
Rolls-Royce Motor Cars označava kraj slavne, glamurozne ere pošto prestaje sa proizvodnjom svog Dawn kabrioleta. U ovoj retrospektivi, marka podseća na najprodavaniji otvoreni model u istoriji brenda jer zauzima svoje jedinstveno mesto u panteonu sjajnih automobila Rolls-Royce.
„Oživljavajući ime Dawn, Rolls-Royce je oživeo nešto mnogo više od automobila – poput glamuroznog kabrioleta iz kojeg je crpeo inspiraciju, savremeni Dawn je postao karakterističan za moderan izraz „la dolce vita“; način življenja koji obuhvata lepotu i bogatstvo života. Dawn zaista odražava radost dobrog društva, uzbuđenje avanture i mir tihog razmišljanja. Zaista, ovaj automobil je svedočanstvo moderne umetnosti življenja, podsećajući na „la dolce vita“ duh u svakom detalju. Kako se produkcija Dawna bliži kraju, možemo razmišljati o izuzetnom poglavlju u istoriji marke. Ovaj prelepi automobil savršeno otelotvoruje savremeni luksuz dok slavi osnivačke principe i nasleđe marke.”
Torsten Muller-Otvos, glavni izvršni direktor, Rolls-Royce Motor Cars
Nakon uspeha Phantoma VII i njegovih kolega Phantom Coupe i Phantom Drophead Coupe, sve mlađa, univerzalno samopouzdana i društvena baza klijenata privučena je brendom Rolls-Royce. Ovim novim superluksuznim potrošačima je bio potreban automobil koji je, poput prvih transformativnih modela Rolls-Royce Goodwood ere, uhvatio glamur i romantiku superluksuznog automobila; ali su to učinili na način koji je potpuno u skladu sa njihovim savremenim ukusima i životnim stilovima.

Rolls-Royce Motor Cars je prepoznao da u portfoliju proizvoda ove marke ima prostora da se ispune želje ovih klijenata. U skladu s tim, dizajneri su bili pred izazovom da kreiraju ne samo kolegu Phantom Drophead Coupea, već i potpuno novu vrstu super-luksuznog kabrioleta. Više od jednostavnog prelepog automobila, trebalo bi da evocira romantiku i glamur koji umnogome govori o Rolls-Royce legendi, dok nudi društveni, pristupačan i savremen izraz sa otvorenim krovom novoj generaciji koja je u usponu.

Štaviše, morao je biti potpuno nov. Tri godine ranije, Rolls-Royce je lansirao svoj fastback kupe Wraith; ali ideja o njenoj prenameni nikada nije razmatrana. Umesto toga, dizajneri marke pronašli su inspiraciju mnogo ranije u ogromnoj i legendarnoj istoriji kompanije. Između 1950. i 1954. Rolls-Royce je napravio samo 28 primeraka Silver Dawn drophead kupea. Pločca sa imenom Dawn, sa svojim konotacijama novih početaka, svežih mogućnosti i veličanstvenih vidika, jednoglasno je odobrena kao savršen kandidat za reinkarnaciju 21. veka.
Zavodljivo elegantan original savršeno je otelotvorio duh svog doba, ovekovečen u izrazu „la dolce vita“ – „slatki život“. Podsetnik da uživamo u svakom trenutku i živimo u potpunosti u sadašnjosti, „la dolce vita“ je postao simbol dobrog društva i tihog razmišljanja – važnost odvajanja vremena da se posvetimo zadovoljstvima života u svoj njegovoj lepoti i bogatstvu.
U kontekstu čuvenog filma reditelja Federika Felinija, „la dolce vita“ je bio život ispunjen strašću, avanturom i romantikom. Bilo je to senzualno iskustvo, proslava dekadencije, uživanja i zadovoljstva u svim njenim oblicima. Upravo taj duh je Rolls-Royce želeo da uhvati u svom novom modelu, izraženo kroz bezvremenski jezik forme, savremeni zanat i bez napora, ali moćan dinamičan karakter.
Odvažnost te vizije ogledala se u Dawnovom dizajnu. Njegova čista, jednostavna forma inspirisana je modom pedesetih i šezdesetih, koja je izazvala glamur uklanjanjem suvišnih linija i tekstura. Slično tome, Dawn karoserija obavija svoje putnike nalik podizanju kragne na kaputu, pružajući onima koji su unutra prijatno, privatno i šik iskustvo u kabini.
U jednom vitalnom pogledu, Dawn je prekinuo sa davno uspostavljenom konvencijom o automobilskom dizajnu. Gotovo bez izuzetka, kabrioleti su dizajnirani u konfiguraciji 2+2, sa sedištem u punoj veličini za vozača i jednog putnika napred, plus dva manja sedišta za povremene putnike ili decu pozadi. Nedostatak prostora na zadnjim sedištima, a posebno prostora za noge, smanjuje udobnost i praktičnost automobila – nedostatak koji je Rolls-Royce odbio da prihvati. Dawn je stoga bio pun četvorosed sa udobnim, individualnim sedištima za sve putnike.
Sama jednostavnost Dawnovog dizajna opovrgla je mnoštvo složenih inženjerskih izazova, pre svega zamršenog krovnog mehanizma, nazvanog „Tihi balet“ zbog svoje preciznosti, elegancije i bešumnog rada. Nakratko je razmatran kabriolet sa tvrdim krovom, ali su dizajneri marke odlučili da Dawnov krov treba da bude napravljen od tkanine kako bi se zadržala romansa slušanja kapi kiše na platnu. Umesto toga, jedinstvena mešavina materijala, uključujući tkaninu, kašmir i akustične kompozite visokih performansi, učinila je Dawn najtišim kabrioletom na svetu: sa zatvorenim krovom, Dawn se izjednačio sa Rolls-Royce Wraithom po performansama izolacije buke.
U tipičnom Rolls-Royce stilu, inženjeri su proveli mesece optimizujući iskustvo kabrioleta uz iscrpan program testiranja – niti potpuno eliminišući protok vazduha niti dozvoljavajući nivoe koji ometaju kabinu. Dobijeni podaci omogućili su inženjerima da Dawn učine svetskim liderom u aerodinamičkom komforu sa otvorenim krovom.
Šasija je, naravno, isporučila karakteristični „Magic Carpet Ride“, kombinujući odziv i angažovanje sa gotovo natprirodnom glatkoćom.
Zaista, tokom iskustva sa proizvodom kasnije u Dawnovom životu, američki novinar je prošao kroz područje koje je pogodio zemljotres jačine 3,6 stepeni Rihterove skale, nakon čega je usledio naknadni potres jačine 2,7; takva je bila uglađena vožnja, za to je saznao tek kada je o tome pročitao u štampi sledećeg jutra.
U 2017., Rolls-Royce je svojoj porodici modela dodao Black Badge varijantu Dawna. Poput Ghost i Wraith modela koji su mu prethodili, Dawn Black Badge alter ego je dobio svoj karakter iz serije inženjerskih i dizajnerskih tretmana. Dok je privlačan buntovničkom duhu koji toliko privlači ovom izrazu brenda, Dawn Black Badge je stvorio svoje jedinstveno mesto u Rolls-Royce panteonu – mesto koje karakteriše romantika i zavodljivost grada noću.
Pored svoje poželjnosti, Dawn je doneo duh „la dolce vita“ kroz izvrstan brak zavodljivog dizajna, savremenih materijala i društvenog iskustva vožnje na otvorenom. Čineći to, Dawn je obezbedio svoje nasleđe privlačeći potpuno novu generaciju ovom brendu.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs