspadom YU izgubila veliki broj kooperanata ali su oni zamenjeni domacim, tako da se Yugo proizvodio i u vreme sankcija. Problem je bio sto domaci kooperanti kod dosta delova nisu dostigli taj kvalitet, pa su original delovi bili vise na ceni.
Na slici se vidi u kakvom je stanju bila Zastava pred prodaju, pod pod kockama sa slojem ulja i prljavštine preko. A tako je bilo u celoj fabrici, nezdravi uslovi za rad.

Autor B.M 12 Nov 2016, 08:42

Mogao je FIAT barem neki zabačeni deo fabrike ostaviti za Zastavu da se proizvode (i) Zastavina vozila. Nebi nikom smetala s obzirom da u fabrici postoji ogroman slobodan prostor koji uz to postaje sve veći jer je proizvodnja sve manja.

Osim toga ni Lada se nije skroz odrekla svog glavnog aduta kroz decenije, Lade Nive (koji sada nosi naziv Lada 4X4) koji sada izlazi u blago modernizovanom obliku kao što je Zastava radila nekada sa Yugom (Yugo In tj. Zastava Koral In).

Upravo ovaj crveni mališa sa slike bi uz klimu, servo, ABS, ESP, kodirane ključeve, radio sa zvučnicima i benzinski motor koji bi trošio u proseku 3-4 litre na pređenih 100 kilometara za 4000 evra bio ponovni motor, za početak Srbije u malim količinama, a onda kasnije i dalje sa većim količinama.

Bio bi fora i odličan automobil za otići do samoposluge i lako parkiranje, pogotovo u sadašnjim uslovima kada su parking mesta često prebukirana, ali opet, ko šiša domaće tržište kada smo očigledno sitna boranija koja nikog ne zanima, a ni mene ne zanima da kupujem "besna kola" molim lepo.

Autor Zastava 12 Nov 2016, 13:46

Ovom nesrecniku poslednjem, desni far stoji nakoso...

Za kolegu Zastava, citiram "uz klimu, servo, ABS, ESP, kodirane ključeve, radio sa zvučnicima i benzinski motor"
samo nabrojano bi udvostrucilo cenu auta.
Samo stavi na papir kakve bi izmene morale na autu da se naprave da bi uglavio ove sisteme, ko da razvija softver, hardver? Lako je reci, samo da ubacimo drugi motor, menjac, ecu, trapove, elektroniku i onda dodjes na cenu dacije sandero.

Autor ilijapaun 12 Nov 2016, 14:41

To su sve tehničke novotarije koje su odavno prestale da budu skupe tehničke novotarije, a i nisu više ni tehničke novotarije. Sad su razne tehnologije koje izbacuju Volvo i Mercedes tehničke novotarije, a ovo nabrojano je kao bezbednosni pojas.

Dovoljno je samo reći da najjeftiniji pristojan mp3 radio sa 4 x 50 w maksimalne izlazne audio snage neke manje poznate marke košta nekih 20-25 evra i to je maloprodajna cena, a veleprodajna na 1000 komada je 4 puta niža po komadu. Sa tom sitnom elektronikom može da se opremi, a da pritom cena puno ne ode gore ili čak nikako. Cena bi i skočila da nema Korajaca i Kineza. Osim toga, u zadnje vreme Zastava je bila i krenula tim putem (odatle je negde ona intsrument tabla sa tečnim kristalima koja se ugrađivala u Yugo od 2007 do 2008).

Zadnje generacije Yuga In su imale ovakvu tablu.

http://x.vukajlija.com/var/products/posters/200912/531/nova-instrument-tabla.jpg

:)

Autor Zastava 13 Nov 2016, 13:27

Zastava , opet po bajkama...
Spomenu Ladu , a ona pored ogromnog ruskog tržišta u gubitku , a ti bi pokretao zdravu automobilsku proizvodnju , uglavnom za domaće tržište , u državi sa 7 miliona stanovnika , nikakve kupovne moći...
Jer i u Srbiji , sem budžetskih korisnika (ako bi bili forsirani od države) rijetko ko bi kupovao taj auto , jer pored liberalnog uvoza , zašto bi neko kupio , iako novo , auto konstrukcijski iz 70-ih godina prošlog vijeka kad se za te pare uzme , bez obzira što je polovan , auto konstrukcijski iz polovine 2000-ih.

