
Posledice krize se osećaju na svakom koraku, pa i u stanju voznog parka.
Nestašica delova je smanjila ponudu novih automobila na tržištu i produžila liste čekanja. Na pojedine automobile se čeka više od godinu dana, a na neke i osetno više. Deo korisnika se zato prebacio na tržište polovnih koje se zbog veće potražnje takođe smanjilo. Ako svemu dodamo rast cena automobila, a sada i sveopštu inflaciju, jasno je da kupovna moć pada.
Sve to će se odraziti i na vozni park, koji nezaustavljivo stari, navodi Index.hr.
Najnovije podatke daje organizacija ACEA, po njima evropski prosek starosti automobila je 11.8 godina. Litvanija i Rumunija imaju najstariji vozni park u EU s prosekom od 17, odnosno 16.6 godina. Najmlađi vozni park i dalje ima Austrija s tek 8.5 godina.
Ako pogledamo region, hrvatski vozni park je ostario na čak 14.8 godina, Slovenija je osetno bolja s prosekom od 12 godina, dok je prosek u Mađarskoj 14.2 godina.
I u Americi negativni trendovi
U SAD-u se nestašica na tržištu itekako oseća. Rast potražnje prati rast cena, a na kraju se sve to odražava na starenje voznog parka. U SAD-u vozni park stari već petu godinu zaredom, a kako pokazuje istraživanje S&P Global Mobility, prosečna starost vozila u SAD-u se ove godine popela na čak 12.2 godine, što je istorijski rekord. Pritom imajte na umu da američka flota obuhvata 283 miliona vozila.
Slabija ponuda i duže liste čekanja su logično smanjile prodaju novih automobila. S druge strane, na otpadu završava sve manje vozila. Tako je dosadašnji godišnji prosek bio do 15 miliona vozila, dok ih je prošle godine na otpadu završilo osetno manje, tek 11 miliona.
S&P trenutno ne vidi načina da se ovaj trend uspori i preokrene. Njihove procene su da će vozni park stariti i tokom sledeće godine.
Izvor: Index.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW