
Kako pišu "Novosti", zbog visokih cena benzina, nafte i TNG, vozači se okreću alternativnim vrstama goriva. Za iste pare duplo više se vozi na CNG nego na dizel
Srpski vozači u rezervoare svojih vozila toče, bez obzira da li se radi o dizelu, benzinu ili tečnom naftnom gasu (TNG) gorivo koje je među najskupljim u regionu.
Zato čudi da se vrlo mali broj naših sugrađana odlučuje da "pređe" na korišćenje najjeftinijeg goriva "komprimovanog prirodnog gasa" (CNG) ili metana, kakav je odomaćeni naziv za ovaj zemni gas. Jer, pokazuju istraživanja koja su obavili pojedini naši uvoznici i dileri novih automobila, cena pređenog kilometra sa metanom je dosta niža od vožnje na dizel ili TNG, o benzinu da i ne govorimo.
- Pored toga što je vožnja na CNG neuporedivo čistija i što čuva životnu sredinu, jer emisije štetnih gasova skoro da i nema - kaže komercijalni direktor "Fijat-Krajsler automobila Srbija" Umberto Janučeli - ona je i neuporedivo jeftinija.
Janučeli objašnjava da vam je iznos novca sa kojim na metan pređete 100 kilometara dovoljan za prelaženje samo 42 kilometra sa benzinskim motorom!
Sa dizel gorivom domet je 64 a sa auto-plinom 56 kilometara - za isti iznos novca.
- Podaci pokazuju da je, na primer za 100 kilometara vožnje sa "fijat pandom" sa CNG pogonom potrebno oko tri evra - tvrdi Janučeli.
Ipak, bez obzira na nisku cenu CNG (kilogram je sada oko 100 dinara) naši vozači se veoma teško odlučuju za kupovinu novog vozila sa ugrađenim CNG sistemom ili ugradnju uređaja u svoje automobile.
- Tako je bilo i pre pet-šest godina sa ugradnjom TNG uređaja. Plin je tada bio jeftin, a sada je država akcizama i porezima dovela do toga da ljudi masovno ugrađuju uređaje za TNG - kaže Dragan Vasić, mehaničar iz jednog beogradskog auto-servisa koji ugrađuje i TNG I CNG uređaje - Ljudi se jednostavno plaše da im se investicija neće isplatiti.
Ugradnja CNG uređaja košta od 750 do 1.500 evra u zavisnosti od vozila. Uređaj za korišćenje metana je dosta sličan onom za TNG. Motor se startuje na benzin a onda automatski "prebacuje" na metan. Razlika je najveća u rezervoarima jer su znatno skuplji i teži od onih za TNG.Upravo i veliku težinu (i do 100 kg je boca) mnogi vozači navode kao razlog što "izbegavaju" ugradnju CNG.
Atest uređaja se vrši na svake četiri godine i košta, sa svim dažbinama oko 16.000 dinara (plus odobrenje proizvođača za vršenje prepravki).
Vozače od namere da ugrade CNG uređaje odbija i činjenica da je mreža punionica u Srbiji i dalje slabo razvijena. Naftna industrija Srbije je nedavno najavila da će znatno povećati i broj punionica, pa bi tako i ovaj problem uskoro mogao da bude rešen. Najavljuju se i "pokretne punionice". Radi se o specijalnim rezervoarima koji bi se dostavljali svakoj pumpi koja to želi i koji bi jednostavno bili zamenjeni kada se isprazne.
Ipak, čini se da je i u ovom slučaju presudna uloga države koja, ako hoće da što pre na svojim drumovima ima ekološka vozila, mora i da odgovarajućom poreskom politikom i subvencijama podstakne vozače da biraju alternativna goriva.
SVE VIŠE PUNIONICA
Zasad se metan može kupiti na punionicama u Beogradu (tri stanice), Pančevu (dve stanice), Čačku, Kragujevcu, Zrenjaninu, Kruševcu i Novom Sadu. "Novi Sad 10" je prva maloprodajna jedinica ovog energenta Naftne industrije Srbije. NIS namerava da širi ovu delatnost, pa je u planu da do 2020. godine ima maloprodaju CNG na 20 benzinskih stanica širom Srbije.
PROFESIONALCI
Najveće interesovanje za korišćenje CNG uređaja vlada trenutno kod vlasnika kamiona i autobusa. U ova vozila mogu da se ugrade znatno veći rezevoari, težina nije veliki problem, a uštede su, s obzirom na pređenu kilometražu, znatne.
I veliki broj taksista se odlučuje za korišćenje metana, ali oni ističu da je slabo razvijena mreža punionica, a duže vreme koje je potrebno da se napuni rezervoar je otežavajuća okolnost koja presudno utiče na to da ostanu "verni" dizelu i TNG gorivu.