A vezano za prepravke Yuga u skladu sa važećim propisima je jednostavno koliko i kuću nabijaču prepraviti u moderan "Low Energy House" , znači lakše je srušiti nego prepraviti...

Autor Đorđe 13 Nov 2016, 14:23

Kako vama nije jasno da sve sto nije uzeo Fiat je propalo. A nudjena mu je ne samo Zastava, vec i fabrika spec. automobila Sombor, fabrika motora iz Rakovice, i mnogi drugi kooperqanti. Na kraju mu je ponudjena i Zastava Kamioni, dzabe, samo da dovedu nekog kooperanta tu. Nijedna od tih fabrika nije prezivela.

Autor B.M 13 Nov 2016, 15:30

RE: Đorđe

Bilo rusko tržište u padu ili ne, Lada Niva (koja uz to je i starija od Yuga i koja uz to još se proizvodi) je i dalje veoma tražena, čak što više, nema govora o njenom penzionisanju.

Da je domaće tržište nikakve kupovne moći onda zašto bi neko uvozio 100000 polovnjaka svake godine koji, kada bi se uzela prosečna računica po jedinici automobila, koštaju grubo procenjeno nekoliko hiljada evra, dakle otprilike kao nov Yugo.

Očigledno je neko procenio da je bolje da narod kupuje automobile stare i po 10 godina umesto nov automobil.
Posle 6 godina, automobil počne da se kvari, a da ne pričam o automobilima starijim od tog godišta.

Država da hoće, pokrenula bi ili bi našla nekog da (ponovo) pokrene proizvodnju 10000 automobila za početak. U startu bi mogla "odvrati" 10000 kupaca polovnjaka godišnje što je samo 10 odsto tako da prostora i više nego ima, baš kao i u FIAT-ovoj fabrici samo neko troši godine vremena kako bi se izborio sa ruskim, a kasnije evroazijskim vetrenjačama, a sve to vreme postoji komotan prostor u svakom smislu. Što u smislu tehničkih i fizičkih kapaciteta za proizvodnju što u smislu tržišta koje je, uz to, još 2010 se raspitivalo za kupovinu novog Yuga, a još 2008 je ukinuta proizvodnja.

To nisu nikakva sanjarenja, to je realan scenario skoro pa jednostavno izvodiv.

Što se tiče liberalnog uvoza, zašto i pored maksimalno liberalnog uvoza da liberalniji ne može biti, ljudi ne kupuju nove automobile u željenom broju, većsamo polovnjake. Dali su to polovnjaci koji su, uz to nnajčešće stari, šminkani, udarani, sa softverski manipulisanom kilometražom i čemu sve ne, bolja alternativa novom Yugu. Ja sam mišljenja da je čak i novi Yugo bolji nego sumnjivi polovnjaci, koji uz to i odlivaju velike količine novca. Neka je 4000 evra po 100000 automobila svake godine to je 400 miliona evra svake godine ode iz Srbije na osnovu dobro ušminkanih, podmazanih limenih grobova, a to je vrednost koja bi mogla da spasi Zastavu što je dokaz da Zastavu kada bi neko vratio ona nebi ugrozila prodavce novih automobila već pre svega polovnih, a ugašena je zbog toga da nebi smetala prodavcima novih automobila.

Što se tiče prepravki, to nije ništa novo, za to nije treba potpuna promena. Pa kad je jedan Yugo imao motor od 45 KS, drugi od 55, a treći od 65, a neki su imali i jače motore, tro znači da ne treba novi model već samo prepravka, a što je Zastava i radila, a to sada rade i Rusi koji na kraju ispadoše pametniji od nas.

Sve ove činjenice koje sam naveo pokazuju da bi Yugo itekako imao prostora na domaćem tržištu.

Autor Zastava 13 Nov 2016, 18:17

RE: B.M

Pa baš zato što je nuđeno FIAT-u zato je i propalo.

