
Broj registracija novih automobila u Evropi za prvo polugodište tekuće godine je veći za 4,4 posto. Ukupan broj registracija je dostigao 6,84 miliona, a oko 950.000 registrovanih automobila ili oko 14 posto tržišta su predstavljali električni automobili.
Tesla Model Y je prošle godine bio najprodavaniji globalni model, te istovremeno najtraženiji auto na evropskom tržištu. Nakon godina kontinuiranog rasta, Tesla počinje da pokazuje znake usporavanja, ali Model Y je i dalje najčešći izbor kupaca BEV-a u Evropi ispred Modela 3 i Volvoa EX30.
Broj registracija automobila američkog proizvođača, koji se u Evropu mahom uvozi iz Kine, pao je sa 185.200 jedinica u prvoj polovini 2023. na 161.600 jedinica ove godine zaključno s junom, potvrđuju podaci koje obrađuje JATO Dynamics platforma. Tri su razloga koja su dovela do toga. Prvo, znamo da nijedan brend ne može održati rast s ograničenom linijom proizvoda koja počinje da stari, što zaista pogađa Teslu. Drugo, sve veća konkurencija nesumnjivo utiče na prodaju, i konačno, Teslina strategija smanjenja cena više nema isti efekat zbog sve većeg broja kineskih proizvođača koji nude vozila po nižim cenama.
Iako Model Y vodi na evropskoj BEV lestvici, Teslin električar je ove godine pao na osmo mesto u ukupnoj prodaji, zabeleživši pad od 26 posto u poređenju s prvim polugodištem 2023. godine. S druge strane, osveženi Model 3 beleži povećanje registracija od 37 posto, međutim na njegov ozbiljniji rast može uticati to što evropski potrošači ne preferiraju limuzine.
Ozbiljan i privlačan električar u Evropi postaje Volvo EX30. Iako se proizvodi u Kini (trenutno), bio je treći izbor kupaca električnih automobila tokom prve polovine 2024. godine. Četvrti najpopularniji model, koji se od jula suočava sa najvećom stopom carine, bio je MG4, cenovno zanimljiv model koji se takođe proizvodi u Kini.
Ako posmatramo širu sliku, u prvoj polovini 2024. godine, evropsko tržište baterijskih vozila predvodila je Volkswagen grupa sa 178.000 jedinica. Međutim, njihov obim prodaje je bio 14 posto manji nego u prvoj polovini 2023. godine, najviše zbog pada od 24 posto kod marke Volkswagen i 55 posto kod marke Porsche. Dok su Volkswagen ID.3 i ID.4 u međuvremenu ažurirani, oba su relativno stari modeli, što znači da im je sve teže privući pažnju novih potencijalnih kupaca.
Nasuprot tome, BMW Grupa i kineski brendovi su stekli značajan interes kod kupaca. BMW Grupa je obezbedila skoro 10 posto udela na BEV tržištu u odnosu na 7,5 posto iz prošle godine. Bavarci su tokom prve polovine 2024. godine registrovali više BEV modela od Volkswagena.
Kineske marke postaju sve snažnije, mada su brojke i dalje skromne. Geely grupa - vlasnik Volvoa, Polestara i Lotusa - povećala je broj registracija BEV vozila za 52 posto, u poređenju s prvim polugodištem lane, nadmašivši Hyundai-Kia, Mercedes i Renault Grupu. Ovaj rast je postignut zahvaljujući snažnim rezultatima koje je postigao Volvo EX30.
Broj BEV registracija po modelima
Tesla Model Y – 101.181 (-26 %)
Tesla Model 3 – 58.400 (+37 %)
Volvo EX30 – 36.980 (-)
MG 4 – 31.922 (+4%)
Škoda Enyaq/Coupe – 29.951 (+7 %)
Volkswagen ID.4 – 29.146 (+30 %)
Volkswagen ID.3 – 29.136 (-17 %)
Volvo EX40 – 25.223 (-5 %)
BMW iX1 – 24.506 (+53 %)
Audi Q4 – 24.456 (+9 %)
UKUPNO 01-06 2024. – 949.981 (+2 %)
Izvor: Klix.ba / JATO Dynamics
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla
Sledeća godina će biti godina povoljnih električnih automobila
Iako je u Evropi za šest meseci registrovano skoro 950.000 električnih vozila, veliki broj je ipak ostao da "leži" na parkinzima oko prodajnih salona. Iduća godina će biti pogodna za kupce u EU, jer se proizvođači moraju rešiti neprodatih vozila ili ih čekaju penali na račun veće prosečne emisije štetnih gasova njihovog voznog parka.
Nije tajna, ali prodaja električnih automobila širom evropskog kontinenta se odvija usporeno i oni postaju sve teže breme proizvođačima. S obzirom na ukidanje subvencija, manjak mreže punionica i visokih cena, kupci su sve manje motivisani da pređu na elektromobilnost.
Uprkos negativnim okolnostima, brendovi su nastavili da lansiraju nove električne automobile, a neki od njih imaju respektabilniju autonomiju, što ipak u jednu ruku motiviše kupce da ozbiljno razmisle o promeni. Takođe, čak i s tehnologijom punjenja napravljen je korak napred, jer vreme koje vlasnici provode na utičnici postaje sve kraće i kraće.
Međutim, nedostatak interesovanja za električne automobile postaje očigledan problem. U međuvremenu, zalihe se gomilaju na poljima pored fabrika ili na parkinzima kod zastupnika, koji ne znaju kako da ih se otarase. Nekoliko nemačkih dilera mesecima vraća automobile proizvođaču, jer im nanose ogromne gubitke, ali pre ili kasnije moraće da ih se reše. Realnost je da moraju da ih se otarase, i to što je pre moguće.
Svaki neprodati automobil je gubitak za brend. Ali ne samo to, jer od 2025. godine stižu novi propisi o emisiji štetnih gasova i ako ova električna vozila ne budu prodata, prosečne emisije štetnih gasova njihovog voznog parka će se povećati, a proizvođače čekaju penali. Mnogi brendovi će morati da plate cenu propisa koje Evropska unija nameće, koliko kod oni na papiru doprinosili, u većoj ili manjoj meri.
Kupci električnih automobila u EU, koji planiraju da kupe ovaj tip vozila, mogli bi da se strpe do 2025., jer analitičari smatraju da će to biti godina niskih cena i povoljnih automobila. Proizvođači neće imati izbora, nego da spuste cene i vrate nešto što su potpuno zanemarili, a to su popusti.
Izvor: Klix.ba