Kadett, a kasnije i Astra od samog početka su u segment unosili brojne inovacije i time mobilnost činili pristupačnom za mnoge. Jedna posebna generacija Kadetta slavi poseban rođendan: Opel Kadett E puni 40 godina.
U jesen 1984. Opelovi inženjeri su postigli zaista veliki uspeh. Na bazi tehničke osnove svog prethodnika, ali s potpuno novom karoserijom hatchbacka, peta generacija Kadetta postaje sve jača. Osnova uspeha je atraktivan dizajn kao i tehnička finoća i raznolikost varijanti. Ujedno, to je poslednji model marke Opel kompaktne klase koji nosi pločicu s imenom Kadett. Naslednik je svi znamo bila Astra, koja je dosledno nastavila uspeh u kompaktnoj klasi.
Jesen 1984.: Peta generacija uspešnog lansiranja Opel Kadetta
Priča o razvoju pete generacije Kadetta je u stvari započela 1979. Čim se Opel Kadett D, prvi Opel model s prednjim pogonom, pojavio na tržištu, već su se prikupljale ideje za potencijalnog naslednika. U razvoju proizvoda i konstrukciji u Riselshajmu brojni inženjeri, tehničari i dizajneri su deo projekta “Kadett E”. Tokom pet godina, 1,5 milijardi nemačkih maraka je utrošeno u razvoj Kadetta E. Pre nego što bude spreman za serijsku proizvodnju, prototipovi prelaze ukupnu udaljenost od oko 6,5 miliona kilometara – u test centrima kao i na trkačkim stazama, u ekstremnim vremenskim uslovima u severnoj Evropi i pustinjskim predelima SAD-a. Nakon što su opsežna testiranja završena, došlo je vreme: Kadett E – ponovo s pogonom na prednje točkove – lansiran je u jesen 1984. Uskoro je stigao u prodajne salone – u raznim varijantama. Ali, to nikako nije jedini razlog zbog kojeg je peta generacija Kadetta u vrlo kratkom vremenu postala bestseler.
Od samog početka prodaje, poslednja generacija Kadetta je dostupna kao hatchback s troja i petora vrata te kao Kadett karavan s troja i petora vrata – s vodećim utovarnim volumenom u klasi do 1.520 litara. Samo godinu dana kasnije, “notchback” varijanta s četvoro vrata dopunjava ponudu. A od 1987., ljubitelji svežeg vazduha su dobili Kadett E kabriolet. Dizajnirao ga je niko drugi nego Bertone. U bliskoj saradnji s dizajnerskim timom iz Riselshajma, elegantni Kadett u toplesu je stvoren u severnoj italijanskoj fabrici – uključujući opsežnu standardnu opremu od sportskih sdišta za vozača i suvozača do pojedinačno sklopivih zadnjih sedišta i zatamnjenih stakala.
Proizvođač naglašava činjenicu da Opel ne samo da želi privući kupce automobila s Kadettom, već takođe nudi pravi model za komercijalne kupce s drugom varijantom: Kadett Combo. Ovaj kompaktni transporter s posebno dizajniranom zadnjom osovinom i zadnjim vratima koja se otvaraju pod uglom od 180 stepeni može da poveze do 635 kilograma korisnog tereta i ima 2,4 kubnih metara tovarnog prostora.
Ipak, najsportskija, najsnažnija i – uz Bertone kabriolet – verovatno i najemotivnija varijanta Kadetta je Kadett GSi. Dok serijska verzija u početku ima motor od 1,8 litara i 85 kW (115 KS) snage, GSi je izašao na stazu nedugo nakon toga kao touring automobil grupe A sa 125 kW (170 KS) i ubrzanjem od 0 do 100 km/h. za nešto manje od sedam sekundi. I kao trkački Kadett GSi 16V od 184 kW (250 KS), proslavio je svoju pobedničku premijeru na početku Međunarodnog nemačkog šampionata touring automobila 1988. Godinu dana kasnije, Austrijanci Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner su postali nemački reli prvaci u Opel Kadettu GSi 16V. Iste godine Opelove fabrike su učestvovale u nemačkom šampionatu touring automobila s petom generacijom Kadetta.
Dok su razvijali Kadett E, inženjeri i dizajneri su obratili pažnju na tipične Opel potencijale, bez obzira na varijantu karoserije: emotivan dizajn i dokazanu prikladnost za svakodnevnu upotrebu uparene s maksimalnom efikasnošću – sve po pristupačnim cenama za širok raspon kupaca. Ovaj recept za uspeh je rezultiraobrojnim nagradama za petu generaciju bestselera kompaktne klase. Osim “Zlatnog volana 1984.”, osigurao je i titulu “Evropskog automobila 1985. godine”.
1984. Kadett je takođe postavio rekord u pogledu aerodinamike. Nakon 1200 sati finog podešavanja u vazdušnom tunelu, Kadett E postiže senzacionalan koeficijent otpora od 0,32. A sportski GSi, s koeficijentom otpora vazduha od 0,30 i površinom otpora vazduha od 0,57 kvadratnih metara, bio je najaerodinamičnija limuzina na svetu u to vreme.
Istovremeno, razvoj kontinuirano napreduje. Godine 1989. Opel je lansirao osveženi Kadett E, a 1991. oznaka Opel Astra je predstavljena širom Evrope. I tako je naziv Kadett otišao zauvek u legendu…
Izvor: Autoportal.hr
Foto: Opel
Video prilozi: Vrele Gume