
Kako prenosi Politika, zahvaljujući izvozu "fijata 500L” vrednost devetomesečnog izvoza Srbije u SAD u 2013. od 262 miliona evra pet puta je veća nego u istom periodu prošle godine.
Od početka godine do kraja septembra, Srbija je izvezla robu vrednu 8,1 milijardu evra, što je za 26,7 odsto više u odnosu na isti period prethodne godine, saopštio je Republički zavod za statistiku.
Uvezena roba vredela je oko 11,3 milijarde evra, što je za 4,8 procenata više nego u istom periodu prošle godine.
Nikad bolji rezultati spoljne trgovine, kao što se očekivalo, posledica su proizvodnje i izvoza "Fijat automobila Srbija”, ali i proizvođača delova za automobile i električnih mašina i aparata.
Pravi je kuriozitet da je zahvaljujući izvozu "fijata 500L” vrednost devetomesečnog izvoza Srbije u SAD u 2013. od 262 miliona evra pet puta veća nego u istom periodu prošle godine. Tako je Srbija u robnoj razmeni sa SAD u ovogodišnjih devet meseci ostvarila suficit od 106 miliona evra.
"Fijat” je u ovoj godini promenio i strukturu srpskog izvoza, tako da su u ukupnoj vrednosti izvoza u devet ovogodišnjih meseci najveće učešće imala drumska vozila – 1,6 milijardi dolara, slede električne mašine i aparati – 806,3 miliona dolara, obojeni metali – 513,3 miliona dolara, povrće i voće – 471,7 miliona dolara i proizvodi od metala – 453,1 miliona dolara. Izvoz ovih pet odseka čini 36 odsto ukupnog izvoza.
Devetomesečni deficit u trgovini sa svetom od 3,2 milijarde evra, manji je za 27,2 u odnosu na isti period prošle godine, a ostvarena je i rekordna pokrivenost uvoza izvozom od 71,8 odsto, u poređenju sa prošlogodišnjih 59,3 procenata.
Prosečna mesečna vrednost izvoza robe od početka januara do kraja septembra ove godine dostigla je do nedavno nedostižnih 900 miliona evra. Septembarski izvoz premašio je milijardu evra, što je za 46,4 odsto više u odnosu na isti mesec prethodne godine.
Prvih pet odseka sa najvećim učešćem u uvozu su drumska vozila –1,8 milijardi dolara, sledi nafta i naftni derivati –1,2 milijarde, prirodni gas – 666,7 miliona dolara, električne mašine i aparati – 635,2 miliona dolara i medicinski i farmaceutski proizvodi – 535 miliona dolara, a njihov uvoz čini 32,9 odsto ukupnog uvoza.
Ministarstvo finansija od maja objavljuje spisak najvećih srpskih izvoznika, čije poslovanje daje najveći doprinos privrednom rastu Srbije. Među prvih pet kompanija koje su najviše izvozile su "Fijat Srbija”, slede NIS, "Tigar” iz Pirota, "Hip Petrohemija” iz Pančeva i "Hemofarm” iz Vršca. "Gorenje” je na šestom, a RTB Bor na sedmom mestu.
Izvor: Politika.rs / B92.net
Foto: arhiva Autoblog.rs / FAS
FAS je najveci izvoznik iz Srbije svih vremena. Uspeh je i veci s obzirom na lose puteve i prugu, koji se uz to jos i blokiraju, .
Sve više ljudi pitaju, „a koliko je taj FAS uvezao? Koliko para od FAS-a ostaju Srbiji“?
Šteta što se medije ne bave ozbiljno time.
Mediji se bave ali ne pratite;
* Koji procenat automobila fiat 500 se proizvodi u Srbiji, kad je reč o njegovoj vrednosti? Prema raspoloživim informacijama kompanije koje se nalaze u Srbiji proizvode dve trećine delova, što je značajna količina, ali kako stojimo kad su u pitanju skuplji delovi i sofisticiraniji proizvodi?
