
Nervira vas često zaustavljanje na crveno na semaforu i stani-kreni vožnja? Voleli biste da možete da prilagodite brzinu tako da vas na sledećoj raskrsnici sačeka zeleno svetlo?
Audi ima rešenje za ovaj problem. Nemački proizvođač već nekoliko godina razvija tehnologiju koja će vlasnicima automobila te marke omogućiti da se manje zaustavljaju i čekaju na semaforu.
Sistem Green Light Optimized Speed Advisory (GLOSA) koristi tehnologiju za komunikaciju vozila sa semaforskom infrastrukturom, tako da vozač u svakom trenutku na instrument tabli ima informaciju o tome koje ga svetlo očekuje na narednom semaforu, kao i nakon koliko sekundi će se signal promeniti. Ovo je omogućeno zahvaljujući takozvanoj V2I (vehicle-to-infrastructure) tehnologiji koja u realnom vremenu obezbeđuje komunikaciju između kompjutera u automobilu o centralnog sistema koji brine o radu semafora u jednom gradu.

Vozač pre nailaska na semafor na ekranu instrument table i/ili head-up displeju dobija informaciju da li je uključeno crveno svetlo i koliko vremena ima dok se ne promeni u zeleno. Kako kažu u Audiju, to će omogućiti vožnju sa manje stresa, ali i pomoći vozaču da eventualnim smanjenjem brzine izbegne zaustavljanje na semaforu, i da kroz raskrsnicu prođe kad se već uključi zeleno. Sistem takođe dobija informacije o ograničenjima brzine na deonicama kojima se automobil kreće, pa je i ova varijabla uključena u jednačinu.
GLOSA tehnologija je počela da se koristi 2017. godine i to najpre u Las Vegasu. Tada je ponuđena kao opcija kupcima pojedinih novih modela nemačkog proizvođača, a uslov je bio da su se pretplatili na Audi Connect Prime sistem. U međuvremenu, polje delovanja GLOSA sistema prošireno je na preko 4.700 raskrsnica u nekoliko velikih američkih gradova, među kojima su Dalas, Denver, Portland, Hjuston, Kanzas Siti, Los Anđeles, Njujork, San Francisko i Vašington.
Doplata za Audi Connect Prime sistem iznosi 199 dolara za 6 meseci ili 499 dolara za period od 18 meseci, a trenutno je dostupna vlasnicima novih Audija A6, A7, A8 i Q8 u Sjedinjenim Državama.
U Audiju objašnjavaju da je ovo samo prva stepenica ka potpuno autonomnoj vožnji automobila. Sledeći korak je da se sistem poveže sa navigacijom, tako da kompjuter može da navodi vozača da se kreće trasom na kojoj ga očekuje manje zaustavljanja na crveno svetlo na semaforu. Na taj način, protočnost saobraćaja će se poboljšati, a smanjiće se zagađenje okoline i saobraćajne gužve u gradu, tvrde u Audiju.
Inače, prema podacima koje je izneo nemački proizvođač, prosečan vozač u SAD provede skoro 300 sati godišnje čekajući u automobilu na crveno svetlo.
Izvor: B92.net
Foto: Audi