home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Država je u Fiatu u svojevrsnom "prividnom sukobu interesa", gde kao "suvlasnik" firme teži ka ostvarenju profita, a kao država treba da zaštiti "nacionalne interese". Srbija bi zbog toga već danas trebala da razmišlja o tome kako da sutra proda svoj udeo u kragujevačkoj fabrici, piše u kolumni u Novom Magazinu ekonomski novinar Dimitrije Boarov.

Desetogodišnji ugovor sa Fiat Chryslerom (FCA) ističe u jesen 2018. godine. Nedavna poseta Aleksandra Vučića i Alfreda Altavile samo je potvrdila ispunjenje ugovornih obaveza osnivača kompanije FCA Srbija. A te obaveze nisu male, i podrazumevaju spajanje Kragujevca auto-putem sa Koridorom 10 i rekonstrukciju pruge Lapovo – Kragujevac – Kraljevo.

Problem sa Fiatom je u ulozi državnog vlasništvu u privatnoj firmi. Privatna firma ima pravo na neuspeh jer zavisi od "ćudi tržišta", a država u teoriji na to nema pravo.

Srbija, u ovom slučaju, ima interes da u Fiatu ostvari profit po svaku cenu, pa i po cenu "nacionalnih interesa". S druge strane, zarad "nacionalnih interesa" ima načelno ovlašćenje da "socijalizuje gubitke" svog preduzeća pošto "ništa ne sme biti iznad nacionalnih interesa".

Sve to je zaista banalno i nema veze sa ekonomskom stvarnošću ni u Srbiji, ni u EEU, ni u EU.

Boarov dalje piše da ovdašnje "nacionalne stranke" pokušavaju da ispeglaju taj prividni "sukob interesa" Srbije tako što mistifikuju već banalnu "šargarepu" Evroazijske ekonomske unije – da će "na predlog predsednika Putina" omogućiti bescarinsku prodaju "fiata 500L" na terotoriji EEU iako nije reč o proizvodu koji se sastoji od delova proizvedenih u Srbiji (što je uslov za takvu bescarinsku prodaju srpskih proizvoda na tržištu Rusije prema poznatom sporazumu SRJ i Ruske Federacije iz 2000. godine).

"Ako se okrenemo ka EEU umesto što se držimo orijentacije ka EU, tamo ćemo moći bolje da prodajemo automobile iz srca Šumadije, pa će i državi biti lakše, a radnici neće biti otpuštani. Sve to je doista banalno i nema veze sa ekonomskom stvarnošću ni u Srbiji, ni u EEU, ni u EU. Zbog toga bi Srbija već danas, pre svega, trebalo da razmišlja kako sutra da proda svoj udeo u kragujevačkoj fabrici", zaključuje Dimitrije Boarov.

Autor/izvor: SEEbiz / Novi magazin / Gde investirati

Foto: arhiva / FCA Srbija



čitanja : 1443



Komentari

Videli koliko je sati.
Odavno je vreme da se stavi tačka na štetne zatamnjene ugovore i da odgovorni odgovaraju pred zakonom.

Autor P1 08 Jul 2016, 20:58

Država treba pod hitno, što pre da proda svoj deo u FIAT pošto kasnije (za 2 godine) neće moći da izvuče ni 1 evro kada FIAT bude otišao. Uzmemo li obzir da je trećina od 1 i po milijarde evra, 500 miliona evra, mislim da je ovo idealna prilika za povlačenje države iz FCAS-a jer 500 miliona evra je bolje nego 0. Sa tolikim novcem možemo i sami da pokrenemo ono što je država potezom olovke otela od Zastave.

Autor Zastava 08 Jul 2016, 21:00

Toliki novac dobro di došao državi da popravi ono što je pokvarila pre 8 godina.

Autor Zastava 08 Jul 2016, 21:02

Odlična ideja.... Ali ja mislim da se ne može izvući ni peti deo koji je uložen u ovu šaradu sa Fijatom.

Autor Oktopod 08 Jul 2016, 22:33

Tesko da ce Fiat ponovo nasesti na obecanja vlasti i ugovore koji se ne postuju.
Kada je pocela kriza u autoindustriji Fiat je hteo da odustane od fabrike u Kragujevcu, jer ni fabrike u Italiji nisu imale posla, a onda smo im mi ponudili sve i svasta, od cega pola nismo ispunili. Da smo normalna drzava nebi ni imalo potrebe za skrivanjem ugovora, ali tako biva kad se politika umesa u posao.

