
Da li ste znali da se čak i kod naprednih benzinskih motora ne iskoristi oko 20% goriva? Deo benzina se upotrebljava za hlađenje umesto za pogon, posebno pri velikim brzinama. Bosch zahvaljujući svom novom sistemu ubrizgavanja vode pokazuje da to ne mora biti tako.
Posebno prilikom velikog ubrzanja ili vožnje po auto-putu, ubrizgavanjem dodatne količine vode moguće je smanjenje potrošnje goriva za do 13 odsto. „Zahvaljujući novom ubrizgavanju vode pokazujemo da motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima još nekoliko trikova u rukavu”, izjavio je dr Rolf Bulander, predsednik poslovnog sektora Mobility Solutions i član upravnog odbora kompanije Robert Bosch GmbH. Ušteda goriva koju nudi ova tehnologija posebno se prikazuje u tro-cilindarskim i četvoro-cilindarskim „downsizing“ motorima: drugim rečima, upravo u onim motorima koji se nalaze ispod haube bilo kog prosečnog automobila srednje veličine.
Dodatno pojačanje motoru sa turbopunjačem
Međutim, ušteda goriva nije jedina oblast u kojoj se pokazuje inovativnost kompanije Bosch. Ova tehnologija čini automobile i snažnijim. „Ubrizgavanje vode može dati dodatno pojačanje bilo kom motoru sa turbopunjačem”, rekao je Stefan Sejbert, predsednik poslovnog sektora Gasoline Systems kompanije Bosch. Raniji uglovi paljenja znače da motor radi mnogo efikasnije. Na osnovu toga, inženjeri mogu dobiti dodatnu snagu iz motora, čak i u moćnim sportskim automobilima.
Osnova takve inovativne tehnologije motora je jednostavna: motor se ne sme pregrejati. Kako bi se to sprečilo, dodatna količina goriva se ubrizgava u gotovo svaki benzinski motor na današnjim putevima. To gorivo isparava, hladeći delove bloka motora. Inženjeri kompanije Bosch su uz pomoć ubrizgavanja vode iskoristili taj princip fizike. Pre nego što se gorivo zapali, raspršeni mlaz vode ubrizgava se u usisni kanal. Visoka latentna toplota isparavanja vode omogućuje efikasno hlađenje.
Zbog toga je potrebna veoma mala dodatna količina vode: na svakih sto kilometara vožnje potrebno je samo nekoliko stotina mililitara vode. Kao rezultat toga, kompaktan rezervoar za destilovanu vodu koji snabdeva sistem ubrizgavanja je potrebno dopuniti tek nakon nekoliko hiljada kilometara. A ako se rezervoar isprazni, nema razloga za brigu: motor će i dalje raditi bez problema – i ako bez većeg obrtnog momenta i niže potrošnje koju omogućava ubrizgavanje vode.
Dodatna pitanja i odgovori
Da li se ta tehnologija uveliko proizvodi?
BMW M4 GTS je prvo proizvedeno vozilo koje odlikuje inovativni i revolucionarni sistem vodnog ubrizgavanja. Automobilu sa šestocilindarskim motorom sa turbopunjačem takav sistem omogućava bolje performanse i manju potrošnju, čak i pri punom opterećenju. Bosch proizvodi delove za sistem ubrizgavanja vode za BMW M4 GTS.
Kolika je potrošnja goriva u toku vožnje?
U testu ispitivanja buduće potrošnje (WLTC), ubrizgavanje vode omogućiće uštedu goriva do 4 odsto. U stvarnim uslovima vožnje moguća je i veća ušteda: potrošnja goriva se može smanjiti za do 13 odsto prilikom velikog ubrzanja ili vožnje na auto-putu.
Da li korozija utiče na motor zbog ubrizgavanja vode?
Ne. U komori za sagorevanje nema ostataka vode. Voda isparava pre nego što u počne sagorevanje u samom motoru. Sva ta voda se izbacuje u okolinu, zajedno sa izduvnim gasovima.
Kako se vrši dopuna voda?
Vodeno ubrizgavanje zahteva malu količinu vode kako bi funkcioniralo. U proseku, mora se dopuniti tek svakih 3.000 kilometara. Odvojeni rezervoar vode se mora puniti isključivo destilovanom vodom.
