Predlog za dodatne izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja: deca niža od 150 cm moraju u auto-sedišta

Kako prenosi Tanjug, predlog za dodatne izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji je Udruženje "Roditelj" uputilo Ministarstvu unutrašnjih poslova, predviđa da deca niža od 150 centimetara moraju da se prevoze u auto-sedištima.
"U nacrtu ovog zakona Radna grupa predlaže da se deca niža od 135 centimetara moraju prevoziti vezana u dečijim sedištima. Imajući u vidu komparativnu praksu, kao i regulative Evropske komisije, predlažemo da se izmenama obuhvata deca niža od 150 centimetara", rekla je predsednica tog Udruženja Dragana Soćanin.
Kako se navodi u saopštenju, predlaže se i pooštravanje kazni za kršenje tog člana zakona. Iz Udruženja su poručili da važeće zakonsko rešenje nije predviđalo obaveznu upotrebu dečijih sedišta za veliki broj dece koja nezavisno od uzrasta ne ispunjavaju uslove da budu bezbedno vezana samo pojasevima, prema visini i težini.
Udruženje "Roditelj" je, istakla je Soćanin, još prilikom usvajanja važećeg zakona ukazivalo na taj propust i zato je izrazila zadovoljstvo što predložene izmene idu u pravcu ispunjavanja tih praznina - proširivanje kruga dece za koju će upotreba sedišta biti obavezna, kao i pooštravanje kazni za kršenje odredbi.
"To će dugoročno uticati na promenu praksi kada je u pitanju vožnja dece, ali će isto tako stvoriti navike kod dece da se od najranijeg uzrasta ponašaju odgovorno u saobraćaju", ocenila je Soćanin.
Ona je naglasila i da studije o bezbednosti u saobraćaju i rigorozni testovi, koji se sprovode u okviru Evropske unije, pokazuju da se pravilnom upotrebom auto-sedišta smanjuje smrtnost dece pri sudarima za više od 50 odsto, a novorođenčadi čak za oko 70 odsto.
"Roditelji izbegavaju korišćenje auto sedišta iz raznih razloga, pogotovo u gradskoj vožnji i na kraćim relacijama, jer smatraju da spora vožnja ne može ozbiljnije da ugrozi bezbednost deteta", objasnila je ona.
Međutim, ukazuje da roditelji pogrešno misle da je dete bezbedno u njihovom naručju ili vezano pojasom za odrasle. "Treba imati na umu da prilikom sudara, pri brzini od samo 25 kilometara na sat - deluje sila oko 20 puta veća od težine objekta. To znači da dete čija je telesna težina, na primer, deset kilograma - u takvim okolnostima postaje 'teško' 200 kilograma, tako da majčine ruke i krilo ne predstavljaju adekvatnu zaštitu", upozorila je Soćanin.
Pored toga, dodaje, ukoliko mališani nisu dostigli dovoljnu visinu i težinu da bi koristili pojas za odrasle, on im ne pruža zaštitu, a može im čak naneti dodatne povrede usled nepravilnog korišćenja.
Predlog i komentare na izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima sačinile su članice specijalizovanog tima Udruženja "Roditelj", koji se bavi bezbednošću dece u saobraćaju i edukacijom roditelja o pravilnoj upotrebi auto-sedišta.
Izvor: Tanjug.rs
Foto: arhiva
Ma mi smo van ove planete. Sta je sa ovzacima nizim od 150cm? itd itd. Treba koristiti sedista, ali ne zbog propisa, vec zbog zdravog razuma.
A sta cemo sa tim sto niko ne testira ispravnost i bezbednost tih sedista?
Bizarno.
Recimo vozim se sam u autu.
Pocne prolecna kisa, iznenada, vidim komsinicu sa dvoje dece, bez kisobrana.
I mesto da ih povezem da ne pokisnu bez razloga, ja ne smem da im ponudim voznju zbog toga sto nemam decija sedista.
Bolje da pokisnu, nego da slucajno poginu u mom autu.
Razumem takvu odredbu za medjugradsku voznju, autoput i sl. putovanje, ali za kratke voznje po gradu...
Ili recimo, sestra ima decu, ja nemama. Hocu da joj pomognem i odvedem decu na neku rekreaciju, plivanje i sl. i ne mogu jer u svom autu nemam decija sedista.