Autor B.M 08 Jul 2016, 23:14

B.M
Pre mislim da sadašnja vlast neće nasesti na obećanja Fiata.
A šta je sve Fijat obećavao da radi u Srbiji pa ništa?
Sve, ali sve što je Fiatu trebalo, dobio je u Srbiji. Taj komad puta do Batočine nije nikakav izgovor, kako ga ti uporno forsiraš i botuješ.
Problem je očigledno u lošoj autoindustriji i modelima Fiata.
Ukoliko bi Fiat ispunio plan proizvodnje od 300 000, dobio bi i aerodrom i kosmodrom, i metro. I brzu prugu. Ako bi ispunio plan od 300 000. Što neće biti nikad, pa neće dobiti ni kosmodrom.
Ali ova varijanta da Srbija proda - pokloni svoj deo nekom ozbiljnom investitoru (recimo Kinezima), koji če da se nosi sa latinskim prevarantima, nije loša ideja.

Autor Oktopod 08 Jul 2016, 23:26

Komad puta se radi vec 10 godina, sto nema veze s Fiatom vec sa nasom nesposobnoscu. Trebalo je da bude izgradjena i juzna obilaznica, ali se odustalo jer je bila preskupa(trebao je da se probija tunel kroz brdo) pa je poceto sa severnom obilaznicom, pa se i tu stalo. Fiat je skupstini grada porucio da pristaje i na severnu obilaznicu ali dzaba kad nema para. Dalje pruga je trebalo bude elekrificirana i izmestena iz centra ali je i to preslupo. Sve su to bila obecanja Fiatu pred dolazak, cak se razmatrala i gradnja aerodroma u blizini.
Sto se tice cifre od 300.000 automobila stvorila bi probleme saobracaja u Kragujevcu, a mi smo imali problema i sa 150.000 jer sleperi prolaze kroz centar grada. Fiatova fabrika u Kragujevcu spada u najmodernije a model 500L je najprodavaniji u svom segmentu tako da price o nesposobnosti Fiata ne piju vodu.. Pre ce biti da smo mi nesposobni.

Autor B.M 08 Jul 2016, 23:37

B.M
Pusti put, pusti obilaznicu. To nije tema.
Ja ne vidim da je neki 500L ostao u Kragujevcu ne izvezen, zabog gužve na putevima, ili da neki delovi nisu stigli u FAS.

Neka Fiat napravi 300 000, a mi će mo ih za džabe prevoziti kao i dosada. Ako treba, zaustaviće se saobraćaj u Kragujevcu da sve to lepo izveze. I narod će biti srećan. I da Fiat zaposli još 10 000 ljudi.

Ali malo morgen.... I da je Fiat ozbiljan kao VW recimo, on bi se ponudio da napravi to parče puta od par km.

Dobro, Fiat je dosta napravio menzu da im radnici ne budu gladni, i da ne lutaju po Kragujevcu tražeći doručak :))))

Autor Oktopod 08 Jul 2016, 23:47

Kojih 300.000 kad su do juce tri smene radile 100.000? Fabrika je projuektovana na 300.000 ali realno ne moze vise od 200.000. Toliki je kapacitet. Najverovatnije cemo posle 500L dobiti drugi model, uz novi ugovor jer Fiatu isticu olaksice.
P.S. S putem je problem i neki sudski spor ili vise njih, nije sve ni do putara.

Autor B.M 09 Jul 2016, 00:06

Pa i kad se dogovaralo sa Fiatom, realno se znao da put neće biti dugo napravljen, kao i obilaznica i sl.
Isto ko Fiatova priča za 300 000 autmobila, a ne mogu ni 100 000 da naprave.
Vučić za Fiat neće da daje nove olakšice, nego će da insistira da ispune ugovor, a ne da pljačkaju Srbiji. Ako treba, da se ide pred međunarodi sud.... I da im se uzme olakšavajuća okolnost što su menzu napravili....

Autor Oktopod 09 Jul 2016, 00:28

"Tesko da ce Fiat ponovo nasesti na obecanja vlasti i ugovore koji se ne postuju."
Al ga botuje bata za medalju...
B.M. očigledno smatra da su ljudi ovce...
Neki verovatno jesu, ali barem nemoj na autoblogu botovati i prodavati maglu.
Nadji neke babe koje gledaju farmu pa probaj njima da prodaš priču.

