home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
BMW 740i

Mnogi ljubitelji automobila marke BMW se slažu u oceni da je BMW Serije 7, fabričke oznake E38, koji se proizvodio od 1994. do 2001. godine najlepša limuzina koju je fabrika iz Minhena ikada napravila. Iako je dizajn stvar ukusa, elegantna linija i savršene proporcije ove legendarne „Sedmice“ retko koga ostavljaju ravnodušnim. Danas možda i više nego u vreme kada je E38 bio u „cvetu mladosti“. Jednostavno, on stari kao dobro vino: kako godine prolaze, sve je privlačniji i lepši. Pravi moderni klasik !

BMW Serije 7 (E38) je najluksuzniji model BMW-ove „zlatne generacije“ iz 1990-tih godina prošlog veka. Naime, sa svojom vrhunskom elegancijom, potpuno novim dizajnom i (tada) najmodernijom tehnologijom, E38 je bio uvertira za još dva legendarna „Bavarca“. Seriju 5 (E39) koja se pojavila 1995, i Seriju 3 (E46) iz 1997. godine koja je najprodavaniji BMW u istoriji.

BMW 750 iL

E38 je predstavljen 1994. godine kao treća generacija BMW-a Serije 7 sa tri oblika karoserije: standardnom (oznaka i), sa produženim međuosovinskim rastojanjem (oznaka iL) i najdužom (oznaka L7). Imao je mnogobrojna, u svoje vreme najmodernija tehnološka rešenja. E38 je bio prvi automobil opremljen tzv. „vazdušnom zavesom“ (bočni cevasti vazdušni jastuci), prva Serija 7 sa dizel motorima, ali i poslednja koja je uz automatski, bila dostupna i sa manuelnim menjačem. Uz sve luksuzne detalje dostojne najprestižnijeg BMW-a ’90-tih godina, tu su bili i ASC+T kontrola trakcije, DSC kontrola stabilnosti, adaptivni ksenonski farovi, senzori za parkiranje, trozonska „klima“, satelitska navigacija... Naravno, danas je takva oprema dostupna kod većine automobila, ali je pre tri decenije bila rezervisana za ekskluzivne modele visoke klase.

Osnovna benzinska verzija 728i je imala redni šestocilidarski motor sa 193 KS, dok su snažniji V8 „benzinci“ 730i, 735i i 740i raspolagali sa snagom između 218 i 286 KS. Na samom vrhu ponude bila je verzija 750i sa V12 motorom zapremine 5,4 litara i 326 konjskih snaga. Kada je reč o „dizelašima“, koji u to vreme još nisu bili uobičajeni u visokoj klasi, BMW E38 je bio dostupan u tri verzije: 725 tds i 730d sa šest cilindara, kao i 740d sa V8 motorom koji je oslobađao respektabilnih 245 KS i 560 Nm obrtnog momenta. Sve verzije su se nudile isključivo sa pogonom na zadnjim točkovima. 740d je postao deo ponude nakon redizajna iz 1998. godine, koji je doneo estetska (modernije svetlosne grupe i enterijer) ali i tehnička unapređenja (vazdušni jastuci za glavu i DSC kao deo standardne opreme, modernizovani benzinski motori, Sport paket opreme...) 

Osim fabričkih, BMW E38 je tradicionalno bio dostupan i u tjuniranim verzijama marke Alpina - B12 5.7 i B12 6.0, koje su kao osnovu koristile V12 motore. Prva se pojavila 1995. u verziji sa 387 KS, a druga, redizajnirana i snažnija Alpina B12 6.0 iz 1999. godine je imala 430 KS i 600 Nm.

Kada je reč o popularnoj kulturi, BMW E38 može da se pohvali nezaboravnom pojavom u filmu o Džejms Bondu „Sutra ne umire nikad“ iz 1997. godine. Čuveni američki reper Tupak Šakur je nažalost ubijen u Las Vegasu 1996. godine tokom vožnje u svom BMW-u 750iL.  

BMW Serije 7 (E38) je do kraja proizvodnje 2001. godine prodat u 340.242 primerka, a danas je još moguće naći dobro očuvane primerke po relativno pristupačnim cenama. Ipak, s obzirom na kultni status koji E38 ima među ljubiteljima BMW-a ali i automobilskim entuzijastima uopšte, u budućnosti se može očekivati značajan rast cena ove prelepe limuzine.

Autor: Miloš Vasin

Foto: BMW



čitanja : 4423



Komentari