home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Yutaka Katayama (poznat i kao Mr. K), svojevremeno predsednik Nissana, preminuo je u subotu 21. februara u 105-godini. Ostao je poznat pre svega kao "otac modela Z" (Datsun 240Z / Nissan Fairlady Z), sportskog dvoseda koji je predstavljen 1969. godine.

Za ovaj model se kaže da je imao evropski stil, američku snagu i japanski kvalitet i bio poželjan u celom svetu.

U nastavku možete pročitati i deo teksta o Datsunu 240Z koji je ranije objavio sajt BrzaBrzina.com:

"Yutaka Katayama je živeo i radio u američkoj saveznoj državi Kaliforniji i u velikoj meri poznavao ukus Amerikanaca. U saradnji sa dizajnerom Fumio Yashida, Mr. K je još sredinom 1960ih godina naredio crteže za sledeću generaciju roadstera, ali su oni morali biti dostupni i kao kupe. Izbor je na kraju pao samo na kupe sa 2 sedišta jer je Mr. K smatrao da su šanse za uspeh najveće, a za zvanično predstavljenje je odabran Salon automobila u Tokiju 1969. godine. Malo je reći da je publika bila iznenađena sa onim šta je videla. Novi 240Z je pružao sve ono šta i performance modeli Porschea i Jaguara, ali za mali deo njegove cene koja je iznosila $3,526. Volvo 1800E je koštao $4,500, Chevrolet Corvette $5,000, a Jaguar E-Type $5,800 pa se Datsunova cena činila dosta malom, iako su saloni zahtevali još veće premije svima onima koji su želeli ovaj kupe. Neki su tvrdili da je 240Z kopija E-Type, drugi su videli linije i Ferrari GTO, ali nema sumnje da je automobil bio poseban na svoj način.

Ispod dugačke haube se skrivao 2.4L I6 motor koji je razvijao 150KS, dok se snaga prenosila na zadnje točkove preko četvorostepenog manuelnog menjača. To je bilo dovoljno da povuče ovaj 1,068 kg težak kupe do 100 km/h za samo osam sekundi i dostigne maksimalnu brzinu od 201 km/h. Prodaja je startovala sporo i Datsun je prvo godine isporučio 10,000 primeraka, ali već do sredine 1971. godine Datsun nije uspevao da proizvede dovoljan broj primeraka. Pored moćnog motora, kupcima se dopalo i sportsko ogibljenje i kočnice, pa je tokom 1971. godine, prve pune godine 240Z na tržištu, američkim kupcima isporučeno 26,733 primerka. Iste godine Datsun u liniju dodaje i trostepeni automatski menjač mada se čak 90% kupaca odlučilo za manuelni. Do 1973. godine cena je porasla do $4,400, ali i pored toga čak 52,556 primeraka 240Z je pronašlo vlasnike. Sredinom 1970ih godina Datsun predstavlja novi 260Z nakon što stariji 2.4L motor više nije uspevao da zadovolji stroge zakone o izduvnim gasovima.

Novi 2.6L motor je razvijao 139KS, ali zbog nešto veće težine nije uspevao da zabeleži bolje ubrzanje. Težina je povećana u najvećoj meri zahvaljujući takođe novim standardima o sigurnosnim merama, a to se odrazilo i na dizajn vozila nakon što je Datsun morao da ubaci nove branike. Iste godine u ponudi se nalazi i produžena 2+2 verzija sa zadnjim sedištima, ali nikada nije bila preterano popularna među kupcima. 260Z je opstao bez promena naredne dve godine kada je usledilo novo povećanje zapremine motora, ovaj put na 2.8L, dok je snaga povećana na 149KS, a nedugo zatim i na 170KS. Do tada težina vozila je iznosila ne baš malih 1,294 kg, a cena $6,284."



čitanja : 1172



Komentari

Tako iznenada i neocekivano...

Autor Damko 22 Feb 2015, 10:45

Legenda. To što je "Datsun" odnosno "Nisan" uopšte došao do Amerike je dobrim delom njegova zasluga.

Autor CaMIRO 22 Feb 2015, 18:23