home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi B92, zbog priče o mogućem odlasku “Fijata” iz Kragujevca već dugo se diže prašina. Međutim, zvanične najave o tome nema.

Zbog priča koje ne jenjavaju radnici Fijata jesu uplašeni. Međutim, iz sindikata ove fabrike uveravaju da do gašenja proizvodnje neće doći.

"Koliko je koštalo instaliranje, maltene košta i deinstaliranje, da kaćem, celokupne opreme i prenošenje, što je po meni apsolutno nemoguće u ovom trenutku jer kompanija Fijat ne bi ulagala toliko novca u samu fabriku da bi se selila posle dve ili tri godine. Većina opreme je još pod garancijom", kaže Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata “Fijata.”

Većina Kragujevčana veruje da nema razloga da Fijat ode iz grada. Bivši gradnačelnik Veroljub Stevanović smatra da je grad zahvaljujući Fijatu značajno prosperirao i poboljšao ekonomsku poziciju u Srbiji. On ne može ni da nasluti koliko bi odlazak ove firme bio loš.

"Kao da neko skreće pažnju sa vrlo važnih stvari u žovitu ljudi, pa 'ajmo malo da pričamo o ovome, malo o hapšenjima, rekonstrukcijama, revitalizacijama vlade... I hajde da skrenemo malo pažnju na nešto što je ekonomski veoma značajno", kaže Veroljub Stevanović, predsednik koalicije Zajedno za Šumadiju. Iz DS-a kažu da i pored toga što vlada nije ispunila svoje ugovorene obaveze prema Fijatu, kao što su rekonstrukcija autoputa i pruge Lapovo-Kraljevo, neće doći do njegovog odlaska. Iako se zna da ovde imaju najbolje radnike, novonastala situacija jeste čudna, dodaju iz ove stranke.

"Stvorila se jedna atmosfera da je Kragujevac grad koji je dobio više nego što zaslužuje i činjenica jeste da neki gradovi pokušavaju da lobiraju možda protiv. Ali to je nešto što je nedopustivo, da jedna politička stranka koja ima najveći uticaj na medije, pušta takve informacije", kaže Dušan Obradović, predsednik GO DS. U izgradnju Fijata uloženo je milijardu i tri stotine evra. Vlasnik jedne trećine je država. Iz DS-a –i ZZŠ-a smatraju da bi vlada trebalo više da se interesuje za razvoj ove fabrike.

Iz lokalne samouprave ne žele da govore na ovu temu jer, kako kažu, nije primereno komentarisati glasine. Obratiće se javnosti jedino ako dođe do toga da Fijat zaista napusti grad.

Takođe ni iz Fijata ne žele da se oglase ovim povodom jer smatraju da je čitava priča o njihovom napuštanju Kragujevca velika besmislica.

Izvor: B92.net



čitanja : 1537



Komentari

"U izgradnju Fijata uloženo je milijardu i tri stotine evra."

To je 1.000.000.300 evra? Ili je greska u tekstu?

Cudno mi gde nadjose 300 evra preko :D

Autor Vlada 25 Jan 2015, 05:29

-----------------------------

"Zbog priča koje ne jenjavaju radnici Fijata jesu uplašeni. Međutim, iz sindikata ove fabrike uveravaju da do gašenja proizvodnje neće doći."

-----------------------------

Uplašeni, ali sigurni da do gašenja proizvodnje. Kontradiktorna priča?

-----------------------------

"Koliko je koštalo instaliranje, maltene košta i deinstaliranje, da kaćem, celokupne opreme i prenošenje, što je po meni apsolutno nemoguće u ovom trenutku jer kompanija Fijat ne bi ulagala toliko novca u samu fabriku da bi se selila posle dve ili tri godine. Većina opreme je još pod garancijom", kaže Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata “Fijata.”

-----------------------------

Oni mogu da odu vrlo brzo i preko noći kao što je to bio slučaj sa US Steelom. Nikakva giga mega ulaganja ih ne mogu sprečiti. Ako procene da imaju velike gubitke i kada ti gubici dođu na naplatu oni će zbrisati kao svako ko se ovajdi pa zbriše.

