home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Pojava novog Audija RS6 Avant sa svih 580 konja izazvala je momentalnu reakciju tjunera, koji se bave preradom automobila bavarskog BMW-a. Tako je nemački AC Schnitzer za salon u Frankfurtu i zvanično juče najavio svoju obradu aktuelnog BMW-a M5 u Touring, odnosno karavan varijanti sa 500 litara korisne zapremine prtljažnika (sa oborenim zadnjim sedištima 1650 litara). Kao i u slučaju limuzinske verzije ACS5 sedan, i ACS5 Touring pokreće pojačani 5,0 litarski V10 agregat sa 406kW/552KS (serijski M5 raspolaže sa 373kW/507KS. Motor je dakle ojačan za 33kW/45KS zahvaljujući promenama na elektronskoj kontrolnoj jedinici motora i modifikovanom sportskom izduvnom sistemu (sa sportskim katalizatorom). Najlepše je da AC Shnitzer ima lep običaj da skida fabričko ograničenje maksimalne brzine, pa ACS5 Touring umesto 250, postiže svih 320 km/h. Osim toga, AC Schnitzer je obradio i ogibljenje ove "Petice", koje je dobilo nove sportske opruge zaslužne za niže težište automobila, a zahvaljujući tvrđe podešenom vešanju i naginjanje karoserije je smanjeno. Tu je i pojačani kočioni sistem i relativno suptilan aerodinamički paket, koji uključuje novi karbonski prednji spojler, hromiranu rešetku u prednjem braniku, zadnji difuzor, krovni spojler, hromirane "bubrege" i 20-inčne aluminjumske točkove sa gumama 245/35 R20 napred, odnosno 285/30 R20 ili 295/30 R20 nazad (u ponudi su i Black Magic točkovi od 21 inča). Ni unutrašnjost ne zaostaje za atraktivnom spoljašnjom pojavom. Kabina je između ostalog obogaćena AC Schnitzerovin trokrakim sportskim volanom, setom aluminijumskih pedala i istim takvim odmorištem za nogu i ručicom ručne kočnice, detaljima od karbona...






Pod motom "Fascinacija i Odgovornost" Mercedes će na salonu u Frankfurtu (11. – 23. septembar) prikazati jedinstvenu paletu novih, ekstremno ekonomičnih i ekološki podobnih automobila. Između 19 novih modela (od toga sedam hibrida) izdvaja se pre svega novi Mercedes F700 Concept (prva slika), koji zahvaljujući inovativnom 1,8 litarskom 4-cilindričnom Diesotto motoru sa 238KS (kombinuje performanse benzinca sa visokim obrtnim momentom i štedljivošću dizelaša) i hibridnoj tehnologiji troši jedva 5,3 litra benzina na 100 km, dok emisija CO2 iznosi samo 127 grama po kilometru. Ove vrednosti odgovaraju potrošnji nekog dizelaša kompakt klase (VW Golf, Fiat Bravo, Ford Focus i ostalo društvo), a ne nekom luksuznom i velikom automobilu, kakav je Mercedes F700 Concept. Nemci za sada kriju ostale podatke, kao i sam izgled ovog automobila, pa su tako objavili samo ovu tzv. teaser sliku, na kojoj se praktično vidi samo prednji deo ove studije. Više podataka dakle tek sledi.

Mercedes takođe prikazuje i model ML 450 Hybrid, koji će se na tržištu naći 2009. godine, a čiji inovativni hibridni sistem (razvijen u saradnji Mercedesa sa BMW-om i GM-om) raspolaže sa 250kW/340KS i 480Nm obrtnog momenta. Prema fabričkim podacima, ML 450 Hybrid prosečno troši samo 7,7 litara benzina na 100 kilometara, a emisija CO2 mu iznosi 185 grama po kilometru.

Još jedan hibrid, koji svakako zaslužuje bar trenautak vaše pažnje, jeste Mercedes S 300 BLUETEC Hybrid sa jedinstvenom kombinacijom BLUETEC i hibridne tehnologije, koja razvija 165kW/224KS i 560Nm obrtnog momenta. Uprkos pomenutoj snazi i svojoj veličini, Mercedes tvrdi da prosečna potrošnja ovog modela iznosi samo 5,4 litra dizela na 100 km, a toliko pominjana emisija CO2 je 142 grama po kilometru (oko 30 % manje od proseka klase). Inače, pomenuta Mercedesova BLUETEC tehnologija podrazumeva oksidacioni katalizator, SCR katalizator, AdBlue rastvor i filter čestica čađi.



