
* Sindikati najavljuju protestne šetnje ukoliko se ne postigne dogovor o stimulativnim otpremninama * Ministartsvo privrede tvrdi da je o problemima u Fijatu saznalo iz medija, ali nema odgovor na pitanje da li je imenovan predstavnik srpskog državnog kapitala u toj kompaniji * Očekuje se da će na spisku prekobrojnih biti oko 900 radnika Fijata, ali i lančano, oko 1.500 zaposlenih u kragujevačkim fabrikama- dobavljačima
Kragujevac - U pregovorima sindikata i menadžmenta Fijat Krajsler automobila o socijalnom programu za prekobrojne radnike, postignut je određeni napredak, ali ne i dogovor, te će razgovori o stimulativnim otpremninama, na kojima insistiraju sindikalci, biti nastavljeni narednih dana.
Sindikat FCA Srbija ponovo je pozvao premijera Aleksandra Vučića da odmah dođe u Kragujevac i uključi se u rešavanje problema nastalog zbog smanjenja proizvodnje i najavljenog masovnog otpuštanja oko 900 zaposlenih. Problem je tim veći što se očekuje lančana reakcija i kod dobavljača koji su otvorili fabrike u Kragujevcu, u firmama Manjeti Mareli, Džonson kontrol, Sidžit i drugim, u kojima bi ukupno bez posla moglo da ostane i do 1.500 radnika.
Sindikalci najavljuju da će ukoliko Vučić opet bude ignorisao njihov poziv, kaošto je to činio mnogo puta do sada, i ako u međuvremenu ne bude ispunjen njihov zahtev o stimulativnim otpremninama za radnike koji žele da odu iz fabrike, u ponedeljak započeti protestne šetnje u fabrici i na kragujevačkim ulicama. Inače, u pregovorima sa menadžmentom Fijata sindikati su nezadovoljni ponudom da se radnicima daju otpremnine prema aktuelnom Zakonu o radu, što podrazumeva trećinu bruto plate po godini radnog staža, plus određeni iznos. Sindikalci tvrde da su u kragujevačkoj fabrici zaposleni mahom mladi radnici sa malo godina staža, te bi im i otpremnine obračunate prema Zakonu o radu, bile male.
Povodom odluke Grupacije Fijat Krajsler o smanjenju proizvodnje i masovnom otpuštanju radnika u FCA Srbija, oglasilo se i Ministarstvo privrede Srbije, koje je poručilo da će "učiniti sve u okviru svojih nadležnosti i zakona da Fijatova fabrika u Kragujevcu nastavi da radi u dosadašnjem kapacitetu". Ministarstvo u saopštenju navodi da je o nevoljama kragujevačke fabrike i planovima za otpuštanje radnika saznalo iz medija i da očekuju zvanične podatke o tome od poslovodstva kompanije. Međutim, Ministarstvo privrede nije odgovorilo na pitanje lista Danas da li je Vlada imenovala predstavnika državnog kapitala u Nadzorni odbor Fijat automobila Srbije, i ako jeste, da li je on imao informacije o najavljenim otpuštanjima.
Prema dostupnim informacijama, tu obavezu Ministarstvo i Vlada nisu ispunili, zbog čega fabrika mesecima unazad funkcioniše bez organa upravljanja, na šta su ukazivali i sindikati, a po nezvaničnim informacijama i menadžment Fijata.
Uz to, sindikat i zaposleni u kompaniji FCA Srbija u prethodne dve godine mnogo puta su pozivali premijera Vučića i nadležne u Vladi Srbije, pre svega u Ministarstvu privrede, da kao najviši funkcioneri države koja je suvlasnik sa trećinom udela u FCA Srbija, dođu u Kragujevac i uključe se u rešavanje sve ozbiljnijih problema u toj fabrici.
Otuda se oglašavanje Ministarstva privrede ovde uglavnom tumači kao "pranje ruku" zbog zanemarivanja najveće industrijske investicije u Srbiji u poslednjih nekoliko decenija. Što se drugog modela tiče, o kojem ministar Sertić, kako sam tvrdi, pregovara sa Fijatom, odluka o otpuštanju čak 900 radnika siguran je signal da njegova proizvodnja skorije neće da počne.
Neinformisano Ministarstvo
Tvrdnja Ministarstva privrede da je o nevoljama u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija saznalo iz medija, tačna je koliko i nedavne izjave ministra Željka Sertića da sa Fijatom pregovara o proizvodnji novog modela u Kragujevcu, i najave premijera Aleksandra Vučića da će auto-put od centra Šumadije do koridora 10 (ugovorna obaveza države prema Fijatu) biti završene što pre - kažu u sindikatu kragujevačke fabrike.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva / Beta.rs
Koja država ?
A da, banana država...
" Ministarstvo privrede nije odgovorilo na pitanje lista Danas da li je Vlada imenovala predstavnika državnog kapitala u Nadzorni odbor Fijat automobila Srbije, i ako jeste, da li je on imao informacije o najavljenim otpuštanjima.
Prema dostupnim informacijama, tu obavezu Ministarstvo i Vlada nisu ispunili, zbog čega fabrika mesecima unazad funkcioniše bez organa upravljanja"
Ne treba kontrolisati niti voditi računa o državnom udelu, samo treba plaćati i davati subvencije, a treba Fiatu i pokloniti državni udeo...
Komunizam je nepostojeća kategorija u Srbiji već više od 2 i po decenije, drugovi proleteri. FCAS je privatna firma i FIAT može da radi šta hoće. Kukali ste kako većinski državna Zastava ne valja, sad gledajte kako izgleda kada država se ne pita ništa, a i ruku na srce, nije vam niko kriv, osim slobodnog tržišta. Neko je stihijski prepustio sudbinu automobilske industrije drugima i sada je naša domaća auto-industrija od lokalnog problema postala globalni problem. Sada ne možemo ništa jer kad smo mogli, neko je dekretom odlučio da sruši sve što je građeno decenijama da bi gradio nešto neprovereno.
FCAS je otpočetka krivo postavljena firma tako da stvarno me ne čudi ovakva situacija. Iskreno, očekivao sam i gore, mada to tek sledi. To sam rekao i prošle godine tako da sam unapred predvideo da će biti sve gore. Sad tvrdim da će biti još gore jer temelji na kojima postoji naša auto-industrija od 2008 godine su još gori pošto ovoliko nevolja Zastava je davala tek nakon par decenija, a FCAS nakon nekoliko godina poslovanja!
Vreme je da država učestvuje proaktivno na način da pita FIAT u Torinu dali je zaintreresovan za podizanje Zastava brenda i proizvodnje jeftinih automobila u Kragujevcu pošto ovo već godinama dobro više ne ide, a ako nisu zainteresovani da tražomo nekog trećeg ili čak da sami krenemo sa manjom proizvodnjom kako bismo u perspektivi nadoknadili očigledan potpuni pad FCCAS-a u veoma bliskoj budućnosti.
Bolje sad da o tome mislimo (o ponovnom podizanju Zastave) nego kad bude kasno (kad FIAT skroz ode).
Država treba da zadrži FIAT na način da im ponudi Zastavu da poestepeno podižu pošto 500L je "pukao". Škoda je dokaz da se od svojevremeno tehnološki posrnulog komunističkog brenda može napraviti čak brend koji vuče konce.