home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Toyota bZ4X

Potpuno nova Toyota bZ4X danas ima svoju svetsku premijeru. Ovo je prvi model u novoj seriji baterijskih električnih vozila (BEV), a ime serije "bZ“ je skraćenica od "Beyond Zero“ - Toyotine strategije da doprinese svetu više od nulte emisija gasova i ograničenja koje donosi automobilska industrija.

Dizajnom i tehnologijom veran konceptu prema kojem je oblikovan, bZ4X je prvi Toyotin model razvijen u potpunosti kao BEV. Osim toga, to je prvi automobil koji koristi Toyotinu novu posebnu platformu za BEV. Ova platforma se bazira na filozofiji e-TNGA, a razvijena je u saradnji Subarua i Toyote. Zahvaljujući korišćenju baterije kao sastavnog dela šasije, ispod poda vozila, postignute su prednosti niskog težišta, odličnog rasporeda težine napred/pozadi i velika krutost školjke zbog postizanja visoke bezbednosti i odlične udobnosti i upravljivosti.

Toyota bZ4X

bZ4X je prostran, udoban SUV, dostupan s novim pogonom na sve točkove koji pruža najbolje terenske sposobnosti i performanse u klasi, zahvaljujući zasebnim elektromotorima za svaku osovinu. Spoljašnji izgled je čist, elegantan i snažan te takav podjednako oslikava i njegove napredne kvalitete BEV-a kao i status SUV-a, te predstavlja početak novog oblika prednjeg dela u obliku „čekića“ koji će se prenositi unutar marke, odajući snažan nastup ovog automobila. Veliko međuosovinsko rastoajnje obezbeđuje odličan smeštaj u svetloj i otvorenoj kabini s pet sedišta, uz prtljažnik izdašne veličine.

Toyota bZ4X

Toyota je iskoristila 25 godina iskustva u tehnologiji baterija za elektrifikovana vozila da bi obezbedila najbolji svetski kvalitet, trajnost i pouzdanost litijum-jonskog paketa koji napaja bZ4X. Očekuje se da će baterija, čak i nakon 10 godina vožnje, i dalje delovati s 90% svojih izvornih performansi. (Ciljane vrednosti tokom razvoja. Predviđa se da će rok trajanja i kilometraža biti 10 godina ili 240.000 km, šta pre nastupi.)

Toyota bZ4X

Uz potpuno napunjenu bateriju, očekivani domet je više od 450 km (zavisno od verzije, tačni podaci će biti naknadno potvrđeni). bZ4X će nuditi i napredne tehnološke funkcije, uključujući solarni panel na krovu kao pomoć u punjenju baterije u vožnji ili mirovanju, te treću generaciju sklopa Toyota Safety Sense s novim sistemima aktivne bezbednosti i pomoći vozaču.

Toyota bZ4X

bZ4X će evropsku premijeru imati 2. decembra, neposredno pre otvaranja usluge onlajn rezervacija za stranke koje žele da budu među prvim kupcima ovog novog modela.

Premijera Toyotine nove, posebne platforme za BEV bZ4X je prvi automobil koji koristi Toyotinu novu posebnu platformu za BEV koja se bazira na filozofiji e-TNGA. Ova potpuno nova platforma poseduje prilagodljivost zahvaljujući kojoj se može koristiti za moguće buduće modele bZ, te je konstruisana s mogućnošću prilagođavanja veličine. Ključno, tanki baterijski paket je smešten u potpunosti ispod poda vozila i čini deo šasije, čime se postiže nisko težište, idealni raspored težine i velika krutost školjke. Ove osobine daju bZ4X-u stabilnost i sjajan odziv u dinamičkim performansama, te, zahvaljujući dugačkom međuosovinskom rastojanju, veliku prostranost u unutrašnjosti.

Spoljašnji dizajn

Toyota je stvorila elegantan i robustan dizajn za bZ4X koji je podjednako prikladan za savremeni gradski život i život van grada, spajajući napredni izgled BEV-a s izvornim karakteristikama SUV-a. Izgled prednjeg dela je promišljen i izbegava nepotrebne ukrase. Ističe se novim oblikom „čekića“ koji će se prenositi i na druge modele, sa tankim sklopovima glavnih svetala te naglašenim prednjim uglovima koji daju snažan pečat nastupu ovog automobila.

Gledano s boka, obrisi su elegantni zahvaljujući maloj ukupnoj visini, vitkim prednjim stubovima i niskom linijom osovina. Obloge lukova točakova, veliki točkovi (do 20 inča) pomereni sasvim u uglove karoserije i debeli pragovi odražavaju istinski karakter SUV-a. I pozadi su u centru pažnje dizajnera bili uglovi vozila koji su naglašeni i upečatljivi, dok se zadnja svetla protežu celom širinom vozila.

