home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi Tanjug, najvećih 15 izvoznika u Srbiji ostvarilo je od početka 2015. godine do kraja novembra izvoz vredan oko 3,2 milijarde evra, objavilo je Ministarstvo finansija.

Prema najnovijem izveštaju Ministarstva finansija o makroekonomskim i fiskalnim kretanjima, perjanica srpskog izvoza, kragujevačka fabrika Fijat-Krajsler automobili (FCA) Srbija ostvarila je za 11 meseci izvoz vredan 1,09 milijardi evra, dok je vrednost novembarskih isporuka "fiće" na strana tržišta iznosila 70,4 miliona evra.

Na drugom mestu je Železara Smederevo, koja je u posmatranom periodu povećala izvoz za 67,8 procenata na 295,9 miliona evra, od čega je novembarski vredeo 24 miliona evra. U celoj prošloj godini Železara je izvezla proizvode za 200,8 miliona evra.

Treći najveći srpski izvoznik Tigar Tajers je od januara do kraja novembra 2015. u inostranstvo plasirao robu za 270,4 miliona evra, a slede Naftna industrija Srbije sa 253,8 miliona, Gorenje sa 167,3 miliona, Tetra pak prodakšn sa 163,9 miliona i HIP - Petrohemija sa 141,2 miliona evra.

Na osmoj poziciji je Hemofarm sa izvozom vrednim 140,7 miliona evra, "Filip Moris operejšens" sa 139,2 miliona, Jura (Yura) korporejšen 123,8 miliona, Jugoimport -SDPR 101,8 miliona, Impol seval 100,9 miliona, Leoni vajering sistems saut 95 miliona, Bol pakovanja Evropa Beo 89,4 miliona i na Grundfos Srbija sa 87,2 miliona evra.

Izvor: Tanjug.rs

Foto: arhiva



čitanja : 1338



Komentari

FCAS "bledi", Železara najveće pozitivno iznenađenje, s tim da to još nije to, ostali očekivano. Sivo. Niti crno niti belo. Doduše ipak još uvek crno (pre svega zbog FCAS-a i još uvek nedovoljno jake Železare), ali ipak tu ima još mesta za poboljšanje.

Autor Zastava 20 Dec 2015, 15:24

Sedam nasih najvecih izvoznika zajedno ne izvezu koliko FCAS, znaci prvreda nam je katastrofa. Pare koje su davane za Zelezaru bolje da su date Fiatu i imali bi sigurno jos dva modela i izvoz mnogo veci. Čelik se vise i ne isplati proizvoditi kad nemamo svoje rudnike a zelezara nas kosta ko sv.Petra kajgana.

Autor B.M 20 Dec 2015, 20:34

1. Na koji način su izačunali ovo?

2. Koliku vrednost dodaje Srbija kod jednog tog izveženog „Fijata“ ?

3. Na koji način dodaje Srbija tu vrednost? npr. radom i kojeg tipa? Vladinim doplatama?

4. Koliko od vrednosti izveženog proizvoda ostaje Srbiji?

5. Gde se ulaže vrednost koji ostaje Srbiji?

Bez odgovora na ovih pet pitanja, priložene brojke nemaju ama baš *nikakvog* značaja.

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 00:04

Koliko dobija Srbija? Ne zivimo vise u socijalizmu pa da drzava upravlja preduzecima i zaradjuje na njima. U kapitalizmu profit ide kapitalisti, a drzava dobija od poreza i doprinosa koji placa. Gde i kako kapitalista ulaze njegova je stvar, kako u Srbiji tako i svuda u svetu. Ko da su Talijani srecni sto se 500L proizvodi u Srbiji i tako na hiljade radnika u Italiji ostali bez posla . Sta bi mi radili da je u vreme Zastave neki naš model automobila bio prebacen da se pravi u neku drugu drzavu i tamo izgradjena fabrika?