Autor P1 09 Jul 2016, 02:04

Kapacitet fabrike je 200.000 uz mogucnost prosirenja na 300.000. Ako se 500L radi 150.000 komada godisnje gde je tu mesto za novi model? Za par godina istice ugovor s Fiatom a pasce i prodaja 500L, pa nek naprave novi i bolji ugovor, da se fabrika prosiri i pocne sa dva nova modela.
A Fiat nije napravio samo menzu vec celu fabriku, ne mislis valjda da smo mi sami sposobni da napravimo tako nesto. Dok nije dosao Fiat imali smo pet robotizovanih masina u celoj Srbiji! Znao sam i koje su al sam zaboravio, jedna u Metalcu, jedna nedge u Vojvodini sluzi za pakovanje.. Vecina ovde nije svesna koliko smo zaostali nego i dalje veruje kako mi mozemo nesto sami da uradimo:) A sto se tice para datih Fiatu to je normalno svuda u svetu, ako nemas svoju tehnologiju moras da platis tudju, nije to fabrika kablova gde mozes da dovedes coveka sa ulice i naucis ga za dva sata kako da radi. Treba programirati robota a to se pocinje jos u srednjoj skoli.

Autor B.M 09 Jul 2016, 06:51

Mislim da obilaznice i putevi, i nemaju puno veze sa smanjivanjem proizvodnje, ali je brzina i kvalitet gradnje puteva generalno sramotan u našoj zemlji.

Što se tiče samog Fiata, ljudi to je kompanija kojoj jednostavno loše ide u poslednje vreme. Spajanje sa velikim američkim brendovima koji su takođe poslovali na rubu propasti je bilo odlaganje neizbežnog, a ne poslovno ulaganje. To što Jeep beleži rast prodaje ne znači da celokupna, ogromna i mnogoljudna grupacija profitira, zarađuje. Uostalom, čak i da je tako, konkretan proizvod, Fiat 500L se više ne prodaje dobro kao ranije. Da li treba da uvedu novi model u srpsku fabriku, to je odluka koja zavisi samo od isplativosti. Nema veze ni sa prijateljstvom, ni sa obećanjima, nego sa profitom. Da li se njima isplati da uopšte ovde prave jeftina vozila, da uvode novu ili modifikuju postojeću traku... Oni će se samo time rukovoditi, i ako nije isplativo zatvoriće fabriku, nezavisno od toga koliko će ljudi ostati bez posla. Jednostavno, tako funkcioniše privatni sektor.

Inače, mislim da država uopšte ne treba da se bavi biznisom kroz udeo u multinacionalnim kompanijama. Ne treba da se bavi biznisom uopšte. Jedino što država treba da radi je da kontroliše naplatu poreza, kvalitet proizvoda i prava radnika. To što bi država da se igra privatnog biznisa i preduzetnika, to nigde u svetu nije prošlo, pa neće ni ovde. Uostalom, videli smo kako se završilo sa svim gigantima ove zemlje kada su izašli na otvoreno tržište. Tako da, privatna lica i kompanije neka vode biznis, a država neka brine o tome da rade po zakonu i plaćaju porez.

Autor Nino 09 Jul 2016, 08:45

B.M
Koliko znam, Srbija je dala i prostor i napravila fabriku, a Fijat je kupio robote u Japanu. NIje Fiat pravio fabriku!!! Nije dao ni dinar u građevinske radoive!!!
Nemoj ovde da ljude obmanjuješ!
Fiat sutra može da ode i sve što je doneo ponese sa sobom!!! Ništa nisu doneli ili kupili što je fiksno, osim menze !!!
I što ne proizvode tih 200 000 kad je to kapacitet fabrike??? Što je Sbija pravila fabriku kapaciteta 200 000, a fiat ne može ni pola da proizvede???
I sad ti fali par kilometara autoputa!? E gle jada.....

Autor Oktopod 09 Jul 2016, 11:14

Guglaj malo pa ces saznati da su Fiat i Srbija potpisali sporazum o zajednickom ulaganju i uzet je kredit 500 mil. evra od EIB koji su garantovali Srbija i Fiat. Taj kredit jos nije otplacen(mislim da je na 20 god.) tako da nema ni govora o nekakvom odnosenju masina koje su takodje uzete na kredit. Roboti, masine i oprema, tj tehnologija kosta mnogo vise od renoviranja fabrike. A fabriku su radile nase firme, preko 2000 radnika iz cele Srbije, sto znaci da je taj novac opet ostao nama.
500L je i planiran do 200.000 godisnje al je lose prosao u SAD. Kako ce ici prodaja novog modela to niko ne moze da predvidi.

