
Osim komercijalnih i vozilo za prve borbene redove
Poslovodstvo Zastave i nadležni u Ministarstvu privrede nedavno su, daleko od očiju javnosti, potpisali Sporazum "o zameni za ispunjenje i prenosu imovine Zastave kamioni i Republike Srbije".
Sporazumom je precizirano da država preuzima hale, deo mašina i ostale opreme Zastavine fabrike kamiona, u kojoj će se, prema šturoj informaciji objavljenoj na sajtu Ministarstva odbrane, "nakon određenih aktivnosti, formirati novo preduzeće koje će proizvoditi komercijalna i vojna terenska vozila, kao i kupole za borbena vozila". U tom preduzeću bi, na početku rada, trebalo da bude angažovano do 170 radnika. Prema nezvaničnim informacijama, u pogonima ove kragujevačke fabrike uveliko traje popis pokretne imovine, koju čini oko 4.000 pozicija, odnosno mašina i opreme, na kojoj će se proizvoditi komercijalna, terenska (neborbena) vojna vozila, ali i oklopna kupola za borbena vojna vozila.
Potpisivanjem sporazuma o podržavljenju Zastave kamioni praktično je, smatraju upućeni, počelo formiranje konzorcijuma za proizvodnju novog vojnog borbenog vozila, koji će, osim Kamiona, činiti FAP iz Priboja i Prva petoletka iz Trstenika. Podsetimo da je prototip novog domaćeg borbenog vozila za Vojsku Srbije, ali i za izvoz, koji su zajednički pripremili pribojski FAP, Zastava kamioni i Prva petoletka - Namenska najširoj domaćoj javnosti predstavljen na vojnoj paradi, organizovanoj 22. oktobra u Novom Sadu. Prototip vojnog borbenog vozila, čiji je radni naziv FAP 2026 PS/AV 6X6 (pogon na šest točkova), sklopljen je na platformi FAP-a, Zastavini stručnjaci bili su zaduženi za proizvodnju oklopne kabine, što će biti posao i novog preduzeća, dok je trstenička Prva petoletka proizvela sistem BOFORS, odnosno protivavionski top. Novo vojno borbeno vozilo pokreće Mercedesov motor od 260 KS. Opremljeno je protivavionskim topom 40mm, kojim će moći da se gađaju i ciljevi na zemlji. "Pravimo vozilo za prve borbene redove", rekli su za Danas, sredinom oktobra, uoči novosadske promocije prototipa, neki od "glavnih krivaca" za realizaciju tog projekta. Pored učešća u zajedničkom poslu sa FAP-om i Prvom petoletkom, u Zastava kamionima, odnosno u novoformiranom preduzeću, će se proizvoditi i terensko (neborbeno) vojno vozilo, čiji je prototip, pre nekoliko godina predstavljen nadležnima u Vojci Srbije i Ministarstvu odbrane.
Kako bilo, podržavljenje Zastave kamiona moglo bi da se protumači kao pokušaj, nadamo se uspešan, očuvanja proizvodnje teretnih vozila u Kragujevcu, za sada za vojne potrebe. Koincidencija, ili ne, tek proizvodnja vozila u Srbiji startovala je na gotovo istovetan način, daleke 1939. kada je u kragujevačkom Vojnotehničkom zavodu, za potrebe ondašnje jugoslovenske vojske, sklopljeno 300 kamiona marke "ševrolet". Nije naodmet ukazati i na to da je Ministarstvo odbrane, početkom septembra, obavestilo Privredni sud u Kragujevcu, u kojem se odlučivalo o pokretanju stečajnog postupka u Zastavi kamionima, da je ta fabrika registrovana i za proizvodnju naoružanja i vojne opreme. Ta činjenica je i te kako važna imajući u vidu da u preduzećima, koja su registrovana i za tu vrstu proizvodnje, stečajni postupak (prema Zakonu o stečaju) ne može da bude pokrenut bez saglasnosti Ministarstva odbrane. Pošto je to Ministarstvo u Zastavi kamionima već bilo izdvojilo deo opreme namenjen vojnoj proizvodnji, te proizvodne linije bile su sačuvane od plenidbe i rasprodaje. Nasuprot tome, ostala pokretna imovina Zastavine fabrike nije mogla da izbegne takav scenario - rasprodata je kako bi se izmirila potraživanja bivših radnika, koji su to pravo ostvarili u sudskom postupku.
Samostalno ili udruženi sa strancima
Kako je sporazumom o podržavljenju fabrike predviđena i proizvodnja komercijalnih vozila, ostaje da se vidi da li će kragujevačke "kamiondžije" u taj posao da uđu samostalno, ili udruženi sa nekim od potencijalnih inostranih partnera. Podsetimo da su za saradnju sa Zastavinom fabrikom kamiona, svojevremeno, bile zainteresovane najznačajnije kineske kompanije za proizvodnju teretnih i terenskih vozila - JAK motors (u državnom vlasništvu) i privatna firma Huang hai. Istovremeno je najavljivana i mogućnost saradnje sa ruskim GAZ-o, kao i sa još nekim inostranim kompanijama.
Izvor: Danas.rs
Spasite sve sto se moze.Ovo je jako dobro za nasu vojsku,ima oni TAM 110 i TAM 150 koliko hoces u nasim kasarnama ima tu i starih Fapcina sve je to zrelo za zamjenu.I 110 i 150 su se dobro pokazale u ratu,dobri kamioni ali vrijeme i tehnoligija ih gazi,trebaju moderne motore koji manje trose a da su robusni i izdrzljiviji,bolje mjenjace... danas neka izlaze samo vojni kamioni,sutra ce mozda i civilni,bitno je da nismo totalno ugasili nasu proizvodnju kamiona pa makar i na ovakav nacin.Bravo za Vladu Srbije,ovakve stvari uvijek pozdravljam.Lako je ugasiti I staviti katanac,treba znati sacuvati...
Samo sto drzava ne zna da upravlja fabrikom. Zastava Oruzje koja je takodje u drzavnom vlasnistvu je jedan od najvecih duznika drzavi za porez. Zastava kamioni nisu mogli putnicki program da prodaju, a sada bi da rade vojni koji je jos tezi za izradu. Kojom ce tehnologijom da rade, onom od pre 30god. ili ce da kupuju novu? Tu trebaju velika ulaganja i niko im ne garantuje da ce naci trziste. Jedino ako misle neke manje serije za nasu vojsku.
B.M
Prioritet je nasa vojska.Nije to mali posao,pored klasicnih vojnih kamiona za prevoz vojnika i vucu haubica,PVO topova,minobacaca 120mm i ostalih orudja I opreme,treba zamjeniti i kamione sanitete,veze,praviti potpuno nove kamione za samohodnu haubicu 122mm Sora kao I za samohodni viscjevni modularni lanser raketa 122mm "grad" I 128mm "oganj" Morava.Nase samohodno artiljerijsko orudje 155 mm/52 kal.M03 Nora-B52 je na sasiji Kamaza,bilo bi dobro da uspijemo razviti nasu sasiju koja bi to mogla da nosi.
Neka rade samo za nasu armiju,za nase potrebe ima tu posla koliko hoces.
Ovde bi trebalo angažovati par domaćih stručnjaka, da pomognu sa rasprodajom fabrika stranom konglomeratu, kako bi nam ista slala sklopive kartonske kutije koje bi savijali i slali dalje na novoosvojena tržišta.
To bi nam itekako povećalo izvoz.
Iskustvo nije potrebno, samo da nigde nisu putovali, da nijednu stranu fabriku nisu videli, da su spremni da se žrtvuju za sve što od negde drugo dolazi i da su bar nešto na engleskom uspeli da na internetu pročitaju o tzv. slobodnim tržistima.
Topli obrok zagarantovan.
Koliko se secam ti si hvalio domace strucnjake i zalio za zastavinom institutom?
Od 2WW, imali smo 50 god. da razvijemo sopstvenu tehnologiju i da ne zavisimo od nikoga. Ali ne, koristili smo stranu dok nije potpuno zastarela, pa sad ne znamo kako dalje, uložiti pare u novu tehnologiju ili zatvoriti fabrike, posto niko nece da kupi ono sto je još malo pa zrelo za otpad. Dobija dzabe jos i radnike pred penzijom sa 2-3 reprezentativna sindikata.
Čuveni mašinski fakultet u Kragujevcu, pa u Beogradu, Nišu, razni fakulteti, gomila magistra i doktora nauka, nije mopgla da stigne dalje od Yuga. I tu u YU , koja je bila mnogo jača država nego sada Srbija, i gde su Zastavini automobili imali prednost.
Sad vidimo da je koncepcija privatizacije bila pogresna, te fabrike nije trebalo prodavati vec pokloniti prvoj ozbillnoj kompaniji koja bi htela u nju da ulaže. Ustedeli bi 15 god. bacanja para na odrzavanje tih fabrika u zivotu, sto je kostalo vise nego da smo napravili nove fabrike.
Mešaš domaće stručnjake.
