home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

U Srbiji deluje više kriminalnih i organizovanih kriminalnih grupa koje su specijalizovane za krađu određenih tipova vozila i čiji su članovi povezani i sarađuju s drugim kriminalnim grupama u zemlji i u regionu.

Te grupe su mobilne, linijski organizovane, s tačno određenim ulogama članova u grupi (tipovanje, nabavka i izrada alata, krađa vozila, odvoženje vozila, iznajmljivanje garaža ili radionica, plasiranje ukradenih vozila, izrada falsifikovanih dokumenata, nabavka registarskih oznaka). Zbog mobilnosti i dobre povezanosti tih grupa, rasvetljavanje takvih krivičnih dela je otežano. Izvršioci se udaljavaju s lica mesta i odlaze na područje drugih gradova ili napuštaju teritoriju Srbije, često pre nego što oštećeni prijavi krađu vozila.

Zbog protoka vremena od trenutka izvršenja dela do pronalaska vozila često se ne mogu otkriti tragovi podesni za identifikaciju izvršilaca. Nedostatak softverskih rešenja kod pojedinih aplikacija u smislu povezivanja s elektronskim čitačima registarskih oznaka je od značaja za otkrivanje i rasvetljavanje tih krivičnih dela.

U nedavno objavljenoj studiji MUP-a „Procena pretnji od teškog i organizovanog kriminala” ukazuje se na to da su u Srbiji na meti kradljivaca uglavnom vozila inostrane proizvodnje: Volkswagen, Mercedes, Audi, Opel, Renault, BMW, Peugeot i Škoda.

U poslednjih nekoliko godina zabeleženo je smanjenje broja kradenih vozila domaće proizvodnje. Vozila se kradu na različite načine, u zavisnosti od marke i tipa, starosti, ali i sistema zaštite na samom vozilu.

Organizovane kriminalne grupe (OKG) su uglavnom specijalizovane za krađu određenih tipova vozila i često sarađuju s kriminalnim grupama u zemlji i u regionu. Element organizovanosti vezan je prvenstveno za krađu vozila inostranih proizvođača novije proizvodnje, za šta je neophodna upotreba savremenih alata i uređaja, kao i veština za njihovo korišćenje.

Za razliku od krađa vozila starijeg datuma proizvodnje, gde nisu zabeleženi novi načini izvršenja krivičnih dela, prilikom krađe vozila novije generacije koriste se specijalni uređaji uz pomoć kojih se dekodira putni računar i motor vozila startuje za samo nekoliko sekundi. Vozila se s lica mesta uglavnom odvoze alternativnim putevima, uz izbegavanje ulica koje su pokrivene sigurnosnim kamerama, auto-puteva i naplatnih rampi.

Ukoliko ne poseduju uređaje za otkrivanje i ometanje GPS uređaja, izvršioci uglavnom određeno vreme ostavljaju vozila na javnom mestu, nakon čega ih odvoze ka zemljama u okruženju i državama Jugoistočne Evrope.

Deo kradenih vozila i motocikala prodaje se u Srbiji, dok se vozila starije proizvodnje uglavnom rasklapaju i prodaju u delovima.

Lopovi vozila odvoze do radionice i garaže, gde ih rasturaju u delove ili im prekucavaju brojeve šasije i motora i prodaju pomoću unapred pripremljene falsifikovane dokumentacije. U skladu s razvojem automobilske industrije i uvođenjem novih fizičkih i elektronskih sistema zaštite vozila, načini izvršenja, ali i sredstva koja izvršioci koriste prilikom krađe motornih vozila, sve su savremeniji. Policija upozorava na to da su se još pre dve godine u Srbiji pojavili izvršioci koji za krađu vozila novijeg datuma koriste specijalni uređaj koji omogućava identifikaciju, kloniranje, kopiranje, testiranje i programiranje transpondera, tj. očitavanje elektronskog koda, koji se nakon toga učitava u blanko ključ na licu mesta. Na vozilima koja ne koriste klasičan ključ, već „start–stop“ dugme, čitav proces je još lakši jer se nakon očitavanja elektronskog koda vozilo startuje na samom uređaju.

Kriminalne grupe iz Srbije motorna vozila i motocikle velike vrednosti kradu na teritoriji EU, nakon čega ih krijumčare i uz  falsifikovana dokumenta prodaju u Srbiji i zemljama u okruženju.

Izvršioci biraju vozila koja nemaju ugrađene savremene sisteme zaštite od krađe i nalaze se na mestima pogodnim za izvršenje dela.

U studiji se upozorava na to da će Srbija i dalje biti tranzitna zemlja za vozila krijumčarena iz Zapadne Evrope, uglavnom ka zemljama u okruženju, ali i zemlja odredišta.