Volvo će na salonu automobila u Frankfurtu, osim već ranije najavljenog modela C30 Efficiency, izložiti još jednu ekološki podobnu verziju na bazi Volvoa C30, koji je razvijen u Volvo Concept and Monitoring centru u Kaliforniji. To je hibridni Volvo ReCharge concept, u koji su ugrađeni i 1,6 litarski 4-cilindrični Flexifuel motor (pokreće ga E85 gorivo, odnosno mešavina 85 % etanola i 15 % benzina) i četiri elektromotora (po jedan na svakom točku automobila). ReCharge concept može da se kreće i samo pomoću elektromotora (u tom slučaju autonomija mu sa jednim punjenjem baterija iznosi do 100 kilometara), a kada kapacitet baterija padne na ispod 30 %, automatski se uključuje pomenuti 4-cilindrični motor, koji puni baterije. Zanimljivo je da se baterije mogu puniti i preko običnog kućnog utikača (punjenje traje tri sata). Zavisno od razdaljine, ovaj Volvo ReCharge može da troši od 0 do 5,5 litara goriva na 100 km. Naime, ako neki prosečan vozač od kuće do posla i nazad, dnevno prevaljuje oko 100 km, onda se za pokretanje automobila koristi samo električna energija (pošto je tolika autonomija sa jednim punjenjem baterija), pa je samim tim potrošnja goriva i emisija CO2 ravna nuli, a u slučaju da je potrebno prevaliti oko 150 kilometara, onda potrošnja goriva za tih 150 km iznosi manje od 2,8 litra, odnosno efektivno oko 1,9 litara na 100 km. Pri tom, Volvo ReCharge uopšte i nije toliko spor; ubrzanje do 100 km/h iznosi samo 9 sekundi, dok je maksimalna brzina od 160 km/h ipak manje impresivna, mada s obzirom na tip vozila, realno i sasvim dovoljna.




Nova Mazda6 za 2008.

6 Sep 2007 - 17:49 Noviteti Link

Na internet su procurele zvanične fotografije potpuno nove generacije Mazde6, koju japanska fabrika inače najavljuje kao svoju najveću premijeru predstojećeg salona automobila u Frankfurtu. Kao što je bilo i za očekivati, Mazda i sa novom "Šesticom" nastavlja sa predstavljanjem stilski atraktivnih i dinamičnih automobila; sve u skladu sa poznatom "Zoom-Zoom" filozofijom, ali koja je sada evoluirala na viši, tzv. Kizuna nivo (što bi moglo da se protumači kao "emotivna veza između čoveka i mašine"). Naravno, poput privlačne spoljašnjosti, i u unutrašnjost odiše modernim, dinamičnim stajlingom. Nova  Mazda6 je duža za 65 mm, šira 15 mm i viša za 5 mm u odnosu na istoimenu prethodnicu, što će omogućiti pre svega više mesta za putnike na zadnjim sedištima (produženo je i međuosovinsko rastojanje za 50 mm), a prema najavama iz Mazde, načinjen je i značajan skok u pogledu kvaliteta celog vozila. Mehanički će se nova Mazdina limuzina srednje klase oslanjati na nedavno predstavljeni Ford Mondeo (koristi njegovu CD3 platformu, koju će dobiti i novi Volvo S60), što naravno ne čudi budući da je američki gigant vlasnik japanske kompanije. Ipak, Mazda6 će biti manja i lakša od pomenutog Mondea, a biće i nešto lakša od svoje prethodnice. To će u praksi značiti i nešto nižu potrošnju, redukovanu emisiju CO2, kao i dinamičnije vozne osobine. Osim novog dizajna, boljih voznih osobina i preciznijeg upravljanja, veće fukcionalnosti, bolje ergonomije, manje potrošnje, bolje aerodinamike, unapređene bezbednosti (ABS, DSC, TCS, BA sistemi i šest vazdušnih jastuka kao standard), Mazda6 se može pohvaliti i bogatijom standardnom i opcionom opremom, u kojoj se nalaze Xenon prednja svetla, aktivni cruise control, parking senzori, dvozonski automatski klima uređaj, grejana sedišta, Bose stereo sistem, glasovne komande itd. Novitet je takođe i 2,5 litarski benzinac sa 125kW/170KS (nastao iz starog 2,3L), dok ostatak palete čine već poznati 1,8 i 2,0 litarski benzinci i 2,0 litarski dizelaš. Prodaja će početi početkom sledeće godine (kada će biti poznate i cene), a kao i ranije, i nova generacija Mazde6 će se nuditi u tri karoserijske varijante : kao klasična limuzina, liftback sa petora vrata i Wagon, odnosno karavan. Tokom 2009. godine će se pojaviti i sportska MPS varijanta, a u planu je i hibridna verzija (kombinacija benzinskog motora od 2,5 litra i elektromotora).

