home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Preuzeto sa: BrzaBrzina.com

Kada je Nissanov predsednik Carlos Ghosn predstavio novi 350Z na Salonu automobila u Tokiju 2001. godine, prisetio se kako je istorija ovog čuvenog japanskog sportskog automobila počela.

Ghosn je tada izjavio “U jesen 1969. godine, Nissan je predstavio sportski dvosed koji je promenio standarde. Imao je evropski stil, američku snagu i japanski kvalitet i bio poželjan u celom svetu.“ Reč je bila, naravno, o automobilu koji je bio poznat kao Datsun 240Z u Evropi i Severnoj Americi i kao Fairlady Z u Japanu i azijskim tržištima, ali njegova istorija vuče poreklo mnogo ranije od navedene 1969. godine.

 Datsun je osnovan još 1933. godine kao jeftinija divizija Nissana za azijsko tržište, ali su svi modeli kompanije prodavani u Severnoj Americi kao Datsuni sve do ranih 1980ih godina. Predratni period nije preterano interesantan za istoričare, ali posle rata Datsun je bio jedna od kompanija sa najvećim rastom prodaje na američkom tržištu, tada najvećem na svetu.

I pored visoke prodaje, japanski proizvođač vozila je bio nezadovoljan što u svojoj liniji nije imao nijedan automobil koji bi podigao imidž kompanije. Njegovi automobili su uglavnom bili jednostavni, kvalitetni i jeftini, ali je američka publika želela i stil, imidž i opremu. Prvi Datsun koji je urađen sa takvom idejom je bio 1959 Fairlady roadster, ali sa samo 37 ks ispod haube, samo 300 primeraka je prodato u naredne tri godine. Sledeći na redu je bio 1962 1500 Sports Roadster i predstavljao je kopiju britanskih roadstera, ali i pored privlačnog dizajna i niske cene od $2,465 ipak nije uspeo da ostavi značajniji trag. Može se reći da je 1968 2000 Sports predstavljao preoket pošto je imao 135 ks i tada egsotični petostepeni manuelni menjač. U navedeno vreme predsednik Nissana Yutaka Katayama, poznatiji kao Mr. K, je razmatrao opcije kako osvojiti razmažene Amerikance na japanski način.

Mr. K je živeo i radio u američkoj državi Kaliforniji i u velikoj meri poznavao ukus Amerikanaca. U saradnji sa dizajnerom Fumio Yashida, Mr. K je još sredinom 1960ih godina naredio crteže za sledeću generaciju roadstera, ali su oni morali biti dostupni i kao kupe. Izbor je na kraju pao samo na kupe sa 2 sedišta jer je Mr. K smatrao da su šanse za uspeh najveće, a za zvanično predstavljenje je odabran Salon automobila u Tokiju 1969. godine. Malo je reći da je publika bila iznenađena sa onim šta je videla. Novi 240Z je pružao sve ono šta i performance modeli Porschea i Jaguara, ali za mali deo njegove cene koja je iznosila $3,526. Volvo 1800E je koštao $4,500, Chevrolet Corvette $5,000, a Jaguar E-Type $5,800 pa se Datsunova cena činila dosta malom, iako su saloni zahtevali još veće premije svima onima koji su želeli ovaj kupe. Neki su tvrdili da je 240Z kopija E-Type, drugi su videli linije i Ferrari GTO, ali nema sumnje da je automobil bio poseban na svoj način.

Ispod dugačke haube se skrivao 2.4L I6 motor iz 510 sedana koji razvijao 150 ks, dok se snaga prenosila na zadnje točkove preko četvorostepenog manuelnog menjača. To je bilo dovoljno da povuče ovaj 1,068 kg težak kupe do 100 km/h za samo osam sekundi i dostigne maksimalnu brzinu od 201 km/h. Prodaja je startovala sporo i Datsun je prvo godine isporučio 10,000 primeraka, ali već do sredine 1971. godine Datsun nije uspevao da proizvede dovoljan broj primeraka. Pored moćnog motora, kupcima se dopalo i sportsko ogibljenje i kočnice, pa je tokom 1971. godine, prve pune godine 240Z na tržištu, američkim kupcima isporučeno 26,733 primerka. Iste godine Datsun u liniju dodaje i trostepeni automatski menjač mada se čak 90% kupaca odlučilo za manuelni. Do 1973. godine cena je porasla do $4,400, ali i pored toga čak 52,556 primeraka 240Z je pronašlo vlasnike. Sredinom 1970ih godina Datsun predstavlja novi 260Z nakon što stariji 2.4L motor više nije uspevao da zadovolji stroge zakone o izduvnim gasovima.

Novi 2.6L motor je razvijao 139 ks, ali zbog nešto veće težine nije uspevao da zabeleži bolje ubrzanje. Težina je povećana u najvećoj meri zahvaljujući takođe novim standardima o sigurnosnim merama, a to se odrazilo i na dizajn vozila nakon što je Datsun morao da ubaci nove branike. Iste godine u ponudi se nalazi i produžena 2+2 verzija sa zadnjim sedištima, ali nikada nije bila preterano popularna među kupcima. 260Z je opstao bez promena naredne dve godine kada je usledilo novo povećanje zapremine motora, ovaj put na 2.8L, dok je snaga povećana na 149 ks, a nedugo zatim i na 170 ks. Do tada težina vozila je iznosila ne baš malih 1,294 kg, a cena $6,284. Do kasnih 1970ih godina popularnost Z automobila je naglo opala najviše zato što je konkurencija predstavila modernije i efikasnije automobile po sličnim cenama, i Datsun je shvatio da mora da krene istim puteim.

Inženjeri japanskog giganta su se našli pred velikom dilemom kako moderizovati legendarni automobil, a sve je počelo sa potpuno novom platformom koja je pozajmljena od 810 sedana. 1979 280ZX je bio u svakom pogledu veći od prethodnika, ali je zadržao većinu dizajnerskih linija kao i izbor petostepenog manuelnog i trostepenog automatskog menjača. Kao kritika na račun prostora, enterijer je bio značajno komotniji i luksuzniji, a po prvi put i klima je postala deo standardne opreme. Do tada cena je skočila do čak $9,899, ali kupci nisu imali previše razloga za brigu. Naime, navedene 1979. godine je prodato čak 86,000 primeraka, a popularni Motor Trend magazin je proglasio 280ZX za import godine. Naredne 1980. godine Z je proslavio deset godina postojanja, a u tu čast je predstavljen poseban Anniversary Edition model u crnoj i zlatnoj boji sa cenom od $13,850.

Početkom 1981. godine Datsun publici predstavlja tada dosta novu tehnologiju kou su popularizovali Saab i Buick – turbo motor. Snaga motora je povećana na 180 ks, kao i cena koja je iznosila $18,000, dok je ubrzanje do 100 km/h iznosilo 7.4 sekunde. Narednih godina prodaja je počela da pada velikom brzinom, što je Datsun pokušavao da reši dodavanjem luksuznih opcija, ali i pored toga postalo je jasno da je vreme ovog automobila prošlo i da su promene neophodne. Do sredine 1980ih godina mnogo toga se promenilo u Nissanu. Datsun ime je i zvanično ugašeno posle 1982. godine pa je tako novi model, koji se pojavio u prodaji 1984. godine, bio poznat kao Nissan 300ZX. Ovaj automobil je bio novi u svakom pogledu u poređenju sa prehodnikom i urađen kao konkurent vozilima kao što su Mitsubishi Starion, Mazda RX-7 i Toyota Supra.

Nissan je očekivao da, kao u prošlosti, novi model donese i veću prodaju, pa je tako dizajn bio moderniji, a enterijer luksuzniji čime je 300ZX postao GT automobil umesto sportskog. Kupac je i dalje dobijao izbor dvoseda i 2+2, a ispod haube se nalazio potpuno novi 3.0L V6 motor koji je razvijao 160 ks u osnovnoj verziji i 200 ks u turbo verziji. Novinari su uglavnom imali reči pohvale za novi model i hvalili brzinu i stabilnost, ali u velikoj meri kritikovali što je Z postao veliki i teški GT automobil umesto malog i laganog sportskog automobila. Međutim, kupcima to očigledno nije smetalo jer je 300ZX godinama bio najprodavaniji sportski automobil u Americi, a sa maksimalnim brzinom od 250 km/h i jedan od najbržih. Tokom 1989. godine Nissan predstavlja i još moćniju Z32 verziju koja je podigla snagu na 300 ks, a ubrzanje do 100 km/h na samo pet sekundi.

U pitanju je bio jedan od najbržih automobila u Americi koji je osvojio mnoštvo nagrada, ali zbog visoke cene (koja je dostizala i $30,000) nije bio preterano popularna opcija kod kupaca. 300ZX je takođe imao mnogo uspeha i u auto-sportu sa pobedama u klasama na 24 sata Daytona i Le Mans i 12 sati Sebringa.

