home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Pressonline.rs

Više od 50.000 vozača u Srbiji, koji voze kola starija od 25 godina na olovni benzin, jedinu informaciju o šteti od prelaska na bezolovno gorivo mogu da dobiju ako se obrate direktno proizvođačima. A na pumpama u Srbiji, čim nestanu zalihe, više neće moći da se kupi olovni benzin.

- Vlasnici automobila starijih od 25 godina, koji su koristili ovo gorivo, trebalo bi da provere kod proizvođača da li smeju da koriste bezolovni benzin - savetuju i u AMSS-u.

Ukoliko saznaju da to ne mogu, majstori savetuju kupovinu specijalnih aditiva ili menjanje motora, koje košta oko 1.000 evra.

Samo dok traju zalihe...

Naftna industrija Srbije prestala je polovinom godine da proizvodi olovni benzin MB 95. Iako svi noviji automobili više ne smeju da koriste olovna goriva, jedan broj vozača u Srbiji sa starim kolima dospeo je u problem.

- Imam stari „audi", koji me savršeno služi. Ne znam gde sve nisam pokušao da saznam mogu li sada u njega da sipam bezolovno gorivo i na kraju se sve svelo na jednu jedinu opciju, a to je da pitam direktno proizvođača. Kako, nemam pojma. Poslao sam mejl i još čekam odgovor - jada se Beograđanin Nikola Avramović (52).

Direktor kvaliteta u Centru za motorna vozila AMSS-a Nenad Jovanović kaže da vlasnici starijih „benzinaca" moraju da se raspitaju kod proizvođača da li njihovi motori smeju da koriste bezolovni benzin.

- To se odnosi pre svega na vozila koja imaju visok broj obrtaja motora i tanke ventile, a proizvedena su pre 1985. godine. Praktično, može da se desi da postoji neki stariji „ferari" ili „audi" iz te serije visokoturažnih automobila kod kojeg ne može sa sigurnošću da se kaže koliko bi bio štetan bezolovni benzin. Pravu informaciju definitivno mogu da daju samo proizvođači - savetuje Jovanović.

Bezolovni opasan za ventile?

Olovni benzin ima 400 miligrama olova po litru, što je čak 13 puta više nego što ima bezolovno gorivo. Nenad Jovanović iz AMSS-a kaže da je olovo bilo dobar „štit" za ventile.

- Olovo se u starim motorima taložilo i na taj način predstavljalo jedan meki sloj koji ujedno štiti i od brzih udaraca prilikom paljenja goriva u motoru. Ujedno, ono je štitilo ventile. Zanimljivo je da se na „Zastavinim" vozilima koristio autogas koji apsolutno nema olova, što znači da ova vozila mogu da koriste bezolovni benzin - objašnjava Jovanović.

Srbija je uz BiH i Crnu Goru jedna od poslednjih evropskih zemalja u kojima se koristio olovni benzin, inače veoma štetan za životnu okolinu. Jovanović kaže da su u svetu još pre dve decenije prestali da proizvode motore koji koriste ovo gorivo.

- Kada su u Evropi krenuli da prelaze sa olovnog na bezolovni benzin, prvi korak je bio da ponude bezolovni po nižoj ceni kako bi privukli kupce. Tada su proizvođači savetovali vozačima da li smeju da koriste bezolovni benzin, da li mogu stalno da ga koriste i da li posle nekoliko punjenja rezervoara ovim gorivom treba ipak da sipaju jedan rezervoar olovnog - objašnjava on.

U svakom slučaju, vozači koji žele da budu apsolutno sigurni mogu da izaberu dve opcije. Automehaničar Ivan Keneški kaže da mogu da promene motor ili da stave plin!

- Ako je, na primer, u pitanju neki „audi" iz 1985. godine, u njega mora da se ubaci motor iz 1995. Postoji mogućnost i da taj stari motor prepravljate, ali onda mora da se stavlja nova elektronika, da se prepravljaju još neki delovi i na kraju je to neisplativo. S druge strane, ja bih pre ugradio plin, to je sigurnija varijanta - objašnjava on.

Ugradnja polovnog motora novije proizvodnje košta oko 200 evra, dok će vas sam motor koštati od 700 do 1.000 evra. Ugradnja plina, u ovlašćenom servisu, ne bi trebalo da košta više od 1.000 evra.

„Lade" i „škode"

Od automobila na olovni benzin koji su se prodavali kod nas najčešće se mogu naći „lade", „škode", „mercedesi" i „zastave", kao i neka ruska vozila. Dugogodišnji reli vozač Boban Atanacković kaže za Press da postoje aditivi koji mogu da reše problem.

- Postoje aditivi koji mogu da se dodaju u bezolovni i onda je sve u redu. To bi moglo da pravi probleme jedino kod nekih izuzetno jakih turiranih automobila, kao i kod sportskih kola. Važno je samo da benzin ima dovoljnu oktansku vrednost - savetuje Atanacković.

