
Kako prenosi Tanjug, kompanija Fijat Krasjler automobili Srbija i dalje je na prvom mestu na listi najvećih izvoznika sa izvozom od 663,6 miliona evra ostvarenim u prvih šest meseci.
Slede ga pirotski Tigar i Železara Smederevo, objavilo je Ministarstvo finansija.
Ukupna vrednost izvoza 15 najvećih izvoznika u prvoj polovini godine je iznosila 1,96 milijardi evra.
Tigar je od januara do kraja juna tekuće godine izvezao robu u vrednosti 160,9 miliona evra, a smederevska čeličana za 133,7 miliona evra.
Izvor: Tanjug.rs
Foto: arhiva
Najveci izvoznik svih vremena, a radi se o visokotehnoloskom proizvodu. Lako je izvoziti sirovine poput nafte, gvozdja il kukuruza. Zelezaru bolje da ne pominju, gubici preko 200 miliona $ zadnjih godinu dana.
Eto i odgovora na pitanje zasto kod nas najvise dolaze fabrike kablova. Zato sto to nije napredna tehnologija, svodi se na radne stolove i prostu radnu snagu, gde nikakva skola nije potrebna. I onda jedna Jura sa pet fabrika i duplo vise radnika je mizerna u odnosu na FCAs. Za razvoj nam je neophodna visoka tehnologija jer sa sastavljenjem kablova, šivenjem, branjem malina i kukuruza necemo daleko stici.
Radi se o sklapanju visokotehnoloških pozicija koje se negde drugo proizvode.
Evo i ja sam izvoznik, doduse minijaturan u odnosu na Fiat, ali ne izvozim bazne sirovine već gotov proizvod. Izvozim u sve zemlje EU, Ameriku, čak smo imali isporuke i za Australiju. Al aj, ja sam mali, porodična firma. Ima i ovih nešto većih, tekstil, obuća, prehrana... Da li je njima nešto država pomogla, da li su dobili subvencije? Da li su dobili bilo kakav popust kod troškova izvoznog carinjenja i špedicije? Sramno je kako se domaća carina ponaša prema domaćem izvozu, pravilo je da domaća roba (proizvedena u Srbiji sa preko 80% komponenti domaćeg porekla) ima gori tretman na našoj carini nego u inostranstvu.
Moj poznanik i kolega ulaže u fabriku za proizvodnju mleka, inače naš građanin čovek. Kada je sabrao 2+2, shvatio je da mu se više isplati da otvori firmu u Mađarskoj, odatle investira u Srbiju i dobije subvencije i beneficije kao "strani" investitor - nego da ovde otvori firmu i plaća porez u SRB.
Ne kažem da je loše što Fiat izvozi najviše, rezultati su odlični i puno ljudi je uhlebljeno, ali je pitanje po kojoj ceni i koliko to može da traje. Jednostavno, možete vi finansijski pomagati kompaniju, ali ako tržište ne želi njen proizvod, ona će pre ili kasnije stati.
Slazem se da je sramota da se vise pomazu strane firme nego domace, ali sve one daju bankovne garancije pre dobijanja subvencija. Znaci ako ne ostvare planirano vracaju pare drzavi. Bilo je vise takvih slucajeva gde je investitor odustao i vratio subvencije.
Sto se tice Fiata nama nije bio cilj samo sto veci broj rednih mesta, vec usvajanje novih tehnologija, tako da nasi radnici mogu da prave najsavremeniji automobil. Svejedno sto je Talijanska fabrika, u njoj rade i uce nasi radnici i obucavaju se nasi ucenici. Odrzavamo korak sa tehnologijom, cega nebi bilo bez Fiata. Navescu samo primer japanskih robota u Fabrici FCAS koji imaju garanciju sedam godina, a Japanci su dolazili da obuce nase radnike kako da rade na njima i odrzavaju ih. Jedan robot vredi vise nego citava fabrika slozenih borbenih sistema u V. Plani, kojom se hvalimo.Znaci u poslu sa Fiatom mi pre svega placamo tehnologiju a ne radna mesta, jer suludo je za nekoliko hiljada radnih mesta davati tolike subvencije. Sa 2500 radnika FCAS moze godisnje da proizvodi 150.000 automobila. Znaci na nama je da se odlucimo, ako necemo da placamo tehnologiju vec da budemo budemo prosta radna snaga Fiat nam i ne treba. Par fabrika poput Jure u Kragujevcu i resen problem, ali i zbogom razvoju. Gde cemo voditi ucenike i studenta na praksu, u Juru? Sa pelenama:)
Čekaj malo, ko održava korak sa tehnologijom ? Srbija? Vlada ? Radnici u Fiatu ili zapravo sam Fiat?
Šta jednoj zemlji znači da u (samo) jednoj fabrici ima savremenu tehnologiju, pa i radnike koji znaju da je koriste, ako se uz pomoć te tehnologije pravi proizvod koji se ne prodaje dobro. Ti roboti koje pominješ su verovatno sjajni, ali ako se ne upotrebljavaju za tražen produkt, ne služe svojoj svrsi i jednostavno se ne isplate.
Pominješ Juru. OK, neće se obučavati u Juri, ali ako se Fiat zatvori, ili toliko smanji broj zaposlenih, gde će se ti obučeni učenici zaposliti. Možda baš u Juri?