Domaći stručnjaci u 1) raznim institutama istraživanja i razvoja su se trudili da predvide i ispituju svaki manji korak napred koji bi neki olako, nepotrebno bahato ali i potpuno bezpravno, anulirao. Čovek si pita da li si ikada video „Orla“, „Galeba“, ili „Floridu“, da ne pravimo ceo spisak predratnih dostignuća koji su se dobrim delom oslanjali na domaću stručnost. Zar nikada nisi imao ijedan od brojnih stručnih domaćih časopisa u rukama? Samo „Zastava“ je toliko toga izdavala čak do 2007.god.
Domaći stručnjaci na 2) mašinskom fakultetu u Kragujevcu, jedan od kojih je čak jednom bio direktor DMB-a, trude se da od potencijalnog „Fijatovog“ nezaposlenog ipak naprave neko ko zna nešto više nego od kog šrafa treba prvo krenuti kada se montira guma. Nažalost, taj nema gde da radi, pa kada savlada gradivo često odlazi.
A što nema gde u svojoj zemlji da radi? E, tu dolazimo do novijeg tipa „domaćih stručnjaka“ ...
... ono što iz sopstvenog neinventivnosti savetuje da batalimo svaki svoj trud, da se poklonimo prvim ko se javi, da ostvarimo izvoz tako što -
1. uvezemo nesavijene maramice
2. savijemo sa osmehom
2. pakujemo
3. šaljemo dalje
Ako ti još nije jasna razlika, javi se na oglas. Takvi se traže.
B.M
Zasto Amerikanci prave I dan danas kamione koji su tehnoloski jos u kasnim 70-im ni po jednoj jedinoj stvaki taj kamion nije ispred naseg FAP-a koji mi samo sto nismo ugasili,jos jedna nit tog giganta radice za vojsku.Nama je sve tudje bolje pa i tudja govna izgleda manje smrde nego nasa govna.TI u Canadi danas u 21 vijeku prave strujne dalekovode od drveta,bandere drvene koje se raspadaju i dan danas imas po gradovima Canade i kad je budu mjenjali nece je zamjeniti betonskom kao sto rade nasi,pa da traje skoro dovijeka,nego ce opet staviti drvenu.A da se to radi kod nas bila bi ista prica kao i sa Zastavom I svim ostalim preduzecima.Trebamo i moramo sacuvati svaku nasu fabriku pa makar i sto godina tehnoloski zaostajala,ona je nasa.Nazalost malo to ko od politicara razumije,samo blijedi izgovori da se zatvori i unisti kao eto zaostalo.To se sve sa zapada diriguje da nase domace nista ne valja a sve njihovo je Bogom dano i valja.
@Renault Terminator,
kad fap napravi serijski kamion od 550 hp koji ce preci 1.5 milion milja bez ijednog veceg kvara onda mozes reci da americki kamioni nisu ispred fap-a (a i ostalih evropskih kamiona). i jeli fap nekada pravio nesto svoje ili je uvek radio tudje po licensi?
@CaMIRO, prvo nemoj da izjednačavaš Yu i Srbiju. Nije u redu prema ostaloj braći, valjda su i oni nesto radili u Yu. Dakle Orao, Galeb i Florida su projektovani i napravljeni u Yugoslaviji, a daleko od toga i da su bili produkt samo domaće pameti. Orao je radjen u saradnji sa Rumunima, a Floridu je dizajnirao Talijan. Ako smo za 50 god. stigli do Orla i Floride do Miga i 500L bi stigli za 100god.:)
Istina je ne samo da smo koristili stranu tehnologiju nego i da smo od njih kupovali onu prevazidjenu. Znaci kad bi izmislili nesto novo, nama bi prodavali svoju staru, i tako smo uvek zaostajali.
@Renault, nase stare fabrike poput Zastave i FAPa mogu jos samo remonte da rade za vojsku, i to je taj broj radnika koji ostaje,par stotina. Kamion il automobil su slozeni proizvodi koji traze stalna ulaganja a drzava više ne sme da ulaze u propala preduzeća.
Poenta je da nije nimalo tačno reći da sve što smo radili, radili smo po licenci (a to je ovde sugerisano).
Niko nije rekao da su svi naši proizvodi domaće pameti - pa skoro nijedan svetski proizvod više nije!
Ovaj +/- stav je, inače, takođe karakteristika novijeg tipa domaćih stručnjaka.
@mosorinac, Talijan je uvek imao dobar dizajn a za tehnologiju su se cenili Nemci. I radnici Zastave su uvek kupovali vise nemacke nego talijanske automobile.