Autor B.M 09 Jul 2016, 12:19

Srbija da je pametna da dovede u Kragujevac neku firmu iz autoindustrije, i te radnike koju otpusti Fiat da zaposli. Bice jos otpustanja kako bude padala prodaja, kako kod Fiata tako i kod komponentasa. Ali totalno smo nesposobni kako prosla vlast tako i ova sad. Sve se svodi na neke price a narod to pusi.

Autor B.M 09 Jul 2016, 12:33

B.M
Ako bude još otpuštanja u FAS (koji je ionako oterao veći deo radnika), da se zatvori ta propala investicija i da se tuži FIAT. Dosta ćutanja!

Kako da "guglam" kad je ugovor i dalje zatamnjen???? Da čitam netačna naklapanja botova i "rekla - kazala" ??

I to ti kažem, kredit na 20 godina, -- ode FIAT a naša deca da plaćaju propale investicije.

Nije mi jasno, kao ne vidiš da je priča sa Fiatom propala od početka, to jeste znalo se kako će se završiti???

Rešenje----- pokloniti (jer po propasti neće ništa vreeti) nekom ozbiljnom investitoru deo, nek nasledi "zatamnjeni ugovor", pa nek tera FIAT po Strazburu i drugim sudovima.....

Autor Oktopod 09 Jul 2016, 12:53

Ne vidim da je ista propalo, to sto se otpusta deo radnika zbog smanjene prodaje je normalno u fabrikama automobila. Pad prodaje 500L posle nekoliko godina nije nikakvo iznenadjenje. Čekamo novi model.

Autor B.M 09 Jul 2016, 13:18

Prvo bi valjalo bar odraditi fejslift modela 500L, jer je to manja investicija od novog modela, a tek onda razmisljati o novom modelu (koji ocigledno nije na vidiku sigurno do isteka ugovora, pa ce tek pri sastavljanju novog ugovora koristiti taj novi model kao sredstvo za pregovaranje da bi dobili sto bolju ponudu od strane Srbije)

Autor Vlada 09 Jul 2016, 16:49

"Kada je pocela kriza u autoindustriji Fiat je hteo da odustane od fabrike u Kragujevcu, jer ni fabrike u Italiji nisu imale posla, a onda smo im mi ponudili sve i svasta, od cega pola nismo ispunili."

Pa na kraju je i odustao, zbog čega je preko 10 hiljada ljudi ostalo bez posla. (Zastava i njeni kooperanti) da bi FIAT 2012 zaposlio 2-3 hiljade ljudi, a sad i njih otpušta.

FIAT je prvobitno trebao da preuzme Zastava Automobile, a FIAT-ov Iveco je trebao preuzeti Zastava Kamione, dok italijanska kompanija Stola Zastava Specijalna vozila u Somboru. Ništa se od toga nije desilo. FIAT je srušio Zastavinu fabriku automobila, sagradio svoju i za sve to dobio subvencije od države, Iveco je odustao od Kamiona koji su saada na ivici propasti, a u jednoj polovini Zastavine somborske fabrike se rade kontejneri za komunalno, dok drugi deo ne radi.

"Veliki spasilac" nam je učinio medveđu uslugu.

Pitanje Zastave ni dan danas nije rešeno. Država još nije našla investitora koji bi kupio sve Zastavine celine i kupio Zastavu kao celinu (brend) za promenu.

Kada će se to desiti, ne zna se.

Bilo bi lepo što pre da se nađe ozbiljan investitor jer vreme ističe, a FIAT je na klimavim nogama tako da bilo bi lepo kada bi država na neki način nadoknadila FIAT-ov pad novim investitorom koji bi napravio još jednu Škodu za evropsko i svetsko tržište. Tu treba tražiti rešenje, a ne u FIAT-u. Sa FIAT-om gubimo već treću godinu, a izgubićemo ih još ukoliko niko ništa ne preduzme po pitanju Zastava Auto Grupe koja danas vapi za ozbiljnim investitorom.

Autor Zastava 09 Jul 2016, 20:27