Autor B.M 21 Dec 2015, 07:17

Da li si zaboravio da je i Srbija uložila kapital?

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 13:30

Ne da je i Srbija uložila kapital već je sav početni kapital uložila Srbija. FIAT tu faktički obrće tuđi kapital i još pritom dobija još 50 miliona evra svake godine puta 10 godina (500 miliona evra), kao i olakšice na sve živo (struja, voda i druge komunalije). Faktički sve je kroz ugovor dobio FIAT i to za simboličnih 1 evro. Treba li napomenuti da je pre toga srušena fabrika u koju je posle bombardovanja uloženo 500 miliona DM. Neko je, da bi "ispravio brljotinu" od 500 miliona DM napravio još veću "brljotinu" od najmanje nekoliko stotina miliona evra i sad smo u stanju u kom samo možemo još dodatno da tonemo kada je u pitanju auto-industrija. FCAS nas neuporedivo više košta nego Železara, no to nije sve, FCAS većinski nije naša firma dok Železara je naša i u usponu što znači da, kako je krenulo, uskoro bi Železara Smederevo mogla biti izvoznik broj 1 s obzirom na ostvarenu stopu rasta od preko 65 odsto. S druge strane imamo FCAS koji je sve mršaviji, a i ni Kragujevac nije "usrećio", a kamoli Srbiju što najbolje pokazuje podatak da je Kragujevac po platama tek na 38 mjestu u Srbiji.

http://www.politika.rs/sr/clanak/345696/Kragujevac-po-platama-tek-na-38-mestu-Srbiji

Sadašnja struktura na vlasti bi trebala da razmišlja o povratku "Zastava Automobila" jer to je jedini način da u perspektivi imamo zdravo i napredno preduzeće koje će, ja se nadam, biti u 100 odstotnom vlasništvu privatnog kapitala i bez jednog evra uloga države ili uz ulog, ali i jasnu obavezu o ostvarivanju profita.

Ovako sa FCAS-om imamo samo veliki minus i gubitke, kao i skoro zatvaranje fabrike jer posla je ove godine bilo za svega svega otprilike 7 meseci. Faktički koliko se radilo toliko su ljudi bili bez posla. FCAS je već skoro polu-zatvoren. Dok mi pričamo ti ljudi ne rade mesecima zbog nedostatka posla. Taman kada krenu budu malo i opet nazad kućama. Šta je to FCAS promenio što već nismo imali za vreme najgorih dana u Zastavi? Nije ništa, čak sada je još gore jer su gubici još veći. Ne gasi se požar benzinom već vodom. Neko je ugasio Zastavu i napravio još veći problem umesto da se išlo odmah sa privatizacijom tj. prodajom Zastave. Danas bismo bili podmarka Volkswagena za vozila malo jeftinija od Škodinih i u istom rangu kao Dacia i Lada i imali bismo dosad proizvodnju od nekoliko modela, a ne jedan model, bez profita, sa malim, skoro kineskim platama, 100000 automobila godišnje (i te brojke opadaju). Od velikog ništa napravili smo još veće ništa s tim da to još veće ništa nije naše, a uložili smo sredstva kao da je naše.

Nema druge, država će morati kad-tad da objavi kompletan ugovor sa FIAT-om jer to je i uslov za ulazak u EU. U protivnom više će nas izbegavati investitori (što se već dešava i to godinama) nego što će dolaziti. Najbolji primer za to je autoindustrija. Naime, upravo zbog FIAT-a tačnije zbog nestransparentnosti sklopljenog posla države Srbije sa FIAT-om, svi drugi investitori iz sektora autoindustrije poput Volkswagena, Toyote, Renault-Nissan grupacije i PCA grupacije su oterani zarad izrazito nepovoljnog i ropskog ugovora koji je sačinjen tako da tu ima mnogo posla za MUP Srbije no to je već druga priča, da ne dužim.