Izvor: Novosti.rs
Čudno. Ovi "naplaci" sa slike bi trebalo da su isključivo serijska oprema samo uz dizel od 120 ks. A na vozilu reklama za CNG.
Kao ono: "Hvali more, a drž' se kopna!"
Priapus
Kako misliš, CNG na TSI ??
Pa TSI i onako jedva dušu nosi, a TNG ili CNG nije opcija za TSI.
Ima tamo u "teoriji" neki sistemi sa ubrizgavawem gasa u tečnoj fazi, ali taj se film neće gledati....
Oktopod 13 Apr 2016, 16:26
"Pucao" sam na R8 TSi, iako nije adekvatan primer. Glupa aluzija na uvoz žderača benzina iz visoke klase, koji posle obavezno prodju TNG "tretman", ali lepo čuče u Str. bana..
Cng jeste opcija kod tsi, ima ga u passatima i raznim modelima, fabricki. I odlicno se pokazali, motor 1.4 turbo sa 140ks, 150ks
Oktopod ,zašto nemoguće TSI CNG ,kad već postoje tvorničke verzije na CNG (TGI)
Đorđe
TSI ili TFSI su motori sa direktnim ubrizgavanjem goriva.
Ako postoji adekvatan sistem, on se zasniva na uvek radu na benzinu i povremenim dodavanjem TNG-a, radi smanjivanja potrošnje. Postoje u najavi i sistemi sa ubrizgavanjem tečne faze TNG-a. Sve u svemu, to je nasilno, skupo, i pogubno o te motore.
Oktopod , niko nije ni spominjao TNG , već CNG tj. metan.
I ovi TGI su tvornički prilagođeni radu na metan , tako da tu nema šta biti pogubno i nasilno , znači nije naknadna ugradnja.
I da , svi sistemu u vozilima sa direktnim ubrizgavanjem nikad ne mogu raditi čisto na gas , uvijek se brizga mala količina benzina zbog hlađenja dizni koje su direkt u cilindru.
A što se tiče TNG u vozilima sa direktnim ubrizgavanjem , ti sistemi odavno postoje ali su dosta skuplji u odnosu na standardne sisteme.
Đorđe
A koja je uopšte razlika između sistema CNG i TNG ??
Ne računajući pritisaj u boci, i instalaciju, sam princip i oprema je bezmalo ista.
I niko ne priča, koj ije problem sa bocama na CNG, koju količinu mogu da prime, i koliko su opasne, jer je pritisak 150 Bara. Za one koji ne znaju, liče na ronilačke boce i ima ih više u bateriji.
A same točionice su retke i skupe...
Sad čitah neke komentare na B92. Da li je atest svake 3 ili 4 godine i koliko košta? Neki kažu 200 eura.
Kažu i da je poizvodna cena CNG-a viša nego benzina. Tako da kada država (i) ovo "oporezuje kako Bog zapoveda", ima da ovo košta kao svetoga Petra kajgana ...
Oktopod , pricip rada je u suštini sličan ali ništa nije kompatibilno CNG vs TNG.
I zašto bi boce bile opasne , pa nije to pravio neki Mile ispod šljive , već rigorozno atestiran proizvod.
Jeste mana težina, baš zbog tog pritiska , pa su glomazne i teške za svoj kapacitet , pa obično idu 3 , kapaciteta 8-10kg po boci.
Ali pošto ovde pričamo o tvorničkim sistemima a ne o naknadnoj ugradnji , sve je prepravljeno za prihvat istog od motora , ovjesa i svih ostalih komponentni.
Infrastruktura je problem , iako je Srbija što se tiče toga relativno i dobra npr. ovde u BIH meni najbliža punionica je u Zagrebu ;)
Po evropi svako mjesto ima CNG punionicu , samo ih nema po autoputevima.
Ali definitivno najjeftinije pogonsko gorivo , plus što je i ekološki najprihvatljivije (iako to kod nas niko ne gleda)
Boce su sigurne, pune se na 200bar. Inace fabricki auto sa cng gasom prelazi od 300 do 500km sve zavisi od auta,npr passat 08god 400 450km.plus ima reze.za gorivo ali mali nekih 16lit.Samo je tezina problem, inace nova vozila imaju karbonske boce koje su dosta laksa.
Cena cng gasa je oko 50,60din prema velikim kupcima, jakim firmam, ne znam koja je cena benzina.
Ja se i sad vozikam za 3.5-4 eura na 100 km, dok je ova normalna cena dizela u Bosni, nikakvi me CNG-i ne interesuju. A verovatno ni kad poskupi, teska je ta instalacija, boce, izgubi auto dosta na performansama. Dizel ili eventualno hibrid za sada, struja i hidrogen dolaze...