home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi Politika, u veliki broj kupljenih vozila u SAD ugrađeni su uređaji za sprečavanje paljenja koje zajmodavci daljinski aktiviraju u slučaju da kupci kasne sa otplatom pozajmice

Visoke kamate nisu jedino zlo na koje siromašniji Amerikanci pristaju da bi sebi omogućili kupovinu automobila. Uz loše finansijske uslove, kreditni aranžman podrazumeva i izvesno narušavanje privatnosti i dostojanstva. U veliki broj tako kupljenih vozila ugrađeni su uređaji za sprečavanje paljenja koje zajmodavac daljinski aktivira u slučaju da kupac kasni sa otplatom kredita, a zahvaljujući dži-pi-esu, može da prati i njegovo kretanje.

Suštinski, pravu kontrolu nad autom ima zajmodavac, a jedini način da korisnici kredita mogu da upravljaju kolima jeste da redovno izmiruju obaveze. Plaćanje rate na vreme sada je za vožnju postalo jednako značajno kao i sipanje benzina u rezervoar.

Iskustva korisnika ovakvih pozajmica, koje prenosi „Njujork tajms”, govore da kola nisu htela da im upale u najrazličitijim situacijama: kada su morali kod lekara, prilikom bežanja od nasilnog muža, na semaforu usred saobraćajne gužve, u nabavci, kada su hteli da decu odvezu u školu – i to zbog samo nekoliko dana kašnjenja uplate. Dok zajmodavci ističu da je uređaj instaliran uz saglasnost kupaca, oni se pak žale kako je sve to previsoka cena za njihovo dostojanstvo.

Broj visokorizičnih auto-kredita, za dužnike sa nižom kreditnom sposobnošću i sa višim kamatnim stopama, znatno je porastao u SAD u poslednjih pet godina. Gotovo četvrtina svih novih pozajmica za automobile prošle godine bila je ovog tipa, a njihova vrednost premašila je 145 milijardi dolara za prvo tromesečje ove godine, piše „Njujork tajms”. Za takav rast zaslužna je i tehnika, to jest uređaji za sprečavanje paljenja, zahvaljujući kojima su zajmodavci proširili klijentelu čak do onih Amerikanaca sa finansijskih margina iako kamatne stope dosežu i do 29 odsto. Tako je nastala paradoksalna situacija u kojoj se zajmovi lakše odobravaju iako je kreditna sposobnost stanovništva opala.

Da bi eventualna neprijatnost za vozače bila manja, uređaji u njihovim kolima emituju zvuk upozorenja koji postaje sve jači kako se datum za plaćanje rate približava. Još jedna olakšica za kupce jeste šifra pomoću koje na 24 sata mogu sami da aktiviraju vozilo u hitnim situacijama. Međutim, neki od vozača kažu da one ne funkcionišu, dok se drugi žale jer dobiju samo jednu šifru mesečno, a auto im isključuju više puta u tom periodu.

Kada je o dži-pi-es nadzoru reč, zajmodavci tvrde da im svakako nije namera da špijuniraju klijente nego im on služi da lakše preuzmu auto kada ga onesposobe za vožnju.

Posle mnogobrojnih pritužbi nadležni pokušavaju da reše ovaj problem. Za početak makar da odrede koliko najviše vozač sme da prekorači rok za plaćanje rate pre nego što mu automobil bude isključen. Pokreti za zaštitu potrošača predlažu da to bude 30 dana.

Izvor: Politika.rs



čitanja : 925



Komentari

Nigde nema tako nepovoljnih uslova otplate, kao u Srbiji. Kamata 50% + obavezno kasko osiguranje koje ne porkiva stete manje od 100 evra, sto bi znacilo svaku ucestalu stetu. A onda dodamo da se prodaju vozila B klase kvaliteta, nenormalne taksacije i lose gorivo koje se pritom krade i eto nas.

Cela Srbija je Bronks.

Autor Fordovac 26 Sep 2014, 14:04

Sto kupuju nove aute kad ih nemogu otplacivati? Bas mi ih je zao sto im je "naruseno dostojanstvo", evo placem. I jos nesto, u tekstu pise o visokim kamatama - kamate nikad nisu bile niske kao danas, vecinu auta mozes da kupis sa 0% kamate i jos da dobijes velike popuste na aute

Autor mile antena 26 Sep 2014, 15:16

@ mile, nisam ocekivao ovakav post od tebe. U kapitalizmu preko noci mozes da ostanes bez posla, auta, icega. Narocito u SAD.

Autor B.M. 26 Sep 2014, 15:46

@B.M.,
i? kupis auto, neplacas ga - naravno da banka treba da ga uzme nazad. pa nece valjda taj auto (kao i kuca i sve ostalo) odjednom postati besplatno zato sto vise nemas posao?

Autor mile antena 26 Sep 2014, 22:04

Ko jos zna kad ce ostati bez posla? Po toj logici niko nebi ni trebao uzimati auto na kredit.

Autor B.M. 27 Sep 2014, 08:15

@B.M.,
nisam rekao to, vec kad placas auto - auto je tvoj. kad ga prestanes placati - auto ide nazad banci. kao sto retkoh gore, jel ti kazes da ako neko ostane bez posla treba sve ono sta je kupio na kredit da ostane njemu kao poklon iako vise ne placa za to? ako je tako, idem odmah da kupim vilu i bentley continental na kredit, i onda cu da napravim neku glupost da dobijem otkaz na poslu i onda sve ostaje meni dzaba

Autor mile antena 27 Sep 2014, 21:31