
Izvor: Politika.rs
Putinovo „njet” Vučiću, kako su neki domaći mediji, posle nedavne posete srpskog premijera Moskvi, opisali stav predsednika Rusije u vezi sa mogućnošću izvoza našeg „velikog fiće” u tu zemlju, očekivan je odgovor ruske strane. I, reklo bi se, odavno poznat.
Još je 2009. Mlađan Dinkić, tada ministar ekonomije i regionalnog razvoja, izjavio da na rusko tržište ne treba računati. Te godine u Kragujevcu je počela proizvodnja „zastave 10”, po licenci za italijanski „punto”, i svi su se nadali da će „posao veka” – godinu dana posle potpisivanja ugovora sa „Fijatom” i formiranja zajedničke kompanije „Fijat automobili Srbija” – našoj državi doneti dugo očekivane izvozne aranžmane.
S kim, ako ne sa braćom Rusima, sa kojima smo već imali potpisan sporazum o bescarinskoj trgovini između dve zemlje.
„Izvoz ’punta’ u Rusiju nije predviđen. Rusija nam nije dozvolila bescarinski izvoz automobila, tako da u tu zemlju možemo da izvozimo samo auto–delove”, bila je otrežnjujuća Dinkićeva izjava, koji je tada, prilikom posete kragujevačkoj fabrici, rekao da se nada da će „punto” imati budućnost i bez ruskog tržišta (Evropa, zemlje Cefta, sever Afrike itd.).
Ruski stav je ostao nepromenjen i pet godina posle prvog pokušaja naše države da izdejstvuje izvoz domaćeg automobila u tu zemlju. Druga je stvar što su neki ovdašnji mediji, čisto radi senzacionalizma, a možda i iz nekih drugih razloga, Putinov odgovor okarakterisali kao (neprijatno) iznenađenje.
Doduše, takvim napisima doprineo je i sam Vučić, koji je sredinom 2013. izjavio da će do kraja te godine u Rusiju biti izvezeno 10.000 „500 L” proizvedenih u Kragujevcu. I još je, za italijansku novinsku agenciju Ansa, dodao: „Tu kvotu smatramo samo početkom i nadamo se da ćemo je povećati”.
Ali Vučić je u tom trenutku bio „samo” prvi potpredsednik vlade. Sada, kao premijer, verovatno ima više informacija. Zato je posle susreta sa predsednikom Putinom, u vezi sa izvozom 500 L, izjavio: „Dobio sam obećanje da će ruska strana razmotriti tu mogućnost”. Inače, 2013. u Rusiju nije izvezen nijedan „veliki fića”.
Do toga nije došlo iz vrlo jednostavnog razloga; Rusija razvija svoju auto–industriju, sama ili u kooperaciju sa inostranim proizvođačima, pa i sa „Fijatom”. U tom segmentu je zaposleno milion ljudi. Rusija štiti svoje tržište, svoje radnike, isto onako kako to čine sve druge ozbiljne države. I zato izvoz „velikog fiće” u tu zemlju nije moguć.
To bi isto bilo kao kad bi Italijani od nas tražili da uvozimo njihove automobile, ili one proizvedene u „Fijatovim” fabrikama u Poljskoj, Turskoj, Brazilu, da stimulišemo i, praktično, plaćamo tamošnje radnike. Pa, šta bi onda bilo sa kragujevačkom fabrikom i 3.000 zaposlenih u kompaniji „Fijat automobili Srbija” (FAS).
„Rusko tržište je slične veličine kao nemačko, i jedno je od rastućih u svetu. Sa sadašnjom cenom 500–L od oko 15. 000 evra, i carinom od 25 odsto, taj automobil bi bio skup za tamošnje prilike. Ali bez carine mogli bismo tamo da prodamo 10.000 do 20.000 vozila godišnje.
Međutim, na Vladi Srbije je da o tome pregovora”, izjavio je prošle godine Antonio Čezare Ferara, bivši generalni direktor FAS–a. Isto to je ponovio i u intervjuu za „Politiku”, marta 2013: „Bilo bi dobro kada bi naša perjanica iz Kragujevca stigla na veliko tržište Rusije, ali to je deo posla koji moraju da dogovore dve vlade – Srbije i Rusije”.
Treba nešto znati i o bescarinskom aranžmanu koji naša država ima sa Rusijom još od 2. 000. „Fijatov” model 500 L ispunjava kriterijume, jer se u taj automobil ugrađuje više od 51 odsto domaćih delova (67 odsto), ali bescarinski aranžman ima i neka svoja ograničenja.
Ona se odnose na izvoz kamiona, autobusa, traktora, kompresora, pamučnih tkanina, penušavih vina, nekih vrsta sireva ali i – putničkih automobila. Zato je sa Rusima potrebno dodatno pregovarati oko izvoza „velikog fiće”.
U međuvremenu, bez carine u Rusiji možemo izvoziti auto–delove, što je, prema informacijama koje smo u više navrata dobili od menadžmenta „Fijata” u Kragujevcu, takođe, unosan posao.
Pitanje je samo šta bi u tom slučaju Rusi tražili od nas kao protivuslugu. Da uvozimo „lade”, kao pre četrdeset godina, kada je „Zastava” imala kooperaciju sa SSSR–om.
Srbija „kratka” za 48 miliona evra
Prema podacima Ministarstva privrede, kompanija „Fijat automobili Srbija” je 2013. ostvarila neto dobit od 1,13 milijardi dinara, oko 10 miliona evra. Budući da našoj državi pripada 33 odsto, koliko iznosi i udeo u kapitalu zajedničke kompanije, to znači da se u budžet slilo nešto više od tri miliona evra.
Međutim, imajući u vidu da su državne subvencije, koje su prošle godine po raznoraznim osnovama legle na račun FAS–a u Kragujevcu, iznosile 51 milion evra, ispada da je Srbija 2013. u poslu sa Italijanima ostala „kratka” za oko 48 miliona evra.
Posredni benefiti za našu zemlju od FAS–a su brojni, od poboljšanja poslovne klime do povećanja izvoza, ali neko bi konačno morao da kaže imamo li mi od te kompanije bilo kakve direktne koristi. I zašto se već jednom ne otkriju skrivene, zatamnjene strane ugovora sa „Fijatom”, na koji je naša država stavila potpis još septembra 2008. godine.
Autor: Brane Kartalović
Krasno ...
"kompanija „Fijat automobili Srbija” je 2013. ostvarila neto dobit od 1,13 milijardi dinara, oko 10 miliona evra. Budući da našoj državi pripada 33 odsto, koliko iznosi i udeo u kapitalu zajedničke kompanije, to znači da se u budžet slilo nešto više od tri miliona evra.
Međutim, imajući u vidu da su državne subvencije, koje su prošle godine po raznoraznim osnovama legle na račun FAS–a u Kragujevcu, iznosile 51 milion evra, ispada da je Srbija 2013. u poslu sa Italijanima ostala „kratka” za oko 48 miliona evra"
Na kraju ipak realan podatak, ato je da Srbija pokriva Fiatove poslovne promašaje sa 48 miliona € godišnje!
Strašna stvar, i sramota!
Propala Srbija pomaže privatnu firmu!
Da je uloženo 48 miliona€ u poljoprivredu, vratilo bi se u roku od godine petostruko, a bilo bi zapošljeno bar 50 0000 ljudi, umesto onih 3000 u Fiatu.
I ona će opet sutra vest "Fiat najveći izvoznik" Kakva sramota i pljača poreskih obveznika Srbije!
"Braca" Rusi... to sigurno.
Fiat u Rusiji za celu godinu jedva proda 8.000 komada i nalazi se na 35. mestu, cak se kineski marke bolje prodaju, a mi cemo da im prodamo 10-15.000 sminkerskog 500L godisnje ... i to sigurno.
FIAT, a pogotovo drugi njegovi brendovi poput Alfa Romea imaju jako slabu prođu na ruskom tržištu. Razlog je taj što Rusi ne vole šminkere, a naročto ne skupe šminkere. Doduše, teoretski FIAT bi mogao da proda 10-20 hiljada automobila bez carine, ali u cenovnom rangu Zastave koja je mnogo bliža Ladi koja je tamo najprodavanija .
Konacno jedan sveobuhvatan tekst na ovu vrucu temu, i pun raznoraznih objasnjenja... :)
@ carobnjak
to je izgleda i razlog.
:)
Možda bi trebali da ga ponude po cenama za američko tržište.
Transport do Rusije im je verovatno jeftiniji.
Samo se vi lozite, Rusi cekaju da im izvozimo Mercedesa, kamione, avione, nece oni sicu u vidu 500L
Nisu to subvencije, radi se o ulaganju drzave u FAS, jer je vlasnik trecine fabrike. Ako je vrednost fabrike 1.2 milijarde eura, Srbija treba dati min 400 mil. eura. Stalno se kasni sa uplatama Fiatu, sto ne napisu koliko jos para duguju. A ovo za Rusiju sam znao i napisao prosle godine, da od toga nema nista.
„Dobio sam obećanje da će ruska strana razmotriti tu mogućnost”
Sustina razmatranja svodi se na to da li ce Srbija uspeti da isplati dug za potrosen gas na nekakav drugi nacin.
