
Kako piše B92, Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo saobraćaja najavljuju niz izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) koje bi uskoro trebalo da se nađu u proceduri za usvajanje. Najznačajnije promene koje očekuju vozače u 2015. odnose se na mlade i neiskusne za volanom.
Iako preliminarni statistički podaci pokazuju da se bezbednost učesnika u saobraćaju u 2014. godini poboljšala u odnosu na 2013. stopa smrtnosti na našim putevima je i dalje je dvostruko veća u poređenju sa najrazvijenijim evropskim zemljama.
Posebno zabrinjava to što u saobraćajnim nesrećama strada veliki broj mladih ljudi. Još 2013. godine započeta je izrada Nacrta zakona o izmenama i dopunama ZOBS-a a nakon tragične nesreće koja se dogodila 22. novembra 2014. na Adi Huji vlasti su ubrzale ovaj proces. Prva predložena izmena, na kojoj insistira Ministarstvo unutrašnjih poslova jeste da vozači do 21 godine ne smeju da voze od 23 sata do šest sati ujutru. Zabrana će se odnositi i na ostale nove vozače koji su dozvolu stekli nakon navršene 21. godine, i to tokom prve dve godine vožnje.
"Odluka je doneta na osnovu statistike koja pokazuje da se najveći broj saobraćajnih nesreća u kojima učestvuju mladi dešava u periodu od pet do šest sati ujutru", rekao je ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović.
MUP će predložiti i da se smanji dozvoljena količina alkohola u krvi vozača na 0,2 promila umesto dosadašnjih 0,3, ali i da se oduzima vozilo onima koji voze bez vozačke dozvole ili sa više od dva promila alkohola.
Policija insistira i na tome da se pooštri deo zakona koji se odnosi na prevoz dece, ali i da se trajanje probne vozačke dozvole, kojom su vozači znatno ograničeni, produži sa jedne na dve godine. S probnom vozačkom dozvolom, prema predlogu policije, mladi vozač može da napravi najviše devet kaznenih poena, nakon čega će trajno izgubiti vozačku dozvolu i moraće opet da ide na obuku i polaganje vozačkog ispita.
"To znači da oni u odnosu na starije vozače, koji na ponovno polaganje idu sa 18 kaznenih poena, smeju da naprave upola manje grešaka", kaže Milan Božović, direktor Agencije za saobraćaj.
Ministarstvo saobraćaja ima gotovo identične predloge za pooštravanje zakona, osim što oni predlažu i da vozači do 21 godine ne mogu da voze automobile jače od 56 kilovata po toni (76 konjskih snaga). Ova odredba izazvala je i najviše kontroverzi u javnosti jer će se mnogi mladi vozači naći u situaciji da ne smeju da voze porodični automobil dok ne napune 21 godinu, a da nisu u mogućnosti da nabave novi. Kada napuni 21 godinu i najzad sedne za volan, mladi vozač koji je položio pre nekoliko godina i od tada gotovo da nije vozio i dalje će biti neiskusan.
Izvor: B92.net / Blic.rs
Ovo je cisto licemerje.Neka mi strucnjaci iz ministarstva objasne koliko to covek moze da popije da bi imao 0,2 promila u krvi.Ma kakav zakon da se donese,problem je u tome sto ce se kao i svaki drugi primenjivati selektivno,kao prvo,a kao drugo,da su i nasi putevi bezbedni koliko i u "najrazvijenijim zemljama",da je vozni park u Srbiji pouzdan,inovativan i tehnicki na nivou Zapada,verujem da bi bila druga stvar.
Zanima me samo da li ovo vazi i za pripadnike MUP-a i hitne pomoci npr. Ima i njih u patroli do 21 godine. Propisi van svake pameti.
Zar nije logicnije tipa da postave kod najprometnijih lokala, a zna se koji su, nema tih mesta bas toliko, mozda 20 u celom gradu, vikendima patrole koje upozoravaju i sprovode alko test pri ulasku u vozilo/napustanju parkinga?
Promovisati ulogu "designated driver".
Toliko jednostavno i da se sprovesti.
Da se ja pitam, bilo bi 0%%. Ako piješ, ne voziš i tačka!
Što se mladih vozača tiče, ne bi ih sve stavljao u isti koš i unapred kažnjavao, jer ima među njima i jako puno korektnih i obazrivih. Samo bi kazne za bahate, a naročito mlade i nezrele vozače pooštrio i efikasno sprovodio.
Takođe, za najteže prekršaje, dakle recimo >2%% alkohola i ujedno vožnja bez važeće vozačke - oduzimanje auta, kazna min 1000e i 3 meseca društveno-korisnog rada i godinu dana zabrane polaganja.
Imao bih i ja nekoliko predloga:
-da se pomeri punoletsvo na 21 godinu
-da se zabrani polaganje do punoletsva
-da imamo plate kao na zapadu, pa da vozimo nova kola(ovo bih voleo više nego država)
-da policija prestane sa "rutinskom" kontrolom (prešao sam pola EU i nisam video policiju, od granice do kuće oko 80 km, četiri kontrole)