
Dacia je saopštila da je u Mioveni fabrici u Rumuniji proizveden milioniti primerak benzinskog 0.9 TCe motora.
Proizvodnja ovog motora sa 90KS je počela pre skoro pet godina, a ugrađuje se u više Dacia i Renault modela (kao što su Dacia Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway i Renault Clio i Twingo).
U kratkom saopštenju se podseća da je svoj doprinos razvoju ovog trocilindričnog motora dalo i 100 rumunskih inženjera.
U proizvodnji je angažovano 3.700 radnika, pri čemu treba napomenuti da se oko 80% motora izvozi budući da je 0.9 TCe agregat jedan od najpopularnijih motora u Renault-Nissan Grupi.
Ovde treba pomenuti da se 0.9 TCe motor pored ove fabrike u Rumuniji proizvodi i u Renaultovoj fabrici u Valjadolidu u Španiji.
Ivan Mitić - Autoblog.rs
A taj motor sto se srafi u Spaniji je isto Dacijin ili neki drugi?
Ne to je onaj što se u njega specijalno za Srbiju ugrađuje fabrički TNG uređaj
To se zove fabrika. Kao nekad u Zastavi kada su se automobili zapravo proizvodili (a svugde u svetu ključne komponente su i dan danas pod patronatom proizvođača u smislu da je prozvodnja smeštena u blizini fabrike), bilo da je reč o Zastavinoj proizvodnji ili da je reč o proizvodnji njenih kooperanata. Danas jedno 80 delova za automobil koji se sklapa u FIAT-ovoj fabrici u Kragujevcu se uvozi, a samo po koji deo se proizvodi u Srbiji i to ništa od strane FIAT-a u Kragujevcu, uključujući i sam motor koji se takođe uvozi. FIAT-ovo prisustvo u Srbiji, za razliku od Renaultovog u Dačiji i Volkswagenovog u Škodi, je simbolično jer svodi se na puki rad koji uz to plaća država što znači da samo ime podseća da je reč o FIAT-ovoj fabrici pošto čak ni pare za pokretanje te firme nisu FIAT-ove već su date istom od strane države (50 miliona evra godišnje puta 10 godina koliko traje ugovor posle kog niko ne zna šta će biti pa čak ni FIAT koji kroz sumnjiv ugovor šiša državu dok ima vune).
Da spomenem i to da je ovo jedini slučaj u istočnoj Evropi gde je napušten dotadašnji proizvođač. Svi slični slučajevi nastavili su da rade, od Škode, Dačije pa sve do Lade.
Sada će neko spomenuti Wartburg ili ne znam ti koji istočnonemački brend, ali prvo niti postoji ta istočnonemačka još od 1989, kao drugo (loša ili bolje rečeno nikakva) konačna transformacija Zastave je usledila od 2009 do 2011 tako da to se ne računa pod istočni blok i pod tri Nemačka ima toliko vlastitih domaćih proizvođača da imto što ne radi jedan proizvođač to im ništa ne znači. Kod nas, kada jedna takva firma ne radi to se itekako oseti.
Treba nam, što bi Hrvati rekli stožerna firma. FIAT to ne može biti jer to je strana firma: većinskim kapitalom, ali i imenom (koje je najbitnije jer govori o katakteru firme). U Češkoj Škoda je stožerna firma i nacionalni ponos koji srcem i dušom "tera" Češku ka napretku iako je to sad većinski Nemačka firma. Mogli su Nemci da sruše Škodu i prave Golfove u Češkoj pošto tada je bila za to idealna klima (tokom rata u BiH kada su ostali bez fabrike Golfova), ali uprkos tome odlučili su se za privatizciju Škode, a ne njeno rušenje što se, u kombinaciji jeftinih automobila i Volkswagenove tehnologije ispostavilo kao dobitna kombinacija. Nadam se da će se FIAT utopiti u Volkswagen pa da, pošto Volkswagen najavljuje proiizvodnju jeftnih automobila, će se neko setiti Zastave i napraviti neki model koji će biti nadogradnja za Škodu kao jeftinija alternatva istoj na način na koji je Škoda Volkswagenu. Samo proizvodnja za šire mase može Srbiju da učini ponovo jakom. Ne možemo mi raditi modele cene Golfa i još pritom da prodamo u 220000 primeraka ili recimo milion. Srbiji treba model koji će biti jeftin i ujedno uvod za još veći i sve tako pa da na kraju nudimo automobile ranga Kodiaqa i Superba. Tako bi u hodu i na kraju Zastava izrasla u proizvođača automobila koji bi, kad se sve sabere bio ništa manje beznačajan od svog "gazde". Evo Škoda se sad bolje prodaje i od Audija. Posle Volkswagena Škoda je sad najprodavaniji brend u Volkswagen grupi. Šta nam to govori? Da je taj model samo sve uspešniji i uspešniji dok je FIAT-ov model "privatizacije" naše jedine fabrike automobila model koji je sve nazadniji. U finesama je razlika jer na osnovu "sitnih stvari" zavisi i sudbina proizvodnje.