Bitno je pratiti i ulagati u nove tehnologije, na pr, fabrika FCAS od otvaranja do danas imala je mnoge izmene u tehnoloskom smislu. Kad god se pojavi neka nova masina, robot, traka, resenje, odmah se primenjuje kako bi se ubrzala proizvodnja i ustedelo. Evo, sad se pojavio radio koji se povezuje sa drustvenim mrezama i Fiat odmah mora to da uvede u svoja vozila. Ako ne, takve sitnice mogu odbiti kupce.
Ovo ne zvuči nimalo dobro. Još jedno "kasapljenje" po "uzoru" na Zastava Automobile.
Zar ne može ime Zastava da opstane barem na Kamionima, kada već ne može na automobilima i pickupovima.
Ime Zastava je nasleđe još od Kraljevine Jugoslavije i to kao upravo proizvođačkamiona Zastava je krenula.
Nije valjda da će ime koje je tu decenijama nestati?
Osim toga, šta će biti sa poveriocima? Koće ih isplatiti. Među tim poveriocima jew i čuveni Brenbo.
Zastava Automobili kada su ostali bez vitalnog dela imovine mnogi veliki svetski poverioci su ostali bez mogućnosti da se namire.
Dali je iko u zemlji Srbiji svestan da se tako teraju ozbiljni investitori.
Eno prije koji dan bila vest da Volkswagen otvara fabriku u Alžiru?
I Volkswagen nas zaobilazi jer je svuda oko nas samo ne kod nas (baš kao i Renault i mnogi drugi veliki investitori?
Kakvu poruku mi šaljemo velikim stranim investitorima? Da je u redu napraviti ogroman dug prema njima i nastaviti pod drugim imenom?
To i može kod malih, najčešće tašna-mašna firmi, ali to "pravilo" NE SME da bude pravilo kod velikih firmi i velikih dugovanja!
Pa veliki dugovi i izbegavanje plaćanja istih obesmišljavaju privredu.
Dajte nađite rešenje za Zastava Kamione, Automobile i Specijalna vozila tako da te firme izađu iz dužničke agonije, a ne da budu iskasapljene i zaboravljene u narednih nekoliko godina ili čak nekoliko decenija!
Nemojmo da se stidimo imena Zastava kada postoje klubovi obožavalaca te marke čak u Švajcarskoj, Švedskoj, Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Češkoj i ko zna gde sve ne.
Nije u redu da se "obračunavamo" sa nečim što u budućnosti može i da se unovči i to dobro ako ode u dobre ruke kao što je trošna Škoda otišla u ruke Volkswagena i postala firma sa oko milion automobila godišnje, s tim da Volkswagen sa tom markom ide i dalje.
Bolje bi vam bilo da učinite sve što je u vašoj moći da Zastava finansijski ozdravi, a posle lakoćemo sa pronalakom investitora. To je minoran problem koliki su problem dugovi.
I još nešto, praviti kamione samo za vojsku tj. samo za jednog naručioca, unapred poznatog i to budžetskog je rešenje koje neće rešiti ništa jer tu nema stabilnosti (država može sutra da kaže da nema para i ćao fabriko u tom slučaju, opet stečaj), a nema ni šanse za napredak. Kamioni moraju da idu u oba pravca, a naročito u komercijalnom jer bez komercijalnog sektora nema ni dinamike tj. razvoja poslovanja i kapaciteta fabrike.
Formiranje novog preduzeća je samo nova propast u nastajanju i to veća.
Spasite ime Zastava!
zaboravi da kažem, ovo što vidite na slici gore je jedan od mnogobrojnih bezuspesnih modela iz vojne industrije, koje su Zastava Kamioni pokusali da naprave i prodaju strancima. Dolazile su razne delegacije i nista nisu uradili. Mozda sad udruzeni sa jos par fabrika i urade nesto.
Nisu ni mogli jer im je država čitavo vreme visila za vrat i govorila šta može, a šta ne može da prođe tako da ako i sklope neki posao, jedno ne je dovodilo do toga da bilo kakav potez u Zastavi propadne. Sada država očigledno hoće i da uništi Zastavu i to ovaj put do kraja.
Prolazio sam pored ovog modela pre neku godinu, kada je dolazila delegacija iz neke Afričke drzave da ga pogleda. Nisu bili impresionirani i zainteresovani da kupe. Jednostavno ne moze se nesto naparviti ne brzinu preko noći i nadati se da će imati prodju. Ni nasa vojska nije bila zainteresovana a kako nesto da prodas drugima kad ni sam ne koristis u sistemu odbrane. Propast.