
Izvor: B92.net
Iako je dekomponovanje grupe "Zastava" počelo još
daleke 2001. godine, od nekadašnjih 55 preduzeća u okviru ovog holdinga danas
posluje 14 privrednih društava.
Čekajući da se iduće godine okonča proces restrukturiranja, neki od njih se
nalaze na spiskovima najvećih poreskih dužnika. Ipak, u ovim preduzećima tvrde
da posla ima, ali i da dugove vraćaju iz svoje imovine, te da osim državi,
nikome više ništa ne duguju.
Krajem 2008. poslednji "jugo" sišao je sa trake, a dve godine kasnije bez posla ostalo gotovo 1.500 radnika.

Ipak, preduzeće "Zastava
automobili" i dalje postoji, a među firmama u restrukturiranju na prvom je
mestu po poreskom dugu sa gotovo pet milijardi dinara. U ovoj firmi kažu da su
do 2015. godine u obavezi da tržište snabdevaju rezervnim delovima za
"Zastavin" program. Sa 17 zaposlenih ovu firmu vodi direktor Radomir
Petrović koji kaže da ni sam nema ugovor o radu
"Zastava automobili posluje sada tako što postoji jedan ogranak u grupi
Zastava vozila, ogranak Motorna vozila u kome ima 54 radnika i koji rade na
ovim tekućim pitanjima o kojima sam sada govorio", kaže Radomir Petrović,
direktor "Zastava automobili".

Na začelju spiska deset najvećih dužnika u restrukturiranju su "Zastava
kamioni" koji za porez duguju nešto više od milijardu i po dinara.
Direktor Đorđe Nestorović tvrdi da se nalaze u nezahvalnom položaju jer zbog
minusa na računu imaju problema sa učešćem na tenderima, a subvencija države za
proizvodnju privrednih vozila više nema. S druge strane, i dalje čekaju
strateškog partnera, iako italijanski "Iveko" ima 33 odsto
vlasništva. Tvrdi da je ova godina najteža, ali ne pitanje koliko država daje
za plate za 718 zaposlenih ne želi da da odgovora.
"Ne daje nam baš za sve plate, ni za cele neto plate, nešto moramo da
dodajemo, ali ne bih o tim podacima. Nekad to nije ni uredno, nekad
jeste",
kaže Đorđe Nestorović, direktor "Zastava kamioni".
Ni u holdingu koji obuhvata 14 preduzeća i 1800 zaposlenih o novcu koji
dobijaju od države ne žele da govore. Generalni direktor Dragan Srejović tvrdi
da i dalje ima poslova za preduzeća iz ovog sistema, poput "Specijalnih
vozila" iz Sombora koja su se nekada bavila proizvodnjom pik-apova. Dok se
za ova preduzeća traži kupac, grupu "Vozila" kada se završi proces
restrukturiranja čeka - stečaj.
"Holding neće niko da kupi, mislim, vrlo jasno. Ono imovine što preostane
u holdingu to će biti kroz postupak stečaja za namirenje poverilaca. Hipoteke
nemamo, kredite nemamo. "Zastava" nije nikog uvlačila ni u kredite
niti u hipotekarne obaveze, nego to što ostane od imovine biće za namirenje
poverilaca a nama je ključni poverilac država", kaže Dragan Srejović,
generalni direktor "Zastava vozila"
U međuvremenu, iz kragujevačkog Gradskog veća saopšteno je da je Ministarstvo
finansija u budžet grada uplatilo sredstva za 696 bivših "Zastavinih"
radnika koji su prošli prekvalifikaciju. Po drugi put oni će primiti po 17.900
dinara, a kako je planirano radnicima koji su još uvek na birou biće uplaćeno
još po dve istovetne rate u narednim mesecima.
Foto: arhiva Autoblog.rs / Zastava
Sto direktori ne kazu kolike su plate u tim firmama, nego na to se ne zale?
Elem, sve sami paraziti a najveci je Zastava Kamioni. Vec 20 god. prave gubitke, a plate su, verovali ili ne, vrlo pristojne.
Pricao sam s jednim radnikom, prima skoro 40.000, redovno, a posla skoro da nema. Kaze nema ni racuna da napusta kad mu ide plata za nerad. Da primaju minimalac pa da i razumem, ovako sve je to krivica drzave.