Ulaganje u neki posao se isplati isključivo i samo zbog profita. To je pravilo otvorenog tržišta na kom Srbija, preko Fiata pokušava da posluje. Ako ne praviš novac, sve sekundarne beneficje od držanja koraka sa tehnologijom, obučavanja radnika, pa i plata za te radnike padaju u vodu.
U svakom slučaju odosmo daleko. Moja reakcija je bila usmerena na to da se hvalimo firmom koju država ozbiljno pomaže, kako je najveći izvoznik, a sa druge strane privatni sektor koji radi sam i jedva preživljava finansira te subvencije i na neki način i svoju konkurenciju. Ako ne direktno subvencije, onda novac za vraćanje kredita koji su iskorišćeni za davanje subvencija.
Korak sa tehnologijom odrzavaju oni koji se njom koriste i uce na njoj. Nije to samo fiatova tehnologija, jer on kupuje masine i opremu od raznih proizvodjaca. Na pr. kompletna lakirnica je kupljena u Nemackoj. Potpuno automatizovana. Sto se tice proizvoda, ako ne ide prodaja, nije problem promeniti alate i preci na drugi model. Stvar Fiata da proceni kad ce to biti.. Za Sto se tice Jure, Leoni i sl. firme nikakva skola nije potrebna, i bice tu dok smo najjeftinija radna snaga, zbog cega su i dosli. Za studente masinstva, elektrotehnike i sl nema boljeg mesta za posetu od FCAS. Dolaze iz cele Srbije, da smo im naplacivali karte zaradili bi vise od gradskog muzeja. :)
ZastavaIzvoznik broj 2 u bliskoj budućnosti ili čak kao Zastava Automobili danas. ;)
Ko zna kuda vodi FCAS sa modelom 500L shvatiće o čemu pričam.
FIAT je najavio da nema novog modela u Kragujevcu pre 2020 godine, a ugovor ističe 2018. :D
Jasno je kao dan da Srbija ima prolaznu ulogu u FIAT-ovoj viziji razvoja mada ni sam FIAT kao krovna firma ne stoji dobro.
FIAT je u jednom cugu ukinuo jednu smenu i otpustio ukupno 1400 radnika u automobilskom sektoru što znači da i oni ostali mogu jednoga dana da odu na posao i shvate da njihov posao više ne postoji. Eto kakvog smo mi investitora dobili. Neko će reći, to je kapitalizam, ali ako je kapitalizam što je onda FCAS izgrađen na komunističkim finansijskim temeljima i što država nije razmotrila ozbiljnije druge firme koje su kredibilnije od FIAT-a i čemu ovolike subvencije kada iste imaju smisla samo u iznosima do 10000 evra po novosnovanoj firmi, dok davati nekom investitoru 500 miliona evra čija firma ima godišnji obrt od najmanje nekoliko milijardi evra, to je samo puko bacanje novaca i šišanje ovaca bez ikakvog efekta. Kada daš malom privredniku 10000 evra, on te pare može 10-ak puta obrnuti i napraviti firmu sa godišnjim prometom od 100000 evra, a u drugoj godini i dalje, samo nebo je granica. Dok ovde država je jednoj firmi na ovaj ili onaj način dala 1 i po milijarde evra, a oni imaju promet od 650 miliona evra što znači na godišnjem nivou nekih 1.3 milijarde evra i to nakon toliko godina. FCAS bukvalno nije stvorio nikakvu novu vrednost već godinama presipa uz šupljeg u prazno sa postojećom vrednošću i to se zove industrija???!!! Jeste, ali spin industrija i to ne samo u smislu komponenti koji se ugrađuju u FIAT 500L već i u smislu onoga što sam naveo, a to je vrednosti firme. Da je država dala po 10000 evra svakom privredniku koji prvi put osniva firmu puta 1000 novih firmi imala bi mnogo bolje rezultate, a i mnogo manje bi koštalo sve to, dok bi tih 1000 firmi moglo da zaposli najmanje 1000 radnika.
Ne mogu velike firme da se razvijaju onim tempom kojim mogu da se razvijaju male perspektivne firme (poznatije i kao start up firme).
Država sada ozbiljno treba da povede računa o podsticanju male privrede na način da mnogima koji vise godinama ili čak decenijama na birou da po prvi put pokrenu nešto svoje i za to im da pare. Osim toga, samo na porezu bi joj bi se subvencije vratile u budžet za godinu-dve dana jer kada nekom daš 10000 evra, a on napravi od toga firmu od čak 100000 evra godišnje, računaj samo koliko je PDV od toga pa ćeš da vidiš koliko je to isplativije nego FCAS. FIAT-u treba najmanje 10 godina da isplati subvenciju, dok malim firmama 1 godina.
Brzo ce nasa namjenska industrija preteci Fiat ako Zabari ovako nastave a nasi jos zavrse nove pogone u Krusiku ako vec nisu i da se zalaufa fabrika oklopnih vozila u Velikoj Plani "Morava" I ode Fiat na drugo mijesto.Ne treba zaboraviti,da nasa namjenska industrija radi u punom kapcitetu I da je potraznja nase municije i vojne opreme iz inostranstva veca nego sto mi imamo kapaciteta da proizvodimo, namjenska industrija je na 100% svojih mogucnosti sto je jako dobro za nasu zemlju I dobro je sto drzava to prepoznaje i povecava kapacitete fabrika i gradi nove.