Osim toga, dali postoji kakav dokaz koji može da potvrdi da je FIAT, a ne država Srbija uložio novac u FAS? Taj dokaz možda i postoji, ali pošto je ugovor tajna, onda sve što je inkriminišuće za FIAT je precrtano markerom tako da javnosti ostaje samo da nagađa šta će nam to FIAT dalje prirediti, baš kao i sindikalcima FAS-a koji i kada bi FIAT iznosio mašine pred njihovim očima, oni opet nebi znali šta im se događa sa firmom.

-----------------------------

"Većina Kragujevčana veruje da nema razloga da Fijat ode iz grada. Bivši gradnačelnik Veroljub Stevanović smatra da je grad zahvaljujući Fijatu značajno prosperirao i poboljšao ekonomsku poziciju u Srbiji. On ne može ni da nasluti koliko bi odlazak ove firme bio loš."

------------------------------

I ja verujem da je život stalno lep i da sunce sreće večno sija, ali kad dođu crni dani znam da nešto nije u redu i ne krijem to, već se trudim da pronađem rešenje.

Osim toga, većina Kragujevčana, kao i većina građana Srbije, ni nezna šta sadrži ugovor države Srbije sa FIAT-om, a kada bi i znali, promenili bi mišljenje.

Za Fabriku Automobila u Kragujevcu bi bilo bolje rešenje da se nađe neki novi vlasnik rešenje, umesto što se raznim spinovima pokušava popraviti slika o brodu koji već mesecima tone, mada i kad se uzdizao dugovi su se uzdizali još više i sada se uzdižu dugovi još više, a proizvodnja pada. To je svugde u normalnom poslovnom svetu bankrot, samo kod nas je to kao da se ništa nije ni desilo sve dok se ne desi i tek onda se hvatamo za glavu, a tada već biva kasno da se išta preduzme osim da se zatvori fabrika.

Suočimo se sa činjenicom, FAS je bankrotirao i bilo bi dobro da se (sadašnja) vlast uključi u pronalaženje rešenja sa centralom u Torinu i da insistira direktno na novom modelu i to što pre je moguće, a ukoliko FIAT to odbije tj. ukoliko uvođenje još jednog modela nije moguće, onda recimo ćao FIAT-u i nađimo nekog kome i u ovim teškim globalnim ekonomskim vremenima ide, a takvih ima, a to su Volkswagen koji beleži rast i preti da oduzme prvo mesto od Toyote koja takođe beleži rast. Škoda, koja je član Volkswagen grupe, ide ka milionu automobila godišnje, Renaultova Dacia od svih marki automobila beleži najveći rast, a drugi njem adut Lada koja u svojoj ponudi ima Kalinu, Largus, Grantu, Nivu Urban (a uskoro i potpuno novi Nivu koja je za sada poznata kao X Ray koncept), kao i Vestu koja uskoro dolazi je promenila sliku o sebi pošto je do juče važila za proizvođača zastarelih automobila, a danas skoro i da više nema takvih automobila u njenoj ponudi. Ukratko, samo smo mi bili toliko ludi da odustanemo od nečega što bi danas bio hit (Zastava). Nikada ne umemo da pogodimo vreme. Kada su se tražila skuplja vozila mi smo imali u ponudi jeftine automobile, a sada kada su jeftini automobili najtraženiji i najprodavaniji, mi (to jest sada Italijani) nudimo automobil koji izgleda atraktivno samo onima koji se pale na dobru šminku nauštrb drugih stvari i koji je skup za ono što nudi (ja da imam 15000 evra kupio bih izuzetno dobrog polovnog BMW-a, a ne ovo čudo zbog kojeg bi morao svakog da ubeđujem da ovo nije Mini Countryman)!

Promašen model, promašen investitor i nepovoljna vremena (pitanje je, kad je šminkeraj u automobilskoj industriji uopšte prolazio u velikim količinama, osim kada je u pitanju Ferrari koji je znatno skuplji i proizvodi se u maloj količini). Sem toga, kod drugih velikih igrača nema zime, a mi se baš uhvatili za onog koji je i u doba ekonomskog napretka imao problema sa "krizom identiteta" sve do sredine prošle decenije. Baš samo se usrećili ili bolje rečeno udesili sa FIAT-om).

