home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Motor i menjač biće jedini delovi iz uvoza za novi model “fijat 500L” koji će se proizvoditi u Kragujevcu. Svi ostali delovi biće izrađivani u pogonima kooperanata “Fijata” otvorenim u Srbiji.

U nekadašnjoj kasarni Grošnica, koja kao i fabrika „Fijat automobili Srbija“ ima status slobodne carinske zone, četiri kompanije koje su među glavnim „Fijatovim“ dobavljačima završile su svoje proizvodne hale.

- U četiri hale je instalirana i oprema i sve je gotovo za početak proizvodnje. Na matičnu lokaciju fabrike automobila došle su još tri velike firme koje prave delove za prvu ugradnju, a dolazak su najavile još tri. Prema ugovoru koji je „Fijat“ potpisao sa državom, 80 odsto delova za novi model automobila treba da se pravi u Srbiji - kaže Nebojša Zdravković, pomoćnik gradonačelnika Kragujevca.

Firma “Gomma line” iz Kragujevca jedna je od onih koje prave delove za ugradnju u novi model. Posle testiranja koja su trajala više od 18 meseci, ova firma je već isporučila 10.000 delova.

- Mi pravimo deo koji se ugrađuje u vrata svih „Fijatovih“ vozila. Naše proizvode za „Fijat“ plasiramo preko SIGIP-a. Sve što uradimo mora da bude ekstra kvaliteta jer u suprotnom sledi raskid ugovora - kaže Nenad Cvetković, direktor firme “Gomma line”.

Poslovna politika „Fijata“ je da svi proizvođači vitalnih delova budu u krugu od par kilometara.

- U krugu „Fijata“ su locirane dve fabrike grupacije Manjeti i Džonson kontrols. U industrijskoj zoni Grošnica su Sigip, Džonson kontrols, HTL i Promo magneto - izjavio je Nebojša Ćirić, ministar ekonomije.


Besplatno zemljište

Grad Kragujevac i „Zastava vozila“ investitorima spremnim da ulažu u Korman polju ponudiće besplatno zemljište sa kompletno uređenom infrastrukturom pod uslovom da zaposle nekadašnjih 150 “Zastavinih” inženjera, koji su dolaskom “Fijata” proglašeni tehnološkim viškom.

Preuzeto sa: Blic.rs



čitanja : 2753



Komentari

Само?!

Autor Гагиба 18 Apr 2012, 23:23

Samo mi se iz ovog ugla gledanja ne sviđa 500L..

Autor Panchev9 18 Apr 2012, 23:31

Zanimljiv podatak je da Fiat pravi automobile bez inžinjera, a dok je u proizvodnji juga učestvovalo tih 150++ inžinjera.
Nešto ovde ne štoma, ili su naši inžinjeri loši, ili gde ima mnogo babica deca budu kilava ili nešto što ja ne mogu da dokučim???

Autor toni 18 Apr 2012, 23:34

@Panchev9,
Ovakvog sa slike ga mozes videti samo u fabrici (kao u ovoj situaciji), nikad mu tockove neces videti u ovom polozaju. Sto ujedno i cini ovu sliku smesnom...
Mada, ruku na srce, frontalni deo zaista izgleda cudno. Ostatak eksterijera to nadomescuje.

Autor Uros Cuore Sportivo 18 Apr 2012, 23:55

Da li mislis da su ti inzenjeri odradili dobar posao na Jugu???

Visak su jer je automobil projektovan "tamo negde" a sklapa se u zemlji najslicnijoj Kini, a to je u Evropi Srbija.

Autor Fordovac 19 Apr 2012, 00:01

toni

Možda su inžinjeri iz Italije.

Autor milan 19 Apr 2012, 00:04

Lupeta Blic po običaju, običan tabloid bez trunke istraživačkog novinarstva.

Za svaki automobil postoje desetine ako ne i više dobavljača. Ako je došlo njih 6 u Kragujevac to ne znači da se samo motor i menjač uvoze.

Autor bole 19 Apr 2012, 00:24

Srušili su Institut za automobile (za projektovanja, ispitivanja, testiranja, homologacije, ateste...) i Centralnu laboratoriju (za ispitivanje delova, materijala... i za proizvodnju tečnosti i maziva za motorna vozila), dve nezavisne celine koje su mogle da opstanu i dan danas jer Fiatu nisu potrebne. Sada su se u predizbornoj kampanji setili 150 otpuštenih inženjera i traže investitora preko Zastave koja postoji samo na papiru. Tužno.

