
I pored napora da se smnji emisija štetnih gasova nastalih korišćenjem fosilnih goriva i ublaže klimatske promene, prognoze ukazuju – svet će se na naftu oslanjati do 2040. godine. Računa se da će se potrošnja u transportu, koji je i najveći potrošač naftnih derivata, vidljivo smanjivati tek posle 2025. godine, prenosi RTS.
Pojedine Zapadnoevropske države već su iz gradskih sredina proterale dizelaše. U Istočnoj Evropi sve ih je više a to potvrđuje i potražnja dizel goriva. Udeo tog goriva u strukturi potrošnje u trasportu, recimo, susedne Rumunije je 74 odsto. I u trasportu naše zemlje zastupljen je dve trećine a zbog drugih potreba rast je sve veći.
"U Srbiji je potrošnja dizela tri puta veća nego i benzina i nafnog tečnog gasa zajedno. Dizel u strukturi dominira zbog vozila, ali i zbog građevinarstva poljoprivrede, teške mašine su oslonjene na potrošnju dizela. Treba uzeti u obzir da 96 procenata energije koja se odnosi na trasport u svetu je nafta", kaže Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije.
Električna i hibridna vozila još ne utiču znatnije na potrošnju nafte jer istovremeno u svetu raste prevoz i ljudi i robe.
"Ne postoje valjana tehnička rešenja kako zameniti naftu, recimo u aviosaobraćaju, u brodskom saobraćaju. To su jako veliki transporteri a tu su i drumski i teretni saobraćaj", ističe Mićović.
"Ključna stavka u tim nastojanjima je kako povećati kapacitet baterija elektroskih akumulataora koji bi pokretali takva vozila. Vremenom će sve više i više dolaziti potražnja za sirovom naftom. Tu se ustvari neće promeniti ništa preko noći i neke prognoze Međunarodne agencije za energetiku su da će fosilna goriva još dvadesetak godina ostati domimnnantno pogonsko gorivo", kaže Aleksandar Zavišić, investicioni savetnik iz firme "Kapital RS".
Naftne kompanije se pripremaju za nadolazeće promene što potvrđuju sve manja ulaganja u nove bušotine. A zemlje izvoznice nafte, članice OPEK-a sa Rusijom, već upravljaju svetskom proizvodnjom – dogovor o smanjenju je na snazi godinu dana.
"Kartel je postigao cilj jer su se njegove članice generalno pridržavale ograničenja proizvodnje nafte. Uspeli smo ono za šta su pesimisti mislili da je nemoguće. Naša odluka je bila istorijska", naveo je Muhamed Barkindo, generalni sekretar OPEK-a.
Proizvodnja nafte u svetu je uravnotežena sa potražnjom. A poslednjih mesec dana cene sirove su stabilne, bez većih oscilacija.
Predlog da električna i hibridna vozila ne plaćaju parking
Udruženje uvoznika novih automobila predložiće gradskoj upravi Beograda, radi smanjenja zagađenosti, da eleketrična i hibirdna vozila ne plaćaju parking, da mogu da voze žutom trakom i da im se obezbedi punjenje i parking u centru grada.
Spremni su da ulože desetine hiljada evra u taj projekat. Njihov predlog je da se plaća i ulaz u centar grada. Ulaz u uže jezgro Begrada bio bi zabranjen i vozilima koja su veliki zagađivači.
"Mi ćemo pokušati da ta mera bude i sprovedena kako je najvljena, da evro 3 motorima, pa čak i za evro 4 bude zabranjen ulazak u grad. Što znači da su automobili koji su stariji od 15 godina ogromni zagađivači, hteli mi to da priznamo ili ne, uzročnici mnogih bolesti, Mi bi im zabranili da ulaze u centar grada ali ne bi ograničili ljude da ih i dalje voze", kaže Miloš Petrović, predsednik udruženja uvoznika automobila.
Izvor i video prilog na sajtu Rts.rs
Foto: Screenshot RTS