home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Prve stanice za punjenje električnih automobila, na korist onima koji dolaze u naš glavni grad, kao i onima koji žive u njemu, mogu se očekivati u Beogradu krajem godine, rečeno je na okruglom stolu "Električni automobili i razvoj infrastrukture za punjenje vozila u Srbiji".

"To je početak velikog državnog projekta u kome želimo da napravimo sinergiju univerziteta, biznis sektora i države, kako bi podigli infrastrukturu za električna vozila, koja postaju deo naše svakodnevice i deo kulture življenja", rekao je za Tanjug Siniša Mitrović iz Privredne komore Srbije.

Primetilo se, naglašava Mitrović, da ni na koridorima, ni u hotelima, ni u javnim objektima u Srbiji nema stanica za punjenje električnih vozila, niti postoji regulatorni okvir za registraciju električnih vozila u Srbiji.

On smatra da Srbija, iako na početku projekta, brzo hvata korak sa svetskim trendovima u tom sistemu, koji će uticati na kvalitet života, na žaštitu životne sredine, kao i da će to predstavljati veliki podstrek i za naše građane i industriju, s obzirom na to da će, kako ističe, Beograd, zajedno sa velikim centrima, biti na važnim koridorima, kada je u pitanju infrastruktura za električna vozila na zapadnom Balkanu.

Šef službe za pripremu novih ulaganja EPS-a Vladimir Šiljkut kaže da Srbiji upravo najviše nedostaju ti punjači koji se sve više i više poslednjih godina pojavljuju po Evropi, a treba da se nalaze na benzinskim pumpama, tržnim centrima, u garažama javnih i poslovnih zgrada...

Takođe, smatra Šiljkut, kod nas je ograničujući faktor i dalje što je za naše prilike jako visoka cena električnih automobila.

"Mi smo u suštini pre nekoliko godina očekivali da dođe do njihove ekspanzije i bili smo spremni za nju, kao isporučioci električne energije i nismo očekivali da ćemo imati bilo kakve negativne efekte što se tiče rada i eksploatacije mreže. Dobra volja postoji, međutim, bez subvencija države prema potencijalnim kupcima elektromobila, mislim da do te ekspanzije u narednih nekoliko godina neće doći", rekao je Šiljkut za Tanjug.

Ono što trenutno ima u Srbiji, kaže Šiljkut, to su uglavnom hibridni automobili, koje vlasnici pune preko punjača u svojim stanovima, ali to su, kako navodi, spori punjači, kojima je potrebno šest do osam sati da se napuni baterija, kako bi vozilo ima domet nekoliko desetina kilometara.

"Nije problem da takvi punjači budu rešeni preko instalacija zgrada, dođete na posao, radite osam sati, stavite automobil na punjenje i posle je pun. Ali ako hoćete da napunite automobil brzo, ima rešenja, to su super brzi punjači, koji za oko 30 minuta napune baterije automobila", rekao je Šiljkut.

Smatra da javni prevoz isto tako može da bude inoviran i navodi primer da već funkcioniše jedna linija u Beogradu, sa pet električnih autobusa, gde postoje punjači koji su brzi, te za pet do osam minuta pune baterije autobusa, koji onda može da dobaci 15-20 kilometara, što je, smatra, sasvim dovoljno za neke uže gradske relacije.

"I to je prostor gde očekujemo da može da dođe do unapređenja i razvoja električnih vozila", kaže Šiljkut i dodaje da postoje određene povlastice koje kupci i korisnici električnih automobila imaju od strane države, a da je problem da li to treba da optereti druge poreske obveznike koji te automobile nemaju i da je potrebno to raspraviti i na tehničkom i na političkom nivou.

Srećna okolnost je, ističe Šiljkut, da naša srednjenaponska i niskonaponska mreža na koju treba da se priključe punjači za električne automobile ili direktno automobili preko instalacija kuća svojih vlasnika, podopterećena, tako da postoji kapacitet za dosta veliki broj vozila.

Potpredsednica vlade Zorana Mihajlović izjavila je ranije danas da će na autoputevima u Srbiji biti uveden besplatan internet, SOS telefoni, ali i da će na nekoliko lokacija duž autoputa na Koridoru 10 biti postavljene i utičnice sa strujom za automobile na električni pogon.