Uništene su mašine i kalupi za proizvodnju delova karoserije, sistema za oslanjanje, upravljanje, kočenje, prenos snage... U Srbiji je samo Zastava (za svoja vozila) pravila delove limarije, nosače točkova, doboše, diskove, glavčine, podmetače opruga, stubove upravljača, kočne stege, zadnje "viljuške", "poluosovine", kompletan menjač... zalihe polako nestaju!

Pre neki dan sam kupio poslednje 2 originalne "šolje" amortizera, poslednja 2 originalna ramena i pretposlednji zupčanik za rikverc u Beogradu.

U ovom trenutku postoji preko 700.000 Zastavinih vozila u Srbiji, a uskoro će početi da se raspadaju zbog nedostatka delova. Koga je pa briga.

Gomila glupavih poteza gde nema nazad. Baš me zanima kako će zaposliti ove i druge inženjere koji ne rade u FAS-ovoj sklapačnici.

Nekoliko dobavljača će praviti 80% automobila. To može samo u crtanom filmu :))

Pa Zastava je imala 150 dobavljača, a sama je pravila preko 50% automobila! Koga oni farbaju???

Autor Predrag 19 Apr 2012, 00:41

@Predrag
Zastava je pravila 50% cega? Ma daj nemoj da me zasmejavas. Ti intinjeri da su imali neko znanje ne bi dozvolili da im proizvod bude losiji 30 godina nakon pocetka proizvodnje nego na pocetku proizvodnje. Koji dobavljaci? DMB? Kuku lele.

Autor Sinbad 19 Apr 2012, 01:17

Gde si se ti izgubio covece???
Za cim to zalis????
hhahahah..

Autor Bravo_rej 19 Apr 2012, 03:29

A kako tockovi treba da stoje???
Jesi li ti strucnak za dizajn ili si jedan od onih "inzinjera" za kojima tuguje Predrag?!?!?!?!

Autor bravo_rej 19 Apr 2012, 03:31

Fiat 500L ima oko 5000 delova. Da bi se 80% pravili u Srbiji treba da prođe još min. par godina. Fíat u Italiji ima preko 800 dobavljača i malih firmi koje rade za kooperante. Šansa postoji, znamo bar nešto da pravimo. Ovo o 150 starih inžinjera na Kormanu je vic?

Autor B. M. 19 Apr 2012, 08:08

Gume su naravno tigar

Autor ja 19 Apr 2012, 08:12

@Sinbad
Informiši se pa komentariši. Ne bih ovde da zauzimam prostor sa listom delova koje je proizvodila Zastava.

Autor Predrag 19 Apr 2012, 08:17

Stiglo 6-7 dobavljaca i to je 80%? Sta je sa ostalima?

Osvetljenje, farovi, pneumatici, klima, vazdusni jastuci, akumulator, ABS/ESP, radio, LCD ekran navigacije, elektro servo upravljanje, ulje za motor i kocnice - sigurno se neće proizvoditi u Srbiji.

Da ne pricamo o sitnijim delovima.

Soferka - PILKINGTON
Panorama krov - WEBASTO
Zaptivanje pan. krova - METZELER AUTOMOTIVE PROFILE SYSTEMS
Unutrasnje ogledalo - FICOSA
Gasni nosaci petih vrata - STABILUS
Park assit - VALEO
Pokrivac rezervoara - TRW
Brake discs - BREMBO
Brake calipers - TRW

Autor bole 19 Apr 2012, 09:34

termostat motora - GUSTAV WAHLER
Kaiševi - DAYCO EUROPE
Elektro dist. sistem - MTA
Tehnička lepljiva traka - SCAPA AUTOMOTIVE
Mehanizam za otv. haube - MAGNA CLOSURES
Creva klime - MAFLOW
Stabilizatori - MUBEA
Volan - KEY SAFETY SYSTEMS
Razne membrane - CONTITECH
Kociona creva - CF GOMMA
Delovi prednjeg vešanja - GKN DRIVELINE
Kvačilo - FTE
Creva za vodu - HUTCHINSON
Starter - BOSCH, VALEO
Upravljački sistem kod sudara - TOWER

Autor bole 19 Apr 2012, 09:43

ležajevi osovina - NTN
zvučna izolacija - BECCHIS OSIRIDE
Dovod za gorivo - TI AUTOMOTIVE
Mehanizam za zatvaranje vrata firme HELLERMANNTYTON
Izolacija poda firme RIETER
Kontrole pedala firme METHODE?
Nosac motora firme TOWER?
Zaptivac izduvnog sistema FREUDENBERG
Vratilo transimisije NEUMAYER TEKFOR
Delovi prednje osovine ITT ITALIA
Kućište upravljača FONDERIE MARIO
Dijafragma kvačila LUK
Delovi prednjeg vešanja GKN DRIVELINE
Crevo kvacila firme FTE
Sinhronizatori HOERBIGER
Izlazna osovina HIRSCHVOGEL
Ventilator motora JOHNSON ELECTRIC
Motor ventilatora NIDEC MOTORS & ACTUentila ATORS
Turbopunjac za benzince i dizele BORGWARNER; HONEYWELL
Radilica firmi FREUDENBERG; THYSSENKRUPP
Akustička pena firme DOW
Komponente sistema za hlađenje firme NORMA
Elementi za prilagođavanje ventila INA

Itd, itd...