Da je za Zastavu tražena firma koja bi kupila tj. izvršila privatizaciju iste danas se nebi prisećali Zastave već bi vozili neke modele sa brendom te kompanije.

Autor Zastava 13 Nov 2016, 18:23

Opet ti kažem bajke i samo bajke...
Đe'š porediti Rusiju i Srbiju?
Yugo i samostalna automobilska industrija u Srbiji je daleka prošlost i to su činjenice.
A i sam Yugo , je bio poluproizvod , posebno nakon raspada YU.
Moj stric je imao tog "boljeg" prijeratnog , kojeg je kupio novog , pa opet ga bolje služi Corsa C koju je kupio polovnu po manjoj cijeni nego novi Yugo , a iako je Corsa apsolutno bez bilo kakve opreme 1.0 , miljama je ozbiljniji auto , pouzdaniji, ekonomičniji , udobniji , prostraniji ,sigurniji...
Ja Yugića volim iz tih nekih nostalgičnih razloga ali daleko je to od normalnog automobila po današnjim standardima.
Jer i relativno izvozani polovni automobil je bolji nego novi Yugo.
Npr. moj Seat je uvežen sa 191.000km i sedam godina starosti , auto je imalo punu servisnu istoriju u DE i ovde je nastavljen redovno održavati , većina mehaničkih sklopova je još uvijek iz prvougradnje tako da na motoru , pumpi , diznama ,turbini i apsolutno ni jednom dijelu motora ništa nije rađeno , kvačilo je još uvijek tvorničko , čak su i kugle iz prvougradnje a auto ima malo manje od 320.000km to su jednostavno nedokučivi brojevi šti se tiče Yuga a posebno što u unuttašnjosti nema nijednog cvrčka...
Vanredne stvari što su rađene su jedino , reparacija anlasera i kompresor klime , ostalo sve na nivou potrošnog , maziva , filteri , kočnice i gume...

Autor Đorđe 13 Nov 2016, 18:56

Nikada mi nismo ni imali svoj atomobil, svi su radjeni po uzoru na fiatove modele i na njihovoj tehnologiji.
Znaci neka nasa tehnologija proizvodnje automobila ni ne postoji, kupovali smo tudju i to zastarelu jer je bila jeftinija. I zadnja linija za montazu Z10 koju smo platili 15mil.$ bila je zastarela, i Fiat je izbacio iz fabrike tokom renoviranja.

Autor B.M 14 Nov 2016, 06:56

A što se tiče investitora vise se isplati praviti novu fabriku na livadi sa obezbedjenom infrakstrukturom i svim priključcima, nego kupovati staru pa renovirati, menjati tehnologiju, davati otpremnine i ostalo. Za te pare koje su ulozene u Zastavu mogla se napraviti nova fabrika negde pored autoputa, ali bi to onda bilo katastrofa za Kragujevac. Radili bi Z10 jos neku godinu a onda bi morali da zatvorimo fabriku jer para za dalji razvoj nema a drzava nebi smela da daje subvencije. Slicno kao kod zelezare, da je nisu uzeli Kinezi morali bi da je zatvorimo.

Autor B.M 14 Nov 2016, 07:13

RE: Đorđe

Rusko i srpsko tržište su veoma slični. Možemo mnogo toga da naučimo od njih. Oni su zadržali svoju proizvodnju i svoj brend i privukli stranog investitora dok mi niti smo zadržali svoju proizvodnju niti smo sačuvali svoj brend, a i pitanje je koliko ćemo još dugo moći da zadržimo brend koji nema blage veze sa Srbijom.

Što se tiče poluproizvoda. Svi komunistički automobili iz istočnog bloka su bili poluproizvodi, osim onih skupih.

Porediti Yugo tj. staru Zastavu sa bilo kojom zapadnoevropskom markom, a pogotovu nekom nemačkom markom je smešno u startu pogotovu uzmemo li u obzir cenu tih vozila. Yugo nov je koštao 4000 evra, a Corsa nova...dok polovna Corsa ne može nikako da košta kao polovni Yugo. Isto važi i za delove. Cena delova je bila skoro džaba. Najskuplji deo na Yugu je bio njegov motor, a i on nije bio na velikoj ceni. Yugo je bio konkurentan za cenu po kojoj se prodavao.