 



BMW će na domaćem terenu salona automobila u Frankfurtu sledeće nedelje predstaviti željno očekivati novi SAV (Sports Activity Vehicle) model X6, doduše još u formi koncept vozila. Kao najavu ovog automobila, BMW je objavio dva tzv. teaser video klipa, koji pokazuju par detalja nove X6-ice, mada je najveći deo vremena oba video klipa "potrošen" na razgovore sa dizajnerima. Za ostalo ćemo ipak morati da sačekamo zvaničnu promociju.




Mada još nije objavljen tačan datum početka prodaje, uvoznik BMW-a za našu zemlju, kompanija Delta Motors (Kralja Milana 31a, Beograd, tel. 011/3243-959) već je odredila cene za novi BMW serije 1 Coupe, koje će važiti u Srbiji. Konkretno, najjeftiniji će biti model 120d Coupe, koji košta 31.890 evra, a najskuplji je benzinac 135i Coupe, kome je određena cena od 37.980 evra (sve navedene cene su sa carinom i PDV-om). Ponuda motora u seriji 1 Coupe inače obuhvata sledeće agregate : 3,0 litarski bi-turbo motor od 306KS i 400Nm za model 135i (uparen sa 6-stepenim manuelnim menjačem), sledi ga 123d sa 2,0 litarskim dizelašem sa 204KS i 400Nm i na kraju verzija 120d sa takođe 2,0 litarskim dizel agregatom ali sa 177KS i 350Nm. Prema fabričkim podacima, 135i do 100 km/h ubrzava za 5,3 sekunde, 123d za 7,0 a 120d za 7,6 sekundi. Maksimalna brzina modela 135i je 250 km/h, 123d postiže 238 km/h a kod 120d maksimum je 227 km/h. Kao i BMW serija 3 Coupe, i serija 1 Coupe ima raspored masa 50:50, motor napred a pogon pozadi, što obećava iste, ako ne i bolje vozne osobine u odnosu na seriju 3 Coupe, zahvaljujući između ostalog i manjoj težini serije 1 Coupe. Za bezbednost će se brinuti najmanje 6 vazdušnih jastuka i elektronski sistemi kao što su DTC (Dynamic Traction Control) i DSC (Dynamic Stability Control). Iako se novi Coupe bazira na hatchback verziji serije 1, dimenzije su im različite pa tako dužina "jedinice" Coupe iznosi 4360 mm (133 mm više od hatchbacka), dok širina iznosi 1934 mm (1 mm više). Povećan je i prtljažnik, koji sada ima volumen od 370 litara (hatchback 350), a standard je i zadnje sedište deljivo u odnosu 60/40, čime se dobija veća fleksibilnost u organizaciji unutrašnjeg prostora. Za poređenje, cene u Nemačkoj se kreću ovako : verzija 120d košta 28.750, 123d 32.500, a top model 135i ima cenu od 38.950 evra.




Jubilarni, milioniti primerak druge generacije Fiatove Pande, sišao je juče sa proizvodne trake fabrike Fiat Auto Poland u poljskom gradu Tychy. Jubilarac je bila crvena Panda 4x4 sa 1,2 litarskim benzincem, a namenjena je kupcu iz Italije. Od ukupno milion proizvedenih novih Pandi, 82.292 komada je prodato u samoj Poljskoj, dok je "ostatak" od 917.708 primeraka našao kupce u još 68 zemalja. Inače, produkcija nove Pande je u Poljskoj počela u maju 2003. godine, dok se prvi automobil našao na tržištu septembra iste godine. Panda je ubrzo posle toga postigla veliki tržišni uspeh i postala lider u svom segmentu, čemu je pomogla i laskava titula "Evropski automobil godine 2004." Fiatova fabrika u Poljskoj inače zapošljava 4200 radnika i dnevno proizvede 1400 automobila, a za ovu godinu je planirana produkcija od 366.000 vozila (58.000 više nego 2006.).