http://web-tribune.com/u_fokusu/kada-fiat-ode-iz-srbije-drzavi-ce-ostaviti-preko-milijardu-evra-duga-a-gradani-ce-ponovo-placati-katastrofalne-greske-politicara

Autor Zastava 21 Dec 2015, 15:29

Nadam se da ne moram da vas podsecam kako je Zastava izgledala kad je dosao Fiat. Fabrika razrusena, oprema zastarela, radnici visak i pred penzijom. Eto to je ulozila drzava, i bilo je samo pitanje vremena kad ce zatvoriti Zastavu. Subvencije 10.000 po radnom mestu dobili su svi koji su ulagali u Srbiju, od Gorenja do Jure. Fiat je tu mogao traziti i vise, jer nije isto kad se ulaze nekoliko miliona ili milijardu evra. Oslobadjanje od poreza na neko vreme se podrazumeva za tako velike projekte. Fiat je od nas vrlo malo dobio u odnosu na ono sto je mogao dobiti u Poljskoj ili Turskoj.

Autor B.M 21 Dec 2015, 15:45

Opet se vraćamo na 5 pitanja. Šta je Srbija dobila od ovog eksperimenta, a šta izgubila?

Nema potrebe za floskule i nagađanja, a najmanje za lekcije o socijalizmu i kapitalizmu. Pitanja su veoma jasna i važe za svakog projekta ulaganja i u svakom političkom sistemu širom planete (ma da različite sisteme različito tumače odgovore).

Samo što, naravno, pouzdanih odgovora na postavljena pitanja nema.

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 18:11

Umesto stare Zastave dobili smo novu fabriku. Sta bi bilo da nije dosao FIAT? Zatvorili bi fabriku u Kragujevcu to je sigurno, jer niko drugi nije bio ozbiljno zainteresovan. Malo je falilo i da FIAT odustane.

Autor B.M 21 Dec 2015, 20:11

@B.M.

https://www.youtube.com/watch?v=XvW5jRpH7SU

Autor Orlo 21 Dec 2015, 20:26

Novu fabriku?

A šta je sa alatima kupljenim 2007.god., odnosno sa linijom koju je britanski „Autocar“ tada procenio kao najmoderniju u regionu i na kojoj je GM hteo da radi SKD za „Astru“?

Otkud ta informacija da niko drugi nije bio ozbiljno interesovan?

Apsolutno netačno.

Samo od 2006. do 2008.god. fabriku su posetili rusi, indijci, kinezi (tri firme, ako me pamćenje služi), PSA ... sve slike su tada objavljene na „Zastava-Info“.

Sad će reći neko, pa gde su ponude?

Pitam se i ja. Bar još jedna firma („Boš“) se 2009.god. žalila da joj nije omogućeno da pravovremeno dođe do tenderske dokumentacije. Ako lično i pouzdano znam za jednu, za verovati je da ih je bilo više.

Zapitajte se zašto.

Nego, brže-bolje pred izborima 6. maja 2008. fabrika uz gnusnih laži i suludnim obećanjima predata „Fijatu“, sve pod parolom „Fijat je došao kući“.

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 20:31

Da se prisetimo:
http://www.capital.ba/%E2%80%9Epezo-sitroen%E2%80%9D-hoce-%E2%80%9Ezastavu%E2%80%9D/

(šteta, ne mogu da nađem original u „Politici“, otkad su radili novi sajt. Bio je na adresi www.politika.rs/rubrike/Ekonomija/t48746.sr.html)

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 20:36

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.239.html:206084-Stranci-dizu-Zastavu

http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2007&mm=11&dd=23&nav_id=273461

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 20:38

@ CaMIRO, u vezi sa interesovanjem Peugeota možda nije loše da se podsetite na ovaj članak i na uslove koji su Francuzi tražili da preuzmu Zastavu:

https://autoblog.rs/blog/auto/domace-trziste/2007/08/08/peugeot-navodno-zeli-zastavu-ali...