Elektroautomobili postali su neodvojivi deo modernih zakrčenih evropskih i svetskih metropola, a kako bi normalno funkcionisali, potrebna im je moderna infrastruktura, "pametni putevi", kao i veliki broj stanica za punjenje strujom.

Ipak, "problem u najavi" za vlasnike električnih četvorotočkaša može biti i sukob kompanija odgovornih za punjače, te postoji jedna vrsta priključka, koji odgovara markama nisan, micubiši i tojota, dok drugačiji standard priključka podržavaju fijat-krajsler grupacija, dženeral motors, ford, folksvagen i bmv i potpuno su nekompatibilni, te stručnjaci upozoravaju da je to ozbiljno ugrožavanje "zamaha na tržištu elektrovozila".

Estonija je za sada prva i jedina zemlja koja je završila raspoređivanje punjenja mreže elektrovozila sa nacionalnom pokrivenošću, sa 165 brzih punjača, dostupnih duž autoputeva na maksimalnoj udaljenosti između 40 do 60 km.

Izvor: Tanjug.rs / Novosti.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs



čitanja : 1431



Komentari

"... određene povlastice koje kupci i korisnici električnih automobila imaju od strane države, a da je problem da li to treba da optereti druge poreske obveznike koji te automobile nemaju i da je potrebno to raspraviti i na tehničkom i na političkom nivou..."

Kao običnom smrtniku, za moju dušu veliki mi je problem već i to što subvencionisanje struje iz novih hidroelektrana i vetrogeneratora u Srbiji, koje odavno vodi ka poskupljenju struje za potrošače. Svi mi kroz račune za struju dodatno plaćamo da ime skupljanja novca za te subvencije proizvodjačima struje iz obnovljnih izvora energije, zbog čega se oni i polomiše ko će uspeti da dobije dozvolu da to izgradi i da se priključi na mrežu EMS-a (svi se sećamo afere oko sestre guvernerke i sl.).

Zar još ja iz mog džepa treba da plaćam izgradnju brzih punjača za vlasnike Tesli, i3 i ostalog na struju?

Pa, nisam primetio da pumpadžije naplaćuju izgradnju benzinskih pumpi - osim od onoga kome to gorivo prodaju, kroz cenu goriva.

Neka i super punjače naplate od samo kupaca struje iz tih punjača, kroz cenu struje koju im isporuče.

Autor pacijent 29 Mar 2017, 12:06

Sa koje planete su ovi spali? Zakoni ove zemlje mislim da čak ne poznaju pojam električnih automobila, a o subvencijama za kupovinu takvih automobila i da ne govorim. Trbali spomenuti to da još uvek nema električnih automobila na našim ulicama, a oni bi da postavljaju punjače. Kuća se gradi od temelja, samo kod nas neki bi da idu od krova. Sumanuti politički projekti poput dovođenja FIAT-a u Kragujevac pod uslovima koji su tajna, kao i ova ideja su živi dokaz da nas vode ljudi koji iskaču iz okvira svoje struke. Možda su stručnjaci u svojoj struci kao što je i Mlađan Dinkić zvani Mlađa FIAT stručnjak za ekonomiju, ali zato njegovo (ne)poznavanje automobilske industrije je dovelo do toga da u Kragujevcu već godinama imamo kola koja, figurativno govoreći, idu nizbrdo. Ovi stručnjaci iz EPS-a možda jesu stručnjaci za struju i snabdevanje strujom, ali nisu stručnjaci za automobilsku industriju. Ovo je isto kao kada bi poštari pričali o informatizaciji. Ćorava posla. Neki misle da je sve to isto. Bože oprosti nam, ima nas svakakvih.

Autor Zastava 29 Mar 2017, 20:45

Dok cveta biznis auto-otpada polovnih dizelasa u Srbiji ova tema je naucna fantastika. Dok na zapadu i severu evrope ministri i predsednici drzava idu na posao gradskim prevozom u Srbiji isti ti koji trebaju da odlucuju o strategiji razvoja saobracaja i infrastrukture sede u preskupim limuzinama pod pratnjom.Nema buducnosti tu za obicnog smrtnika.Naravno izgovor uvek moze biti preskupi elektroautomobili ali sta ce se desiti, a vec se desava kada oni postanu dostupnii obicnom gradjanu to niko ne zna. Ustvari kad sazre momenat pojavice se tu neki investitor pa idemo dalje....

Autor bk 29 Mar 2017, 21:33