Chrysler je saopštio da će na salonu automobila u Frankfurtu (počinje sledeće nedelje) i zvanično evropskoj publici prikazati novu generaciju modela Cherokee (u Americi je promovisan još pre nekoliko meseci, a tamo se prodaje kao Liberty). Prvo što upada u oči je sličnost novog Cherokeeja sa Jeep Commanderom (prednji kraj, svetla, maska) i Dodge Nitrom (sa strane i pozadi). Gledano u celini, cela karoserija je sada mnogo više kockastija i robusnija; više u stilu Cherokeeja iz osamdesetih godina prošlog veka, što je valjda i bila namera. S druge strane, unutrašnjost je  između ostalog, dobila komfornija sedišta i povećan prtljažni prostor. Osim novog dizajna, novi Cherokee donosi bolje vozne karakteristike (novo prednje i zadnje vešanje, napred nezavisno), bogatiju serijsku opremu, Selec-Trac II stalni pogon na sva četiri točka i unapređenu bezbednost (ABS, elektronska kontrola stabilnosti, Traction Control, pomoć pri kočenju, brisači sa senzorima za kišu, prednji i bočni vazdušni jastuci, bočne vazdušne zavese). Posebno je zanimljiv Sky Slider pokretni krov, koji se proteže celom dužinom istog (treba da privuče kupce, koji na svom vozilu žele kombinaciju prednosti jednog kabrioleta sa prostranošću i bezbednošću porodičnog SUV-a). Novi Cherokee pokreću 3,7 litarski V6 benzinac sa 151kW/205KS i 314Nm obrtnog momenta, kao i modifikovani 2,8 litarski Common-rail dizel agregat sa DPF filterom čestica čađi i snagom od 130kW/177KS pri 3800 obrt./min. i 460Nm pri 2000 obrt./min. Prosečna potrošnja ovog dizelaša po fabričkim podacima iznosi 8,6 litara dizela na 100 km. U ponudi su 6-stepeni manuelni menjač (uz oba motora), 5-stepeni automatik (samo uz dizel motor) i 4-stepeni automatik, koji se ugrađuje samo uz benzinski motor. Novi Cherokee dolazi u dva paketa opreme : Sport i Limited.




BMW M5 by Evosport

6 Sep 2007 - 00:43 Tuning Link

Iako bi se serijskom BMW-u M5 (kod nas košta 100.730 evra sa PDV-om) teško pronašla neka prava mana, uvek ima onih koji teže boljem i savršenijem, a takvi očigledno vode tjunersku firmu Evosport u kojoj je nastala ova prerada pomenute "Petice" u M odelu. Ukratko, Evosport je serijski 5,0 litarski V10 motor sa 373kW/507KS pojačao na 412kW/560 konja, što je postignuto zahvaljujući novom izduvnom sistemu i reprogramiranoj elektronskoj kontrolnoj jedinici motora. Motor naravno nije sve što je promenjeno prilikom ovog zahvata, pa je Evosport na svoj M5 ugradio i Rotora kočioni sistem (diskovi od 405 mm napred, a pozadi 380 mm), H&R opruge i TRAK+ distancijale (čime je spušteno ogibljenje, povećan trag točkova i spušteno težište automobila), Meisterschaft Race izduvne cevi, nove Vorsteiner V Series-1 točkove, kao i čitav niz delova od karbona (zadnji difuzor, poklopac motora sa dodatnim prorezima za vazduh, spojler na poklopcu prtljažnika, prednji spojler, retrovizori). Tačka na i su prednji bubrezi i bočne škrge na prednjim blatobranima u celosti u crnoj boji.