Mislim da država treba da igra proaktivnu u saradnji sa FIAT-om i to samo u jednom pravcu, u pravcu revitalizacije Zastave. Sad imaju i pare. Milijardu evra prošle godine je FIAT ostvario na proizvodnji u fabrici u Kragujevcu i to samo u toj godini ne računajući prijašnje kada su ostvarivali i mnogo više po godini. KRAJNJE JE VREME DA NEKO OBAVESTI FIAT DA NJEGOV OGRANAK U KRAGUJEVCU SVE GORE FUNKCIONIŠE I DA SE NAPUSTI IDEJA PROIZVODNJE FIAT-A I UVEDE PROIZVODNJA JEFTINIH (U POČETKU JEFTINIH) ZASTAVA - OD STRANE FIAT-A ILI NEKOG TREĆEG JER OVAKO VIŠE NE IDE.
FIAT kao FIAT u Srbiji više nema šta da radi i to bukvalno sve više je tako, dok FIAT kao vlasnik Zastave sada bi više imao smisla nego kao FIAT tj. uz sada već propali model, neki jeftin model Zastave bi bio odskočna daska.
Sada je već jasno da NEMA NI TEORETSKE ŠANSE da FIAT može da dogura na 150000 automobila sa modelom 500l čak i da dođe do bescarinskog režima sa Rusijom i redizajna jer u međuvremenu prodaja je značajno opala kao i cena auta, a uz redizajn, u slučaju više cene još više bi mogla da padne prodaja, a u slučaju iste cene isti će biti i promet pod uslovom da prodaja dodatno ne opadne što će biti verovatno slučaj s obzirom na višegodišnju situacija pada prodaje tog modela.
Puno je matematike, a rešenje je sasvim jednostavno - povratak otpisanih jer FIAT KONJA ZA TRKU NEMA.
E upravo tu leži FIAT-ova slabost. FIAT se vratio u žive kada je počela proizvodnja Punta. To bi sada možda bilo nemoguće za FIAT jer su prošli tu fazu i nebi im sad to pomoglo u daljnjem rastu, ali bi Zastavi (koja već godinama ne postoji) to moglo biti ogroman boost u razvoju, a samim tim i (većem) vlasniku za daljnji razvoj jer tako bi vlasnik postao veći. Kada bi FIAT gurao kroz Zastavu svoju 6 godina staru tehnologiju po niskim cenama (za početak po niskim, a kako brend postaje jak i cena neka ide gore) i to po cenama nižim od Škode ja mislim da bi imali novu Škodu.
FIAT beži od jeftine proizvodnje, ali kada indirektno nebi bežao, to bi za Srbiju bio spas. Osim toga setimo se kada je krajem 80-ih FIAT bio indirektno prisutan u Zastavi. To su bila najbolja vremena za nas.
Neka FIAT pokušava ponovo slično. Neka vlasnik jedne trećine Zastave bude FIAT, a dve trećine država ili jedne trećine FIAT, druge trećine investitori i treće država ili 51 odsto FIAT, a 49 odsto investitori. ili 51 odsto investitori, a 49 odsto FIAT. Što se tiče investitora ljudi koji kupuju akcije na berzi, tajkuni, bivši radnci, druge auto-kompanije, investicioni fondovi i nešto sitno država.
Načina za raspetljavanje sudbine celokupne domaće moto-industrije ne samo auto-industrije postoji. Najgore rešenje za domaću auto-industriju jeste Zastava koja ne radi jer to znači da nema novih radnih mesta, a ako stane proizvodnja (što je već godinama slučaj) ona i nestaje jer je kola nemoguće održati kada krenu nizbrdo.
Svi oni koji vuku konce auto-industrije u ovoj zemlji ukoliko misle da je samo FIAT dovoljan biće šokirani kada se probude jednog dana bez autoindustrije. Zadnjih godina je očigledno to i cilj koliko ja vidim. I to ne zbog toga što neko tj. niko ne želi da pomogne FIAT-u (jer pretpostavljam da svi bi pomogli FIAT-u, ali pošto je ugovorom isti definisan kao rupa bez dna pomoć im ništa nebi pomogla već bi samo dodatno gurnula FCAS u smeru koji je već godinama očigledan) već zbog toga što nema novih ideja. E upravo zbog toga, Rumunija i Češka su u boljoj poziciji od nas.
Mi smo odabrali slovački model na češku priču, a što se na kraju ispostavilo problematičnim s obzirom da slovački model, uprkos i tome što se slovačka držala dobro, tek juče isti se isplatio, a mi se ni slovačkog modela nismo držali kako treba, tako da tek za jedno 100 godina će se isplatiti naše poverenje dato FIAT-u, ako i tada, a za godinu i kusur ističe ugovor. Posao stoleća već propao samo nije mi jasno to zašto novinari ne pišu seriju članaka o tome kada su već za manje slučajeve od ovog pisali danima.
