
Istekao rok za dobrovoljni odlazak radnika iz FCA, ali još nije saopšteno koliko njih se prijavilo. Tačan broj zaposlenih koji će morati da odu iz kragujevačke fabrike znaće se sledeće nedelje
Kako pišu Novosti, ni menadžment, a ni sindikat kragujevačke fabrike "Fijat Krajsler automobili Srbija" nije u petak želeo da obelodani broj radnika koji se izjasnio za dobrovoljni odlazak iz kompanije.
Nezvanično saznajemo da će, najverovatnije u utorak ili sredu, menadžment ove italijansko-srpske kompanije zvanično saopštiti kolike se radnika prijavilo za dobrovoljni odlazak iz fabrike, kao i šta dalje, posebno u slučaju da se nije prijavio dovoljan broj radnika u skladu sa planovima rukovodstva.
Rok za prijavljivanje radnika za dobrovoljno napuštanje radnih mesta, uz stimulativne otpremnine u fabrici istekao je u petak tačno u podne, a do kraja radnog vremena se nije znalo ni koliko se tačno radnika prijavilo za odlazak ni kakvi će biti dalji potezi poslovodstva ove kompanije.
Dok se čeka saopštavanje konačne brojke, mnogi radnici FCA već su uzeli otpremnine i prijavili se na tržište rada. U Nacionalnoj službi za zapošljavanje kažu da je od ponedeljka 4. jula na šalterima ove službe počelo masovnije prijavljivanje radnika "Fijata".
Visina otpremnina se, u zavisnosti od dužine staža, kreće od 300 do 1.800 evra po godini. Prijavljivanje za dobrovoljni odlazak iz fabrike počelo je 27. juna, nekoliko dana pošto je iz vrha kompanije saopšteno da se ukida treća smena u fabrici i da će se proizvodnja ubuduće, odnosno posle kolektivnog odmora u avgustu, odvijati u dve smene. Prema procenama sindikata, to znači da bez posla u FCA ostaje između 700 i 900 radnika, kao i još oko 600 iz kooperantskih firmi koje rade za potrebe "Fijata".
U međuvremenu je i predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić boravio u Torinu gde se sastao sa generalnim menadžerom kompanije Albertom Altavilom, nakon čega je saopšteno da će "Fijat" dugoročno ostati u Srbiji.
Bez reči
Iz kompanije "Fijat Krajsler automobili Srbija" u petak nismo mogli da dobijemo nikakvu reakciju povodom isteka roka za prijavljivanje za dobrovoljni odlazak iz fabrike. Zvanično saopštenje "FCA Srbija" će uslediti tek naredne nedelje.
Izvor: Novosti.rs
Foto: arhiva
Toliko o "poslu veka".
Jel to u zatamnjenom delu ugovora.
Ali nema veze, zaposliće oni još 700 radnika, uz državne subvencije od 10-20 hiljada evra, pa će opet da im godinama rade za dž, odnosno raja će da im plaća radnike.
Zato je Fiat došao u Srbiju, ne možeš drugde da potplatiš političare, zatamnjuješ ugovore i pljačkaš iovako jadnu zemlju.
E blago vama sto se razumete u autoindustriju, svakom modelu posle nekoliko godina pada prodaja, i normalno da je deo radnika u fabrici visak. Ocekivano, o tome sam vec pisao, i trazio da se pre toga pregovara s Fiatom, ali dzaba kad smo nesposobni. Pocecemo pregovore kad ostane jedna smena.:)
Ovo je loše ali nikako neuobičajeno u uslovima tržišne ekonomije , npr. ovo je u Revozu konstantna praksa , otpuštanje te ponovno zapošljavanje , zavisno kako modeli iz te fabrike gravitiraju na tržištu.
Isto tako gase se kompletne fabrike ako nisu ekonomski isplative (Ford Belgija , Volvo-Mitsubishi Holandija...)
Nije sporno da je bilo malverzacija oko ugovora Fiata sa Srbijom , ali naš najveći problem je što je ostao mentalitet iz prošlih vremena , pa je tako bilo sasvim normalno da Zastava ima isti broj radnika kad je proizvodila 200.000 automobila kao i kad je pala proizvodnja na 20.000...
Uostalom , sve se svodi na , tražili ste gledajte , to je cijena "demokracije" slobodnog tržišta i svih drugih "blagodati" kapitalističkog društva...
Djordje
Tako je.Mada je ovo kod nas jos uvijek meksi vid kapitalizma,pravi,surovi,nemilosrdni jos u punom obliku nije dosao kod nas i daj Boze da nikad ne stigne.
Renault Terminator
Kapitalizam je širok pojam i obuhvata dosta različitih oblika. Surov, nemilosrdni kapitalizam o kome pričaš je američka verzija liberalnog kapitalizma koju si doživeo, Srbija ga nije doživela, ali opet naš kapitalizam trenutno je suroviji od dosta kapitalističkih evropskih zemalja, npr. Francuske, Nordijskih zemalja...
Srbija trenutno doživljava još gori kapitalizam od onog u Americi do 2008. Onaj američki kapitalizam je imao pravila, dok ovde sve je moguće pod pojmom strani investitor tj. strana investicija.