„Srbija će biti tranzitna zemlja i odredište za krijumčarene skupocene motocikle, teretna motorna vozila, autobuse, građevinske i radne mašine iz zapadnoevropskih zemalja. U narednom periodu može se očekivati porast broja kradenih vozila u Republici Srbiji, kako radi prodaje pomoću falsifikovane dokumentacije, tako i radi rastavljanja i prodaje rezervnih delova”, stoji u studiji.

M. Bozokin

Legalizovani alati za lopovluk

U prethodnom periodu savremeni alati su krijumčareni u Srbiju iz zemalja u okruženju. Ubrzo posle izmena zakonske regulative koja se odnosi na posedovanje i davanje na korišćenje alata koji mogu biti sredstvo za izvršenje krivičnih dela, počela je njihova legalna distribucija jer su označeni kao neophodni za rad auto-mehaničara i mogu se legalno kupiti za iznos od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra. Samim tim, savremeni alati i uređaji su postali dostupni širokom broju lica. Oni su jednostavni za upotrebu, tako da korisnicima (ali i izvršiocima krivičnih dela) nije potrebna posebna obuka za rukovanje.

Izvor: Dnevnik.rs / Netauto.rs



čitanja : 1812



Komentari

"Zadnje vreme" je došlo... Tako su meni te gore pomenute "OKG" odnele "dvotočkaša" u sred bela dana ispred zgrade Ambasade i Konzulata Republike Crne Gore, narodna milcija posle pronašla "počinitelja" (očito je video nadzor imao smisla), ali je "tužibaba" posle odbacio krivičnu prijavu "milicije" uz obrazloženje "da nema elemenata dela koje se goni po službenoj dužnosti ...".
Ali, kako mi reči utehe reče drug milicajac: "Vidi, brate, bolje bicikl, nego kola ..."

Autor moron 07 Apr 2016, 09:38

Meni lapili bajs iz dvorišta, takođe dosta blizu ambasade nekada drugog oka u glavi, ali nije mi toliko krivo što ga nikad nisu našli, nego što ja do dan danas ne znam da li ga je drpila neka KG ili OKG, lakše bi mi palo da su ovi drugi..

Autor Priapus 07 Apr 2016, 10:50

Jednom mi je palo na pamet da uzmem bajs na lizing, kako bih taj rizik i bol "alijenacije" čovekaod njegovog vozila prebacio na drugoga...
I čovek iz lizinga mi rekao: "Može, nije problem - ako nadješ nekoga ko će da ti "da" kasko na bajs".
Naravno, to sa osiguranjem nije bilo moguće :)

Autor moron 07 Apr 2016, 11:33

@moron
ne preostaje ti ništa drugo nego da ugradiš "lavlju kandžu" na bajs.

Izgleda se zemunci @ CO vraćaju prvobitnom zanatu, u nedostatku boljeg posla.

Autor frenki 07 Apr 2016, 11:55

Svojevremeno je Sava osiguranje pristajala na sve moguće i nemoguće uslove za kasko, ali mislim da sau pre par godina promenili opšte uslove, pa su sad "priklonjeni trendu"
A ako kradu Renoar, je l to znači da kradu i Dačiju i Nisan, ili samo one koji imaju "kartica-ključ"?
U svakom slučaju, eto najvećeg benefita od kupovine & posedovanja Korejaca, Japanaca i sličnih..

Autor Priapus 07 Apr 2016, 12:49

@frenki
Ma, kakva "lavlja kandža" :) Ne pomaže tu ništa, ni "lanci i katanci" (seku kao da je od papira), ni metalna vrata ("češljaju", lome ...) i za prethodne 22 godine sam "donirao" 7 komada.
Čak ni kaznena politika nije uvek loša (jedan je prošlog leta dobio pravosnažno godinu dana "ćorke" za bajs koji mi je "sečenjem" odneo 2010. godine). Skoro da mi ga je posle bilo žao.
Jedini stvarni "lek" za "to" je da ne voziš skupocen bajs, kao i da od prvoga dana imaš jasnu svest da si ti samo "prvi" i "privremeni korisnik" ...
Pa, kada "naidje drugi korisnik", samo kratko uzdahneš i sedneš na svoj sledeći bajs... Ja zato uvek imam po par komada :)

Autor moron 07 Apr 2016, 13:04

Priapus
Ma, kakav kasko? Ja vozim kola 28 godina i nikada nisam imao kasko. I ni pod tačkom razno ga uzeo ne bih. Veća prevara od toga ne postoji. Kad samo pomislim, za 308SW su mi 2009. za prvi kasko (sa rizikom kradje) tražili 950.
Kada sam počinjao da vozim, sećam se, za automobile premija za kasko je bila 1%, a za motocikle 5%.
A kasko je podrazumevao SVE !!!
Danas, kasko u pravilu znači "onu stvar" ( više je rizika iključeno) i to čovek često shvati na jako bolan način, premija za kola je daleko veća ( pa i 5% ili više %), učešća u šteti "kolju", broj šteta se ograničava, i osiguranje samo gleda kako da je "zajebe".
I u 99% slučajeva im to uspe, makar malo. Ovako ili onako.
Ko baš mora da uzme kasko (zbog kredita ili lizinga), taj izbor nema. I njemu je dobar.

