Naslednik modela Miura, prethodnik modela Diablo - treba li još nešto dodati? Bio je to jedan od automobila čiji se poster nalazio na zidu sobe čak i onih dečaka koji nisu bili veliki zaljubljenici u automobile. Jednostavno, toliko je bio egzotičan i jedinstven da je stekao kultni status.
Da, bilo je to davno. Godine 1971. na salonu automobila u Ženevi pojavio se prototip ovog modela. Iako će serijska proizvodnja početi tek 1974. Lamborghini Countach privukao je ogromnu pažnju i postao glavno lice na naslovnim stranama automobilskih časopisa.
Uostalom, pogledajte taj izgled. Nije samo prednji kraj u pitanju, iako deluje da je preuzet sa nekog futurističkog trkačkog bolida.
Jednostavno, ovo je bio ekstreman auto u svakom pogledu, tako da nije ni čudo što je privlačio toliku pažnju.
A koliko može da razvije?
To je već „filozofsko“ pitanje. Stvar je u tome što je Countach imao mnogo verzija, sa motorima različite kubikaže, različite snage, ukupne težine, drugačije aerodinamike... Ali recimo da je kupac mogao da očekuje maksimalnu brzinu od preko 280 km/h, pa i do skoro 300 km/h.
Ne zaboravimo da je to bilo davno i da se Countach proizvodio od 1974. do 1990. godine, pri čemu su se inženjeri konstantno trudili da ga unaprede u svakom pogledu.
A koliko mu treba do 100?
Odgovor je sličan kao za maksimalnu brzinu. Recimo da je do 100 km/h mogao da stigne za pet do pet i po sekundi.
Danas ovaj rezultat ne deluje impresivno, ali u ono vreme je bio impresivan! Naročito kada iza vas urla „sirovi“ V12 motor. I kada je glavna ideja bila da se vozaču pruži beskompromisan doživljaj vožnje trkačkog automobila koji je prilagođen da bi bio legalan u javnom saobraćaju.
Danas imamo luksuzne limuzine sa 600-700 konja, „džipove“ (SUV, krosover, itd.) sa 600-700 konja i razne druge kombinacije koje imaju znatno bolje ubrzanje, veću maksimalnu brzinu i bolje ponašanje u krivinama, ali oni jednostavno ne mogu da obezbede adrenalin kao što su to mogli super-automobili iz sedamdesetih i osamdesetih.
Vožnja ovakvog auta, bez ABS-a, ASR-a, ESP-a, pogona na svim točkovima – to je bila borba čoveka i zveri. Nije mogao bilo ko sa dovoljno para da kupi ovaj super-automobil i da glumi Žil Vilneva ili Niki Laudu.
Treba ipak reći da navodno, iako je gospodin Lamborghini više preferirao komfornije „grand turere“, da je prepoznao komercijalnu vrednost beskompromisnog sportskog automobila, pa je razvojnom timu dao dozvolu da izvuku maksimum iz tog projekta. Odlučeno je da novi model treba da bude konstruisan tako da se obezbede najviše moguće performanse, pri čemu školjka, odnosno izgled automobila treba da bude istovremeno aerodinamičan i estetski drzak.
Ovu nameru nije poremetila ni promena vlasnika kompanije Lamborghini. Podsetimo se da je projekat Countach započet 1970. godine, da je prototip predsatvljeni 1971, a da je do promene vlasništva došlo 1972. godine. Ferruccio Lamborghini se u potpunosti povukao 1974. godine.
Model Miura počeo je da pokazuje godine. Ferrari je predstavljao sve ozbiljniju konkurenciju. Naslednik modela Miura jednostavno nije imao „luksuz“ da ostane neprimećen.
Kao rezultat nastalo je vozilo sa motorom postavljenim iza vozača. Zadnji pogon se podrazumevao. Naravno, bile su tu brojne inovacije po pitanju mehanike, novih tehnologija, itd. Mnoga rešenja nastala su u vidu ispravljanja grešaka i mana kod modela Miura, kao npr. loša stabilnost pri visokim brzinama, otežan pristup raznim komponentama i delovima prilikom redovnog održavanja i popravki, suviše nejednak raspored mase po osovinama, problemi sa hlađenjem motora…
Nakon godinu dana intenzivnog rada, prvi prototip, nazvan LP500 predstavljen je 1971. na sajmu u Ženevi. Zatim su inženjeri proveli još 3 godine spremajući prototip za serijsku proizvodnju.
Dužina 4.140 mm i visina 107 cm. Težina od 1.300 do 1.350 kg u zavisnosti od verzije, opreme i standarda po kojem se meri i izvora podataka.
Vrata koja se otvaraju na gore, a po kojima je Lamborghini danas poznat, prvi put su primenjena upravo na modelu Countach. Marcello Gandini iz dizajnerske kuće Bertone, koji je bio odgovoran za to kako izgleda Miura (po mnogima jedan od najlepših automobila u istoriji), vodio je dizajnerski tim zadužen za Countach i njegova odluka je bila da se primene ovakva vrata.
„Zbrka“ sa nazivima
Što se tiče dodatnih oznaka nakon imena Countach, uglavnom sve počinju akronimom LP („longitudinale posteriore“ - uzdužno pozadi - odnosi se na poziciju motora). Primerci iz prvih godina proizvodnje imali su oznaku od 3 cifre koja je označavala nominalnu zapreminu motora – „400“ za 3.9–litarske motore i „500“ za 4.8 i 5.0-litarske motore.
Tako je prvi serijski Countach nazvan Lamborghini Countach LP400. Naknadno je ubacivano i slovo S (kao Sport) za snažnije verzije.
Ova koncepcija je napuštena 1985. kada se pojavila verzija LP5000 Quattrovalvole sa 5.2-litarskim motorom, poznatim i kao 5000QV.
Može još mnogo da se piše o motorima, ali to bi zahtevalo čitav serijal tekstova. Ne zaboravimo da je Countach proizveden u ukupno (samo) 1.983 primerka tokom 16 godina proizvodnje – od 1974. do 1990. godine. Uglavnom, svi su imali V12 motor, bez obzira na kubikažu.
Zaključak
Lamborghini Countach sebi je odavno obezbedio večno mesto u istoriji automobila. Nasledio ga je takođe legendarni i mnogima još poznatiji Diablo. Ipak, bez obzira što Miura im poseban šarm, a Diablo deluje kao spejs šatl na točkovima, Countach jednostavno izgleda kao da bi odigrao bolju ulogu nego DeLorean u filmovima „Povratak u budućnost“.
Izvor: Polovniautomobili.com
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Lamborghini