
Prodaja novih vozila u Evropskoj uniji pretrpela je u junu najveći pad za poslednjih osam meseci, pošto je privredna neizvesnost sprečila kupce da obilaze prodajne salone, a pojedina tržišta su osiromašena zbog ukidanja subvencija za kupovinu automobila.
Prodaja je prošlog meseca smanjena za 8,1 odsto u odnosu na jun prethodne
godine, što je prema najnovijim podacima Udruženja prodavaca automobila (ACEA)
najveći pad od 16,6-procentnog posrtanja prošlog oktobra, budući da su kupci
"za bolje dane" odložili kupovinu robe veće vrednosti, kao što je
automobil.
Taj trend potvrđen je podacima Udruženja nemačke autoindustrije (VDA) koji
pokazuju da je registracija novih kola nemačkih brendova zapadnoj Evropi
smanjena osam procenata u junu, u poređenju sa 2010. godinom.
U maju je evropska prodaja porasla 7,1 odsto na godišnjem nivou, kao znak
privrednog oporavka, premda su petomesečne isporuke smanjene 0,8 procenata,
prema podacima ACEA, koja ističe da je prodaja još ispod nivo ostvarenog u
periodu pre krize.
Loši tržišni uslovi u evropskom regionu, kao i ukidanje subvencija za primenu
sistema "staro za novo", prinudili su proizvođače da se sve više
okreću tržištima sa visokim rastom, kao što su Kina, Indija, Brazil i Rusija.
U prvoj polovini godine registrovano je 7,1 miliona automobila u EU, podseća
ACEA.
U Francuskoj, gde je prodaja kola smanjena 12,6 odsto u junu, mere podsticanja
tražnje ukinute su u decembru, premda je kupcima dozvoljeno da nabavljaju
vozila po tom sistemu do marta.
Junska prodaja vozila u Španiji smanjena je čak 31,4 odsto, a subvencije su
okončane prošlog jula.
Podaci takođe pokazuju da je registracija novih automobila u šest meseci 2011.
smanjena 2,1 odsto, u poređenju sa istim periodom prethodne godine.
Francuska grupa "Reno" prodala je u junu 20,9 odsto kola manje nego
lane. Za šest meseci kompanija je isporučila 10,8 odsto vozila manje nego 2010.,
premda je "Reno" u ponedeljak objavio rast isporuka od 1,9 odsto u
svetu, zahvaljujući velikoj potražnji na tržištima u usponu.
Rivalski "Pežo-Sitroen" prodao je u junu 11,9 odsto kola manje nego
minule godine, iako je kompanija objavila globalni rast isporuka od 0,2 odsto u
prvoj polovini godine.
Još jedan gubitnik je japanska "Tojota" čija je prodaja smanjena 25,8
odsto u junu. Kompanija se ipak postepeno oporavlja od katastrofalnog
zemljotresa 11. marta, koji je uzdrmao globalnu proizvodnju automobila i delova
za njih.
S druge strane, južnokorejska alijansa "Hjundaji" i "Kija"
poslovala je uspešno, zahvaljujući povećanju prodaje od 9,1, odnosno 14,1 procenata
u Evropi minulog meseca.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Toyota