Na kraju, češki model je taj koji je ne da se pokazao uspešnim nego preti i svom gazdi da će ga prestići pošto je prestigao svu gazdinu braću. E ro je industrija. Sledeći primer na tom putu je upravo Dacia, a kad sankcije Rusiji budu ukinute, sledeća je Lada preko koje će Renault hvatati korak sa Volkswagenom. Ako FIAT se ne uhvati u kolo sa ostalima po pitanju Zastave onda sami su sebi najveći neprijatelji jer sebe koče, a i nas drže kao taoce svoje uzaludne politike ponude prelepih automobila sa besmislenim značenjem na tržištu. Više mi se sviđao FIAT kada je u ponudi imao Punto 188, Grande Punto i novi Bravo, kao i kada je krenuo sa malim fićom, a kada su krenuli sa onim izduženim čudom za kog niko ne zna da li je bata ili je seka ili se neko u FIAT-u sprda sa istim.
Namerno je FIAT srušio Zastavu da bi nam uvalio nešto za šta su i oni znali da je eksperiment tj. nedovoljno istrežen model. To je možda moglo nekad, ali tada je moglo jer je tada bila Zastava koja je prodavala eksperiment sa niskom cenom dok eksperiment sa velikom cenom je promašen slučaj pošto cena je ozbiljna, a ozbiljni ljudi ne kupuju eksperimente, ne u velikom broju, a i FIAT globalno je dosegnuo dokle može kao FIAT. Tu se FIAT zeznuo, a mi ni krivi ni dužni ispaštamo pored svojih grešaka ispaštamo i zbog njihovih zabluda.
Kada bi FIAT počeo da razmišlja kao Volkswagen, najverovatnije FIAT bi bio taj koji je Volkswagen ili bi im bio za petama. Ovako kako je sad, ako FIAT i dalje bude se stidio samog sebe onda postavlja se pitanje zašto se bave auto-industrijom?
FIAT mora da preispita neke svoje stavove ukoliko misli da se takmiči sa Renaultom, PCA i Volkswagenom.
Evropsko tržište ponovo raste te stoga nije nikakvo iznenađenje zašto je jedan evropski proizvođač nedavno kupio drugog.
Sad je ponovo došlo vreme da se skine prašina sa slučaja Zastava Automobila te ista da se ponudi na privatizaciju, ali pre toga da se kontaktira FIAT sa pitanjem da li su za faktički otpočinjanje nove proizvodnje pod Zastava brendom. Ukoliko kažu da nisum neka država ih "kazni" tako što će naći nekog poput Renaulta ili Volkswagena ili PCA grupacije. Sve su to firme koje su bile zainteresovane pre krize za privatizaciju (kao i mnoge druge). Sada je kriza prestala, opet se vreme vraća neko vreme u kome je i Zastava radila.
Ukoliko želimo da budemo kao Dacia i Škoda (nema ničega lošeg u tome, čak naprotiv, pogledajmo Škodinu prodaju, kao i Dacijinu koja ništa nije puno manja od Škodine) vreme je da hvatamo pravac iako so ga još 2008 izgubili, ali s obzirom na brze pozitivne signale koji opet postoje i koji su sve veći i veći, brzo bismo mogli da se uzdignemo. Neko će reći malo je tržište Srbije za Zastavu. Malo je i za Daciu, ali čim zato čim je Dacia imalo skočila matično tržište više nije bilo bitno. Pogledajmo Daciu, da su se fokusirali samo na domaće i regionalno tržište, ostali bi na jednom nivou kao Zastava 2008. Dacia danas uglavnom izvozi svoje automobile. Upravo je to razlog zašto je jaka. Dacia izvozi automobile na tržište: Nemačke, Francuske, Velike Britanije itd. Dali nam je ovo poznato? Ovo su tržišta na kojim je Zastava bila prisutna kada je bila najjača. Zašto i danas nebismo proizvodili pristupačna kola? Zašto Dacia, Škoda, pa čak i Lada moraju da nas uče i pobeđuju u onome što smo mi radili nekada davno? Kako to da je FCAS zapeo na 117000, a prošle godine na ispod 90000, a komunisti (koji su po definiciji antikapitalisti) su uspeli amerikancima i evropljanima preko Zastave prodati i to samo u jednoj godini preko 220000 automobila? To sigurno nije završilo uglavnom na domaćem tržištu jer ni tada standard nije bio bog zna šta veći već je samo trećina išla na američko i kanadsko tržište ne računajući evropska tržšta, ne računajući Kinu i druga tržišta od njih ukupno preko 50 svetskih tržišta. Ispadoše komunisti pametniji od ovih današnjih nazovi kapitalista. Pa zar je toliko teško sabrati dva i dva i videti da bi videli šta zapravo odlično ide? I po suncu i po kiši, tako da se slikovito izrazim.
Kad država shvati da bez ponovnog pokretanja Zastave nema ni auto-industrije. E tada možemo očekivati da budemo kao Dacia koja ima i proizvodnju motora između ostalog. To nije ništa novo. To smo i mi imali (DMB) i odlično nam je išlo tada. Kada smo doveli FIAT u ulozi kockara i to spomoću naših para i velikih uloga, tada nam je sreća okrenula leđa.
Srbiji treba privatizacija Zastava Automobila.
Motor 0,9 tce je zaista bez premca! Konkurencija treba da uči na njemu. A carobnajk i njegov brat "granduljko", mogu mu samo zavideti.