Autor bole 19 Apr 2012, 09:45

A celik za karoseriju? Gde se on pravi? U exUS Steelu u Smederevu se nije pravio pocinkovani a u Fiatu se ugradjuje...

Autor Orlo 19 Apr 2012, 10:39

Strpljenja. Dobavljači će stizati postepeno kako bude rasla proizvodnja. Ove godine je planirano 30.000kom. 500L. Toliko se pravilo i Punta. Nije to neka količina da dobavljači žure sa dolaskom. Obavešteni su o planovima Fiata, a cenu neće moći podići zbog troškova transporta.

Autor B. M. 19 Apr 2012, 10:50

Sredinom maja počinje serijska proizvodnja, verovatno male količine, u avgustu je odmor, znači ostaje samo poslednji kvartal. Po mojoj proceni, tek za 5god., kad bude 3 modela i 300.000. imćemo pravu sliku. Izvoz od automobila i delova preko 3 miljarde €.

Autor B. M. 19 Apr 2012, 11:19

Nije mi jasno ko izmišlja cifru od 300.000 automobila i 3 modela.

1. Fabrika ima instalirani kapacitet od 200.000, za planirana 2 modela (500L i 500XL)

2. Fiatov plan je da sve sve evropske fabrike 2014. godine budu blizu 100% iskorišćenosti.

3. Iskorišćenost prošle godine (2011. god) je bila 50%.

4. Ove godine Fiatu prodaja pala za 22% (u prvom kvartalu)

5. U 2011. u Evropi Fiat je prodao 156.000 Fiata 500. Ove godine pad prodaje 20%.

6. Prodaja dosta skupljeg 500L sigurno neće biti bolja. Ako 2013. godine prodaju 120.000 Fiat 500L i 500XL u EU i SAD, trebaju biti srećni.

7. Fiat-Chrysler prodaja u Evropi 2011 - 948,000
-plan proizv. 2014 (isko rišćeni kapacitet %)
Mirafiori 350.000 (88%)
Cassino 400.000 (93%)
Melfi 450.000 (101%)
G. Vico 300.000 (90%)
Termini Imerese - UGAŠENA
Sevel (komerc. vozila) - 350.000 (69%)
Tychy (Poland) - 600.000 (73%)
Kragujevac(Serbia) - 200.000 (108%)
Bursa (Turkey) - 350.000 (72%)

Autor bole 19 Apr 2012, 15:45

U bivsoj Jugi se nikada nije pravio čelik - lim za auto industriju a kamo tek sad??
Tigar nikada neće biti montiran na Fiatu. Kuper možda i hoće posebno oni za Ameriku.
Priča o 80% proizvodnje u Srbiji je smešna.

Autor toni 19 Apr 2012, 15:48

@bole, nije to izmišljeno, 300.000 je predviđeno proširenjem kapaciteta. FAS i ne spada u najveće fabrike, jer Fiat ima fabrike i od 500.000. A najavljeno je još modela, neće samo 500L i 500XL da prave, sada se česće nego nekad izbacuju novi. Znaju i koji će biti posle 500XL. U KGu sam, pa sam više u toku.

Autor B. M. 19 Apr 2012, 19:58

Nije problem češće izbaciti novi model, nego ga prodati. Ja pričam o prodaji.

Jel vidiš koliko je prošle godine Fiat-Chrysler prodao automobila u Evropi a koliki je instalirani kapacitet u Fiatovim fabrikama? Da li znaš da je ove godine još gora situacija? Ispunjenost kapicteta po Italiji 30-40%, u Poljskoj slobodno 200.000, u Kragujevcu nije proizvedeno ni 10.000 automobila a neko priča o 300.000. To mi je malo smešno.

Hajde da ne letimo u nebo, pa da vidimo 100.000 prodatih primeraka.

Autor bole 19 Apr 2012, 21:15

Chrysler je imao povećanje prodaje u SAD 30-35% prošle godine. A cena Fiat 500 uopšte nije mnogo manja od 500L, kreće se od 12-17.000. Ne vidim zašto bi onda prodaja F500L išla loše, raspon cena MVP, tj. višenamenskih vozila, je od 13-27.000. Možda zbog krize se proda manje.

Autor B. M. 19 Apr 2012, 23:16