home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Citroen M35

Citroën Ami je bio velikoserijski narodni automobil, zaslužan za motorizaciju brojnih Francuza, četvorotočkaš koji se u proizvodnji zadržao punih 17 godina i to kroz dva modela – Ami 6 (1961-1969) i Ami 8 (1969-1978).

Malo je poznato da je na bazi "osmice" nastao automobil koji je bio svetski raritet! To je M35, prvi Citroënov model koji je pokretao rotacioni wankel motor.

Citroen M35

Sve je počelo sredinom 60-ih godina prošlog veka kada je nastao Comotor Company, joint-venture Citroëna i NSU-a. Oba proizvođača su u wankel motorima videla veliku perspektivu pa je Comotor kupio 850 hiljada kvadratnih metara za novu fabriku u kojoj će se sastavljati agregati.

Čast da prvi dobije wankelov motor iz nove fabrike dobio je M35, dvovratna coupé verzija Amija čiju karoseriju je napravio Heuliez. Ova francuska kompanija je u jesen 1969. napravila šest karoserija M35, ali je projekat kasnio nekoliko meseci.

Kada se pojavio na putevima, Citroën M35 je pokretao rotacioni motor zapremine 497,5 kubika (veličina koja odgovara 995 ccm klasičnog otto motora), snage 49 "konja", koji je pomalo nezgrapnom coupéu omogućavao maksimalnu brzinu od 144 km/h.

Citroen M35

Pošto su wankel motori u to doba imali velikih problema sa pouzdanošću, Citroën je preko medija i svojih dilera pozvao dobrovoljce koji su dobili automobil na po šest meseci. Tako se došlo do brojke od 18 miliona test kilometara što je buduće kupce trebalo uveriti da su wankelovi tehnički problemi – stvar prošlosti.

Pre nego što je počela simbolična proizvodnja, Citroën je objavio da će M35 biti komercijalizovan po ceni od 14 hiljada franaka, odnosno tek malo jeftiniji od "ajkule".

Osim neobičnog izgleda i raritetnog motora, automobil je bio jedinstven i po hidropneumatskom oslanjanju, a na boku svakog vozila je stajala oznaka "prototype Citroën M35" sa brojem prototipa.

Visoka cena je bila glavni razlog zbog kojeg je finalizovano i prodato svega 267 primeraka rotacionog Amija mada je bila predviđena proizvodnja 500 vozila.

Citroën je ponudio otkup 267 prodatih vozila, ali većina vlasnika je to odbila. Međutim, francuska kompanija nije proizvela mnogo rezervnih delova, pa većina primeraka M35 više nije u funkciji ili se nalaze po garažama.

Iskustva stečena sa M35, Citroën će primeniti nekoliko godina kasnije. U oktobru 1973. je nastao Citroën GS Birotor koji je posedovao vrlo sličnu mehaniku, ali je motor imao dva rotora čime je snaga narasla na 107 "konja".

Izvor: Radiosarajevo.ba

Foto: Citroën



čitanja : 3807



Komentari