Lično, meni je bila draža Zastava kada je bila na kapacitetu od 10-15 hiljada automobila godišnje nego danas FIAT 500L jer se brojka 10-15 hiljada mogla povećavati dok kada sa brojkom od 117000 skupih automobila kreneš unazad onda tu je jedina perspektiva gašenje ili pronalazak novog investitora.
Ja mislim da bi uz racun za struju trebala da stoji i stavka "Rata za Fiat 500L" u iznosu od 30 EUR i da se to veze za el.brojilo na minimum 35 godina, kako bi vlasnik morao da placa. Moze i svakom vlasniku nekretnine da se uz porez nametne i rata za 500L.
Salu na stranu, neka sad Fijat vrati drzavi one pare koje je dobio za svako od tih 700 radnih mesta.
Poslodavac je duzan da drzi radnika najmanje tri godine kad uzme subvencije. Fiat je kod nas vec osam godina.
B.M
Poslodavac "Fiat" je primljen u Srbiju, širokogrudo, da zaposli radnike, a ne da ih otpušta.
Za keš pare koje su date Fiatu za ovih 8 godina, moglo se plaćati 5 000 radnika, da leže kući i ne rade ništa.
I šta mi sad imamo od tog Fijata. Osim što nam je uništio infrastrukruru, uvozeći pa onda izvozeći to isto???
Daj ne lupaj, da Fiat nije uzeo propalu Zastavu bilo bi gotovo s njom. Mnogo bolje bi Fiat prosao da je otvorio fabriku u Rumuniji, Madjarskoj il Turskoj, jer bi mnogo vise prodao 500L na tim trzistima.. Drzava je vlasnik trecine fabrike i normalno da mora da investira u nju. Cele 2010e godine smo imali proizvodnju 14.262 automobila Punto, sa istim brojem radnika pa nikom nije smetalo, iako je fabrika pravila ogromne gubitke. Da nije fabrika kompletno renovirana posle toga nebi ni mogli da radimo 500L, niti bilo koji novi model. Istina, autoindustrija trazi velika ulaganja, ali ako drzava nije spremna na to nek odustane i pozdravi se s Fiatom. Uvek mogu dovesti nekog proizvodjaca kablova il carapa koji ce zaposliti radnike za platu od 200 evrića. Citajuci komentare Za bolje i nismo.
Da država je vlasnik pola fabrike, MORA da investira u nju.... A fabrika prikazje gubitke, država gubim a mora da ulaže....
I sve to zbog zaposlenja radnika... I plate subvencije... i ??? I Fiat dođe i otpusti radnike. i ??
I Boga ti, B.M zbog koga "sporta" je srbija pukla bar pola milijarde eura ??
Ako ovo objasniš, ---- skidam kapu. Dakle, što pukosmo tolike pare ???
"..da Fiat nije uzeo propalu Zastavu bilo bi gotovo s njom."
Ovo je najveća zabluda u vezi Zastave. Da država nije favorizovala FIAT, došao bi Renault koji sada ima Daciu, a odnedavno i Ladu, a u planu im je i preuzimanje (brenda) Moskvič ili Toyota koja u ponudi ima Aygo koji je nastao po uzoru na Yugo ili GM koji je, kada je Zastava osvajala Ameriku Yugom, planirao da kupi Zastavu još tada ili Tata Motors koji je 2008 pokrenuo najjeftiniji model automobila na svetu (model Nano, dakle odmah nakon što nisu uspeli da kupe Zastavu), a ti je i Volkswagen koji je dvaputa bio zainteresovan za Zastavu (zadnji put upravo 2008) i oba puta odbijen (možda ne odbijen u tom smislu, ali odbijen u smislu da je neko već zapikirao FIAT što se na kraju ispostavilo kao veoma loša procena što je dvostruki peh s o obzirom da je FIAT zatvorio Zastava Automobile, a sada i smanjuje proizvodnju FIAT-a 500L).
Velika greška je napravljena kada je FIAT došao u Srbiji sa ovakvom namnerom (da uništi sve što je decenijama stvarano. Kao da auto-industrija u Srbiji pre FIAT-a nije ni postojala).
Da je FIAT imao viziju sa Zastavom kakvu i dan danas Volkswagen ima sa Škodom, mi bismo danas imali proizvodnju od nekoliko stotina hiljada automobila sa daljnjim rastom, a ne od nekoliko desetina hiljada sa daljnjim padom u prodaji. Male sitnice čine veliku razliku. Kako se postaviš u samom početku, tako ti bude u vremenu koje dolazi posle tog.
Čak je i Lada "pobegla" od FIAT-a samo mi mislimo da Zastava ne može bez FIAT-a. Da tako ljudi u Ladi misle, danas Rusija nebi imala Ladu.
Današnja FIAT-ova tehnologija je bazirana na rešenjima Renault-a, tačnije Renault-Nissan grupacije us pomoć iskusnih dizajnera iz Volvoa.
Sve se može kada je nekom u interesu proboj na tržištu, a kad je nekom u interesu partijska fabrika, to sigurno neće na dobro (ekonomski rast i profitabilnu proizvodnju) da se završi što se i vidi.
Ja bih da se pitam pokrenuo Zastavu pošto je, čini mi se, sada lakše od nule napraviti nešto negoli sprečiti pad potražnje jedne velike fabrike kao što je FCAS.