Dodge Nitro 2.8 CRD SXT

Izvor : www.blic.co.yu
Autor : Aleksandar Andrić
Za Evropu je „Dodž“ praktično novi brend. Ponegde bi pored vas projurio supersportski „vajper“ ili vas svojim gigantskim dimenzijama šokirao „ram“, ali se to ne može smatrati ozbiljnom aktivnošću na tržištu. S odlukom da se krene u osvajanje evropskog tržišta stigli su i specijalno prilagođeni modeli. Vrata je otvorio adut u nižoj srednjoj klasi - „kaliber“, a potom su usledili „avendžer“ (limuzina srednje klase) i sportsko-rekreativni (SUV) model - „nitro“. Upravo „dodž nitro“ predstavlja možda najbolji primer kako se tipično američki brend prilagodio zahtevima evropskih kupaca. Gigantska hromirana maska hladnjaka i robustna forma karoserije nemaju mnogo veze sa Starim kontinentom, ali dimenzije „nitra“ i pre svega dizel motor jasno govore o namerama proizvođača. Formula „malo naše, malo vaše“ pokazala se uspešnom kod konkretnog vozila koje je već na startu komercijalizacije naišlo na dobar prijem kod kupaca.
Manji nego što izgleda
Klasičan „dodžovski“ dizajn je najzaslužniji što „nitro“ deluje da je znatno
veći nego što zapravo jeste. Karoserija je dugačka nepunih 4,6 metara, što je,
uz kockastu formu i serijske parking-senzore u zadnjem delu (kod verzije SXT),
još jedan adut da se i u gradskim gužvama snalazite iznad očekivanja. Visoka
pozicija za upravljačem je takođe važna za dobru preglednost, mada na dužim
putovanjima to ume da bude i problem (zbog bržeg pojavljivanja bola u nogama).
Enterijer je kreiran da ponudi komfor za četiri odrasle osobe. Mesta na zadnjoj
klupi, naravno, ima i za petog člana posade, ali je za njegov udobniji smeštaj
neophodno više prostora na podu koji je „ograđen“ velikim grebenom u sredini.
Oprema je prilično bogata, a pored takozvanog elektropaketa (centralna brava,
komande prozora i spoljnih ogledala) i servo upravljača, tu su i automatski
klima-uređaj, kvalitetan audio-sistem sa šest zvučnika, kožom obložen
upravljač, putni računar s termometrom i kompasom, sistem za programiranje
putne brzine...
Zanimljiv deo opreme je i „load n’go“ klizeća platforma koja znatno olakšava
unos stvari u vozilo. Inače, osnovna zapremina prtljažnika je 369 litara, a kao
i kod drugih savremenih vozila, i u „nitru“ se tovarni prostor može značajno
povećati sklapanjem zadnje klupe (deljive u odnosu 65:35 odsto) - na skoro dva
kubna metra.
Dobre vozne karakteristike
Uprkos snažnom turbo-dizelu, koji u kombinaciji s petostepenim automatskim
menjačem isporučuje 50 Nm više (ukupno 460), od visokog vozila mase bezmalo dve
tone ne očekuje se previše. „Nitro“ je, međutim, prilično agilan, a zasluge za
to pripadaju dobroj koncepciji sistema oslanjanja i standardnim elektronskim
kontrolama stabilnosti (ESP) i proklizavanja (TCS), kao i uređaju za spečavanje
prevrtanja (ERM), zbog kojih se nije moralo preterivati s tvrdoćom amortizera.
Pored dobrog kompromisa između stabilnosti i udobnosti, za ozbiljnije akcije tu
je i „part-tajm 4X4“ sistem koji nudi izbor između pogona na dva ili sva četiri
točka. Kada se obrtni moment prenosi na sve točkove, raspodela se obavlja u
srazmeri 50:50 odsto. Nema, međutim, reduktora i blokada pa to ograničava
kretanje na asfalt i manje zahtevne terene.
Bazna varijanta ovog vozila na našem tržištu košta 29.999 evra, a testirani SXT
s automatskom transmisijom i prilično bogatom opremom 32.570. Kupcima je na
raspolaganju i širok spisak opcionala, sa koga izdvajamo „my Gig“ sistem (1.550
evra) koji objedinjuje moćan audio-uređaj (osam „infiniti“ zvučnika +
sabvufer), GPS navigaciju i DVD plejer sa dva kolor ekrana (tač-skrin na
centralnoj konzoli i dodatni u krovu) i hard diskom od 20 GB.
Cena i oprema test vozila
Dodge Nitro 2.8 CRD SXT: ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, ERM, kontrola pritiska u pneumaticima, zadnji parking-senzori, prednji i bočni vazdušni jastuci, svetla za maglu, progresivni servo upravljač, imobilizator, centralna brava s automatskim zaljučavanjem, alarm, naplaci od lake legure (17 inča), tonirana stakla s UV zaštitom, zatamnjena stakla u zadnjem delu, automatski klima-uređaj, putni računar s kompasom i termometrom, električne komande i grejanje spoljnih ogledala, električne komande prozora u vratima, električno podešavanje vozačevog sedišta u šest smerova, kožom obloženi upravljač, tempomat, audio-komande na upravljaču, „YES Essentials“ zaštita sedišta od flekanja, preklopivo suvozačko sedište, deljiva zadnja klupa (65:35%), „load n’go“ klizeća platforma prtljažnika, radio-6X DVD/MP3 sistem sa šest zvučnika... Cena vozila s uračunatim svim dažbinama je 32.570 evra.
Tehničke karakteristike
Dodge Nitro 2.8 CRD
motor 4-cilindrični, zapremina 2.768 ccm, maks. snaga 130 kW (177 KS) pri 3.800
o/min., maks. obr. moment 460 Nm pri 2.000 o/min., prenos 4X4, menjač
automatski, dužina 4.584 mm, širina 1.856 mm, visina 1.773 mm, međuos.
rastojanje 2.763 mm, masa 1.940 kg, prtljažnik 369/1.994 litara, rezervoar 70 litara,
pneumatici 235/65 R 17, maks. brzina 182 km/h, 0-100 km/h 10,5 s, potrošnja
(prosečna) 9,4 l/100 km,
gorivo evrodizel.