U nekoliko radnji probali smo da nađemo aditive za bezolovni benzin. Cene su od 300 do 400 dinara za flašu koja se sipa u rezervoar sa 50 litara benzina. Ta količina se sipa svaki put kada se sipa i gorivo. Iako su nam nudili različite aditive za povećavanje oktanske vrednosti goriva, niko nije bio sasvim uveren da bi oni mogli da se koriste kao zamena za olovni benzin.

Autor : R. Ž. Marković



čitanja : 6677



Komentari

Ugradnja plina 1000 evra??? Ja toliko novca potrosim na gorivo u periodu od dve godine!

Autor Sta? 26 Okt 2010, 00:36

Procitaj bolje, ne pise da je ugradnja plina 1000e??? Vec ugradnja novog motora, a plin za te krsajle je oko 300e

Autor neko 26 Okt 2010, 00:52

A kako da se ubaci noviji motor kada drzava tako nesto ne dozvoljava?!

Autor Noir 26 Okt 2010, 01:38

Kako ne doyvoljava, ja koliko znam ako ti rikne motor slobodno mozes da ubacis nov, odes na ocitavanje brojeva, platis neke takse i to je to , inace od nove god,kada budu bile nove saobr.nece ni imati broj motora pa mozes da menjas svaki dan drugi motor ako zelis i da te niko ne pita :)

Autor nesa 26 Okt 2010, 02:24

Hm...Koliko znam,bas ce biti i br. motora u novoj saobracajnoj...
A ne mozes tek tako da ubacis motor iz stranca...

Autor Noir 26 Okt 2010, 03:01

"Ugradnja plina, u ovlašćenom servisu, ne bi trebalo da košta više od 1.000 evra."

Znam koliko košta plin, ali u kom to servisu je cena 1000 evra???

Autor Sta? 26 Okt 2010, 04:10

Sek. plin je kod ovlašćenih soma jura. Ako na raskantane matorane isto treba uložiti soma za plin, onda tu kantu pravac u "kocku" pa kod Dinkića po Puntića!
P.S. Ako neko stigne do ministra, nek mu poruči da mi dođe još 970 jura za akcije!!

Autor Gagiba 26 Okt 2010, 08:13

"Ukoliko saznaju da to ne mogu, majstori savetuju kupovinu specijalnih aditiva ili menjanje motora, koje košta oko 1.000 evra"
Koliko ova recenica nema smisla. Znaci ako imam auto star 20+ godina ja treba da mu zamenim motor jer ako koristim bezolovni ovaj moj ce da ispusti dusu, a ovako cu da ga sacuvam za neko bolje vreme jer nikad ne znas kad bi ponovo mogao da ti zatreba motor koji trosi olovni benzin.

Autor Vlajko 26 Okt 2010, 08:58

Vožnja na TNG i bezolovni benzin su identična stvar. Zato se i dešava da na vozilima sa TNG izgorevaju ventili.
Stvar je jako jednostavna. Olovo štiti ventile ali i siceve ventila i to u prvom redu od korozije. Tokom rada stvara se olovna prevlaka preko nalegajućih površina siceva i ventila, koja predstavlja vid dihtunga, ublaživača udara i habanja, kao i zaštite stare generacije siceva od korozije.
Recimo stare škode sigurno će imati problem sa korozijom siceva ventila.
Postoje aditivi koji se sipaju 1ml na 1l benzina, tako da cena izađe oko 3 dinara po litru. U Sloveniji je recimo besplatno sipan navedeni aditiv po želji.
I na kraju, jedino što može da se desi je izgorevanje ventila i siceva, što i ne predstavlja tako skup zahvat na starim kolima. Za onih 1000€ navedenih gore u tekstu za zamenu motora, može se izvršiti navedena popravka bar 4 puta a realno kvar zbog eksplatacije bezolovnog benzina ne treba očekivati pre 20-30 000km ni u kom obliku.
Znači ko hoće da se osigura može potražiti navedeni aditiv koji proizvodi wyyns i još par firmi ali to nije onaj naveden u tekstu od oko 400din, koji služi za samo 1 rezervoar.
Ova flašica sa dozatorom od 250ml dozira min250 L pa do 500 L benzina a košta oko 800 din.

Autor Mange 26 Okt 2010, 11:28

Citao sam da je Zastava jos 1990. svoje motore prilagodila koriscenju BMB-a.

Autor milan 26 Okt 2010, 14:08

Zastava je proizvodila motore za juga 60 koji koristi i bmb i mb ali 55 i 45 do 2008 dok su se proizvodili nisu za bmb. Plin za ta vozila je oko 200 eura nedodaje se medju ploca izmedju filtera vazduha i karburatra. Aditivi se prodaju u Evropi ali ih kod nas na pumpama nema ista je prica i za D2 i euro dizel.

Autor joca 27 Okt 2010, 08:20

A sta ja da sipam u mog Land Rovera iz 1958 god?Za njega kazu da nema siceve na ventilima.Do sada je super radio.Mislio sam da ugradim TNG za 230E kad ono vidi sad... ne moze ni na bezolovni da ide .

Autor Mirijevac 03 Jan 2011, 13:46