- U pravu ste, procenat sa kvantitativnog aspekta je zadovoljavajući, dok se u pogledu vrednosti učešće srpske industrije smanjuje na oko 50 odsto, uglavnom zbog toga što se najskuplji, ali i tehničko-tehnološki najzahtevniji delovi, poput motora i menjača, proizvode u našim drugim fabrikama-Ferara
Treba rascistriti neke zablude, Fiat nece nikada kupovati motore iz Rakovice, elektroniku iz Nisa, celik iz Smedereva, staklo iz Panceva... itd, sve dok te firme ne pocnu da prave kvalitetne proizvode koji bi mogli da idu u fiatov auto..
A da bi neko drugi napravio na pr. fabriku motora kod nas, treba da imamo proizvodnju preko 300 auta godisnje. Sa ovakvom infrakstrukturom u KGu nema sanse.
Autor B.M. 13 Nov 2013, 08:53
Stvarno smešno!
Kao i izjava da se za 500L pravi 2/3 delova u Srbiji!!
Sem presovanja školjke, farbanja, još se proizvode sedišta, nešto instalacije i plastike i tu je kraj!!!
Pa to u dodatnoj vrednosti utiče 20-30%.
A to što Fiatu fali drpska infrastruktura --- mačku o rep. Treba da uložimo još reda 1 - 2 milijarde € da bi počeli i felne da prave!
Ono što treba je hitna konkurencija Fiatz i preispitivanje ugovora po svim tačkama!
B.M.
Pojmovi "Fiat" i "kvalitet" ne mogu da se nalaze u istoj rečenici.
Staklara Pančevo ima i više nego kvalitetna stakla, a isto važi i za proizvode drugih fabrika iz zemlje. Problem je što "neko" neće da pokrene srpsku privredu, jer da je hteo ne bi se Fiatu dale stotine miliona eura, već bi Zastava sa 150 miliona obnovila dva postojeća modela, nastavila proizvodnju Z10 i uvela drugi model po licenci, na pr. prethodnu Oktaviju.
Kratko i jasno;
Izvoz; Region Šumadije i Zapadne Srbije 33,6 odsto izvoza Srbije.
Uvoz; Region Šumadije i Zapadne Srbije 20,5 odsto uvoza Srbije.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2013&mm=11&dd=03&nav_id=772953
A za infrakstrukturu se zna sta drzava treba da uradi, zavrsetak auto puta do Batocine, obilaznicu oko KGa i modernizaciju pruge.
@Predraze, Fiat nije duzan da modernizuje nase propale fabrike koje su nekad radile auto-delove, ili da dovodi nove komponentase. Niti je njihov vlasnik, niti to stoji u ugovoru. Vecinu delova ne proizvodi vec kupuje na trzistu. A ovo ostalo je bajka, i mnogo jaci proizvodjaci od nekadasnje Zastave su propali.
Istina je da su mnoge firme sa svetskim renomeom puštene niz vodu. Kao staklara u Pančevu...
Istina je se za višestruko manje novce uložene u Fiat, mogla organizovati u Zastavi proizvodnja više licenciranih modela zavidnog kvaliteta za Balkan. (kao Z10)
Istina je da je prodat NIS rusima za nekih pola milijarde, sa rezervama nafte od 7 milijardi (znanih) i da nikada nećemo imati kvalitetno gorivo.
Šta je sve istina u Srbiji....
pa se nadam da ću se probuditi jednog dana, iz nekog ružnog sna.
Nažalost, svi mi živimo u SFRJ većoj nego ikad, a Tito i Raković se prevrću...
Zna se sta je kapitalizam, i da kapitalistu ne zanima da pomaze drzavi, radnicima i dr., sto se stalno provlaci po raznim forumima.
O tome je trebalo razmisljati ranije kad se birala demokratija..Sad pricati o nekakvim drzavnim fabrikama je kasno. I ove sto su ostale ce prodati ili zatvoriti..
B.M.
Sad pametno zboriš, ali što je trebalo uništiti fabrike koje rade i imaju brend, da bi došle druge i jako skupe, koje finansira ta ista država?