Da se razumemo, Kragujevac je dolaskom zaista prosperirao kao što kaže bivši gradonačelnik Kragujevca, ali isto tako Kragujevac je i dalje "dolina gladi", doduše manja nego pre, ali i dalje dovoljna da FAS upošljava samo jedan manji deo od onoga što je upošljavala bivša Zastava (u kojoj je radio bukvalno čitav Kragujevac). Ovako smo iz katastrofalne situacije u manje katastrofalnu situaciju, još pritom je napravljena ekonomska rupa od preko milijardu evra u kojoj novac propada, a koju ne finansira niti FIAT, niti grad Kragujevac, već država Srbije tj. poreski obveznici ove zemlje. Kolika je vrednost minus preko milijardu evra svima je jasno. To čak nije ni nula, nije ni ništa, već čak ćemo mi morati da plaćamo
FIAT-ove i detinjarije bivših vlastodržaca koje neko drugi, ni kriv ni dužan, sad mora da otklanja!

Što se tiče toga koliko bi odlazak bio loš, o tome ste gospodo iz bivše vlasti trebali da razmišljate kada ste potpisivali ovaj štetni ugovor, a ne sada kada nam se taj isti ugovor obija svima nama o glavu zbog paprene cene raznih velikih olakšica i još većih subvencija. Pa kad bi svi privrednici u Srbiji imali iste takve uslove za poslovanje pa svi bi bili miljarderi i niko nebi znao za krizu i kada propadaju jer teret krize i svih brljotina u prošlosti bi snosila država. Tako ne ide. Subvencije treba davati onima koji bi i sa malim parama uposlili veliki broj ljudi, a ne onima koji se šegače sa ovom državom na način da izbegavaju da lokalizuju proizvodnju, izbegavaju mogućnost širenja proizvodnje, a o porezu i drugim troškovima i da ne govorim pošto su od toga (ne zakonom, već ugovorom) oslobođeni. Ceo ovaj posao sa FIAT-om je "prljav" da prljaviji ne može biti. Neko nas je "pošteno" uvalio i zavalio u toliko blato sa ovim ugovorom da će posledice istog tek da osetimo.

------------------------------

"Kao da neko skreće pažnju sa vrlo važnih stvari u žovitu ljudi, pa 'ajmo malo da pričamo o ovome, malo o hapšenjima, rekonstrukcijama, revitalizacijama vlade... I hajde da skrenemo malo pažnju na nešto što je ekonomski veoma značajno", kaže Veroljub Stevanović, predsednik koalicije Zajedno za Šumadiju. Iz DS-a kažu da i pored toga što vlada nije ispunila svoje ugovorene obaveze prema Fijatu, kao što su rekonstrukcija autoputa i pruge Lapovo-Kraljevo, neće doći do njegovog odlaska. Iako se zna da ovde imaju najbolje radnike, novonastala situacija jeste čudna, dodaju iz ove stranke."

------------------------------

Od FAS-a nema bitnije stvari u ekonomskom životu države Srbije pošto je FAS najveći izvoznik što se i "oseti" na izvoznom bilansu kroz povećanje istog, ali i isto tako "oseti" kada FAS pada, jer tada pada i izvozni bilans. To je naš najveći i kada je on napredovao, svi smo napredovali, dok su nam s druge strane gulili kožu, a sada i nazadujemo i gule nam kožu, doduše nisu oni krivi, već onaj ko im je omogućio da nam isti sisaju krv na period od 10 godina sa mogućnosti da nam sisaju još toliko godina.