Toyota bZ4X

U poređenju s Toyotom RAV4, spoljašnje dimenzije ilustruju dizajnerske prednosti koje su u srži platforme e-TNGA. Na primer, bZ4X ima ukupnu visinu koja je manja za 85 mm, kraće prepuste i međuosovinsko rastojanje koje je 160 mm duži nego na RAV4. Visina linije poklopca motora je isto tako smanjena za 50 mm.

Dizajn uključuje aerodinamičke elemente koji doprinose velikom dometu vožnje, uključujući otvore smeštene duboko u uglovima prednjeg branika zbog stvaranja mirnih vazdušnih zavesa, pokrov ispod celog vozila, podeljeni krovni spojler i zadnji spojler, zadnji difuzor i pažljivo izabrani ugao nagiba zadnjeg stakla. Plitka donja maska ima zakrilca koja se zakreću zbog usmeravanja vazduha za hlađenje prema bateriji, odnosno smanjenja otpora vazduha.

Dizajn unutrašnjosti

Tema uređenja unutrašnjosti je "lagom“ – to je švedska reč koja označava nešto što je "baš kako treba.“ Ovde se to ocrtava u udobnosti i prostranosti čime kabina postaje nalik na dnevni boravak, osećaj koji je dodatno naglašen korišćenjem mekanih tkanina za presvlake, svilenkastim detaljima i ugradnjom panoramskog krova.

Toyota bZ4X

Ploča s instrumentima je plitka i nisko postavljena, doprinoseći osećaju otvorenosti i slobodnog pogleda vozača prema napred. Načelo "ruke na upravljaču, pogled na putu“ je osnažen vozačkim mestom usmerenim na čoveka, u kojem TFT ekran od 7“ za prikaz instrumenata i podataka leži direktno u pravcu pogleda vozača, iznad linije obruča upravljača, pa je pokazivače moguće videti uz minimalni pokret očiju.

Veliko međuosovinsko rastojanje omogućava najveći prostor za noge u klasi za sve putnike, kao i jedan metar udaljenosti između kukova putnika napred i pozadi. Tu je i izdašni prtljažnik s podesivim podom, zapremine d 452 litara uz uspravna zadnja sedišta.

Performanse

bZ4X s pogonom na prednje točkove pogoni elektromotor od 150 kW brzog odziva. Daje snagu od 204 KS i 265 Nm momenta, omogućavajući ubrzanje 0-100 km/h za 8,4 sekundi i najveću brzinu od 160 km/h. Verzija s pogonom na sve točkove ima najveću snagu 217,5 KS uz 336 Nm obrtnog momenta, najveća brzina je ista, dok je ubrzanje do 100 km/h smanjeno na 7,7 sekundi. Svi podaci o performansama su privremeni do sprovođenja homologacije.

Ovaj sistem nudi mogućnost "vožnje sa samo jednom papučicom“ zahvaljujući pojačanju generatorskog kočenja koje omogućava vozaču ubrzavanje i usporavanje vozila uz korišćenje samo papučice gasa.

Domet vožnje i tehnologija baterije

Domet vožnje je ključna briga svakog kupca električnog vozila (EV), a Toyota je, s iskustvom od 25 godina, predvodnik u razvoju baterija velikog kapaciteta kako bi bZ4X ne samo nudio bezbrižnost u pogledu udaljenosti koju može da pređe, nego i pouzdanosti u zadržavanju te sposobnosti tokom godina. U skladu s ciljevima razvoja baterije, očekuje se vrlo malo smanjenje performansi baterije – približno samo 10% – u 10 godina vožnje ili 240.000 kilometara, šta pre nastupi.

Litijum-jonska baterija ima kapacitet 71,4 kWh, a očekuje se da će omogućavati domet vožnje od preko 450 km (prema metodi WLTP). Vrednosti zavise od verzije i u ovom trenutku su privremene, do završetka homologacije. Zahvaljujući efikasnom i delotvornom sistemu grejanja, pouzdanost je zadržana i na temperaturama ispod nule, uz tek umereni pad dometa u odnosu na modele konkurencije. Bateriju je moguće brzo napuniti bez ugrožavanja bezbednosti ili trajnosti: punjenje na 80% traje oko 30 minuta uz sistem za brzo punjenje (CCS2) od 150 kW. Od četvrtog tromesečja 2022. godine biće dostupan trofazni punjač u automobilu od 11 kW.

Ključ kvaliteta i trajnosti baterije je višestruki nadzor napona. Ako sistem prepozna i najmanje neuobičajeno zagrevanja, automatski se uključuju protivmere. One imaju zadatak da umanje gubitak karakteristika materijala, a postoje i posebni koraci u proizvodnom procesu zbog sprečavanja ulaska nečistoća u bateriju. Po prvi put kod Toyote, ova je baterija hlađena vodom.