Godine 1990. Nissan publici predstavlja obnovljeni 300ZX sa modernijim dizajnom, ali bez tehničkih izmena. Tri godine kasnije u prodaju stiže i prvi Z kabriolet, urađen od strane američke kompanije ASC, i sa cenom od $37,000. Na žalost, zbog visoke cene prodaja je uvek bila minimalna i ovaj automobil nije ostavio značaniji trag.

Do sredine 1990ih godina jak japanski jen u poređenju sa američkim dolarom je doveo do cene osnovnog modela do čak $50,000 i Nissan je odlučio da će 1996. godina biti poslednja za ovaj legendarni automobil.

U istom periodu japanski gigant je prolazio kroz tešku finansijsku situaciju i iako je novi Z automobil planiran, što potvrđuje i koncept iz 1999. godine, nije bilo finasijskog opravdanja za automobil na kome gubi pare, pa se Nissan tako kocentrisao na liniju većih SUV i pick-upa. Kada je, 1999. godine, francuski Renault kupio 44.4% Nissana, ideja za modernim Z automobilom je ponovo postala aktuelna u medijima. Međutim, zvaničnih informacija nije bilo sve do 2001. godine kada je novi predsednik kompanije, Carlos Ghosn, najavio serijsku proizvodnju. Prvi prototip je predstavljen iste godine, a serijski model godinu dana kasnije.

Novi 350Z nije delio dizajnerske linije sa prethodnicima, a ispod haube se krio novi 3.5L V6 motor koji je razvijao 287 ks. Kupac je mogao da bira između dvoseda u kupe i roadster verzijama. Iako je imao značajno višu cenu u poređenju sa prethodnicima, 350Z se pokazao jako popularnim među kupcima i tjunerskim kućama, među kojima je svakako najpoznatija NISMO (Nissan Motorsport).

350Z je igrao veliku ulogu i u auto-sportu sa pobedama u klasama kao što su Američka Trans Am serija i Japanska Super GT serija. Trenutna generacija 370Z je publici predstavljena pre tri godine sa modernijim dizajnom, novim sedmostepenim automatskim menjačem i moćnijim 3.7L V6 motorom koji razvija 333 ks. U pitanju su neki od najbržih Z automobila ikada proizvedenih, sa ubrzanjem do 100 km/h za samo 4.5 sekunde i maksimalnom brzinom od 250 km/h.

Danas su Z automobili neki od najvrednijih japanskih klasičnih automobila, a prednost imaju vozila sa Datsun oznakom. Rani modeli su takođe veoma popularni u svetu restromod, a i sam Nissan se uključio u ovu akciju kada je, 1998. godine, restaurirao veliki broj originalnih 1970-1973 modela i ponudio ih u prodaji po početnoj ceni od $30,000. Sam podatak da su svi modeli rasprodati u rekordnom roku nam govori koliko je ovaj automobil danas cenjen i da se smatra za jedan od najboljih sportskih automobila 1970ih godina.

Autor: Talladega

Slike: Datsun/Nissan



čitanja : 3922



Komentari

Nissan 300ZX je mozda jedan od najlepsih sportskih automobila 90-ih.

Autor Uroš Cuore Sportivo 07 Jul 2013, 17:50

"Datsun 240Z" је један од ретких јапанаца за које могу рећи да су прелепи. Заиста има прелеп дизајн и одскаче од свих осталих јапанских аутомобила који немају "душу".

Autor Цвеле 07 Jul 2013, 20:26

Slažem se sa Urošem, samo bih dodao da 300ZX iz devedesetih bolje izgleda i od 350Z i 370Z što se mene tiče :)

Autor X 07 Jul 2013, 21:25

Vozio sam 350z
:)))))))))

Autor NemanjaBB 08 Jul 2013, 02:00

@Цвеле
Totalno ne rezonski komentar, sta onda reci za ostale proizvodjace ako automobili poput Skyline, RX7, S2000, NSX, Eclipse, Supra itd nemaju dusu. Da nemaju mozda Renault ili Skoda DCi, odnosno Tdi (bez uvrede, postujem i jedne i druge)?

Autor englez 08 Jul 2013, 09:00

как им је ова снајка што пере Датсуна, има и царски резо

Autor Столе 08 Jul 2013, 13:20