Što se tiče samog jednotrećinskog vlasništva Srbije u zajedničkoj kompaniji sa FIAT-om, ono je bezvredno pošto trećina od velikog minusa znači da ćemo čak morati da plaćamo dugove, a o dobiti i da ne pričamo pošto svake godine izdvajamo 50 miliona evra za FAS, a za uzvrat dobijamo smešnu sumu s obzirom na to koliko novca bukvalno poklanjamo FIAT-u da "glumi" da se nešto radi. Osim toga, šrafciger industrija nije isto što i proizvodnja, a upravo je to FAS, šrafciger industrija. Sve u svemu, hvala gospodi iz DS-a i URS-a na ovom poslu stoleća koji se na kraju pretvorio u veliku propast i omču oko vrata srpske ekonomije, a i pitanje je dali je FIAT postavljen u startu da bude firma koja će ostvarivati profit svojim dioničarima ili je postavljen tako da pojedinci ovajde, a da država i državni interesi (pa sam tim i interesi poreskih obveznika) budu dovedeni u veoma nepovoljan položaj u kome ćemo na kraju, kako je krenulo, još morati da plaćamo sve komplikacije vezane za ovaj "posao stoleća" što već radimo i to još od početka kada je FIAT došao u Srbiju.

Što se tiče samog puta, ako FAS koji je dobio sve za 1 evro (ko na rasprodaji), kao i stotine i stotine miliona evra na lepe oči, nema para da sam finansira jedan obični put, onda bolje da nisu ni dolazili. Neko im je očigledno obećao status nedodirivih zarad sticanja vlastitih političkih poena, a taj neko je očigledno mislio da je nezamenjiv i da će decenijama vladati kao drug Josip Broz Tito, što se na kraju ispostavilo da neće, kao i to da smo dobili situaciju da se preko jednog ugovora nipodaštavaju svi zakoni koji važe u ovoj zemlji. FAS je zaštićen od svega samo građani Srbije nisu zaštićeni od korumpiranih političara.

P.S. Ovo su reči običnih građana. Ovo nije uprereno ni protiv FIAT-a, niti protiv ijedne stranke već protiv štetnog ugovora i štete koju nam svima nanosi isti. Mi sa FIAT-om proizvodimo samo gubitke i šarenu lažu koja kad se upakuje u sklopljeni automobil izgleda lepo i svima primamljivo, a kada zagrebete ispod površine vidi se kompletno drugačija slika.

------------------------------

Takođe ni iz Fijata ne žele da se oglase ovim povodom jer smatraju da je čitava priča o njihovom napuštanju Kragujevca velika besmislica.

------------------------------

Da je velika besmislica nebi ovolika buka u javnosti nastala ne zadnjih dana, već poslednjih nekoliko meseci kada je FAS počeo da ide unazad, a izgleda da će se taj trend i dalje nastaviti s obzirom da problemi koji su prošle godine opterećivali FIAT, opterećuju ih i sada u ovoj godini što znači da će se trend daljnjeg pada nastaviti se i dalje?!

Novim vlastodršcima bi savetovao da štede svoju energiju za nekog novog investitora iz automobilskog sektora koji će, za razliku od FIAT-a, lokalizovati proizvodnju čak i motora (kao što je to slučaj sa Škodom koja ima i svoju fabriku motora za automobile, kao i Dačijom koja u okviru svoje fabrike takođe ima i fabriku motora), jer očigledno FIAT nema nameru da proizvodi automobile u Srbiji, već samo da sklapa automobile od komponenti iz uvoza.

Da smo još 2008-me odabrali Volkswagen (koji nam se u 2-3 navrata nudio da kupi Zastavu), danas bismo bili kao Škoda koja je danas sa svojom gamom modela na korak do svog gazde, Volkswagena, kada je u pitanju kvalitet, i koja proizvodi više nego ikad pre, ali ne, mi smo od svih investitora odabrali onog kome je kultura ozbiljnog i odgovornog poslovanja stran pojam. No ništa, kako žanješ tako i seješ.

Nekada smo se žalili kako nam je "Zastava Automobili" sa svojim 50 miliona evra duga veliki problem, a danas, samo na donaciju (moram tako reći, pošto je ovo poklon koji se očigledno neće vratiti) novčanih sredstava FIAT-u se potroši 50 miliona evra i to svake godine što je mnogo više novca nego da smo nastavili sa Zastavom.

