
U Nemačkoj se njihova prodaja podstiče posebnom premijom. Udeo na tržištu je svejedno skroman. Ali u svetu su e-automobili sve popularniji. Koji proizvođači su najviše profitirali od trenda e-mobilnosti?
Prvo pogled na prošlu godinu. U 2019. je Teslin Model 3 bio najpopularniji automobil s alernativnim pogonom. Na putevima se našlo novih skoro 445.000 Teslinih vozila tog tipa. U SAD-u cena standardne verzije Modela 3 iznosi 37.990 dolara. Teslin šef Elon Musk je u junu ove godine naglasio: "Ono što mi najviše smeta je da naši automobili nisu cenom pristupačniji. To moramo popraviti."
Odmah iza Teslinog Modela 3 je u prošloj godini bio Nissan Leaf – registrovano je 434.000 novih vozila. Protekla godina je bila vrlo dobra za japanskog proizvođača, u ovoj godini Nissan beleži gubitke od skoro šest milijardi evra. Po prvi put u poslednjih jedanaest godina, ta firma je „u crvenom“.
Na trećem mestu najprodavanijih e-vozila u prošloj godini je još jedan Teslin model: S. A kako će biti u 2020.? "Tesla je, baš kao i Porsche, profitirao od krize. Dok svi drugi smanjuju proizvodne kapacitete, Tesla apsolvira ogromni program ekspanzije", kaže automobilski stručnjak Ferdinand Dudenhöffer. Tesla investira u novu fabrike, na primer u nemačkom Brandenburgu. Tamo bi trebalo da se proizvodi Model Y.
Iza Modela S sledi Mitsubishi Outlander Plug-in-Hybrid. U iduće dve godine Mitsubishi mušterijama želi da ponudi i čistokrvni e-model, koji pokreće samo baterija. On će biti dostupan samo na azijskom tržištu. Druge svetske regije bi trebalo da "pokriju" partneri Renault i Nissan.
...i još uvek svejedno jako popularan! Prvi Toyota Prius je debitovao davne 1997. u Japanu, od 2001. je automobil bio dostupan i kupcima na nemačkom tržištu. U prošloj godini Toyota je širom sveta prodala oko 210 hiljada svojih hibrida iz serije Prius. Budućnost automobila ovaj japanski proizvođač ipak ne vidi u e-mobilnosti, već u tehnologiji gorivih ćelija (vodonik).
U Kini se električni automobili ove marke prodaju vrlo dobro. U Evropi su praktično nepoznati. Na globalnoj rang-listi najprodavanijih e-vozila BAIC je na šestom mestu, na kineskom tržištu je BAIC EC u 2019. bio najuspešniji model. Dobre izvozne rezultate beleži i BAIC EU. Od 2025. ova kineska firma želi da proizvodi isključivo e-automobile – iako još uvek 95% prodatih vozila u Kini ispod haube ima klasične motore s unutrašnjim sagorevanjem.
Na osmom mestu po broju prodatih e-automobila u prošloj godini je GM-ov Chevrolet Volt. Vozilo koje je premijerno predstavljeno 2007. bilo je brzi odgovor na elektro-pionira Teslu, koji je godinu dana ranije predstavio svoj roadster. Na tržište je Volt stigao tek 2010. U međuvremenu je proizvodnja obustavljena. Ali GM ima velike planove: do 2023. želi da ponudi najmanje 20 novih elektro-modela.
U Evropi je Renault Zoe vrlo popularan. U prva dva kvartala tekuće godine to je bio najprodavaniji e-auto na Starom kontinentu. Na globalnom tržištu je ovaj model prošle godine bio na devetom mestu najomiljenijih e-vozila. Renault sve češće biraju i Nemci koji se odluče za električne alternative.
Tek na desetom mestu na listi najprodavanijih e-automobila na svetu se našao i jedan nemački model. BMW-ov i3. Bavarskom proizvođaču se dugo prebacivalo da je „prespavao“ e-trend. A to bi sada trebalo da se promeni. Do kraja iduće godine BMW namerava da u prodaju pusti pet novih modela s isključivo električnim pogonom.
Mnogi žele elektroautomobil, ali malo njih može i da si ga priušti – mada je nemačka vlada uvela premiju od 6.000 evra za e-automobile. Ipak, firma e.Go Mobile od nedavno nudi „e-auto za široke mase“ nemačke proizvodnje.
Državna premija za kupce elektroautomobila će u najboljem slučaju izazvati kratkotrajni efekat ali to nije efikasna mera za zaštitu klime, smatra Rolf Wenkel. Ko kupi električni automobil, dobije novac od države. To je pravilo uvedeno u Nemačkoj pre godinu dana. Ali ono nije donelo željeni rezultat? Zašto to funkcioniše u Norveškoj ili Kini, a u Nemačkoj ne?
U maloj opštini Grünheide kod Berlina Elon Musk namerava da proizvodi elektroautomobile Tesla. Za sada u toj opštini ima samo jedna javna punionica za e-automobile i nekoliko ljudi koji su oduševljeni tom idejom.
Autor: SEEbiz / Deutsche Welle
Foto: arhiva Autoblog.rs