Da li se voda u rezervoaru može smrznuti?
Kada se motor zaustavi, voda teče nazad u rezervoar, gde se može smrznuti. Kad se motor ponovno upali, led se rastopi u vodu.
Da li postoji direktno vodeno ubrizgavanje?
Bosch upotrebljava sistem indirektnog ubrizgavanja, koji ima očigledne tehničke prednosti jer je jeftiniji. Zbog toga je ubrizgavanje vode prikladno za masovnu proizvodnju, kao i za različite tipove vozila.
PR saopštenje - Bosch
Kada motor radi na preko 5000 obrtaja, potrosnja je oko 25% manja. Na niskim obrtajima nema nekog znacajnog smanjenja potrosnje, tako da BMW racuna neki prosek od 3-8%.
Tesko mi je da poverujem da je ovo izmislio Bosch, obicno je to neki Italijan, ili u najmanju ruku cerka firma FCA... realno sve izume su oni izmislili, od tocka pa na ovamo... i motor SUS...
"U testu ispitivanja buduće potrošnje (WLTC), ubrizgavanje vode omogućiće uštedu goriva do 4 odsto. U stvarnim uslovima vožnje moguća je i veća ušteda: potrošnja goriva se može smanjiti za do 13 odsto prilikom velikog ubrzanja ili vožnje na auto-putu."
Jednom rečju, ako ne vozim kao siledžija, sa ovom vodom za peglu neću štedeti ništa ?
https://www.youtube.com/watch?v=R39nbwEAVH8
Evo i kako to funkcionise u praksi, i koliki su benfiti pri odredjenim brzinama i rezimima rada. Doduse, BMW koristi sistem direktnog ubrizgavanja u ovoj test voznji.....
Orlo
Hahahaha. :)
Ma neće Talijani Nemačku tehnolgiju, kao što ni Alfa prva nije htela BOSCHOV common rail sistem. :)
Nemci su prevaranti, ništa njihovo ne valja niti im treba. :)))
Pit , pa sistem ubrizgavanja Common Rail i jeste Fiatov patent,kojeg je Bosch usavršio...
Onda isto tako npr. ESP nije Mercedesov već Bosch-ev ili DSG nije VW-ov već Borg Warnerov itd. itd.
Nego neke svrbi to što Talijani zaista imaju dosta stvari koje su doprinjele u razvoju auto industrije.
A što se tiče ovog sistema , to kod nas odavno postoji , samo što kod nas se ne mora ništa dolijevati , već voda dolazi odmah razmućena u gorivu ;)
Bosch odjel za CR je u Bariu. Gdje je Bari?
Fiatova ekspertiza za CR je isključivo na polju solenoidnih sustava.
dječice... comonrail kakvog znamo danas su izmislili Švajcarci na institutu u Zurichu u šezdesetim a prvi serijski implementirali japanci u teškim teretnim vozilima ;). inaće je sistem u takvom ili onakvom obliku prisutan kod brodskih motora i lokomotiva već preko 70 godina...
commonrail o kojem govorite (i koji je u principu isti ali drugačiji po načinu kontroliranja ubrizgavanja) RAZVIO JE FIAT u suradnji s Magneti Marelli (koji su i onako Fiatova podružnicca) ali su zbog novčane nestašice u kojoj su se nlazili tada Boshu prodali projekat i licencu a Bosh je sistem, kakvog imamo danas u našim autima pripremio/dovršio za masovnu proizvodnju...
drugim rećima.... "taljan" je stvarno što-šta izmislio ali je puno toga i "švaba" usavršio... i obrnuto ;)
Ponovo svaka cast Italijanima, ipak su moje strepnje bile neosnovane, jos jedan izum za ovaj veliki narod, ali nazalost ne i za tako veliku FCA grupaciju... steta, do perpetumobila ima jos vremena...
Mozda je zalosno sto se kompleksnost i ovako kompleksnim motorima jos vise povecava, i sto opet zbog ustede od par procenata u potrosnji goriva, sasvim sigurno povecati cena odrzavanje motora, odnosno mogucnost da jos jedan sklop strada... verovatno dok mi pisemo proizvodjaci kalkulisu kako sklopovi u buducim automobilima na struju da imaju ogranicen vek trajanja kako bi se kupovali iznova i iznova...