
Među novim modelima prodatim u Velikoj Britaniji je otkriven veći nivo CO2 nego kod starijih modela – otkrili su istraživači iz kompanije Which? koja za potrošače radi istraživanja tržišta i proizvoda, piše The Guardian.
Kako je došlo do ovih rezultata? Proizvođači danas u svoje modele ugrađuju sve čistije motore koji imaju nove filtere uz koje se nivo CO2 smanjuje čak i prema novom, strožem, WLTP ciklusu. Ipak, prema kompaniji Which?, najnovija generacija modela koji su proizvedeni nakon 2017. godine emituje 7 posto više štetnih gasova od generacije pre. Istraživanje su sproveli na 292 modela, prenosi Jutarnji.hr.
„Šokantno je da to šta su naši testovi otkrili. Novi modeli zagađuju još više nego stari. Proizvođači moraju dati sve od sebe da proizvedenu čistija i zelenija vozila koja su prigodna za naš planetu i našu budućnost” - izjavila je Lisa Barber iz pomenute kompanije What?.
Konkretno, u njihovom primeru je prosečna emisija testiranih modela (testirani u laboratorijskim uslovima) proizvedenih nakon 2017. godine bila 162.1 g CO2, dok je kod prethodne generacije (Euro 6b i 6c) ta brojka bila 10.5 g manja. Pritom su obe brojke kudikamo veće do zadatih 95 g koliko svi proizvođači u EU moraju da zadovolje. Ipak, te brojke bi proizvođači mogli postići prodajom hibridnih i električnih modela.
Da li ove brojke znače da su zbog potražnje za većim vozilima, pre svega SUV i crossover modelima brojke vezane uz CO2 narasle? Možda. U kompaniji Which? ističu da je još jedan mogući faktor sama težina automobila, koja je u proseku porasla za 67 kg po automobilu.
Ipak, ostaje pitanje stručnosti testiranja modela. Koji su tačno modeli testirani i na koji način, uz kakav režim vožnje? Sve to ipak ostaje „u vazduhu” i pomenuti detalji se ne pominju.
Upitan da komentarše ovo istraživanje, Mike Hawes iz SMMT-a (Society of Motor Manufacturers and Traders) je izjavio: „Ne možemo da komentarišemo rezultate nezvaničnih testova odrađenih od strane komercijalnih organizacija gde je metodologija nepoznata.
Samo zvaničnii podaci WLTP ciklusa – najopširnijeg i jedinog relevantnog testiranja mogu da se komentarišu, uzmu u obzir i upoređuju. Prema njima, novi automobili u proseku ispuštaju 29,3 posto manje CO2 u odnosu na modele iz 2000. godine, a uz to su kudikamo efikasniji, što mogu videti i sami vozači prilikom posete benzinskim stanicama.
Iako podaci SMMT-a takođe pokazuju da se prosečna emisija CO2 kod novih prodatih automobila u Velikoj Britaniji povećavala u poslednje 3 godine. Prosečan iznos je prošle godine bio 127.9 g CO2, što je povećanje od 2,7 posto u odnosu na godinu pre. Razlog je pre svega u smanjenju udela dizelaša, kao i povećanju broja prodatih SUV modela koji su postali najveći hit među kupcima, a jasno je da imaju veće emisije CO2 od primera radi malih gradskih modela. Ipak, nije sve tako crno prema Which?-u, budući da je emisija štetnog Nox-a pala za čak 84 posto!
Šta je dakle istina i šta se iz svega može zaključiti? Čini se da je Which? napravio istraživanje koje ipak nisu potkrepili s najvažnijim detaljima – koje su modele testirali, kako su ih vozili, da li su ih upoređivali s brojkama pri WLTP-a?
Sve su to nepoznanice zbog kojih nije jasno zaključiti koliko su njihove brojke relevantne. Iz Which?-a napominju da su emisije porasle u svim segmentima – od malih gradskih automobila pa do hibrida.
Činjenica je da je prosečna emisija CO2 kod prodatih modela u Velikoj Britaniji ipak rasla što potvrđuju brojke SMMT-a (2,7 posto) što se pripisuje većem udelu benzinaca i nešto većoj masi novijih vozila koja su krcata novim tehnologijama.
Izvor: Jutarnji.hr / The Guardian
Foto: arhiva Autoblog.rs