Autor Zastava 14 Nov 2016, 20:47

RE: B.M

Nisu ni druge istočnoevropske marke automobila imale svoju tehnologiju. I dan danas ih nemaju. Stare Lade su bile na platformi FIAT-a (kao i naša Zastava nekada), a sada su na platformi Renaulta. Dacia je bila na platformi Renaulta i danas je, dok Škoda je stariji Volkswagen. Nijedna od tih fabrika nema svoju tehnologiju.

Reci FIAT-u da vrati Punto 188 ili kao Zastavu 10. Posla bi bilo, što za proizvodnju Yuga In, što za proizvodnju Zastave 10. Ja ne razumem zašto naša država i FIAT izmišljaju toplu vodu kada posla (tržišta) za ta 2 modela i dan danas ima.

Autor Zastava 14 Nov 2016, 20:57

Rusko i srpsko tržište ima jedinu sličnost što su kupci pretežno pravoslavne vjeroispovjesti ;)

Ja sam naveo kao primjer novi Yugo vs polovna Corsa ,zašto obnavljanje proizvodnje Yuga nema smisla i zašto je to utopija i priča na nivou bajki...
Isti taj moj stric prije te Corse kupovao samo nova vozila iz Zastavinog programa , posljednji taj Yugo , i niko ga više ne može ubijediti da je to bila bolja kupovina od tad polovne Corse stare 5 godina sa pređenih 90.000km a takvih primjera je na sve strane , i kome bi se na kraju to prodavalo.
Stvarno bi morao biti dobar mazohista da kupiš proizvod koji je i prije 30 godina već bio prevaziđen a usto krajnje upitnog kvaliteta.

Autor Đorđe 14 Nov 2016, 21:24

I mnogo što šta drugo. ;)

Slična filozofija, sličan standard, ljubav za žestokim pićima, ista automobilska tehnologija decenijama, imaju komšije sa sličnim razmišljanjem kao naše komšije, slična, skoro čak ista priča samo drugi akteri. Njihovi Čečeni su naši Šiptari, njihovi Estonci kao naši Hrvati, a njihovi Ukrajinci su kao naši Bosanci.
Mnogo su slični nama, mnogo više nego što i pro-ruski orijentisani pojedinci u Srbiji misle. Tu ne mislim samo na politiku, istoriju, veru, pleme, naciju, imena, tu misilm i po standardu i tipu kola koje kupuju, a što je najbitnije za ovu temu. U Rusiji najbolje prolazi Lada pa sve ostalo. Prolaze dobro i druge marke, ali Lada je na prvom mestu. Kod nas u Srbiji nažalost više nije tako, e tu je jedina suštinska razlika između Srba i Rusa. Nadam se da će to jednog dana da se promeni. Zastavu je trebalo privatizovati. Mogli su i Rusi da ukinu Ladu pa da rade FIAT, ali nisu. Zato su ispal pametniji. Dovoljno je reći Lada Granta, Lada Niva, Lada Vesta, a mi FIAT 500L i to je to, s tim da i to ide dole. :)

Opet se vraćamo na Ladu Nivu. Lada se proizvodi još od 70 i neke i dan danas radi no uprkos tome, Niva i dalje postoji. Kako to da u Rusiji Lada Niva može, a Yugo u Srbiji ne može.

Ako je Zastava bila neznam ti šta onda 10-15 hiljada mazohista je bilo 2008 godine. :)

I iz podatka da su 2010 godine ljudi obilazili salone u potrazi za novim Yugom se vidi da je gašenje Zastave bio netržišni potez. To je ujedno i najveći naš problem, a ne kvalitet, kvalitet je u skladu sa cenom. Rusi su tu odigrali pametnu ulogu. Dok je tržišta biće i Lade Nive. E da mi tako razmišljamo nebismo molili iste da im uvalimo nešto što više skoro niko ne kupuje, osim naravno Italijana i po kojeg Francuza. :)

Autor Zastava 15 Nov 2016, 15:56