home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Ponos jugoslovenske auto-industrije, u svoje vreme najmoderniji automobil svoje klase, Zastava 101, ima bogatu istoriju. Kada je bio najavljen 1969, ovaj automobil je izazvao veliku pažnju jugoslovenskih medija. Liste kupaca su se formirale još 1970te, i čim se pojavio na tržištu uvršten je u reli sport i postao šampion.

Afirmaciju ovog modela su pratili razni testovi izdržljivosti, od malih, novinarskih testova kako u zemlji, tako i u inostranstvu, do velikih, ozbiljnih testova koje je sprovodila Zastava.

Od novinarskih testova najiscrpnije testove je sproveo tim Ljubljanskog ’’Avto – magazina’’ 1973, ali i 1979, kada su testirali Zastavu 101 Special. Ovi testovi su obuhvatili detaljno testiranje performansi Zastave 101, kao i uporedne testove sa konkurntnim modelima iz klase. Kraj testa je bio nakon napornih 40.000 kilometara kada je test Stojadin u potpunosti rastavljen u Zastavi, a svaki deo je premeren i rezultati su bili pozitivni, a mali broj mana koje su se pojavile su bile detaljno prikazane, a njihov uzrok ispitan. Od inostranih auto – časopisa, najpreciznije testove je objavio češki ’’Svet motora’’, 21 od 1977.

Velike ekspedicije Zastave 101 su odavno zaboravljene, ali članovi Zastava 101 Kluba (www.zastava101.serbianforum.info) čuvaju sećanje na ove velike događaje. Pored Ekspedicije Kragujevac – Kilimandžaro kojoj  je posvećena posebna pažnja, postojale su još dve značajne test ekspedicije iz 1977 koje su obeležile testiranje nove generacije motora. Beogradski Dvadesetprvi maj (DMB) je krajem 1976. u potpunosti osvojio proizvodnju motora za Zastavu 101 (1116 kubika) i po prvi put se na bloku motora umesto oznake FIAT našla oznaka DMB. Najveća izmena ovog motora je prelazak na stepen kompresije 9.2 i ugradnja potpuno novog modela bregaste osovine sa širinom brega 21mm (starije generacije su imale 14mm).

Prva od pomenutih je bila ekspedicija Ararat, čiji je krajnji cilj bio osvajanje najvišeg vrha Ararata – postići što veću nadmorsku visinu kolima. Članovi ekspedicije nisu poznati, a sponzori ekspedicije su bili: Zavodi Crvena Zastava - Kragujevac Vesna akumulatori – Slovenija, Tigar – Pirot, Saturnus – Ljubljana, Fadip – Bečej i mnogi drugi. Stojadin je izdržao reli vožnju po planinskim stazama bez mehaničkih problema i većih oštećenja. Sa automobila su letele ratkapne, sijalice i osigurači su izletali iz ležišta, svetla za maglu su se odvalila sa branika, ali mehanika Stojadina je izdržala i visina od 12.000 stopa (3.657 metara) je osvojena.

Druga zaboravljena ekspedicija je bila testiranje Zastave 101 i Zastave 101 Lux na Roton pasu (Rothang pass) – stazi za testiranje terenskih vozila koja se nalazi na 3.978 metara nadmorske visine, na Himalajima. Nakon pustinjskog testa, klasičnog planinskog testa na Araratu, ovo je bio dokaz da je Zastavu 101 zaista moguće voziti u najrazličitijim uslovima. Roton pas je u to vreme bila poznata staza za  testiranje sa velikom količinom blata, oštrim krivinama i dubokim lokvama. Elegantni Lux  je tom prilikom ostvario trijumf i pobedio sve prepreke bez većih poteškoća, i bez oštećenja elegantnije, osetljivije opreme. Tada je Zastava 101 bila jedini evropski, putnički automobil koji je prošao testove svojstvene za terenska vozila.

Nakon gotovo 40 godina, ove uspehe, nekadašnjeg top modela naše auto-industrije, spominje svega mali broj entuzijasta, a materijali sa ekspedicija su izuzetno ograničeni. U svoje vreme Ekspedicije Zastave 101 su bile zaista senzacionalne i Zavodi Crvena Zastava su ih koristili u reklamnim kampanjama, a javnost rado govorila o njima.

Na žalost naša javnost je, nekako tradicionalno, zauzela stav da su tuđi proizvodi i avanture slađe od naših, pa se naši poduhvati postepeno potiskuju i zaboravljaju.

Koliko automobilista Srbije zna koje su to automobilske ekspedicije koje su deo naše istorije, a da nisu vezane za Zastavu 101?

Kao odgovor evo novog pitanja: Da li ste čuli za TAS – Golf 1 ekspediciju Ognjena zemlja – Aljaska, IDA Opel Kadet ekspediciju Siribijaki, FAP ekspediciju po mongoliji, Ekspediciju sa terenskim vozilima Zastava AR, Ford Tranzit ekspediciju ’’Hogar u pustinji’’ u kojoj su učestvovali članovi ekspedicije Kragujevac – Kilimandžaro? 

Ako ste pomislili da su to sve ekspedicije, pogrešili ste, ako želite više informacija o Jugoslovenskim ekspedicijama, posetite sajt http://putevimasveta.blogspot.com/ 

Zastavu 101 možemo voleti, a možemo i osporavati, ali uspehe ekspedicija gde je Stojadin stigao na svoje odredište i hrabre ljude za volanima nikada i niko ne može osporiti i negirati.

Autor teksta: Novica Marković – Zastava 101 Klub

Fotografije: Zavodi Crvena Zastava



čitanja : 5310



Komentari

Naglasak na izavao paznju"Jugoslovenske" javnosti i to bi bilo to. :D

Autor Fordovac 19 Sep 2013, 16:25

70-e godine ovo je bio auto vrijedan konkurencije...
tvrdim da je jugoslavija bez rata prešla u demokratski sistem i da se nije urušila ( a to su svi jedva dočekali) mi bismo danas imali jako konkuretnu domaću proizvodnju automobila..No kako smo mi podložni :Zavadi pa vladaj ,onda neka nastavimo da veličamo druge ( prioritet Nemce) i da pljujemo bilo što što se proizvodi kod nas (Fiat)
Mi smo budale

Autor ilija 19 Sep 2013, 20:42