Pogon na sve točkove

Toyota je sarađivala sa svojim razvojnim partnerom, Subaruom, na konstrukciji novog pogona na sve točkove za BEV koji se oslanja na veliko iskustvo oba proizvođača u takvim sistemima. Na taj način se postiže dodatna bezbednost u vožnji u teškim uslovima, a bZ4X dobija istinske, najbolje u klasi, terenske vozne sposobnosti SUV-a.

Modeli s pogonom na sve točkove imaju odvojene elektromotore od po 80 kW koji pogone prednju i zadnju osovinu. XMODE pruža mogućnost izbora načina pogona u skladu s uslovima vožnje; na raspolaganju su postavke za sneg/blato, duboki sneg i blato (do 20 km/h), te Grip Control (nadzor prianjanja) za izuzteno teške terenske uslove (do 10 km/h).

Sistem steer-by-wire (posredno upravljanje)

bZ4X će biti prva serijska Toyota s ponudom sistema posrednog upravljanja (steer-by-wire) – One Motion Grip – koji će u Evropi biti predstavljen naknadno. Uklanjanjem mehaničkih spojeva između obruča upravljača i prednjih točkova, ovaj elektronski sistem precizno namešta ugao zakreta točkova u skladu s vozačevim namerama, obezbeđujući pritom više prostora za noge, poboljšavajući slobodu u izboru položaja za vožnju te olakšavajući ulazak i izlazak iz vozila. Tradicionalni obruč upravljača je zamenjen upravljačem One Motion Grip, što upravljanje čini mekšim i lakšim. Krajnji položaj upravljača ima ugao od svega 150 stepeni.

Zahvaljujući činjenici da nema fizičkog spoja u sistemu, s guma se ne prenose neželjene vibracije, ali vozač ipak dobija važnu povratnu vezu s površine puta. Osećaj na upravljaču je poboljšan zahvaljujući nezavisnom nadzoru momenta zakretanja upravljača čija karakteristika se menja u skladu s izabranim načinom pogona.

Krov kao solarni panel

Domet vožnje bZ4X-a je moguće povećati korišćenjem opcionog krova kao solarnog panela. On hvata sunčevu energiju uz nultu emisiju i nulti trošak za proizvodnju električne energije kojom puni pogonsku bateriju automobila. Moguće ga je koristiti kada je automobil upaljen ili ugašen, a Toyota je izračunala da, tokom godine, može da prikupi dovoljno struje za prelazak 1.800 km.

Nova generacija Toyota Safety Sense

bZ4X će uživati pogodnosti treće generacije sklopa Toyota Safety Sense s novim i poboljšanim funkcijama radi obezbeđenja zaštite u još široj paleti najčešćih opasnih situacija u saobraćaju. Može delovati kao partner vozaču u ostvarivanju krajnjeg cilja društva mobilnosti: "nula žrtava i povreda u saobraćajnim nesrećama“.

Povećanjem područja otkrivanja radara s milimetarskim talasima i kamere, poboljšano je delovanje svake pojedinačne funkcije. Nove funkcije uključuju unapređenje sistema predsudarne zaštite radi prepoznavanja vozila iz suprotnog smera i vozila koja se ubacuju, sprečavanje ubrzanja pri maloj brzini i pomoć pri zaustavljanju u nuždi. Sem toga, biće dostupan i novi multimedijski sistem s osvežavanjem softvera preko zraka (OTA).

Toyota Beyond Zero

bZ4X je prvi model u Toyotinoj novoj podmarki bZ – čije ime dolazi od "beyond Zero“ (dalje od nule) izražavajući Toyotinu predvodničku ulogu u zaštiti okoline koju je zauzela 1997. pionirskim modelom elektrifikovane mobilnosti, izvornim Priusom, prvim serijskim hibridnim električnim automobilom na svetu.

Predstavljanje modela bZ4X osnažuje Toyotin multitehnološki pristup u zadovoljavanju različitih zahteva za mobilnost ponudom cele palete elektrifikovanih vozila, uključujući HEV, PHEV, BEV i FCEV. Toyota namerava da smanji CO2 proizvodima koji se lako koriste i privlačni su kupcima, a ove tehnologije će doprineti ostvarenju cilja ugljenične neutralnosti.

Nulta emisija je samo deo Toyotinih planova – kao što to pokazuje „beyond“ (više od) u bZ. Toyota je ustrajna u pružanju sve bolje mobilnosti za sve, proizvodima i uslugama koji poboljšavaju užitak vožnje, povećavajući bezbednost svih učesnika u saobraćaju i pomažući u stvaranju boljih društava širom sveta.

bZ4X je u potpunosti usmeren na čoveka, oblikovan kako bi pomogao u prelasku na BEV bez kompromisa i nepraktičnosti, te uz maksimalne pogodnosti u pogledu dizajna, performansi i iskustva vlasništva koji su sastavni deo čistih električnih vozila – nastavljajući više od očekivanja klijenta.

PR saopštenje Toyota BiH



čitanja : 1313



Komentari