Sa ovim parama uloženim u Fiat, moglo je se dići i zatim prodati - pokloniti, 10 velikih kompanija - brendova kao Fap, IMT, IMR, Galenika, Sloboda Čačak, Krušik Valjevo, silne fabrike prerade hrane kao Servo Mihalj, Budimka i 10 tine sličnih.
Ove firme je bilo teže uništiti nego ih udomiti "kapitalistima" kako ih nazivaš.
Zašto??
A ko bi podigao te firme, drzava? S cijom tehnologijom i menadzmentom? Haha, kad se samo setim kad je u KGu potpisivano o prodaji Zastave Fiatu, direktor Zastave nije bio na svecanosti, jer mu je pozlilo. Sve su to nesposobnjakovici, a ono sto je vredelo davno je u penziji ili je otislo iz zemlje.
Izjava koja se provlači kroz medija, da se 2/3 delova "fijata 500l" proizvode u Srbiji, je više nego smešna.
Obloge na vratima se, po poslednjoj informaciji, štancaju u Srbiji. "Džonson kontrols" sastavlja sedišta od delova koja dolaze iz Rumunije, nazovimo i to "proizvodnjom".
Auspuh koji se sastavlja od pet delova koja dolaze spakovana u kutiji, nije "proizvedena" u Kragujevcu. Inače bi se mehaničarska radnja mogla zvati fabrikom.
Dakle, Srbija dodaje *minimalnu vrednost* nad automobilom koji je *proizveden* u drugim zemljama.
Možemo da postavimo i pitanje (koje je vezano za sve navedeno ali koje je ipak drugo pitanje) - koliko od te *male* dodatne vrednosti *ostaje* u Srbiji? Zahvaljujući zatamnjenom ugovoru, nemamo pojma, a samom činjenicom da je zatamnjen, odgovor može da se predpostavi.
Vidim da se u diskusiji provlači SFRJ i (naivne) floskule o kapitalizmu. Ko god oseća potrebu da povlači ideju da kapitalistička firma nema interesa da "pomaže" državi u kojoj posluje, takođe valjda zna da države ima pravo kao i obavezu da štiti svoje interese. Naime, ne može se očekivati da "Fijat" donosi Srbiji boljitak, samo zbog toga što je u Srbiji došao ... a uporno se vezuje bolja budućnost zemlje sa dolazkom "Fijata".
Sledi pitanje, zašto je "Fijat" oslobođen poreza i plaćanja komunalije? Pa još i niz pitanja ...
Ako ugovor nije dobar, onda je to krivica drzave a ne Fiata. Ne mozes kriviti privatnika sto hoce sto bolje uslove za svoju firmu. Ali zanimljivo da se stalno napada Fiat, a o obavezama drzave ni reci. Isto kao kod NISa. jel sad treba da krivimo Ruse? Smesno. Svako gleda svoj interes, ali ugovor se mora postovati.
Ugovor je na zapadu svetinja, a neki se jos bave njime i jel nam odgovara ili ne odgavara neka tacka ugovora. To je potpisano i kraj. Ocigledno je drzava izigrala Fiat, i to je jedan od glavnih razloga sto investitori izbegavaju Srbiju. Kad neko prevari giganta kao sto je Fiat sta ce tek uraditi drugima.
Ugovor koji je predao društvenu imovinu i označavao kraj niz kooperanata bivše fabrike, nikako nije smeo da bude (potpuno) zatamnjen i nije smeo da bude predstavljen (ne samo od strane DS-a i URS-a već i od "Fijatovih" ljudi) kao spas za domaću privredu.
Ne treba žaliti "Fijata", oni to dobro znaju, igrali su igru i sigurno imaju rezervni plan.
Najlakše bi bilo dovesti još jednog "Fijata". Da svojim dolaskom uništi domaću mrežu kooperanata, da za strana tržišta *sklapa* kola od delova proizvedenih u inostranstvu, da ne plaća poreze, da ne plaća komunalije, da robote u fabrici bahato hladi pitkom vodom (upravo jer ne plaća komunalije!) -
- ali svakako da u medijama žarko veličaje udeo Srbije u celokupnom procesu pa tako predizborno diže rejting stranke koja mu je zatamnjenom ugovorom omogućila da uštedi 600 evra po radniku (u odnosu na poljskim radnicima).