BMW M3 CSL

6 Sep 2007 - 00:40 Top secret Link

Ako je verovati nezvaničnim informacijama (jer zvanične potvrde naravno nema), ovo na slikama je novi BMW M3 CSL, kojim se vrše ispitivanja na nemačkoj trkačkoj stazi Nirburgring. Na automobilu sa slika se zapaža par novih detalja u vidu novog, većeg spojlera na poklopcu prtljažnika, širih tragova točkova, a oni sa oštrim vidom su primetili i drugačija sedišta. Osim toga, M3 CSL imaće manju težinu u odnosu na standardni M3 (1655 kg) i snažniji motor (aktuelni M3 ima 4,0 litarski V8 agregat sa 420KS i 400Nm obrtnog momenta). Samim tim, očekuje se i poboljšanje ubrzanja od 0 do 100 km/h (sada 4,9 sekunde). Sam BMW je nedavno priznao da je M3 CSL verzija na bazi novog M3 (serije E92) u planu, a kojom bi se M3 po broju konjskih snaga približio ili izjednačio sa novim Mercedesom C 63 AMG (ima 457KS).




Mitsubishi i-EV

6 Sep 2007 - 00:39 Concept cars Link

Japanski Mitsubishi će na skorašnjem salonu automobila u Frankfurtu, osim nove generacije Lancera, MPV modela Delica D5 i Concepta cX, izložiti i mali gradski automobil i-EV sa elektropogonom i litijum-jonskim baterijama. Ovog mališana sa pogonom na zadnjim točkovima (!) pokreće elektomotor (snage 47kW/64KS), koji omogućava maksimalnu brzinu od 130 km/h, dok mu autonomija iznosi do 160 kilometara (zavisno od načina vožnje). Bez obzira na male dimenzije (dužina 340, širina 148, visina 160 cm), i-EV ima dovoljno mesta za četiri osobe. Kako se najavljuje, prodaja ovog modela u Japanu počinje već krajem ove godine. Ovde i kratko podsećanje da se običan Mitsubishi i (izgovara se "aj") već prodaje u Velikoj Britaniji, i to sa malim trocilindričnim turbo benzincem od 660 kubika (sa takođe 47kW/64KS) i 4-stepenim automatskim menjačem.  



Nissanov MPV model Note je prošao blagi kozmetički tretman kako bi spremno dočekao novu prodajnu sezonu, ali su promene ograničene na samo na par novih detalja, koji se vide tek na treći ili četvrti pogled. U stvari, najočiglednija promena na spoljašnjosti se odnosi na promenjeno mesto za antenu, koja se više ne nalazi na prednjem, već na zadnjem delu krova. Takođe, bogatija je i paleta boja za karoseriju ovog automobila, pa tako kupci imaju na raspolaganju tri boje više (dve nove nijanse sive, poznate sa modela Qashqai i tzv. Emotion Red crvenu boju, koja je već upotrebljena na Micri). Uz novi dizajn aluminjumskih točkova, to je to. Par promena ima i u unutrašnjosti. Naime, sedišta su dobila nove presvlake (nov dizajn i tkanina), upotrebljeni su kvalitetniji materijali, a veći je i izbor boja za kabinu. Od opreme vredi izdvojiti novi audio sistem sa MP3 plejerom, kao i Bluetooth konekciju sa komandama na volanu. Paleta motora ostaje neizmenjena, odnosno čine ju benzinci 1,4 16v (65kW/88KS), 1,6 16v sa 81kW/110KS i 1,5 litarski dCi dizelaš u verzijama sa 50kW/68KS i 63kW/86KS. Istovremeno je predstavljena i peronalizovana Life verzija, koja se odlikuje crvenom bojom karoserije, alu točkovima od 16 inča, zatamnjenim zadnjim bočnim staklima i staklom na vratima prtljažnika, branicima u potpunosti u boji karoserije, svetlima za maglu i kabinom u crveno/crnoj kombinaciji boja.    



