Među BMW-ovim „M Power“ limuzinama Serije 5, jedan model se naročito izdvaja i omiljen je među entuzijastima. U pitanju je čuvena E39 generacija modela M5, koja se proizvodila između 1998. i 2003. godine.
E39 M5 poseduje sve ono zbog čega BMW automobili nose epitet "The ultimate driving machine" (Vrhunska vozačka mašina). Ispod haube ove, za današnje pojmove diskretne ali i vanvremenski elegantne limuzine se krije pravi dragulj – V8 motor zapremine 4,9 litara, fabričke oznake S62. On oslobađa 400 konjskih snaga pri 6600 obrtaja u minutu i 500 Nm obrtnog momenta pri 3800 o/min.
Snaga se na zadnje točkove prenosi putem šestostepenog manuelnog menjača, istog koji je ugrađen i u tadašnji model 540i ali sa modifikovanim kvačilom zbog većeg obrtnog momenta. Tu je i diferencijal sa ograničenim proklizavanjem čija maksimalna blokada je 25%, kao i servo upravljač sa dva nivoa otpora (Servotronic). On se, kao i brzina odziva na pedalu gasa kontroliše preko tastera „Sport“ na centralnoj konzoli. O tome koliko moćna limuzina je svojevremeno bio E39 M5 govori i činjenica da je imao motor iste snage kao supersportski Ferrari 360 Modena!
Uz odličan zvuk atmosferskog „osmaka“, BMW E39 M5 iz mesta do 100 km/h ubrzava za 4,8 sekundi i postiže maksimalnu brzinu od elektronski limitiranih 250 km/h. Testovi su pokazali da maksimalna brzina bez ograničenja prelazi 300 km/h, a E39 M5 je krug na stazi Nirburgring prešao za 8 minuta i 20 sekundi. Osim V8 motora, E39 je prva generacija BMW-a M5 sa aluminijumskim komponentama prednjeg oslanjanja i multilink zadnjim oslanjanjem.
U septembru 2000. godine, BMW E39 M5 je redizajniran zajedno sa ostalim modelima u ponudi tadašnje „Petice“. Izmene su uključivale modernije farove u obliku prstenova (tzv. „Angel eyes“) i LED zadnja svetla, kao i razna poboljšanja u enterijeru. Mehanički, automobil je ostao nepromenjen. BMW je kod E39 M5 iz finansijskih razloga odustao od planirane verzije Touring, pa je napravljen samo jedan prototip moćnog V8 karavana.
Mnogi ljubitelji BMW-a verziju E39 smatraju najboljom generacijom modela M5, čiju slavu nije uspeo da zaseni čak ni naslednik E60 M5 sa V10 motorom. Jednostavno, reč je o poslednjem BMW-ovom sportskom sedanu „stare škole“ (bar u poređenju sa današnjim digitalizovanim automobilima) koji se odlikuje harizmatičnim dizajnom, sjajnim performansama i upravljivošću uz udobnost na dužim relacijama. BMW E39 M5 je danas i među kolekcionarima jedan od najpoželjnijih modela fabrike iz Minhena, pa njegova cena konstantno raste.
Autor: Miloš Vasin
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW / BMWblog.com