A ko je zatamnio ugovor, drzava ili Fiat? Naravno drzava, da prikrije svoju nesposobnost.
Inace, domaca mreza kooperanata je davno unistena, nemaju ni tehnologiju, ni menadzment, ni pare..Pare su jos i najmanji problem, ali kad ih dobiju od drzave, bace ih u vetar. Danas nije dovoljno zavrsiti fakultet i uclaniti se u neku stranku da bi usopesno vodio firmu.
- инфраструктура лоша
- администрација спора и компликована
- корупција на високом нивоу
- земља политички несигурна
- земља улази у дужничку кризу
- земља непоуздан партнер
- субвенције више не постоје
- образовни систем тром и неприлагођен
- баријере и чекање
Sve je moglo i trebalo drugačije da bude. Ni po čemu nije tačno da nije bilo volje, energije, a ni stručnosti.
npr. pok. Tadija Jurković je 2002. godine sa kolegama-inženjerima iz "Opela" i "Poršea", Vladi predstavljao projekat koji je zahtevao oko 11 miliona evra, za renovaciju DMB-a i *EURO 5* verzije poznatih 1,1 i 1,3 motora.
Vek blok motora u autoindustriji je 40 godina, nekada i više, retko se to bitno menja.
Što se tiče "Fijata", zašto da ih neko žali ili brani? Ponavljam, sasvim su dobro znali u šta su ulazili. Ne samo to, već su i *učestvovali*.
Narod je obmanut a "Fijatovih" ljudi ne samo da nisu demantovali obmane, već su učestvovali u njima, počevši sa Altavilom na slavlju koje se u komentarima pominje, 6. maja 2008.
Tu se pominje i "Zastavin" direktor. Naravno da nije ni u ludilu trebao da se nađe na tom mestu. Ali je postavljen tamo od istih ljudi koji će kasnije pod sumnjivim okolnostima potpisati ugovor sa "Fijatom".
Bilo je bitno praviti šnicl, polako izsisati krv da bi meso bilo što sočnije, voditi fabriku ne kao fabriku već kao socijalni program, kako bi narod verovao da treba sve pokloniti.
Ko je zatamnio ugovor? Niti se zna, niti je bitno. Setićete se da je Dinkić krivio upravo "Fijata" (navodno je ceo ugovor poslovna tajna, a što je imovina u pitanju bila državna, nikome ništa ...)
Svakako, što bi neko žalio "Fijata"? Kao što je već napisano ovde par puta, njegova je priroda da (sem u nekim slučajevima u - naravno - svojoj rodnoj Italiji) iskoristi sve pogodnosti koje mu se pružaju. Treba dodati samo da jednog dana - a verujem pre nego kasnije - otići će (ako uopšte preživi do tada).
To mu neće biti teško. Jer, marketing na strani, nije ozbiljno ovde investirao.
Nijedna ozbiljna firma ne bi ozbiljno investirala u Srbiji 2008. godine (a ni sada). Samo pogledajte ko se sve smatra gazdom te imovine i pod kojim okolnostima je to rasprodato.
A "Fijat" nije zaslužio da ga bilo ko žali. Kapitalističke firme su ipak dužni da se *odgovorno* ponašaju, ako ne prema radnicima onda barem prema okolini.
Da li neko misli da bi "Fijat" mogao bilo gde drugo da bahato i bespatno koristi pitku vodu da hladi robote u fabrici?
Gde je tu medija?
Gde je tu država?
Gde su principi poslovanja ove "svetske" firme?
Doći će vreme kada će "neki" odgovarati za sramotni ugovor sa Fiatom, kao i sa Gazpromom.
To je sigurno, a dokaz je Hrvatska.
To će u "kafez" povući i neke ljude iz Fiata. To je neminovnost, koja prethodi članstvu u EU.
Ovolike pare uložene na šrafciger industriju, broj radnika smanjen za 3 puta, ne plaćaju se dažbine, Srbija plaća radnike i to uz uništeje postojeće infrastrukture, a ljudima zamazivati oči sa "super Fiat tehnologijom" je čista demagogija.