Autor auto 21 Dec 2015, 20:51

@ auto

Sećam se da sam još tada ovde video taj članak.

Radojević je u medijama često govorio da ne želi da prejudicira proces i da ne odlučuje, već prosleđuje ponude Agenciji za Privatizaciju.

Zanimljivo, ovde je ispalo suprotno.

Mislim da je „Press“ svakako dodao jednu neozbiljnost, od ničega uključujući „Verano Motors“, Vlahovića (godinama persona non grata u Kragujevcu) i Radojevića u celu priču.

Ni prvi, ni drugi, pa ni treći (bar koliko sam upućen, možda grešim) nisu bili odgovorni za saradnju sa PSA koja je nastala krajem devedestih a realizovana tek 2002.god.

Na kraju ni prvi, ni drugi, pa ni treći se nisu pitali oko predaje „Fijatu“.

Autor CaMIRO 21 Dec 2015, 22:10

Zaboravljate da je Zastava dugovala Fiatu pare i da je pretila tuzba. Nije mogla ni biti prodata dok se taj dug ne vrati, a zatim je Fiat dobar deo tog duga otpisao tako da smo platili negde oko trecine. Kupovina linije od Fiata(nije bila nova) takodje spada u vracanje duga. Opelu smo dozvolili bescarinski uvoz Astri i do zadnjeg casa mu nudili Zastavu dok nije definitivno odustao. Francuzi su otisli u Rumuniju. Ostali su samo Talijani i s njima se pregovaralo nekoliko godina dok nije potpisan ugovor. Zatim je izbila svetska kriza i Talijani su hteli da odustanu, ako se secate kad je vise puta odlagana rekonstrukcija fabrike. Onda se ugovoru dodaju dva aneksa koji Fiatu daju jos vece pogodnosti i on ipak odlucuje da ostane, pocinje rekonstrukcija fabrike i dalje znate.

Autor B.M 22 Dec 2015, 00:12

U vreme potpisivanja memoranduma s Fiatom potpisan je i memorandum Iveca sa Zastava Kamionima a Iveko je vec iduce godine odustao, upravo zbog svetske krize. U vreme velike krize autoiundustrije zapadne drzave su davale milijarde svojim proizvodjacima automobila da bi opstali, i briga je nekog bilo da ulaze u Srbiju i kupuje propalu Zastavu.

Autor B.M 22 Dec 2015, 00:20

Veliki igrači poput Volkswagena i Toyote u ovoj krizi napreduju samo "naš" FIAT ide u drugom smeru i to nije prvi put. FIAT je bio sve do izlaska na tržište FIAT-a Grande Punta (2005) u krizi. Dakle i tada je FIAT bio u krizi, ovo nije prvi put. Pogledajte samo FIAT Pandu iz 2003 godine pa ćete shvatiti šta znači bliski rođak Yuga. :D

Bilo dobro ili kriza, FIAT je stalno u krizi. To nema veze sa krizom već sa činjenicom da FIAT kao brend nikako da pogodi želje kupaca. Ili je previše jednostavan ili je previše našminkan, a tržište hoće za oko ugodno lepo (a ne našminkano), kvalitetno, praktično, pristupačno, pouzdano i pre svega funkcionalno vozilo, a ne nešto što liči da je izašlo iz fabrike igračaka. FIAT na automobilskom tržištu može da se meri samo u segmentu dizajna dok je sve ostalo "problematično" kod FIAT-a.

Što se tiče Zastave, ona je posle bombardovanja doživela pa skoro potpunu rekonstrukciju s obzirom da je u bombardovanju srušena skoro cela fabrika. Prilikom te, faktički izgradnje nove fabrike automobila, uloženo oko 500 miliona tadašnjih DM, tako da priča da su pogoni Zastave bili dotrajali je samo dobra priča za jednostavno ubeđivanje slučajnih prolaznika.

