
Kako piše Tanjug, prosečna maloprodajna cena litre benzina u Srbiji pala je za oko tri, a dizela za oko 1,0 dinar u poslednjih 15 dana, saopštilo je Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS), ali je upozorilo da u pograničnim mestima prema BiH i Makedoniji „cveta” šverc zbog znatno nižih cena, posebno dizela.
Kako se navodi u saopštenju, usled pada kotacija benzina i dizela na međunarodnom tržištu, prosečna maloprodajna cena litre benzina je u prethodnih 15 dana pala za oko tri dinara i iznosi 1,0 evro, dok je u odnosu na juni prošle godine niža za 21 dinar.
Dizel je u minule dve nedelje skliznuo za oko jedan dinar, na 1,02 evra, a u poređenju s lanjskim junom jeftiniji je za 24 dinara.
Ipak, Srbija po ceni dizela i dalje prednjači u poređenju sa zemljama u regionu, budući da je to gorivo skuplje samo u Albaniji, gde u proseku košta 1,11 evra. Najniže cene dizela imaju Makedonija (0,66 evra) i BiH (0,74 evra).
S druge strane, prosečna cena benzina u Srbiji ove nedelje je niža od proseka u Crnoj Gori (1,02 evra), Hrvatskoj (1,06 evra), Sloveniji (1,11), Albaniji (1,12) i Grčkoj (1,20 evra).
Srbija je u sredini regionalne liste i kada je u pitanju prosečna cena TNG autogasa, koja iznosi 0,54 evra, samo što je, za razliku od benzina i dizela, razlika izmedu najniže i najviše cene daleko veća, navode iz UNKS-a. Najjeftiniji TNG autogas ima BiH (0,35 evra), a najskuplji Mađarska (0,67 evra).
„I dalje potrošači iz pograničnih delova Srbije masovno kupuju, pre svega dizel, u susednim zemljama, jer je prosečna maloprodajna cena ovog goriva, recimo u Makedoniji niža za oko 44 dinara, a u pograničnim mestima makedonski trgovci tu razliku i dodatno povećavaju”, dodaju iz UNKS-a.
U BiH je, prema istom izvoru, cena dizela niža za oko 35 do 40 dinara za litar.
Drastična razlika u ceni dizela je posledica velike razlike u državnim zahvatanjima, što je još izraženije u ovim okolnostima kada je procentualna zastupljenost akcize, PDV-a i naknade za obavezne rezerve u Srbiji veća od 60 odsto, objašnjavaju iz Udruženja naftaša.
Kao posledica ovakvog stanja, republički budžet ostvaruje daleko manji prihod od potrošnje goriva u zapadnoj i južnoj Srbiji, a privredne aktivnosti naftnog sektora zamiru, jer kompanije i ostali vlasnici benzinskih stanica u tim delovima zemlje već mesecima jedva održavaju svoje objekte u radu zbog konstantnog pada prometa, navodi se u saopštenju.
„Ponovo je pokrenuto 'crno tržište' i to u mestima koja su udaljena i po 100 km od granice, što bi svakako trebalo zaustaviti pre perioda intenzivne potrošnje dizela tokom prolećnih poljoprivrednih radova”, poručili su iz UNKS-a, uz konstataciju da je razlika u ceni „jednostavno prevelika, i to je snažan motiv i za kupce i za švercere.„
Izvor: Tanjug.rs / Politika.rs
Foto: arhiva
http://www.b92.net/biz/vesti/svet.php?yyyy=2016&mm=02&dd=21&nav_id=1099050
"Drastična razlika u ceni dizela je posledica velike razlike u državnim zahvatanjima"
13:23
Vidiš da mnogi idu.
Vest koja se stalno ponavlja, bez i jednog argumenta koja pokazuje da ce propasti mesetari na zapadu i jugu... neka pokaze UNKS neki procenat, tabelu, neko poredjenje sa periodom kada je sve bilo super, bilo sta...
A sta je sa istokom zemlje, i u Bugarskoj je jeftinije gorivo...
Preko 70 din po litri uzima država.
Zato je jeftinije svuda u regionu i zato ljudi idu tamo da sipaju.
Zahvaljujući bahatosti države, imaće manjak u budžetu.
Jer najveći prihodi su od goriva, 130 milijardi din godišnje.
Prihodi od registracije su marginalni spram toga.
