home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Mercedes 250

U zabludi ste ako mislite da je autonomna vožnja rezultat moderne automobilske ere. Jer, ideja kretanja automobila bez vozača je nedavno proslavila 50. rođendan!

Pre pola veka, 11. septembra 1968. godine, na Continentalovoj probnoj stazi Contidrom u Nemačkoj je pokrenut prvi elektronski kontrolisani automobil bez vozača. "Na ovalnoj krivini s vozačem duhova", pojavili su se naslovi u štampi.

Mercedes 250

Autonomni sistem za potrebe proizvođača guma Continental su razvili Siemens, Westinghouse, a uz pomoć naučnika sa tehničkih univerziteta u Minhenu i Darmštatu.

Prvi autonomni sistem je sagrađen na bazi Mercedesa 250 serije W114. Sistem je opremljen elektromehaničkim upravljanjem, elektromehaničkom kontrolom gasa i radio uređajem za povratne informacije.

Induktivni senzori pričvršćeni na prednjoj i zadnjoj strani automobila su merili intenzitet magnetnog polja stvorenog kroz struju prenosa.

Ako je lakše objasniti: Ispod betona autodroma je postavljena žica. Na braniku su postavljena dva induktivna senzora, a iz kontrolne sobe, koja se nalazila na početku test staze, automobil je dobijao komande za ubrzavanje i usporavanje preko provodnika.

Prvi automobil bez vozača je prema današnjim standardima bio opremljen prilično primitivnim sistemom, ali pre 50 godina sve je izgledalo fantastično. Nije bilo vozača, ali uvek je bila osoba u vozilu koja je za svaki slučaj pratila proces.

A test staza je impresivna čak i po današnjim standardima - oval dužine 2,8 km sa delovima mokre i suve staze.

Treba napomenuti da su inženjeri Continentala želeli da ispitaju ponašanje guma tačnim poštovanjem brzine i putanje u različitim uslovima, što je najbolje mogla da garantuje elektronika. Zato su odlučili da eliminišu ljudski faktor, što je značajno povećalo tačnost merenih vrednosti.

Izvor: Radiosarajevo.ba

Foto: Continental



čitanja : 1154



Komentari