Da ne bude samo kako kritikujem, reći ću da mislim da je sad najbolje vreme da se razmišlja o oživljavanju Zastave i to u vidu oživljavanja imena (onog šta je ostalo od te marke), kao i o uvođenju novih modela u vidu recimo neke sasvim nove Floride koja bi sa cenom od 7500 evra bila konkurencija Lada Granti i Dačiji Logan i koja bi se prodavala kao vruće pecivo. Nekadašnja Florida se prodavala i na nemačkom tržištu između ostalog i to za cenu od oko 15000 tadašnjih nemačkih maraka, baš kao i kabrioletska verzija Yuga koja se na tom tržištu prodavala po istoj ceni. Upravo na nemačkom tržištu koje ima najzahtevnije standarde Dačija Logan beleži ogroman rast. Sada jeftini automobili su popularni i u onim delovima sveta koje kriza nije dohvatila tako da, puštanje Zastave niz vodu zarad neizvesnog i problematičnog projekta je velika greška, a sada ovih zadnjih meseci, izgleda i kobna greška, jer FIAT će još malo pa otići i to je sad više nego sigurno, a mi ćemo ostati sa fabrikom i radnom snagu i bez sadašnjeg "proizvođača". Hajde da sve to iskristimo za povratak Zastave i prodaje iste sa sve fabrikom Volkswagenu, Toyoti, Renaultu ili nekom trećem ko bude zainteresovan za marku proizvodnju automobila koje, za promenu, Srbija, ali i čitav svet traži, a to su jeftini automobili, automobili do 7500 evra. Takvi automobili se gospodo traže, a ne automobili koji izazivaju kod drugih vozača neugodna pitanja tipa pokretna šminkeraj na točkovima i slično.

Osim toga, kome treba kapućino aparat kao deo automobilske opreme? O gospode bože, pa to je i Amerikancima smešno, barem ogromnoj većini, a pošto je FIAT očigledno planirao da sa 500L modelom zagrabi upravo tu većinsku masu tržišta i propao u toj nameri, da bar mi ne "nastradamo" zbog tuđih komercijalnih grešaka i konačno preorjentišemo svoje snage na pronalaženju kupca koji će oživeti ono naše i ponuditi svetu jeftin, ali ne nužno i loš automobil, pošto recimo Dačija Logan danas uživa veliku pažnju i istu takvu potražnju.

Za vraćanje sam Zastave, ako ne shvatimo sada kuda svet ide, biće nas maler ponovo pošto nikada nismo umeli da budemo u korak sa svetom i vremenom jer nikada nismo znali da osluškujemo druge oko sebe i to nam se uvek nam obilo o glavu do te mere da smo već dvaput tumarali, a kako je krenulo sa FIAT-om ćemo i treći put.

Autor Zastava 25 Jan 2015, 17:38

Racunica ti se ne slaze, da je Fiatu tako dobro u Kragujevcu, i dobio sve dzabe, pravio bi bar 2-3 modela da iskoristi te silne pogodnosti i subvencije. Ocigledno nije tako i proizbodnja u Kragujevcu ga itekako kosta. Malo elementarne logike nije naodmet.

Autor B.M. 26 Jan 2015, 05:26

Proizvodnja košta, ali koga košta, FIAT ili nas? Osim toga, nije država kriva što FIAT ne zna da kontroliše svoje troškove i nudi ono što tradicionalno slabo prolazi u tom cenovnom rangu.

Autor Zastava 26 Jan 2015, 17:08

Pises nesto sto neme vaze s onim sto sam pitao. Ako je Fiatu tako dobro u Kragujevcu sto ne pravi jos modela?

Autor B.M. 26 Jan 2015, 18:23

@ Zastava

Nadam se da je ovo satiračan tekst.

BTW, danas najbolje ide premium proizvođačima. Evo ti drugi najveći prodavač u Europi, a to je PSA, gomila silne gubitke u toj istoj Europi.

I da, koliko sam upoznat nekih 100k godišnje za neku tvornicu je sasvim OK za prosperitet ako proizvode samo 1 model.

Inače FIAT, a vjerujem da je i sa drugima tako, posluje po principu da auto radi u tvornici čija im lokalna zajednica da najbolje uvjete.

Autor N.N. 26 Jan 2015, 20:13