Seat Tribu concept

5 Sep 2007 - 18:20 Concept cars Link

I španski Seat će imati premijeru na 62. salonu automobila u Frankfurtu (počinje naredne nedelje), i to u vidu novog koncept automobila nazvanog Tribu. Slike koje vidite su opet pre vremena i naravno bez volje same fabrike procurele na internet. Kao što vidite, radi se o SUV automobilu sa troja vrata, koji u osnovi predstavlja Seatov odgovoru na SUV virus, koji se nezaustavljivo širi i na proizvođače, koji dosad nisu imali takav model u svojoj ponudi. Kako se očekuje, Španci bi trebalo da do 2009. godine počnu sa proizvodnjom novog kompaktnog SUV automobila na osnovi ove studije, čime će Seat proširiti ponudu svojih SUV modela (ako naravno aktuelnu Alteu Freetrack računate za pravi SUV). Prve reakcije na izgled novog Seata na netu baš i nisu ohrabrujuće, mada Tribu ima par zanimljivih dizajnerskih detalja koji privlače pažnju (recimo izraženi blatobrani, visok klirens, prozirna vrata prtljažnika, prednja svetla nalik na Audi R8, zanimljivo oblikovane točkove od 20 inča i gumama dimenzija 255/50, dok unutrašnjost karakteriše TFT ekran osetljiv na dodir, koji vozaču pruža sve neophodne informacije). Kako bilo, Tribu concept će deliti mehaniku sa Volkswagenovim novim Tiguanom (njegovu platformu, motore i integralni pogon). Inače, Tribu concept predstavlja i prvi rad za špansku marku bivšeg Lamborghinijevog dizajnera Luca Donckerwolkea.




Castagna Fiat 500

5 Sep 2007 - 17:39 Tuning Link

 


Italijanski dizajn studio Castagna (poznat po preradama novog Minija i superautomobilu Aznom), za svoj najnoviji projekat je izabrao novi Fiat 500, koji trenutno stvara slatke muke torinskom gigantu (celokupna ovogodišnja proizvodnja je planula za samo tri nedelje). U Castagni su naime odlučili da od novog "500" naprave još individualniji lifestyle automobil za šepurenje gradskim ulicama, iako već i fabrički primerak na tom polju ima šta da pokaže. Mada iz ovog Milanskog dizajn studija zasad nisu saopštili neke konkretnije detalje o ovoj doradi, objavljena slika ipak dovoljno otkriva. Odmah se primećuje plastična nadogradnja blatobrana, novi branici, dvobojna karoserija (krov i B stubovi u crnoj boji), a tu su i stakleni panoramski krov, novi alu točkovi od 17 inča, hromirani dupli završetak izduvnog sistema, Castagna logo na B stubovima, kožna unutrašnjost (uključujući i oplate vrata i prednji panel), kao i detalj u vidu crvene trake, koja okružuje ceo automobil. 

 



Trend oživljavanja automobilskih legendi se nastavlja. Naime, posle Volkswagenove nove Bube, BMW-ovog novog Minija, pa Fiata 500 i najave da i Citroen radi na Spačeku za 21. vek, sada stiže vest da je u pripremi i reinkarnacija već odavno legendarnog Trabanta ! Čitava priča se vrti oko firme Herpa (poznata po proizvodnji kolekcionarskih modela Trabanta u razmeri 1 : 87), koja je vlasnik prava na proizvodnju ovog automobila, a da bi upoznali javnost (i naravno čuli reakcije i privukli investitore), pomenuta kompanija planira da maketu novog Trabanta (u razmeri 1:10) izloži već na predstojećem domaćem salonu automobila u Frankfurtu (11. – 23. septembar). Pokretanje projekta oživljavanja Trabanta baš sada nije nimalo slučajno, jer ovaj automobil ove godine slavi tačno 50 godina početka proizvodnje (kao i pomenuti Fiat 500 uostalom). Nezvanično se pominje da bi kao osnova za novi Trabant ("New Trabi") mogla da posluži Škoda Fabia, odnosno novi Volkswagen Polo za 2008. godinu (VW-ova platforma PQ25), pa čak i Dacia, dok bi se karoserija pravila od čelika, a ne više od plastike. Pominje se i osnovna cena od oko 15.000 evra, koliko bi "New Trabi" mogao da košta. Iako bi novi Trabant trebao da dobije dodatni par vrata, prepoznatljiv oblik starog modela je skoro u celosti očuvan, odnosno karakteristični detalji poput velike prednje maske, prednjih farova, haube, blatobrana, oblika krova i vertikalnih zadnjih svetala, su i dalje tu i nedvosmisleno asociraju na originalni Trabant (mada je krov bele boje na maketi ovog Trabanta u stvari Minijev detalj).