
Kako pišu Vrele Gume, u više zemalja postoje planovi da se redukuju automobili u velikim gradovima, odnosno da se zabrane oni stariji, koji više zagađuju. Međutim, Helsinki želi da u potpunosti eliminiše potrebu za privatnim automobilima.
Finska prestonica planira da iskombinuje javne i privatne prevozne usluge, da bi građanima obezbedila najjeftiniji i najbrži vid transpota. Po Sonji Heikilai, saobraćajnom inženjeru u gradskoj vladi Helsinkija, ovaj grad želi da u potpunosti razvije interni transport.
Građani će imati pristup svim elementima sistema preko svojih mobilnih uređaja. Preko mobilnih telefona, oni će moći da koriste autobus „na zahtev“, deobu prevoza, specijalan transport za putnike, automatizovani automobil ili konvencionalni javni prevoz. Građani će čak moći da kupe „saobraćajne pakete“ od privatnih operatera, koji će im ponuditi čitavu lepezu izbora u zavisnosti od doba dana, zahteva i vremenskih uslova.
Ideja koju želi da sprovede Helsinki je bazirana na postojećem saoraćajnom sistemu, koji uključuje puteve, automobile, podzemnu železnicu, mostove i autobuse. Ovaj „digitalni“ plan za prioritet ima da svakom građaninu obezbedi najefikasniji i najbrži prevoz od tačke A do tačke B. Ovaj ambiciozni plan je deo „novog fenomena inteligentnog transporta“, koji je podržan vrhunskom tehnologijom.
Mada je do ostvarivanja ovog plana Helsinki udaljen 10 godina, grad je već pokrenuo neke stvari. Regionalne saobraćajne vlasti Helsinkija su izašle sa inovativnom minibus uslugom pod imenom „Kutsuplus“, koja pruža putnicima mogućnost da tačno odrede tačke gde će ih vozilo pokupiti, kao i krajnju destinaciju, i to sve preko mobilnog telefona. Aplikacija kategorizuje i kalkuliše rutu koja je optimalna za sve putnike.
Ukoliko ovaj plan bude plodonosan, Finska će ga verovatno instalirati i u druge delove zemlje, pa čak i raširiti u druge sektore. Po poslednjoj anketi „Yle Uutiseta“, učesnici u saobraćaju u Helsinkiju gube oko osam radnih dana godišnje zbog saobraćaja. Ukidanje automobila se samim tim čini logičnim potezom.
Izvor: Vrelegume.rs
Foto: arhiva
Nemaju pametnija posla. Umesto da posade fontane po svim kružnim tokovima, zabetoniraju trgove i prošire saobraćajnice do samih zgrada, da to izgleda onako moderno, evropski, oni se zamajavaju tamo nekakvim ukidanjem automobila. I kako ja sad da odem u centar Helsinkija i da se lepo parkiram pored restorana, upalim sva 4 i ručam ko čovek na miru? Da neću možda metroom da idem? Bože me sačuvaj. Ovi naši da su pametni, da im prodaju "know-how" i bog da ih vidi..
@ Priapus
Hahaha baš tako!
Inače bio sam u Kopenhagenu prošle godine, na ulicama preovlađuje taksi i javni prevoz i dostavnjaci. To ne primetiš iz prve, da nema puno privatnih vozila, ali kad vidiš koliko njih trči i vozi bicikl (nenormalno mnogo), baciš malo pogled i na saobraćaj.
"učesnici u saobraćaju u Helsinkiju gube oko osam radnih dana godišnje zbog saobraćaja"
"Jaka" stvar, gubitak oko 15 minuta po radnom danu. Razmaženi su.
Ja skoro rekoh, dajte nam metro, i kola doviđenja. Kad se malo prekorače ove naše granične, demarkacione linije, pa se vidi koliko (manje-više) savršeno funkcioniše javni transport, ne bi nikom na pamet palo da i sebe i druge maltretira kolima (da imamo slične situacije, kao što nemamo, niti ćemo ikad)..
Bar meni ne bi palo na pamet. Podržavam inicijativu "101%"..
Ja sam pre neki dan sa 110 km autonomije na board kompjuteru usao na autoput kod "Zmaja".
Izasao sam posle 70 minuta na Dusanovcu, kada mi je kompjuter pokazivao 30km. Da nisam iskljucio klimu, ostao bih bez goriva na autoputu u koloni... pakao jednom recju. A solucije nigde, sem da idem obilaznicom... sto je malo suludo. Ili cekati sedam, pola osam u nekom kaficu pa krenuti...