Zastava je bila moderna fabrika (u tom trenutku) te me stoga još dodatno čudi kako je moguće da je neko pristao na to da tu fabriku "proda" za 1 evro, kao i na to da se sruši i to parama države?

I nakon tolikog brljanja, napravljena je još jedna brljotina, još lepša, veća i još skuplja po poreske obveznike.

Dok smo imali Zastavu, imali smo i mogućnost da ispravimo grešku u vidu uvođenja nove proizvodnje, dok sada ni to, jer grešku zvanu propast FIAT-a u Kragujevcu nažalost ne možemo da ispravimo pošto ta firma većinski nije naša, već privatna iako je javnim kapitalom stvorena.

Sada smo u paradoksalnoj i bezizlaznoj situaciji u kojoj imamo finansijsku godzilu koja nas polako proždire, a mi ne možemo da uradimo ništa u vezi toga jer to realno nije naša nadležnost.

Kod Zastave smo mogli, da je bilo menadžerske pameti, da reagujemo tako da od iste napravimo čak i profitabilnu firmu, a ovako ta prilika je propuštena i napravljena nova firma koja je pritom i nepopravljiva (kada je u poitanju mešanje države na konstruktiva način).

Kakvu svrhu FCAS ima osim što nema nikakvu jer nema profitnog dela maltene još od početka posla, nema novog modela, nema rasta već čak pada, dugovi se ne rešavaju već čak i nagomilavaju. Još malo pa će biti isplativije da povratimo Zastavu, ako već nije s obzirom da bi istu mogli podići sa svega jednokratnih i inicijalnih 50 miliona erra koliko država plaća svake godine FCAS bez obzira na to dali su rezultati dobri ili loši. Samo u Srbiji tolike pare mogu da se dobiju na lepe oči. Izuzmimo subvencije za zapošljavanje. To svi u okruženju pa i u svetu rade, ali niko ne daje 50 miliona X 10 godina (znači 500 miliona evra) bez prethodne garancije da će se taj faktički bespovratni grant se državi vratiti kroz poreze ili šta već se dogovore strane. Ugovor je loše sklopljen i pre pada potražnje, a sada se to samo još bolje vidi.

Nama ostaje samo da skrenemo pogled sa FCAS-a jer je isuviše prekomolikovan slučaj za intervenciju, zahvaljujući Dinkiću i okrenemo se Zastavi jer sa time smo se trebali u startu pozabavati i to mnogo ozbiljnije nego što je tada urađeno.

Pronalaskom stranog investitora za oživljenje Zastave može se ublažiti potpuni pad koji sa FCAS-om sledi i ne samo to, već i stvoriti, u budućnosti, firma koja će zaista gurati Srbiju u pravom smeru na način na koji Škoda sa milion automobila godišnje gura Češku ekonomiju napred. Jedna podmarka kao što je Škoda proda više automobila nego upravo FIAT kao krovna firma što je interesantan podatak koji govori gde su naše pa može se reći i komšije, a gde smo mi u toj priči. Bez domaće proizvodnje u smislu i domaće marke nema svetle automobilske budućnosti jer sklapati tuđi auto, pod tuđom markom znači biti kratkoročna prolazna stanica. Trebali smo prodati Zastavu pa makar samo ime. Ovako smo samo jedna od fabrika u nizu FIAT-ovih fabrika širom Evrope i sveta.
Kada neko kupuje domaći brend cilj mu je da od njega zaradi što više, kao i svima koji se na njega naslanjaju, a kad neko beži od sindikata u svojoj zemlji znaj da taj traži samo da se skloni i ode kad oluja prođe. Oluja u Italiji je prošla i čim FIAT iskoristi poslednje pare, već se zna unapred šta će se desiti. Za nas je sada najbolje jedino da nađemo investitora koji će uložiti minimum 50 miliona evra kao početni kapital u ono što su svi zaboravili što bi moglo da nas izvuče iz ove pat pozicije sa FIATom (mislim na Zastava Automobile).

Autor Zastava 25 Dec 2015, 15:56

Zastava grupa ide u stecaj, ima na B92. To se znalo jos pre nekoliko godina, bukvalno sve ono sto nije uzeo Fiat propalo je. I onda se neko nadje da kaze kako smo mogli bolje da prodamo a nismo prodali nista.

Autor B.M 25 Dec 2015, 21:57

Kada od fabrike uzmeš fabriku i zatvoriš kooperante, šta je ostalo?

Pravo pitanje je ko je odobrio sredstva za nastavak „rada“ te grupe i zbog čega?

Autor CaMIRO 25 Dec 2015, 23:33

RE: B.M.

Najnovija vest na b92. :)

http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2015&mm=12&dd=26&nav_id=1078918

Ima šanse, Zastava (Kamioni) će izgleda ostati u državnom vlasništvu kao proizvođač (vojnih, kao i civilnih kamiona koje koristi vojska) kamiona, baš kao i vojni (i civilni kamionski program koji treba vojci) deo FAP-a i "14 oktobar". Tu se spominje zajednička proizvodnja 5500 kamiona za 5 godina, a za Zastavu Inpro (proizvodnja prikolica) je "vruće" zainteresovan francuski Trigano koji je spreman da izgradi fabriku ukoliko država ne uspe da reši problem
sa smeštajem te firme.

Hortikultura i druge nebitne delatnosti idu u stečaj, a za Specijalna Vozila ne piše ništa konkretno, dok Automobile nažalost niko više i ne spominje uprkos činjenici da bi ta firma mogla biti i najveća uz pronalazak strateškog partnera i gradnju nove fabrike.

Autor Zastava 26 Dec 2015, 15:07

Kada od fabrike uzmeš fabriku i zatvoriš kooperante, šta je ostalo?-rece CaMIRO i osta živ. Fiat je trebao da otkaze svoje kooperante s kojima radi godinama i uzme Zastavine? Ili je trebao da im kupi nove masine i nauci ih kako se prave delovi, a zatim im pomogne da poloze ispite i ispune standarde kvaliteta? Koliko se secam Fiat je obilazio kooperante u Kragujevcu i po Srbiji, i niko nije bio ni blizu da ispuni uslove ni za Punta a kamoli za 500L.

Autor B.M 26 Dec 2015, 18:35

Ima šanse, Zastava (Kamioni) će izgleda ostati u državnom vlasništvu kao proizvođač - kaže Zastava.

Ako je tako treba odmah podneti krivicnu prijavu protiv onoga ko je tako odlucio! Zastava kamioni vec 20 god. nemaju rezultate a trazili su partnera i na zapadu i na istoku. Firma koju je podavno trebalo zatvoriti se i dalje odrava u zivotu. Kakva vojska, sta oni mogu da rade za vojsku sa zastarelom tehnologijom, i jel moguce da te gluposti jos prolaze.

Autor B.M 26 Dec 2015, 18:49

A zašto ne podneti krivičnu prijavu protiv onoga ko neće da obelodani koliku vrednost Srbija dodaje kod jednog tog izveženog „Fijata“ ? Na koji način ja ta vrednost dodata i koliko od dodatne vrednosti izveženog proizvoda ostaje Srbiji?

Autor CaMIRO 26 Dec 2015, 18:58

Pa valjda krivicna prijava treba da ide protiv onoga ko je sklapao ugovor a ne protiv onoga ko ga ne objavljuje. Ukoliko je nesto bilo protiv zakona. Koliko znam ugovor je proglasen tajnim i za objavljivanje bi sledila krivicna prijava a ne za skrivanje.

Autor B.M 26 Dec 2015, 19:44

Po čemu je legalno proglasiti taj ugovor tajnim?

Autor CaMIRO 27 Dec 2015, 01:55