
Inicijalna javna ponuda deonica je idealno ješenje za prikupljanje velikih količina kapitala bez mrskih kamata, ali sa sobom nosi izuzetno mnogo odgovornosti prema novim suvlasnicima kompanije.
To nije jedini problem za novopečenu javno izlistovanu kompaniju. Moderna tržišta kapitala su nastrojena tako da investitorima nude niz načina kojima mogu da osiguraju i zaštite svoju investiciju. Takođe je moguće investirati novac kladeći se na pad deonice.
Takozvano ‘kraćenje’ ili ‘short selling’ je proces u kome prodajete pozajmljene deonice, pa se obavezujete da ih vratite vlasniku u određenom periodu bez obzira na cenu. Ako deonici vrednost u međuvremenu padne - vi ste zaradili, ako naraste - moraćete da doplatite dodatni iznos kako bi kupili početni broj deonica.
Američkog proizvođača električnih vozila i sistema Teslu takozvani ‘shortselleri’ muče već neko vreme. Teslina deonica je ubedljivo 'najkraćenija' u istoriji svetskih berzi, jer mnogi investitori veruju da je, s obzirom na valuaciju i ostale multiple - precenjena.
Sada se isto dešava i Aston Martinu koji je 2. oktobra obavio inicijalnu javnu ponudu deonica. U poslednje dve nedelje cena deonice im je pala za više od dvadeset posto. Grupa investitora, uključujući fond Carmignac Gestion SA, zauzela je kratku poziciju od prvog dana trgovanja, a trenutno ona iznosi oko 6,6 posto ukupnog kapitala.
Aston Martin je za vrednovanje cene deonice, prilikom inicijalne javne ponude, izabrao valuaciju kompanije na nivou one konkurentskog Ferrarija. Čini se da im se ova odluka sada obija o glavu.
Izvor: Tportal.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs