
Serijska proizvodnja novog, odnosno redizajniranog "fijata 500L", zvanično će, kao što je Danas već najavio, startovati u junu.
Međutim, prvi tako restilizovani model iz kragujevačke fabrike će početi da silaze tokom ovog meseca - nezvanično je, uoči prvomajskih praznika, potvrđeno našem listu u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija.
Menadžment Grupacije FAS odlučio je da redizajnirani "fijat 500 L" predstavi međunarodnoj javnosti 29. i 30. maja u Torontu, mada se ranije očekivalo da će promocija biti na martovskom Salonu automobila u Ženevi, koji slovi za najveću evropsku, pa i planetarno najznačajniju smotru noviteta u svetskoj automobilskoj industriji. Upućeni pretpostavljaju da je Toronto izabran iz dva razloga. Prvi se odnosi na činjenicu da taj model najslabiji plasman, od početka proizvodnje u Kragujevcu, beleži upravo u Severnoj Americi, pa bi svetska promocija u toj sredini mogla da "pogura" prodaju u SAD, Kanadi i Meksiku. Drugi razlog za predstavljanje "fijata 500L" u najmogoljudnijem kanadskom gradu mogao bi da se veže za sve veću okrenutost kompanije FCA, naročito njenog izvršnog direktora, Serđa Markionea, Americi i Aziji i tamošnjim tržištima. Markione je o takvoj poslovnoj orijentaciji FCA Grupacije u više navrata i javno govorio, a ukoliko se to dogodi, moglo bi značajno da utiče na sudbinu fabrike u Srbiji, kao što utiču i još uvek nepotvrđene informacije da centrala kompanije u narednih nekoliko godina ne planira pokretanje proizvodnje novih modela malih, to jest automobila "A" i "B" klase. Ono što zabrinjava jeste činjenica da je najveći deo instalirirane opreme u kragujevačkoj fabrici automobila namenjen, kao što je već znano, za proizvodnju automobila "B" klase...
Kao uteha donekle može da posluži saznanje da se se u gotovo svim svetskim kompanijama restilizovani automobili postojećih modela pojavljuju kao prethodnica novim tipovima vozila, najčešće u konkretnoj fabrici. No, pravila se menjaju i u automobilskoj industriji, što znači da bi Vlada Srbije, kao suvlasnik FCA Srbija, godinu i kusur dana pre isteka ugovora sa Fijatom o formiranju zajedničke fabrike, konačno i svim raspoloživim kanalima i dozvoljenim sredstvima trebalo da počne da insistira na povećanju obima proizvodnje, što podazumeva izradu berem još jednog modela u centru Šumadije.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Autoevolution.com
Prošli su svi vozovi pošto u najnovijoj FIAT-ovoj strategiji nema mesta za vozila A i B klase u narednih nekoliko godina što znači da FIAT 500l i ostaće jedini model u Kragujevcu, a svi znamo da se taj model prodaje sve gore.
Država bi trebala da se angažuje oko uspostave kooperacije sa FIAT-om oko ponovnog pokretanja Zastava brenda. To je jedini način da dođe neki novi model na bazi postojeće veličine pošto, kao što rekoh, FIAT je završio sa malim automobilima za neko vreme, a kad se bude vratio, postojeća tehnologija u Kragujevcu će (dodatno) ostariti. Da se ne bi to desilo, neka država se dogovori sa FIAT-om oko prebacivanja polovine FCAS-ove fabrike na Zastavu u omeru npr. 1/3 naprema 2/3 u korist FIAT-a naprema države. Za to nebi trebale nikakve dodatne subvencije od strane države već samo dobra volja između te dve strane s obzirom da fabrika je projektovana za 300000 automobila, a FCAS koristi svega oko jednu četvrtinu kapaciteta što znači da je slobodan prostor u fabrici ogroman i savremen da bi zjapio godinama neiskorišten.
S obzirom da je 500L na platformi Punta, dobro bi bilo kada bi FIAT u postojećoj fabrici pokušao da od Zastave napravi start up firmu sa početnih 10000 automobila godišnje (npr. Zastava 10) u prvoj godini i svake godine po duplo više od prethodne. Za tih nekoliko godina koliko FIAT kao FIAT planira da izbegava male modele pod svojim imenom, to bi mogla da bude Zastavina šansa.
Nema šta vlada Srbije da insistira na pregovorima, iduće godine Fiat će morati da stupi u pregovore jer ugovor ističe i gubi sve povlastice, kako državne tako i lokalne.
Očekujem Fiat za godinu dana u Kragujevcu, na dan grada, da potpiše novi ugovor.
@ Zastava
Pričaš gluposti.
Marchionne je jasno najavio povratak Pande u Poljsku i novi Fiat 500 od tamo. Oba razdoblje 2019-2020.
Fijatu treba naplatiti sve sto je napljackao do sad,oterati ga i dovesti neku ozbiljniju firmu,postenu.
Fijatu treba konfiskovati srafcigere i naplatiti penale zbog osramocivanja sa poluproizvodom mini autobusom.
10 milijardi evra penal pa da se razilazimo.
Činjenica da za skoro 10 godina, koliko je Fiat ovde, mi nismo ni jednu fabriku napravili koja bi pravila delove za 500L.
Naši biznismeni ulažu u tržne centre, gde mogu odmah da okrenu novac, njih ne zanima ulaganje u tehnologiju. Tu treba kupiti skupe mašine i platiti inžinjere i istraživanja, sertifikate.
Sada je jasno i zašto niko osim Fiata nije hteo da dođe u Srbiju, jer bi ovde morao da pravi, osim finalne fabrike i fabrike komponenata, a to su ogromna ulaganja. Ili da uvozi komponente iz drugih država, što poskupljuje prozvodnju. Tih problema u drugim državama nema, i ko bi otvorio fabriku u Slovačkoj, Rumuniji il Mađarskoj komponente bi mu bile odmah dostupne u blizini. Svaka od tih drzava ima više fabrika modela i komponentaši imaju računice da tu prave fabrike. Kod nas je jedna fabrika i model, i nikome se ne isplati da zbog toga seli fabriku u Srbiju. Fiat je doveo nekoliko komponentaša u Kragujevac, ali on većinu komponenata kupuje na tržištu.
Znači jedino rešenje ostaju subvencije dok naša privreda koliko-toliko ne stane na noge. Ili da se ostavimo tehnologije kad smo glupi za nju i posvetimo se poljoprivredi.