8 milijardi din od poreza i 3 milijarde od komunalne takse.
Glupom i bahatom politikom država sama sebi izbija pare iz budžeta i tera ljude da idu i sipaju kod komšija.
S druge strane, veći priliv u budžet imaju komšije zahvaljujući manjim nametima.
Kao što se kaže u naslovu, zbog takve politike države, šverc goriva buja.
Da izjednače cene goriva kao u BiH ili MK, toga ne bi bilo, niti bi ko išao preko granice da sipa.
Sama je država kriva za ovaj rezultat.
Bilo je u SAT plusu, 60% od cene goriva država uzima, preko 70din po litru, cena goriva je 50din po litri, uključujući maržu.
Kod TNG-a je državno zahvatanje 50%.
Samo nek se čude što ljudi sipaju kod komšija.
A razlika će biti sve veća, jer cena kod komšija prati cenu barela, a kod nas je prati, samo kad skoči ali ne i kad padne.
Mogu da mislim koji će minus imati država zbog takvog ponašanja, kad pored prekograničnog sipanja goriva sad još buja šverc nafte po Srbiji.
Ko zna koliko automobila ide u komšiluk po gorivo + oni koji sipaju kod švercera, tu država po svakoj litri gubi 70 din.
2 auta nek naspu 100 lit, država gubi 7 000 din.
E pa sad pomnožiti sa brojem automobila, a verovatno se radi o broju u hiljadama.
Iako se slažem sa tobom matematika sigurno govori obrnuto. Milion vozila, 70 dinara po litru za državu, hiljadu vozila sipa kod komšija. Ili, milion vozila, 50 dinara po litru za državu, niko ne sipa kod komšija.
Evo sad na SAT plusu, patrola.
Preko 30 din po litri jeftiniji benzin u BiH a preko 40 dizel.
Nisova pumpa odma posle granice.
@P1
Pogledaj kolika su zahvatanja u BiH, ali isto tako pogledaj da i pored niske cene za nas, u komentarima su ljudi prilicno ogorceni zbog povecanja cena...
http://www.rtvbn.com/375265/U-BiH-poskupljuje-gorivo-i-alkohol
http://www.rtvbn.com/331033/Polovina-od-cijene-goriva-na-pumpama-ide-u-ruke-drzave
bmw series 8,
I kada (ako) bude besplatna, domaći političari će naći neko objašnjenje i opravdanje kako to tako ne treba i kako to nije realno!
Poz
Prolazim juče kroz Kuzmin, to vam je mesto pre granice sa Bosnom. Na automobilima i ispred kuća kante sa gorivom, na nekim i cene pišu. Kome je usput, sigurno se isplati.
AQS
Tako je.
Čim se predje Šepak ( granični prelaz kod Loznice ), odma je tu NIS-ova pumpa, oficijelna pumpa grada Loznice. :)))
Ima i još jedna pumpa odma tu.
Nino 19:01
Ima toga svuda, ne samo blizu granice. Kao što piše gore u tekstu i po 100km daleko od granice.
Toči se gorivo u Srbiji po cenama malo većim nego u BiH. :)
AQS
Druga je BPP.
NIS-ovu bi trebalo da preimenuju u "NIS-Loznica". :)))
Svaki put kada putujem u Bosnu, skoristim priliku da kod komšija natankam pun rezervoar dizela - 75lit, a razlika oko 40din/lit, čista ušteda 3000din, malo li je?
Ne znam zašto je dizel kod nas baš toliko skuplji, deo priče je sigurno u akcizi, ali nije sve, čini mi se da tu i naftaši ili pumpadžije po dogovoru uzimaju veći kajmak nego na benzinu...
Miki
Samo je kod nas dizel skuplji od benzina, uglavnom je obrnuto. Ima jos jedan do dva takva slucaja.
Inace je svuda normalno da je dizel jeftiniji od benzina, kako je nekad bilo i kod nas.
Medjutim akcize su sad vece na dizel nego na benz.
I pogresih gore, drzavno zahvatanje je 76 din po litri za benz, a 78 za dizel.
Evo linka :
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2016&mm=01&dd=15&nav_id=1085615
Pa ispada kod nas "samo" 2din po litru veće državno zahvatanje za dizel, to mi se nekako ne čini dovoljno da dizel bude ovoliko skuplji...
Miki
Ne znam, ocigledno druge drzave imaju manje namete na dizel nego na benzin.
Pogotovo na tng.
Uglavnom, ovo pojeftinjenje od cirka 5 din je od naftasa.
S obzirom da je od nove godine drzavno zahvatanje vece za 5 din skoro, bilo bi za 10 din manje da nisu digli akcize.
Svejedno, opet je najskuplje u regionu, a sto je najgrdje, skuplje nego u Austriji, Nemackoj, Francuskoj...
Pa se cude onda sto sverc cveta.
Kad je drzavno zahvatanje skoro 80 din po litri, pa ne mozes da ocekujes da ti gorivo daju za dinar ili par dinara.
Nema znacajnijeg pojeftinjenja sa ovakvim akcizama.
Dzabe sto cena barela pada i sto je ispod 30 dolara, samo akcizu da platis, ne mozes da tocis jeftino gorivo, koliko god da je samo gorivo jeftino i pala cena barela nafte.
Eto u Makedoniji jos jeftinije nego u BiH.
@ P1
Kako je krenulo, mozda je nazovu i "NIS - Zapadna i centralna Srbija". :D
Malopre sipao rezervoar goriva, dizel po litru 1.32 marke, nasuo za 55 maraka, a presao 900 km (uvek resetujem kilometrazu kad napunim rezervoar), 100 kilometara prelazio sam za 378 dinara, nikad jeftinije (golf 4)! :)
Je li u BiH za gorivo sada može samo KM ili može i u EUR, kao ranije?
za 1000 dindzi sa Bosanskim ED minimum 115 km vise prelazim, zbog cene i zbog kvaliteta
AQS
:)))
Dodje neko kod nekog u Loznicu i pita "gde vam je pumpa, treba da sipam"
-Tu je, u BiH. :)))
Damko
Je l ti to otvoren put uglavnom ?
4,6 prosek.
Slicna potrosnja Smarta cdi u gradu. :)
https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%90%D1%80%D1%82%D1%83%D1%80_%D0%9B%D0%B0%D1%84%D0%B5%D1%80
Priapus
Ma džabe Laferova kriva, kod švercera litar 100 kinti a državi 0. :)
Ili sipanje kod komšija i državi isto nula din.
Eto ti srpska verzija Laferove krive. :)))
@moron
Samo marke, a toplo preporucujem karticno placanje, ne patis se sa promenom valute.
@P1
Pa uglavnom otvoreni put, mozda 750-800 km od ovih 900. Inace bord je za to vreme pokazao 4.9, prvi put da "omasi" za 0.3, ali bar je u moju korist.
Inace jeste otvoreni put, ali bez stednje gasa tako da je gorivo sasvim solidnog kvaliteta, a potrosna vise nego prihvatljiva.
Ne moze da se vlada bez kadra. Jednostavno ne moze. Ako nisi K.DZ. Un. Mada je vrlo blizu..
Damko
Svi kazu da je tu gorivo bolje nego kod nas.
Davno, kad sam imao 4-ku , trosila mi je ispod 6l po gradu. :)
Doduse manje guzve bile a isto bez štednje.
Gaženja mi je trošila 7-7,4.
Najmanje što mi je bord pokazivao bilo je 3,7-3,8.
A na otvorenom isto tako kao tebi, bez štednje. :)
Moja je bila 1,9 tdi 101ks, lepu opremu imala, trokraki volan, lepsu instrument tablu, climatronic, tempomat, a uzeh je sa nepunih god dana i 30-ak hiljada km. Slatko se navozao sa njom. :)
Šverc goriva će biti zanemarljiv u ovim uslovima. Ima i dosta skupljeg goriva nego u Srbiji.
Ja ne bi kupovao švercano gorivo bez preke potrebe. Ima tu i vode, i kojekakvih bućkuriša, kupiš 10L a dobiješ 8, pa bude skuplja dara nego mera.
Nije zanemraljiv, ima ga svuda, kao što kažu, 100km od granice, to je istina.
Bilo ga je i ranije, sad se samo pojačalo.
Sipanje kod komšija, to ne mogu nikako da zabrane.
A eto primer Loznice, sa okolinom, svi sipaju kod komšija.
To nije jedan auto, niti par automobila.
E sad treba izračunati, koliko takvih primera ima u pograničnom pojasu.
Ima li uopšte domaćih pumpi tu ili su izumrle ?
Ili sipaju samo državni službenici.
Kad se na to dodaju i šverceri, biće to jak udarac budžetu.
Živo me zanima da vidim sledeći bilans, koliko će država prihodovati na gorivu u odnosu na prethodnih 130 milijardi din. :)
Ako budu smeli da prikažu. :)
Autor Damko 21 Feb 2016, 23:50
Taj tvoj golf zaista troši neverovatno smešne količine goriva. To je 1,9 TDI?
Što se upotrebe "kartice" u inostranstvu tiče, to nekada zna da ispadne skuplje od konverzije valuta i upotrebe keša (bar su to neka moja iskustva). Ali se slažem da je daleko jednostavnije i da za te male količine pare nema smisla da se čovek zeza sa zamenom para. A čak i kada je samo KM zvanično postao jedino sredstvo plaćanja u BiH, dugo vreme posle toga se gorivo moglo "pazariti" za evriće.
Ako ništa drugo, barem policija u BiH i dalje prima evre "za čast" ... Pa i dinare "uz granicu" :)
http://www.kurir.rs/vesti/biznis/najskuplje-placamo-gorivo-makedonci-za-iste-pare-predu-354-km-vise-od-nas-clanak-2144431
A i ovi novinari sitničare, šta je 350km razlike po rezervaru...
@ P1
Stvarno je ta relacija "kratka" relacija. "Samo" od Leskovca do Novog sada.
AQS
Da. Pritom je računica radjena na 5 000 din, ako se više sipa, tj veći rezervar, kao na primer 80 ili 90 litara, stvarno je razlika beznačajna...
Nije vredna ni pomena. :)
Samo da naši ne vide da je u Albaniji skuplje, pa da isprave odma tu grešku.
Pošto su "ispravili" pa smo skuplji od trule Nemačke, Austrije, Francuske...
Treba dići akcize još, da država uzme barem 100 dinara po litru, a ne samo bednih 80...
Da citiram, taj hvaljeni bosanski dizel:
"Vlasnici Rafinerije Brod, prema dokumentima koje objavljujem, imaju različit tretman prema distributerima goriva; Firmi “Nestro”, koja je sastavni dio “Optima grupe”, zajedno sa Rafinerijom, isporučuju solidno gorivo, dok ostalim pumpadžijama isporučuju gorivo puno vode.
Na taj način ruše konkurenciju “Nestru”, i uništavaju biznis vlasnicima privatnih pumpi, ali i proizvode štetu na vozilima onih koji na njima toče gorivo.
Budući da su vlasnici Rafinerije pod direktnom zaštitom vrha RS, nemoguće ih je prisiliti da promijene narečeni pristup, jer su iznad svake kontrole i kazne.
Dokumenti koji se odnose na isporuku goriva firmi “Kristal trade” (Potočani, Prnjavor), svjedoče o neposlovnoj, pa i nezakonitoj djelatnosti.
Dokumenti se odnose na april 2014. godine i svjedoče da Dizel gorivo, isporučeno iz Rafinerije Brod, “nije u skladu sa zahtjevima kvaliteta”. To je navedeno u nalazu “Euroinspekta” iz Osječana.
U nalazu firme “Sistem Qualitas”, sa Pala, potvrđen je taj nalaz.
“Destilacija nije urađena zbog prevelikog sadržaja vode u uzorku”, navodi se u Izvještaju.
Obaviještena je i Republička uprava za inspekcijske poslove, ali oni su odbili da intervenišu. Razlog: cisterna iz koje je uzorkovano gorivo nalazila se tik ispred Rafinerije Brod, a ne u njoj. Iako u Rafineriji ne dozvoljavaju uzorkovanje goriva koje toče u cisterne. I iako su pokušali spriječiti uzorkovanje i pred samom Rafinerijom.
O cijelom ovom slučaju postoji, sem nalaza laboratorija, i kompletna foto i video dokumentacija, ali sve to Inspekciji nije bilo dovoljno i proglasili su se nenandležnim, a spor prebacili u dvorište dobavljača “Suerpetrol” iz Drugovića i kupca “Kristal trade” iz Potočana, konstatujući da je to njihova “interna stvar”.
Ovo je samo jedan od brojnih sličnih slučajeva, međutim niko ne reaguje, niti se pokušava spriječiti prodaja lošeg goriva, punog vode, i, samim tim, nelegalna zarada vlasnika Rafinerije. "