Ako Srbija za tako nesto nije sposobna, po principu "daj sta das", ruska strana ce lako promenuti svoju prvobitnu odluku pa ce se 500L, poreklom iz Srbija, ipak naci na ruskom trzistu.
B.M.
Po stoti put, ponovo da ponovim!
48 miliona evra je godišnja subvencija Fijatu, a nije ulaganje u FAS.
Kako ne razumeš jednostavnu činjenicu?
Srbija svake godine gubi 48 miliona evra, na plate zaposlenima, subvencije u prevozu, poreze i ko zna šta sve. Kako ne shvataš Ili nećeš da shvatiš? Ili ti je posao da nas zamajavaš??
"@Zastava
Rusiju je motorizovao upravo Fiat ako nisi znao!"
Nisam znao dok mi nisi rekao. :D
Zato sam i spomenuo Zastavu u konrekstu FIAT-ove (neostvarene) želje da izvozi automobile iz Srbije u Rusiju bez carine. Moja poenta je da su Lada (koja je naprodavaniji autobrend u Eusiji) i Zastava dva slična brenda (ispod haube ista) i da bi, ako zaista žele izvoz tolike količine automobila iz Srbije bez carine u Rusiju, FIAT-ovi stručnjaci trebali da razmišljaju u pravcu pokretanja Zastave pa makar bilo reč i o proizvodnji 10-15 hiljada automobila. Toliko se proizvodilo Zastava na godišnjem nivou sve do novembra 2008, dok FIAT (500L) nebi mogao da stekne veliku publiku u Rusiji čak i kad bi carine bile ukinute.
To je to, drzava ulaze kroz subvencije, a i one stizu sa zakasnjenjem. Nema drugog ulaganja Srbije inace bi to izaslo u javnost.
B.M.
Pa evo, izašlo u javnost.
Kad bi se ovim ulaganjem povećao udeo Srbije u FAS ti bi možda bio u pravu. Ali to se ne dešava.... Srbija finansira stranu kompaniju, koja ne može da posluje pozitivno, ili se pravi da ne može. Srbija sve svoje obaveze izvršila, sem autoputa (kako ti kažeš) a to mnogooo fiatu fali :))
A na ktaju, Srbija će svoj udeo u FAS pokloniti Fiatu za dinar...
Saberi oduzmi opet je Srbija u plusu jer Fiata transport kroz Srbiju kosta vise nego sve subvencije sto prima. Preko 200 eura po automobilu vozom, plus delovi. Plus utovar i istovar, na pr Crnogorci imaju 25 eura po automobilu, samo da istovare iz voza i utovare u brod. Znaci ono sto Srbija subvencionise Fiatu ode vecinom zeliznicama Srbije.
ajd ne maltite praznu slamu svi!!
Šta vas briga ko kome dođe išta, to su samo pare koje svakako cure na sve strane, pa bolje je da ljudi rade nego da zjape po ulicama
B.M.
Saberi oduzmi, ali i taj transport je subvencionisan i ulazi u navedenih 48 miliona evra gubitka po srbiju.
Ako se uzme bruto plata radnika od recimo 60 000 dinara, ili 500€, to mu dođe 8000 radina koji bi primali platu. Ovako u Fiatu radi 3000.
Računica ubija, a FAS je projekat veka, kako neki rekoše... Samo u negativnom kontekstu!
Nije transport subvencionisan, inace bi subvencije bile mnogo vece od 50 mil.eura. Samo Crna Gora godisnje zaradjuje 10 mil. od tog transporta.
Znam da već dobrih 5-6 godina Zastava (Automobili) postoji samo u evidenciji privrednih subjekata, ali mislim da je bio sasvim neobičan potez to što se u vreme kada su cenovno pristupačni automobili postajali sve traženiji (a danas je to čak izraženije nego ikad) ugasiti nasleđe ne samo proizvodnju to je bilo iznenađujuće i danas je.
Zastava sa starim modelima trebala je još daaavno biti ugašena, ali ne i nasleđe koje je, ma šta mi mislili o toj marki, (neko misli da je Pontiak .ranje i to je stvar ukusa) Zastava, iza koje stoji preko 50 godina aktivne istorije, plasman u preko 70 zemalja za vreme kojih je proizvedeno, plasirano i prodano preko 4 miliona automobila, je mogla opstati kao ime.
Florida sa starim dimenzijama, stilom i cenom kao i sa sasvim novim dizajnom bi mogla biti konkurencija Loganu i Granti pošto je reč o istoj klasi automobila. Eto jednog predloga.