home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kada ova godina dođe do svog kraja, BMW će proslaviti 40 godina razvoja električnih automobila (EV). Sve je počelo 1972. godine na Olimpijskim igrama (OI) u Minhenu, gde je BMW predstavio dva električna test vozila, par električno pokretanih modela BMW 1602.

Ova dva modifikovana automobila, služila su kao sredstvo transporta za članove Organizacionog odbora OI, a takođe su služili i kao opitni poligon za unapređenje povećanja dometa vozila na pogon električnom energijom. Par BMW 1602 automobila bio je opremljen olovnim baterijama težine 350 kilograma i imao je domet sa jednim punjenjem od 60 kilometara. Svakako, ovaj električni automobil tada nije bio spreman za masovnu proizvodnju. BMW je, naravno, nastavio sa istraživanjem nove električne tehnologije.

Krajem 1975. godine, eksperimentalno vozilo izrađeno na platformi modela BMW LS i opremljeno novim baterijama i električnim motorom, počelo je da isporučuje prve rezultate za istraživački tim kompanije BMW.

Zatim je 1980. godine pokrenut istraživački projekat pod nazivom"Electric car with high-energy battery", koji je obezbedio iskustvo u korišćenju natrijum-sumpornih baterija i uređaja za skladištenje energije.

Usred ovog projekta, BMW je konstruisao specijalnu testnu opremu za električni pogon sa ugrađenim izlaznim kalkulatorom. Pored novih baterija, testiranje je prvenstveno bilo usmereno na pogonski sistem i pogonske kontrole. Za sprovođenje ovog projekta, pripremljeno je osam vozila zasnovanih na modelu BMW 325iX, koji su kasnije dokazali svoju upotrebljivost za gradsku vožnju kao dostavna vozila za Nemačku poštu, na primer. Ovi prepravljeni BMW 325iX automobili sa pogonom na prednje točkove, služili su kao eksperimentalna platforma za potpuno nove natrijum-sumporne (NAS) baterije bez održavanja, koje je namenski razvila kompanija Asea Brown Boveri (ABB) za upotrebu u električnim vozilima. Ove nove baterije predstavljale su veliki korak napred, jer su imale gustinu energije tri puta veću nego kod konvencionalnih olovnih akumulatora. Kombinujući baterije sa izlaznom snagom električnog motora od 22 kW, omogućilo je domet ovog električnog automobila od 150 km. Dobijeni rezultati ove serije testova, izazvale su BMW da počne rad na čisto električnom vozilu, a ne samo da prilagođava postojeće automobile na električni pogon.

BMW je brzo shvatio da je ograničeni broj stvorenih električnih automobila napravio od njih kompaniju od interesa za korišćenje kod gradskih i javnih preduzeća.

Prvi namenski napravljen električni automobil, predstavljen je na Salonu automobila u Frankfurtu 1991. godine pod nazivom BMW E1. BMW E1 je električno pokretan "citymobile" za korišćenje u gradovima. Čak i tada, ovaj prototip se isticao po svojoj maloj težini i visokim nivoom bezbednosti zahvaljujući svom laganom dizajnu i visokoj čvrstoći karoserije. On je takođe bio prvi korak ka održivom električnom automobilu sa izlaznom snagom od 32 kw, obrtnim momentom od 150 Nm i dometom od 160 kilometara sa jednim punjenjem baterije.

Pored pet E1 prototipova, projekat je predstavljen i kroz 25 konvertovanih proizvodnih modela baziranih na modelu BMW 3 Series.

Između 1992. i 1996. godine, osam BMW 325 modifikovanih modela bilo je u svakodnevnoj službi na ostrvu Rügen na baltičkoj obali Nemačke sa zadatkom da isprobaju različite električne motore, menjače i baterije u svakodnevnim uslovima eksploatacije. Ovo dugotrajno ispitivanje, proizvelo je velike količine detaljnih podataka koji su pružili dragoceno znanje kompaniji BMW, koje ona i danas koristi za izradu električnih vozila.

Sledeći veliki iskorak napravljen je 2008. godine, kada je pokrenuta flota od 600 potpuno električnih modela Mini E namenjenih svakodnevnoj ličnoj upotrebi na putevima, uz preko 1.000 novih električnih vozila tipa BMW Concept ActiveE početkom 2010. godine.

Zajedno, a sa znanjem i istraživanjem električnih vozila tokom poslednjih 40 godina, modeli Mini E i ActiveE pomogli su razvoj električnog pogonskog sistema koji će se naći u novom električnom vozilu BMW i3, koje će sići sa proizvodnih traka BMW fabrike u Lajpcigu, Nemačka, krajem 2013. godine.

Izvor: Netauto.rs

Foto: BMW



čitanja : 1586



Komentari

autoindustrija..

Autor ivan 15 Dec 2012, 21:38

Само БМВ је аутоиндустрија, све су остало радионице...

Autor Гагиба 15 Dec 2012, 22:47

Gagiba
Hahaha, pogledaj kad je tata napravio prvi elektricni automobil. Otprilike pre jednog veka. ; )

Autor PITBULL 15 Dec 2012, 23:01

@PITBULL
Prvi elektricni automobil je napravio Ferdinand Porse ;)
Kraj price ;)

Autor dusan 15 Dec 2012, 23:05

Nikako ne vidim elektropogon kao pogon buducnosti. Hibridi ce biti daleko dominantniji dok ce u buducnosti najverovatnije preovladavati pogon na gorivne celije koji ce verovatno biti usavrsen od strane japanaca ili nekih drugih zutaca.

