home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Run Flat

Ako dajete prednost komfornoj vožnji, želite da uštedite novac i znate kako da zamenite pneumatik, uopšte nema dileme šta je bolje.

Suprotno uvreženom verovanju, „Run Flat gume“ (RFT) je prvi razvio Michelin tokom 1930-ih, da bi ušle u ponudu kao standardne na našim svakodnevnim automobilima skoro sedam decenija kasnije.

Zamišljeni da omoguće vozilu da nastavi vožnju nakon oštećenja i gubitka vazduha, „run flat“ pneumatici su trenutno dostupni u tri različite verzije: s pomoćnim osloncem, samozaptivajući i samonoseći. Samonoseće platforme su najčešće od tri navedene varijante, omogućavajući vozačima da nastave putovanje zahvaljujući ojačanim bočnim zidovima, koji mogu da izdrže težinu vozila.

Ipak, prednosti „običnih“ guma u odnosu na „run flat“ su potpuno jasne.

„Run flatovi“ su daleko skuplji od običnih guma

Cena je glavni razlog zašto se brojni vlasnici automobila odlučuju da im naredni set pneumatika bude sastavljen od onih standardnih. Zbog svoje ojačane konstrukcije, „run flat“ gume su znatno skuplje od običnih, a neke koštaju dvostruko više od konvencionalnih ekvivalenata.

Naravno, na tržištu su dostupne jeftinije alternative, ali ako uradite neophodno istraživanje, uvidećete da recenzije za ove gume nisu toliko pozitivne. Da, „run flats“ su bezbednije u slučaju „gumi defekata“, ali ako redovno proveravate pritisak u gumama i obraćate pažnju na put, malo je verovatno da će doći do bušenja pneumatika.

Dakle, ako ste ograničeni s „kešom“ i morate da zamenite gume, set visokokvalitetnih standardnih guma je bezbedniji za svakodnevnu upotrebu od garniture jefitnih „run flatova“, kako na suvom tako i na vlažnom asfaltu. Nedostatak je što će vam biti potrebna dizalica, rezervna guma ili komplet za popravku u slučaju da pneumatik ispusti vazduh.

„Run flat“ pneumatici su bučniji i utiču na upravljivost

Zbog debljih bočnih zidova, RFT su krući i teži. To znači da će u skoro svim slučajevima biti bučniji od obične gume.

Ipak, budimo iskreni; nivo buke bi trebalo da bude poslednja stvar koju neko uzima u obzir kada bira garnituru guma. Ako stvari počnu da vas nerviraju na auto-putu, možete da pojačate jačinu zvuka audio uređaja pri većim brzinama i zaboravite na to.

Međutim, zbog svoje čvrste konstrukcije, RFT takođe doprinose grubljem osećaju u vožnji i utiču na upravljivost. Iako ovo neće biti tako očigledno u nekom prestižnijem modelu visoke klase kada vozite savršenim putevima, stvari stoje drugačije kada je reč o rupama na drumu ili sportskom automobilu, kada se i najmanje nesavršenosti i te kako osećaju.

Ako pređete na konvencionalne gume, odmah ćete primetiti da se automobil udobnije vozi i bolje prijanja uz put, posebno pri većim brzinama u krivinama.

Probušeni „run flat“ pneumatici se mogu koristiti samo pri malim brzinama uz ograničen broj kilometara

Ono što je indikativno je što mnogi ljudi misle da kada im se probuši RFT guma, mogu bezbrižno nastaviti putovanje.

Međutim, ovo je daleko od istine jer su dotični pneumatici generalno zamišljeni da izdrže težinu vozila u slučaju bušenja pri brzinama koje ne prelaze 80 km/h. Štaviše, proizvođači preporučuju da se ne vozite na probušenom RF-u duže od 80 kilometara, jer će bočni zid početi da otkazuje.

Stoga, ako mislite da korišćenje RF-a znači da nikada ne morate da brinete o „gumi defektu“, razmislite ponovo. Kao što smo konstatovali, ove gume su još uvek daleko od savršenih, što je još jedan razlog zašto bi trebalo razmisliti o prelasku na konvencionalne. Na kraju krajeva, ako vam se guma probuši, zamena točka nije raketna nauka.

„Run flat“ se retko kada može ponovo koristiti nakon bušenja

Kao što smo spomenuli, ako koristite RFT i dođe do bušenja koje rezultira potpunim gubitkom pritiska, moraćete da pronađete vulkanizera koji nije udaljen više od 80 kilometara.

Ako imate dovoljno sreće da ga pronađete, defekt se obično može popraviti i možete nastaviti putovanje. Ipak, bočni zidovi gume neće imati istu krutost kao pre bušenja, tako da neće moći da izdrže težinu vozila ako dođe do ponovnog oštećenja, a nedostatak krutosti će verovatno uticati na upravljivost.

Iz tog razloga proizvođači RFT-a, kao i vulkanizeri, preporučuju zamenu probušene gume novom. Nećete imati ovaj problem sa standardnom gumom osim ako je oštećenje baš veliko ili se dogodi na nekom od bočnih zidova.

Naplaci su skloniji pucanju s „run flat“ pneumaticima

Krutost RFT-a ne utiče samo na udobnost u vožnji, već može i doprineti oštećenju točkova na vozilu mnogo brže od običnih guma. Pošto su bočni zidovi mnogo krući a masa guma veća, dodatni pritisak će biti vršen na točkove, uglavnom kada se udari u rupu ili visok ivičnjak.

Ako imate felne koje nisu od kovanog materijala, a velikog su prečnika s niskoprofilnim pneumaticima, mnogo je veća verovatnoća da će doći do neželjenih pukotina na vašim omiljenim naplacima. Na vreme otkrivene, ove pukotine se mogu zavariti, ali ako ih ne primetite, mogu da izazovu ozbiljna oštećenja točka, koji će biti potrebno zameniti.

Možete imati isti problem i s običnim gumama ako niste pažljivi, ali je verovatnoća mnogo manja, jer fleksibilne bočni zidovi bolje apsorbuju udar.

Dakle, konstatovali smo neke stvari i došli do pet glavnih razloga zbog kojih bi trebalo da se odreknete „run flat“ guma u korist onih standardnih. Nakon kupovine automobila s dotičnim tipom pneumatika i prelaska na obične, primetan je ogroman napredak u pogledu udobnosti i manevrisanja. To se posebno odnosi na tvrdo trimovane automobile sa sportskim ogibljenjem. U slučaju nekog SUV/krosovera, razlika možda neće biti tako očigledna, ali se i dalje štedi pristojna količina novca.

Priredio: Pavle Barta

Preuzeto sa: Automotoshow.rs



čitanja : 2122



Komentari