Autor moron 07 Apr 2016, 13:12

Ja vozim Volkswagen Golf5 2007 godina imam obd kabal izmesten mehanicku zastitu skriveni taster,full kasko sa 0% ucesce u steti,ali i dalje nocu kad mi se mokri gledam kroz prozor da vidim da li je moj dekara ispred zgrade hehehe

Autor connimarconi 07 Apr 2016, 15:41

moron

Ne sumnjam da je tako. Ipak, moja iskustva su dijametralno suprotna. Za tadašnje vozilo, Sava mi je tražio RSD 17.000 bez "franšize" (imali su neku suludu računicu i uslove osiguranja), dok su za isto vozilo u DDOR-u tražili 28.000, a u Dunavu celih 35.000. Samo duplo više. E, onda sam ja ušao u sukob sa jednim stubom u jednom tržnom centru, i za godinu dana sam tri puta aktivirao polisu (mislim i da je to bila granica za maluse, ili sam je probio, ne sećam se više), i sva tri puta svetlosnom brzinom odradio celu proceduru, kako kod osiguranja, tako i kod ovlašćenog servisera (koji je, prirodno, bio i najskuplji, iako nisam morao kod njega, jer mi je motorno vozilo već bilo staro 12 godina), dakole, moje iskustvo više nego pozitivno. Doduše, ovo sve treba uzeti sa rezervom, jer je ipak u pitanju moje praktično iskustvo, vrlo verovatno da je u teoriji dosta drugačije..

Autor Priapus 07 Apr 2016, 16:06

connimarconi , jel to vrijedno truda , samo da bude VW?
Ja kad bi tako strijepio nad autom , ne bi ga ni vozio , jednostavno ako je pikiran džaba da je pod staklenim zvonom...
Kod mene auto po vazda dan bude otključan sa ključom unutra a nije malo puta i prenoćio takav...

Autor Đorđe 07 Apr 2016, 19:34

A sta daa radim,to mi je bio prvi auto koji sam vozio posle vozacke i eto cekao sam godinama da ga kupim ☺ od kad imam kasko mirna mi je glava 3000 mesecno placam dunav kasko osiguranje ☺

Autor Connimarconi 07 Apr 2016, 20:43

Priapus 07 Apr 2016, 16:06
Naravno da je moguć i takav sled stvari koji kažeš.
Ja za 28 godina (koliko nisam imao kasko ), sam imao tri štete koje sam sam platio ( peglanje i farbanje dve haube i jedna šoferka) i jednu štetu koju sam naplatio 1.054 eura, a opravak platio 300.

Za mene, "u konačnom sledu" većeg imovinskog gubitka nema od plaćanja kaska. Bar ja tako gledam. Doduše, ne vozim "kradljiva kola". Niti ću.

Drugar/kolega, inače, uzeo letos nov X3. Skupoceni kasko je pokrivao 3 štete, sa učešćem, ali i lavovskim penalima za treću štetu. U prvih mesec dana je oštetio dva krila (po dijagonali) i na upozorenje procenitelja da će tako brzo da ispuca 3 raspoložive štete, jednu štetu je (uz učešće) naplatio od osiguranja, a drugu platio sam. Onda je posle pola godine imao još dve štete (zveknuo pticu na auto putu i neko mu oderao celu levu stranu u inostranstvu na parkingu). Te obe naredne štete je naplatio od osiguranja (uz učešće), ali je za treću ( delimično peglanje i farbanje cele leve strane kola u BMW servisu) platio i ogromne penale (realno, on je platio znatno više od osguranja). I tako je u potpunosti iskoristio ( iscrpeo) kasko jedno 5 meseci pre isteka prve godine. I ostao "bez zaštite od kradje".
Sada uglavnom i ne vozi BMW ako to podrazumeva da ga negde ostavlja (inače, ima garažu, u kojoj je i napravio prve dve štete).
Po meni, jebem ti i kasko i "kradljiva kola".

Autor moron 07 Apr 2016, 20:56

Ja da sam plaćao ikad kasko , bilo bi isto kao da sam bacio pare kroz prozor , od 1998. godine otkad vozim auto , niti sam potraživao niti je potraživana šteta od mene.
Tako da me boli koliko sam dosad samo uplatio para na osnovu redovnog osiguranja a kamoli još da sam kasko uplaćivao.

Autor Đorđe 07 Apr 2016, 21:12