
Kako piše Tanjug, Saab je prijavio bankrot, čime su okončani dvogodišnji napori spasavanja poznate robne marke, potvrdio je švedski regionalni sud.
Poslednji očajnički napori da se organizuje pomoć za Saab i da se pronađe novi finanasijer među kineskim kompanijam koje su pokazala najviše interesovanja, propali su zbog protivljenja vlasnika, američkog "Dženeral motorsa" (GM) povodom licenci i mogućeg transfera tehnologije.
Službenik suda u Venersburgu potvrdio je da su dostavljena dokumenta kompanije u kojima se traži bankrot, dodajući da sud razmatra taj zahtev. Cilj je suda da analizira zahtev za bankrotom i da što pre odredi likvidatora.
Šef Saaba Viktor Miler pojaviće se pred sudijama koji bi trebalo da odluče da li će podići ili prolongirati tromesečnu zaštitu Saaba, do kada bi uprava trebalo da pronađe finansijera i da postigne dogovor o spasavanju kompanije.
Miler je pokušavao da se dogovori o spasavanju Saaba od likvidacije, a poslednjih meseci pregovarao je sa dve kineske grupacije, autokompanijom Jangman i firmom za distribuciju kola Pang Da.
Nekadašnji vlasnik Saaba, američki GM, međutim, odbio je taj pokušaj zbog toga što je dogovorom bio predviđen transfer licence tehnologije kineskim firmama.
GM nije dozvolio prodaju Kinezima
U novembru ove godine GM je zapretio da će obustaviti isporuku delova za automobile i transfer tehnologije ako Kinezi uspeju da realizuju ponudu o stoprocentnom preuzimanju Saaba. Američki proizvodač tvrdio je da će Kinezi na taj način doći u posed tehnologije koju je GM razvio u vreme dok je ta kompanija bila vlasnik Saaba i zahtevao je da kineske firme ne preuzmu više od po 20 odsto švedskog auto-brenda.
Pokušaj prodaje Saaba kinskim partnerima, prema proceni analitičara, bio je poslednja šansa spasavanja švedske firme, koja se našla na ivici bankrota kada ga je GM prodao kompaniji "Švedski automobili", koja se ranije zvala Spajker, početkom 2010. godine za 400 miliona dolara.
Krajem oktobra grupa "Švedski automobili" je potpisala memorandum o namerama o prodaji Saaba kineskim partnerima za 100 miliona evra.
Gij Lofalk, koga je nadležni sud u Švedskoj odredio za administratora u procesu restrukturisanja Saaba izjavio tada da veruje da će pregovori propasti i da je bankrot neizbežan.
Saab, sa oko 3.700 radnika, je suspendovao proizvodnju u većem delu godine kada se zbog finansijske krize i dugova kompanija borila da isplati zaposlene i obezbedi delove za montažu kola.
Izvor: Tanjug.rs i B92.net
Foto: arhiva Autoblog.rs / Saab
Šteta za Saab. GM je o ovakvim stvarima morao ranije da misli. Pre bi dozvolili da propadne jedna čuvena firma, nego da dođe do transfera tehnologije za one njihove šklopocije.
Isti su kao i onaj Fiat. Tako će i da prođu.
Primite moje saučešće, GM je jedna mašinerija koja proždire svoju decu, upropastiće oni i Opel, pošto nemaju kako da se održe na tržištu, uništavaju sve oko sebe. Ameri su to
ja nesto ne vidim da opelu lose ide u poslednjih 80 godina pod komandom gm-a ...
a saab je trebao ovako da zavrsi jos pre 20 godina, gm ih je samo odrzavao u zivotu.
@Dejan L
Nema sanse da GM moze bez Opela. On zapravo razvija modele koji se plasiraju za celu gamu GM-vozila po svetu pod drugim brendovima. Tako da npr neki brendovi beleze rast profita bas zato sto nemaju skoro nikakva ulaganja u nove modele(Buick,Chevrolet...). U ovim kriznim vremenima otpadaju, marginalni igraci sa proizvodnjom od oko 100.000 auta a ne ovi sa milion i vise prodatih na starom kontinentu, tako je bilo do sada u istoriji... :)
@Orlo,
ispade po tebi kao da gm od opela sve besplatno dobiva. gm je je taj koji daje pare opelu da razviju odredjene globalne modele isto kao sto sada radi sa gm koreja (nekadasnji daewoo). da nema opela bila bi neka druga gm divizija i gm nebi prosao nista bolje/losije. tako da opet nije nista manje/vise bitan za gm nego chevy, buick i bilo koja druga kompanija.
@mile antena
Mozda sam se lose izrazio. Siguran sam da se GM ne bi odrekao liderske poizicije ako bi prodao Opel, ipak je to preko milion vozila plus bi konkurenciji zapala i tehnologija a videli smo kakva je frka bila oko SAAB-a. Zarada koju bi ostvario Opel u ostatku sveta uzima neki drugi brend pod kapom GM-a, a za uzvrat dobija skoro neogranicena sredstva za razvoj. Ne znam kako mozes da kazes da je manje bitan kada je vecina modela GM-a razvijeno u Riselshajmu. E sad sta bi bilo kad bi bilo to niko ne zna i gde bi bio Opel da nije pod upravom GM. Smatram da koliko Opel ne moze bez GM-a toliko i obratno.
@Orlo,
koja to vecina gm proizvoda su razvijeni od strane opela?
imaju dve globalne platfome - jednu na kojoj su razvijeni astra i cruze i onu drugu na kojoj je insignia i ostali re-badged authomobili.
evo od toliko americkih gm proizvoda, postoji chevy cruze i buick regal koji su uradjeni od strane opela.
slazem se da je opel bitan za gm, ali se ne mogu sloziti da gm ne moze bez opela. da opel sutra nestane (ne da bude prodat vec ugasen) to ne znaci da bi i gm sutra nestao.
Ukoliko je ovo tacno, onda je ovo jedna tuzna i losa vest..
SAAB je oduvek bio nesto posebno..
Kad moze jedan SAAB da propadne, onda nije cudo da nema vise Zastave..
@mile antena
Nemam bas nameru da pravim spisak ali skoro cela gama Chevroleta u J.Americi se zasniva na Opelovim modelima. Osim toga ima modela i sa Holden znakom. Do skora se cela Saturnova gama zasnivala na Opelovim vozilima, pa Saabova gama a bilo je Cadillaca tako da ne bih rekao da je to malo...