Autor Panco 15 Dec 2012, 23:24

ПИТ
Знам брате, знам...чуо сам како неки помињу како је Бенц пронашао и точак па му после Дајмлер "метнуо" осовину и одатле је све кренуло...ал сад је 21 век. Довољно је рећи И8 а богме и И3! А оно што Култард испразни за 30 км је логични наставак те Мерц машине од пре једног века! :))

Autor Гагиба 15 Dec 2012, 23:36

Na ovu temu je ipak najjaci VW. Pre nekoliko meseci su na sava glas preko press saopstenja reklamirali svoj R8 E-tron kao najbrzi serijski elektro-automobil na Nirburgringu. Cini mi se da bese vreme oko 8:05. I onda su posle samo nekoliko nedelja saopstili da odustaju od modela R8 E-tron, i na kraju se ispostavilo da ce ukupno biti proizvedeno 8 kmada (prototipova za testiranje). Kakav marketingski hokstapleraj. Slicno ce se desiti i sa SLS E-cell. Totalno besmisleni i bezidejni koncept nastao sa samo jednom idejom - "moramo i mi nesto da izbacimo".
Blizi se dan kada ce se obistiniti ono sto sam pricao zadnjih godinu dana (ova recenica je bas bila u stilu naseg blogovskog tarabica zlatoustog). "I" modeli ce napraviti takav bum, da ce se ovi iz radionica samo ceskati po glavi.
Svi su bili na celiku, kad se Audi popeo za jedan stepenik iznad sa aluminijumom. E sada BMW sa ugljenicnim vlaknima ide 4 ili 5 stepenika iznad. Evo i jednog linka od pre neki dan, ako je nekom promaklo:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=780731

"i" i buduci standardni modeli BMW-a ce biti vecim delom od ugljenicnih vlakana, bas kao i 787 dreamliner:)
Radionicari su jos uvek na nivou zepelina:)))

Autor toma 16 Dec 2012, 00:02

тома
Е сад да има оно "палчевање" за ово: "Blizi se dan kada ce se obistiniti ono sto sam pricao zadnjih godinu dana (ova recenica je bas bila u stilu naseg blogovskog tarabica zlatoustog)." би добио два комада!! :)))
А ова сарадња са Боингом ми је мало замршена. Већ неко време Фолцика сарађује на том пољу са поменутим Боингом а и ако се не варам Кадилак. Али опет верујем да Баварци знају шта раде...

Autor Гагиба 16 Dec 2012, 00:10

Toma
Za borbu sa Priusom, stizu i serije. : ) A ozbiljne performanse, odnono el. ss auto stize iz Mercedesa.

Autor PITBULL 16 Dec 2012, 00:18

@pitt
ja govorim o serijskim automobilima. Dakle modelima koji ce se prodati u stotine hiljada komada, a ne u desetak ili najvise 100:)))
A "i" moze da se poistoveti sa Priusom. "i" ce biti u premium segmentu ono sto je prius u mainstream segmentu.

Autor toma 16 Dec 2012, 00:24

П.С
Фолцика индиректно сарађује. Званичко Ламбо је тај који развија влакна али зна се ко вози трактор а ко отвара капију! :)
Него мислим да чисто електрични И3 нема неку перспективу. Ценим да ће много траженији бити ауто са додатним бензинцем. Ја лично ни помислио не бих на чисту струју док се батерије не усаврше бар до 500км тј 300 нормалне вожње.

Autor Гагиба 16 Dec 2012, 00:57

@Gagiba
za po gradu ne treba ti vise od 170km. Naravno, bolje je vise, i to ce se razvijati i usavrsavati. Ali, poenta je da nocu ostavis auto da se puni. Retko ko u gradu predje u toku dana vise od 150km.
A i3 je namenjen iskljucivo za gradsku voznju. Nije mu kodni naziv dzaba bio Megacity:))

Autor toma 16 Dec 2012, 01:16

тома
Ја преферирам мало озбиљније релације али из угла градске вожње 170 км је за сваки дан више него доста. Још ако ико живи у овој земљи буде имао слуха за оног батицу из Кг што је пронашао начин да акумулира сунчеву енергију па да се постави мини-колектор на кров, ето радости-ето задовољства. :)
А без личног алтернативног извора енергије не би ни помислио на ел. аутомобил! :)

Autor Гагиба 16 Dec 2012, 02:04

@toma
Odavno pricas o I modelima,a kako ide sticice pre R8 e-tron nego oni...
@Gagiba
Saaaaaaaaaaaamooo vi pljujte po folciki :))))
Folcika gruva Bugati Vejron,Bmw M5,ccc :))

Autor dusan 16 Dec 2012, 03:24

@dusan
Neobavesteniji si od Kostunice.
R8 E-tron je totalno obustabvlje. Odustali od njega. Tuto finito. The end. Adios.

Autor toma 16 Dec 2012, 10:33

https://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4

Autor RS 16 Dec 2012, 11:58

Nema nista od elektricnih automobila dok neko ne usavrsi tehnologiju baterija, koji su rak rana savremenog sveta i najnesavrsenija komponenta svakog parceta tehnike danas

Autor STrider 16 Dec 2012, 18:02

sve je to vec usavrseno..imas baterije koje prelaza 600..pa sve do 1000..km sa jednim punjenjem..ali skupo je..treba samo da se pojeftini proizvodnja i sve ce biti ok..

Autor ivan 16 Dec 2012, 20:35

Bla bla bla, sve sami koncepti, nisu proizveli i prodali ni jedan jedini u odnosu na hiljade iz drugih kompanija, na desetinu i stotinu puta manjih po sredstvima.

I još se hvale?

Autor JA 17 Dec 2012, 08:29

Za pismene gore lepo pise, nekoliko hiljada Mini E i 1 seriesE vec voze ljudi (uglavnom u USA).
Mada simpa mi je ljubomora kukavica koje ne smeju da kazu nesto pod svojim pravim nadimkom.

Autor toma 17 Dec 2012, 09:10