
Korporacija Kia Motors je na salonu automobila u Los Angelesu premijerno predstavila novu limuzinu Kia Optima u hibridnoj varijanti.
Model,
koji je u osnovi namenjen severnoameričkom tržištu, predstavlja temeljitu
preobrazbu modela, pogotovo na području dizajna i motornih performansi.
Hibridna Optima, koja "preko velike bare" stiže na proleće, biće
Kijin prvi hibrid na tom za Kiju najvažnijem tržištu. Može se pohvaliti vrlo
dobrim motornim performansama - ubrzanje od 0 - 100 km/h postiže u 9,2 sekunde,
a najveća brzina je 195 km/h, dok je najveći pomak postignut na području
potrošnje goriva, jer je hibrid čak 41% štedljiviji u odnosu na uobičajenu
Optimu Optimo sa 2,4-litarskim DOHC benzinskim motorem.

Hibridna Optima je opremljena jednostavnim "paralelnim hibridnim
sistemom", jer benzinski motor deluje u kombinaciji sa malim električnim
motorom i ima pogon na prednji par točkova, a za prenos je zadužen 6-stepeni
automatski menjač. Posebno hidraulično kvačilo, koje se nalazi između radilice
motora i menjača, omogućava gašenje benzinskog motora tako da Optima može
delovati i isključivo sa električnim motorom, npr. do maksimalnih 100 km/h i
naravno bez štetnih emisija CO2.
Automatsko i
za vozača neprimetno delovanje
Hibrid u osnovi deluje u tzv. električnom modulu. Ubrzavanjem vozila,
zahvaljujući posebnom generatoru (HSG - Hybrid Starter motor/Generator)
aktivira se benzinski motor. Električni motor može delovati i kao rezervni
motor (pri ubrzavanju i polaženju uzbrdo) i kao generator, koji puni baterije
kada je to potrebno. Kod kraćeg zaustavljanja ili dužeg delovanja motora u
slobodnom hodu benzinski motor se automatski gasi, što takođe doprinosi
smanjenju emisija CO2.
Pri kočenju električni motor kinetičku energiju pretvara u električnu i
akumulira je. 8,5-kilovatni HSG generator deluje i kao generator za punjenje
baterija dok vozilo miruje i sistem uviđa da je baterija skoro prazna.
Delovanje hibrida je u svim voznim uslovima automatsko i za vozača i saputnike
sasvim neprimetno.

30-kilovatni elektro motor može se pohvaliti najvećom snagom 41 KS i obrtnim
momentom 205 Nm u rasponu između 0 i 1.400 obr./min u električnom modulu, a u
kombinaciji sa benzinskim motorom proizvodi 209 KS i ima obrtni moment 265 Nm.
Hibridna Optima može se pohvaliti činjenicom da je jedini automobil na svetu
koji za hlađenje elektro motora koristi ulje.
Hibrid za svoje delovanje koristi litijum-polimerske baterije, koje su Korejci
razvili u saradnji sa svetski priznatim, takođe korejskim proizvođačem LG Chem.
Osim toga što su litijum-polimerske baterije bolje od litijum-jonskih
(koristimo ih u prenosnim računarima i mobilnim telefonima), izdržljivije su i
lakše za skladištenje te su idealne za upotrebu u vozilima. Nova generacija
baterija pruža optimalan odnos između performansi, energetske gustoće i
temperaturne stabilnosti.
Otklonjen je i problem koje je mučio hibride prve generacije – životna doba
baterija je minimalno 10 godina ili 150.000 milja (oko 240.000 km). Nova
generacija baterija može se pohvaliti i manjom masom, jer sa težinom 43,6 kg i
malim volumenom ne zauzimaju previše dragocenog prtljažnog prostora.
Dorađen
2,4-litarski benzinski motor Theta
2,4-litarski benzinski motor je za potrebe hibrida dorađen, između ostalog je
za čak 20% povećan odnos kompresije, što utiče na smanjenje emisija CO2 i manju
potrošnju goriva (10% u odnosu na obični Theta motor).
6-stepeni automatski menjač iz obične varijante prilagođen je hibridu.
Konverter obrtnog momenta zamenio je elektro motor sa veoma efikasnom pumpom za
ulje. Takav prenos omogućava delovanje koje povećava regeneraciju kinetičke
energije, koja nastaje kod kočenja i pruža odazivnije delovanje u odnosu na CVT
menjač.
Tvorci Optime mnogo pažnje namenili su aerodinamici vozila, pre svega prednjem
delu, zato je hibridna varijanta od obične niža za 5 mm, a osim toga poboljšali
su trenje točkova, a dodali su i pneumatike sa manjim otporom trenja. Rezultat
je koeficijent otpora vazduha, koji iznosi poštovanja vrednih Cd 0.26.
Energetski štedljiva rešenja, koja su našla svoje mjesto u novoj Optimi su
pored tzv. regenerativnog sistema punjenja kod kočenja još i električni servo
volan (umesto hidrauličnog) i električni vazdušni kompresor, koji omogućava
vrlo efikasno delovanje klima uređaja.
Luksuzna
limuzina sa bogatom serijskom i dodatnom opremom
Za razliku od jedinstvenog hibridnog pogona nova Optima se kod ostale opreme
namenjene komforu i praktičnosti ne razlikuje od svoje uobičajene varijante,
jer nudi identičnu serijsku i dodatnu opremu.
Sa izvana “zelenu” Kiju karakterišu dve kromirane izduvne cevi, zatamnjena
stakla, migavci u bočnim ogledalima i 16-inčni aluminijumske felne sa
pneumaticima 205/65R16. Kao opcija na raspolaganju su i 17-inčni alumijumske
felne dimenzija 215/55/R17.
U unutrašnjosti vozač na centralnoj konzoli najpre zapazi “ECO vodič” koji
vozača podučava o ekološkoj vožnji. Pregledni i savremeno dizajnirani merači
vozaču nude vrhunski sportski osećaj, bez odricanja komforu ili prostranosti.
Naravno inžinjeri nisu zaboravili ni na ostale “high-tech slatkiše,” koji
spadaju u ovu automoblsku klasu.
Kod nas
verovatno u junu
U Evropi i kod nas Kijinu limuzinu u uobičajenoj varijanti sa 1.7 VGT dizelskim
motorom snage 136 KS, 6-stepenim manulenim menjačem i emisijama CO2 od samo 113
g/km očekujemo u junu iduće godine, dok informacija o dolasku hibrida za sada
još nema. 2-litarsku i benzinom pokretanu limuzinu sa 170 KS očekujemo krajem
naredne godine.
Kia
Optima Hybrid/ tehnički podaci:
Dužina/širina/visina (mm): 4845/1830/1450
Međuosovinsko rastojanje (mm): 2795
Motor: 2,4-litarski hibrid
Benzinski
motor
Kapacitet/tip: 2,4-litarski, DOHC, 16-ventilski
Snaga i obrtni moment: 168 KS/166 KS/209 Nm
Električni
motor
Snaga i obrtni moment: 41 KS/30 kW/205 Nm
Kombinovani
sistem
Snaga i obrtni moment: 209 KS/265 Nm
Menjač i prenos: automatski 6-stepeni (bez konvertera obrtnog momenta)
Težina: 1,583 kg
Posuda za gorivo: 65 litara
Volumen prtljažnika: 280 litara
Potrošnja
goriva l/100 km (nezvanični podaci)
U naselju 6,53
Izvan naselja 5,88
Kombinovano 6,19