home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
BMW M5

Među BMW-ovim „M Power“ limuzinama Serije 5, jedan model se naročito izdvaja i omiljen je među entuzijastima. U pitanju je čuvena E39 generacija modela M5, koja se proizvodila između 1998. i 2003. godine.

E39 M5 poseduje sve ono zbog čega BMW automobili nose epitet "The ultimate driving machine" (Vrhunska vozačka mašina). Ispod haube ove, za današnje pojmove diskretne ali i vanvremenski elegantne limuzine se krije pravi dragulj – V8 motor zapremine 4,9 litara, fabričke oznake S62. On oslobađa 400 konjskih snaga pri 6600 obrtaja u minutu i 500 Nm obrtnog momenta pri 3800 o/min.

Snaga se na zadnje točkove prenosi putem šestostepenog manuelnog menjača, istog koji je ugrađen i u tadašnji model 540i ali sa modifikovanim kvačilom zbog većeg obrtnog momenta. Tu je i diferencijal sa ograničenim proklizavanjem čija maksimalna blokada je 25%, kao i servo upravljač sa dva nivoa otpora (Servotronic). On se, kao i brzina odziva na pedalu gasa kontroliše preko tastera „Sport“ na centralnoj konzoli. O tome koliko moćna limuzina je svojevremeno bio E39 M5 govori i činjenica da je imao motor iste snage kao supersportski Ferrari 360 Modena!

BMW M5

Uz odličan zvuk atmosferskog „osmaka“, BMW E39 M5 iz mesta do 100 km/h ubrzava za 4,8 sekundi i postiže maksimalnu brzinu od elektronski limitiranih 250 km/h. Testovi su pokazali da maksimalna brzina bez ograničenja prelazi 300 km/h, a E39 M5 je krug na stazi Nirburgring prešao za 8 minuta i 20 sekundi. Osim V8 motora, E39 je prva generacija BMW-a M5 sa aluminijumskim komponentama prednjeg oslanjanja i multilink zadnjim oslanjanjem.

BMW M5

U septembru 2000. godine, BMW E39 M5 je redizajniran zajedno sa ostalim modelima u ponudi tadašnje „Petice“. Izmene su uključivale modernije farove u obliku prstenova (tzv. „Angel eyes“) i LED zadnja svetla, kao i razna poboljšanja u enterijeru. Mehanički, automobil je ostao nepromenjen. BMW je kod E39 M5 iz finansijskih razloga odustao od planirane verzije Touring, pa je napravljen samo jedan prototip moćnog V8 karavana.

BMW M5 Touring

Mnogi ljubitelji BMW-a verziju E39 smatraju najboljom generacijom modela M5, čiju slavu nije uspeo da zaseni čak ni naslednik E60 M5 sa V10 motorom. Jednostavno, reč je o poslednjem BMW-ovom sportskom sedanu „stare škole“ (bar u poređenju sa današnjim digitalizovanim automobilima) koji se odlikuje harizmatičnim dizajnom, sjajnim performansama i upravljivošću uz udobnost na dužim relacijama. BMW E39 M5 je danas i među kolekcionarima jedan od najpoželjnijih modela fabrike iz Minhena, pa njegova cena konstantno raste.

Autor: Miloš Vasin

Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW / BMWblog.com









čitanja : 2386



Komentari