
Automobilska industrija postaće strateška grana naše zemlje dolaskom još jednog velikog proizvođača. Izvoz vozila sa 221 skočio na milijardu dolara
Da bi automobilska industrija postala strateška privredna grada, koja bi Srbiju izvukla iz krize, neophodan je dolazak još jednog velikog proizvođača. Novi strateški partner trebalo bi i dodatno da angažuje domaće auto-komponentaše, kaže, za „Novosti“, Ljubiša Obradović, sekretar Udruženja za metalsku i elektroindustriju Privredne komore Srbije.
- Domaćim kompanijama neophodna je podrška da bi ispunile glavne zahteve dobavljača prvog reda i time stekle uslov da sarađuju sa svetski poznatim proizvođačima automobila - ističe Obradović. - Među tim zahtevima je standard ISOTS 16949, stabilna finansijska situacija u poslovanju i ispunjavanje tehničkih zahteva velikih kompanija, kao što su istraživanje i razvoj, laboratorije...
Ipak, rezultati koje ova industrijska grana postiže u ovoj godini su i te kako ohrabrujući. Fizički obim industrijske proizvodnje saobraćajnih sredstava (motorna vozila, prikolice i poluprikolice...) za prvih šest meseci ove godine utrostručen je u odnosu na isti period lane. Izvoz, januar - jun 2012. godine, iznosio je 221 milion dolara, dok je u istom periodu 2013. čak 1,039 milijardi dolara. Kada je reč samo o automobilima, u 2012. godini izvoz je iznosio 399 miliona dolara, a uvoz 282 miliona dolara. Značajno povećanje beleži se u 2013. godini, kada je samo u prvih šest meseci izvezeno automobila za 817 miliona dolara, dok je uvezeno za 181 milion.
Naš najveći izvoznik - „Fijat automobili Srbija“, prema podacima Ministarstva finasija, u prvih osam meseci ostvario je izvoz od 952,4 miliona evra.

Kragujevačka fabrika ove godine planira da proizvede između 110.000 i 150.000 automobila, a najveći deo proizvoda ide u inostranstvo.
Serijska proizvdnja novog modela „500 L“ počela je u julu prošle godine, a u maju ove krenuo je prvi kontingent za Sjedinjene Američke Države. Ovaj model automobila radi se u tri verzije, odnosno i kao terensko vozilo, i još u varijanti sa pet i sedam sedišta.
Osim u SAD, „500 L“ izvozi se u Veliku Britaniju, Francusku, Nemačku, a, kako kažu u „Fijatu“, posebno dobra prodaja je u Skandinaviji.
Prošle godine proizvedeno je i izvezeno oko 30.000 automobila „500 L“, a očekuje se da bi ovogodišnji izvoz mogao dostići 1,5 milijardi evra. Inače, nova fabrika i zajednička investicija Srbije i italijanskog „Fijata“ počela je 2010. godine, i to proizvodnjom „punta“, uglavnom za domaće i regionalno tržište.
U fabrici automobila u Kragujevcu trenutno je zaposleno oko 3.000 radnika, a posao se odvija u tri smene.
Broj registrovanih privrednih društava u Srbiji koja se bave proizvodnjom saobraćajnih sredstava je 342, sa 21.450 radnika, što čini 2,1 odsto ukupnog broja zaposlenih u privredi Srbije.
Kinezi i Kragujevac
Osim automobila, u Kragujevcu se proizvode i kamioni, mada je ta fabrika, koja je u sastavu još postojeće „Zastava automobili“, odavno u krizi i godišnje uspe da proizvede tek oko stotinak vozila. Prvobitno je bilo planirano partnerstvo sa italijanskim „Ivekom“, koji ima 33 odsto udela u „Kamionima“, ali do realizacije tog posla nije došlo. Prema najnovijim informacijama, postoji mogućnost strateškog partnerstva sa kineskom kompanijom „Haing Hui“ i o tome su nedavno vođeni razgovori prilikom posete predsednika Nikolića Kini. Država je ovih dana odobrila i socijalni program za prekobrojne radnike ove fabrike i uz otpremnine iz firme je otišlo 303, od ukupno 719 radnik
Nemci u Beogradu i Priboju
Kompanija „Mercedes“, svetski broj jedan u auto-industriji, zainteresovana je za stratešku saradnju sa srpskim proizvođačem autobusa „Ikarbus“, i do kraja godine bi mogao da bude potpisan ugovor.
Razgovori sa „Mercedesom“ o „Ikarbusu“, kako je potvrdio Aleksandar Vučić, prvi potpredsednik Vlade Srbije, ušli su u završnu fazu, a očekuje se da ova nemačka kompanija uđe i u FAP u Priboju. Kako prenose mediji, „Mercedes“ i „Ikarbus“ bi zajednički proizvodili autobuse, koji bi bili na „Mercedesovoj“ samohodnoj šasiji, a „Ikarbus“ bi radio nadogradnju. „Mercedes“ je ponudio obuku domaćih kadrova, kao i pomoć u prodaji autobusa na strana tržišta. Prvi put, posle 13 godina, u Srbiju će doći i japanske kompanije, a jedna je iz oblasti auto-industrije i otvoriće 1.000 radnih mesta.
Preuzeto sa: Novosti.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Tanjug.rs
Dok traje kriza i pada prodaja automobila u Evropi, teško da će još neki proizviđač automobila doći. Na kraju ćemo moliti Kineze, što je i radio predsednik u Kini. U vezi komponentaša, pored kvaliteta, uslov je da imaju svoju labaratoriju, tj istraživački centar, i da im račun nije bio blokiran najmanje dve godine, što malo koja domaća firma ispunjava. Ni to im ne garantuje posao, već se tek onda ulazi u tržišnu utakmicu sa ostalima, i ko ponudi bolje biva izabran za snabdevača.
To je i odgovor na pitanje zašto nema više naših firmi koji bi radili za Fiat.
Toliko se pricao o broju 500L koji ce se proizvoditi godisnje, a nigde da objave podatak koliko je proizvedeno ove godine i sve ukupno?
Podaci se objavljuju na kraju godine. Nije to nekadasnja Zastava, pa da na svakih 20-30.000 zovu novinare organizuju slavlje.
Nedjoh u nekim podacima da je preko luke Bar ukupno otislo 45.000 500L, to je podatak zakljucno sa maj mesecom.
U prvih 5 meseci 2013, oko 30.000 automobila.
http://www.vijesti.me/vijesti/prihodi-izvoza-fiata-preko-bara-daleko-ocekivanih-clanak-131605
Evo o Kinezima.
Sklapanje i proizvodnja kineskih kamiona nosivosti od sedam do osam tona, kombija i mini-buseva u Kragujevcu i pik-apova u Somboru počeće već za nekoliko nedelja, potvrdio je Danasu generalni direktor Grupe „Zastava vozila“ Dragan Srejović. On je dodao da su „Zastava kamioni“ u Kragujevcu i „Zastava specijalna vozila“ u Somboru, prilikom nedavne posete srpske privredne delegacije Kini, sa jednom tamošnjom kompanijom potpisale protokol o saradnji kojim je predviđeno da će vozila iz te zemlje uskoro početi da se proizvode i sklapaju u Srbiji.
http://www.danas.rs/danasrs/ekonomija/od_jeseni_kineska_vozila_iz_kragujevca_i_sombora.4.html?news_id=267274
p.s. Pretpostavljam delovi ce brodom iz Kine, zatim zeleznicom do KG i Sombora, a zatim sledi sklapanje na staroj opremi. Neisplativo.Pravice male serije tek da ne zatvore te dve fabrike.