Mislim da će vreme da pokaže sve.
E onda cekajmo to vreme koje ce "da pokaze sve". Ali na kraju cemo morati da platimo odstetu Fiatu, zbog neispunjenja odredbi ugovora i blokadi puta i pruge, koja jos traje..
Ne zna se ko je zatamnio ugovor?Ha,ha. Iz Fiata su dosli nocu, provalili u zgradu vlade i zatamnili ugovor? Planovi Fiata u KGu su toliko veliki da je to najveca tajna.
Ma da Italijani su nevinasca, uopste ne znaju o cemu se tu radi...
Svi su krivi jer su pristali na ugovor, od bivseg superministra ekonomije, koji ce ih stiti do onog trenutka dok neko ne kaze ajde malo da proispitamo ugovor, a onda ce biti prilicno veselo za sve URS-ovce koji bespostedno brane ovaj "posao veka" - oni su imali mnogo poslova veka, mada i drugi im drugovi koalicioni, koji su se zavrsavali pogubno po Srbiju... Fiat je najveci uvoznik osim sto je najveci izvoznik, ali PR sluzbe URS-a rade odlican posao u zamlacivanju naroda, i zameni teza... a plovke gutaju.
Sekretar ministarstva ekonomije je tada izasao i rekao na nacionalnoj televiziji da sa u Srbiji proizvodi cak 80% delova, a ljudi iz Fiat-a su to demantovali i da je brojka 57% jedina ispravna, ali nisu rekli koliko je to u ukupnoj ceni proizvoda...
Svi su krivi? Sto znaci niko!
Normalno da je Fiat i veliki uvoznik, nece u svakoj drzavi gde otvori fabriku dovesti jos stotine komponentasa zbog delova. Svaki auto ima nekoliko hiljada delova, ali nema potrebe sve proizvoditi u iostoj zemlji gde se i sklapa. Nismo mi toliko daleko od Italije, Poljske ili Turske, gde Fiat vec ima fabrike i komponentase.
Uništena je Zastava i sve ono što je ona podrazumevala, a upravo to je najveći gubitak ove zemlje u poslednjih 20 godina. Mislim da nam to ni okupator ne bi uradio. Svi se utrkuju da u zemlji imaju autoindustriju, a mi smo svoju uništili, hej mozgovi isprani!
Umesto da proizvodimo vozila za socijalne slučajeve kao što smo mi, kojih u svetu ima mnogo više nego onih drugih, mi sklapamo 500L od delova proizvedenih u instranstvu.
Da je Zastava pokrenuta, kao što nije, i to sa bar 3 puta manje novca, oživelo bi i 150 kooperanata iz zemlje, a upravo to bi bio jedini pravi uspeh. Ovo sada je bacanje para u rupu bez dna i bez perspektive (za domaću privredu).
Ima ova zemlja dovoljno stručnih ljudi da je pokrenu, ali mnogo više ima lopova koji će da je unište.
Drago mi je barem da retko ko ozbiljno tvrdi da Srbija proizvodi 500L. Da bi promenio stvari, moraš da ih realno sagledaš. Euforija oko "Fijata" nikad nije imala osnovu i sama od sebe će da jenjava.
Dakle, nije poenta što se ni 10% tog auta ne proizvodi u Srbiji.
Niko sa iole malo inteligencijom, koji je imao priliku da sagleda okolnosti u kojoj se taj ugovor sklapao, bolje nije ni očekivao!
Poenta je da su *lagali*. Lagala Vlada. Lagali su i "Fijatovi" ljudi. Učestvovali su u obmanu.
Ti isti "Fijatovi" ljudi zahtevali su (kaže Vlada) da ugovor bude zatamnjen - inače nema ugovora.
Ideja da ga Markijone sam mora olovkom izšarati, da bi se taj čin prepisao "Fijatu", je više nego smešna.
Gledajući kako se ponašaju prema imovini koju su dobili na izvol'te, vidi se i zašto su to tražili.